Er man bundet af tele2 tilmelding?
Fra : morten

Dato : 12-07-03 11:58

Jeg har tilmeldt mig tele2 adsl for 1,5 måned siden. Jeg overvejer nu at
beholde mit nuværende abnonnement hos cybercity. Cybercity siger man at jeg
ikke er bundet af tele2 internettilmelding før man har skrevet under på et
stykke papir, hvad jeg ikke har fordi det åbenbart ikke er en del af
tilmeldingsproceduren. Passer det juridisk set at jeg ikke er bundet og
bare kan skippe tele2 ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-07-03 12:02

"morten" <dsl72661@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Cybercity siger man at jeg
> ikke er bundet af tele2 internettilmelding før man har skrevet under
på et
> stykke papir

Det er ikke rigtigt.

> Passer det juridisk set at jeg ikke er bundet og
> bare kan skippe tele2 ?

Det afhænger af aftalen. Muligvis har du en fortrydelsesret, men har du
ikke det, vil du være bundet i 6 måneder, så længe tele2 overholder
aftalen (dvs. leverer til aftalt tid mm.)

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-07-03 12:07

> Det er ikke rigtigt.

Det var måske en kende upræcist.
Der er ikke et generelt krav om underskrift for at en aftale er
bindende, men hvis CC kender tele2's vilkår i detaljer og udtaler sig ud
fra det, så har de selvfølgelig ret.

Fra : morten

Dato : 12-07-03 12:12

> Det afhænger af aftalen. Muligvis har du en fortrydelsesret, men har du
> ikke det, vil du være bundet i 6 måneder, så længe tele2 overholder
> aftalen (dvs. leverer til aftalt tid mm.)

Hvor meget for sent skal de levere før man kan sige at de ikke overholder
aftalen? hvorefter aftalen kan ophæves uden jeg skal betale de 500 kr for et
modem m.v. som jeg endnu ikke har modtaget og 500 kr som er det generelle
beløb man skal betale når man opsiger aftalen inden for et halvt år.

Morten

Fra : Claus O

Dato : 12-07-03 12:21

"morten" <dsl72661@vip.cybercity.dk> wrote

> [...]
> modem m.v. som jeg endnu ikke har modtaget og 500 kr som er det generelle
> beløb man skal betale når man opsiger aftalen inden for et halvt år.

Hvis de har sendt en bekræftelse på en dato til dig og så de ændrer
den igen, ja så vil jeg mene du har din ryg fri til at foretage en
annulering inden 14 dage fra denne ændringsdato, som vist kun kan anbefales
i dette tilfælde, specielt hvis du som andre Cybercity kunder kan få en bedre CC pris.
Regner med du er klar over dette forhold, ellers kik tilbage i
gruppen evt. på http://groups.google.com

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-07-03 12:34

> Hvor meget for sent skal de levere før man kan sige at de ikke
overholder
> aftalen?

Der er ingen faste tidsgrænser nedskrevet nogetsteds så det vil være en
individuel vurdering

Fra : Claus O

Dato : 12-07-03 12:41

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote

> Der er ingen faste tidsgrænser nedskrevet nogetsteds så det vil være en
> individuel vurdering

Måske, men hvis man har 14 dage "fra starten",
må man også have 14 dage efter "en ændringsdato" -
skulle dette ikke være rigtigt?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-07-03 15:22

"Claus O" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Måske, men hvis man har 14 dage "fra starten",
> må man også have 14 dage efter "en ændringsdato" -
> skulle dette ikke være rigtigt?

Ikke nødvendigvis, det afhænger af detaljerne. Spørg evt. i juragruppen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-07-03 12:05

"morten" <dsl72661@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> stykke papir, hvad jeg ikke har fordi det åbenbart ikke er en del af
> tilmeldingsproceduren. Passer det juridisk set at jeg ikke er bundet og

Den internettilmelding man har indtastet, skulle være juridisk bindelsen..
altså ligesom en underskift.. Ifl betingelserne koster det 500 kroner at
opsige aftalen, inden etableringen er foretaget

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-07-03 14:54

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev:

> Den internettilmelding man har indtastet, skulle være juridisk
> bindelsen.. altså ligesom en underskift..

Generelt ja. I dette tilfælde næppe. Problemet et at alle og enhver
kunne gå ind og lave en tilmelding.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-07-03 15:23

> Generelt ja. I dette tilfælde næppe. Problemet et at alle og enhver
> kunne gå ind og lave en tilmelding.

Kunden har jo vedkendt at han har bestilt, og så er sikkerheden vil
ligegyldig for aftalen

Fra : Cubus

Dato : 12-07-03 12:07

> [...]

> stykke papir, hvad jeg ikke har fordi det åbenbart ikke er en del af
> tilmeldingsproceduren. Passer det juridisk set at jeg ikke er bundet og

Hvis ikke forbindelsen er etableret endnu kan du komme ud af aftalen for
500 kr.

http://tele2adsl.dk/produktinfo_priser.asp

(Opsigelse i bindingsperioden før etablering)

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-07-03 12:46

"Cubus" <cubus@sol.dk> wrote in message

> (Opsigelse i bindingsperioden før etablering)

Ahva for en fisk... Så det vil altså sige at bindingsberioden starter på
tilmeldingsdagen? Det tror jeg da næppe.. For jeg bestilte den 30/6 og har
først bestilt levering efter den 14/9

Fra : Claus O

Dato : 12-07-03 12:51

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote

> Ahva for en fisk... Så det vil altså sige at bindingsberioden starter på
> tilmeldingsdagen? Det tror jeg da næppe.. For jeg bestilte den 30/6 og har
> først bestilt levering efter den 14/9

Så kan du opsige indtil d. 14./7.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-07-03 12:59

"Claus O" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> wrote in message
> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote

> Så kan du opsige indtil d. 14./7.

Ja det kan godt være.. Men da ikke ifl. Tele2´s betingelser.. Som jeg da
altså læste inden jeg bestilte...

Men jeg annullere ikke noget

Fra : Claus O

Dato : 12-07-03 13:03

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote

> Ja det kan godt være.. Men da ikke ifl. Tele2´s betingelser.. Som jeg da
> altså læste inden jeg bestilte...

Du overså så at det var nævnt ifm. oprettelsesformularen du havde
14 dages opsigelsesret.

> Men jeg annullere ikke noget

Jeg tror også det er et smart træk du har foretaget med at opsige pr. 14/9,
(hvis du altså har skrevet rigtig dato denne gang..... og kan *måske*
dermed undgå at komme til at stå uden adsl i ugevis.........

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-07-03 13:26

> Du overså så at det var nævnt ifm. oprettelsesformularen du havde
> 14 dages opsigelsesret.

Okay, lyder da også meget rimeligt. Men jeg har nu ikke set det har stået
nogen steder.

> [...]
> (hvis du altså har skrevet rigtig dato denne gang..... og kan *måske*
> dermed undgå at komme til at stå uden adsl i ugevis.........

Hehe, det er nu ikke så meget trick i det... Min opsigelse hos TDC udløber
nemlig først den 14/9

Fra : Claus O

Dato : 12-07-03 13:32

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote

> Okay, lyder da også meget rimeligt. Men jeg har nu ikke set det har stået
> nogen steder.

Du får da bare linket en gang mere:
http://www.tele2adsl.dk/tilmelding_online_3.asp

> Hehe, det er nu ikke så meget trick i det... Min opsigelse hos TDC udløber
> nemlig først den 14/9

Tricket er vel du ikke gjorde som hovedparten: valgte den første available
dato, men nærmere den sidste........

Fra : Bodal

Dato : 12-07-03 12:07

Hej Morten !
Du er bundet af aftalen, du havde 14 dages fortrydelsesret efter
tilmeldingen,
Du er bundet i ½ år, men har selvfølgelig ret til at opsige dit abb. inden
det
½ år er gået, men Tele2 har så ret til at opkræve dig et beløb for opsigelse
inden opsigelsesperioden er udløbet (mener det er 500.- kr.)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-07-03 12:43

"Bodal" <perav@tdcadsl.dk> wrote in message news:beoq4t$57e$1@sunsite.dk...
> Hej Morten !
> Du er bundet af aftalen, du havde 14 dages fortrydelsesret efter
> tilmeldingen,

Hvor står det henne??

Jeg har prøvet at kigge i betingelserne... Det eneste sted jeg hørte det..
var da TDC ringede og ville gøre mig opmærksom på at jeg havde 14 dages
fortrydelse.. og hvorfor jeg ville opsige min TDC aftale.... Jeg har kun
kunne finde i tele2adsl betingelserne, at hvis man vil ud af aftalen før
etablering koster det 500 bobs

4.1 Efter tilmelding til Tele2ADSL, men før
etablering af ADSL-forbindelsen, kan aftalen
opsiges skriftligt mod indbetaling af et opsigelsesgebyr.

http://www.tele2adsl.dk/produktinfo_priser.asp

"Opsigelse i bindingsperioden før etablering 500 kr."

> [...]
opsigelse
> inden opsigelsesperioden er udløbet (mener det er 500.- kr.)

4.2 Abonnementet kan ikke opsiges i bindingsperioden.
Lukning af forbindelsen i bindings-
perioden vil medføre opkrævning af
abonnement for den resterende del af bindingsperioden.

Fra : Claus O

Dato : 12-07-03 12:49

> [...]

> fortrydelse.. og hvorfor jeg ville opsige min TDC aftale.... Jeg har kun
> kunne finde i tele2adsl betingelserne, at hvis man vil ud af aftalen før

Ja, det er også noget rod. Lige som så mange andre fejl, som de er blevet
gjort opmærksom på på deres sider, men ikke har haft lyst til at rette.

MEN, det stod ifm. tilmeldingen, men som du rigtigt skriver IKKE
ET ORD i deres betingelser.
Men det har tidl. været diskuteret i gruppen, så der er altså vidner på
denne annuleringsfrist.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-07-03 13:00

> MEN, det stod ifm. tilmeldingen, men som du rigtigt skriver IKKE
> ET ORD i deres betingelser.
> Men det har tidl. været diskuteret i gruppen, så der er altså vidner på
> denne annuleringsfrist.

Stod der under tilmeldingen at man kunne opsige aftalen inden 14 dage da?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 12-07-03 13:08

In article <3f0ff82c$0$83041$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Bjarke Hansen wrote:

> Stod der under tilmeldingen at man kunne opsige aftalen inden 14 dage da?

Det er lovpligtigt.

--
Andreas Plesner Jacobsen | The wages of sin are unreported.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-07-03 15:25

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> Det er lovpligtigt.

Hvilken lov?

Fra : Claus O

Dato : 12-07-03 15:31

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote

> Hvilken lov?

Tror den hedder fjernhandel med østen eller noget i den stil
http://www.netjurist.dk/baggrund/baggrund.php4?article_id=186

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-07-03 16:09

On Sat, 12 Jul 2003 16:25:07 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Hvilken lov?

Uden at svare direkte på spørgsmålet, så nævner
http://www.tst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024612
følgende:

===
Hvordan laver jeg aftaler med teleselskaberne?
[..]
Teleselskabet kan vælge, at kontrakten kan indgås på to forskellige
måder:

1. Den første mulighed er, at du underskriver kontrakten samtidig
med, at abonnementet begynder. Det vil sige, at dit abonnementet
begynder i det øjeblik, kontrakten er underskrevet. Du er herefter
bundet af kontrakten og skal betale for alle ydelser, der leveres.
2. Den anden mulighed er, at selskabet sender eller udleverer
kontrakten til dig senest samtidig med, at abonnementet begynder. Med
andre ord gælder dit abonnement, uden at du har skrevet under på en
kontrakt. Selskabet kan dog godt kræve, at du skal underskrive en
kontrakt.

Ved mulighed nr. 2 har du en fortrydelsesret, da du har 14 dage til at
læse kontrakten og eventuelt fortryde aftalen, efter at du har
modtaget kontrakten.

Du skal dog være opmærksom på, at hvis du har brugt abonnementet, så
gælder fortrydelsesretten ikke. Dvs. hvis du f.eks. har ringet via dit
nye teleselskab, kan du ikke længere fortryde aftalen.
[..]
===

og

===
Kan jeg fortryde en aftale om telefonabonnement?

Som udgangspunkt er der ikke nogen fortrydelsesret efter dansk
lovgivning - aftaler er som hovedregel altid bindende.

På teleområdet gælder der dog en særlig regel, hvor du har en vis form
for fortrydelsesret.

Hvis selskabet har valgt at sende eller udlevere kontrakten til dig,
samtidig med at abonnementet begynder, men uden at du har skrevet
under, har du 14 dage til at læse kontrakten og eventuelt fortryde
aftalen.

Teleselskabet har pligt til skriftligt at informere dig om, at du i
denne situation har en fortrydelsesret.
[..]
==

Jeg har dog ikke forholdt mig til den aktuelle tråd.

--
- Peter Brodersen

Fra : Claus O

Dato : 12-07-03 13:13

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote

> Stod der under tilmeldingen at man kunne opsige aftalen inden 14 dage da?

Det står stadig som det var dengang:
http://www.tele2adsl.dk/tilmelding_online_3.asp
Tele2 oplyser dig om, at du har 14 dages fortrydelsesret.