TDC bredbånd prof. og SS5781
Fra : Jacob Riff

Dato : 07-07-03 12:55

Hej Alle!

Jeg har bestilt TDC bredbånd professional (eller hvilket andet
underligt navn de har fundet på) til firmaet, og de oplyser at vi får
en SpeedStream 5781 router. Er der nogen der ved om det er en helt
håbløs én, som er låst på alle mulige måder? Jeg har brug for at kunne
konfigurere næsten alt, herunder NAT - er det muligt med dén svend,
eller skal jeg hellere lade være med at få en router med, og så selv
købe én?

Er der forresten noget med at man ikke kan køre mailserver gennem TDC,
og er der andet man skal være opmærksom på?

MVH

Jacob Riff

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-07-03 13:04

> [...]
>konfigurere næsten alt, herunder NAT - er det muligt med dén svend,
>eller skal jeg hellere lade være med at få en router med, og så selv

Routeren i Professionel er styret af TDC - det vil sige, at du
skal betale dem for at lave de ændringer, du ønsker at få lavet.

Routeren koster til gengæld ikke noget, så du kan sagtens få
den leveret og bare lægge den på hylden og bruge noget andet.
Med Professionel får du en /30 (dvs. dit eget netværk med én
brugbar adresse). Du kan bruge en vilkårlig Ethernet-router
eller en pc med to netkort og passende software i stedet for
TDCs router.

>Er der forresten noget med at man ikke kan køre mailserver gennem TDC,
>og er der andet man skal være opmærksom på?

Der er pivåbent.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 07-07-03 16:04

> [...]
>
> Er der forresten noget med at man ikke kan køre mailserver gennem TDC,
> og er der andet man skal være opmærksom på?

http://download.opasia.dk/pub/tdc/erhverv/internet/bredbaand/pdf/Teknisk%20beskrivelse%20cu566.pdf

Så hvis du selv skal pille meget i routeren er det nok den billigste løsning
(alt efter funktionalitet) enten af sætte en lille linuxbox op med noget
gammelt hardware, eller købe en ny router du selv har kontrol over.

Venlig hilsen
Tobias

Fra : Allan

Dato : 08-07-03 21:53

Hejsa,

Jeg fik samme router med TDC Bredbånd professional. Den kører 'kun' 10Mbit
på LAN siden, og man kan ikke 'pille' i den.
Da jeg havde en trådløs Linksys router i forvejen satte jeg den tilsvarende
op og bruger ikke speedstream routeren. Fra TDC kom et brev med de
oplysninger man skal bruge for at opsætte egen router.

mvh

Allan