Erfaringer med deling af ADSL
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-07-03 22:01

Hej

Jeg ville høre om hvordan folkt erfaringer er med deling af ADSL, med andre
beboere er forløbet...

- Sådan med samarbejdet omkring at dele Internet på social via, uden at
belaste
- nogen problemer med folks brug af ulovlig download m.m?
- folks villighed til at betale for internetdeling på "ven" plan.. altså at
der ikke er nogen "kontrakt" og så videre.

Altså jeg tænker på at dele noget ADSL, sådan at man kan dele udgiften med
andre. Men hvor man ikke har lyst til de størrere projekter hvor folk
skriver kontrakt osv... og at det hele skal foregå "sort"

Kan man mon bare snakke med sine naboer om de er villige til at dele
Internet, og så ofte 500,- i en trådløs enhed.. og så giver det ikke
problemer.. eller man ikke skal begyndte på sådan noget.. Jeg tænker på man
hænger på regninger fra antipiratgruppen osv.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-07-03 23:06

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev :

>Jeg ville høre om hvordan folkt erfaringer er med deling af ADSL, med andre
>beboere er forløbet...

Du får lukket din forbindelse, hvis det bliver opdaget.

Tiscali tillader vidst nok, som den eneste at forbindelse må
bruges af andre uden for husstanden.
--
Knud

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-07-03 23:20

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message

> Du får lukket din forbindelse, hvis det bliver opdaget.

Det var nu ikke så meget det jeg tænker på.... For hvad er forskellen på at
fx en forening eller skole eller andet, hvor der måske er 150 mennersker...
så rent forbrugsmessigt skulle det vel ikke være at udbyderen blev
mistænksom fordi der er 3-4 brugere der bruger forbindelsen...

Nu ved jeg ikke helt hvordan denne skal tolkes:

3.1 Tele2ADSL aftalen er personlig, hvilket betyder
at der ikke må ske videredistribution, at
brugernavn, IP adresser og adgangskode ikke
må overdrages eller gøres tilgængelig for tredjepart
udenfor husstanden, med mindre Tele2
har givet skriftlig samtykke hertil.

Den første sætning siger nu nok det hele... Men mon man kan få en skriflig
samtykke til at gøre sådan noget?

Fra : Carsten Larsen

Dato : 01-07-03 23:26

hej bjarke

hvis du vil kan du se på vores side www.sundbynet.dk , vi er en privat
forening der deler internet ud til vores 130 lejligheder fordelt på 7
boligforeninger, via 2 stk almindelige adsl forbindelser

og det kører fint

vi udnytter pt. kun cirka 15 procent på hver forbindelse i gennemsnit

mvh Carsten Larsen
www.sundbynet.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-07-03 23:29

"Carsten Larsen" <carsten@sundbynetFJERN.dk> skrev :

>hvis du vil kan du se på vores side www.sundbynet.dk , vi er en privat
>forening der deler internet ud til vores 130 lejligheder fordelt på 7
>boligforeninger, via 2 stk almindelige adsl forbindelser

I har så en aftale med en udbyder om det.

Der er en væsentlig forskel på det og så bare lige dele et privat
abonnement med en uden for husstanden.

PS.
Når du svarer på et indlæg vær rar, at citere efter netiketten på
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.
Se også min signatur.

Det vil gøre det nemmere og mere behageligt at læse dine svar -
tak.

med venlig hilsen
Knud
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Carsten Larsen

Dato : 01-07-03 23:34

> I har så en aftale med en udbyder om det.
>
> Der er en væsentlig forskel på det og så bare lige dele et privat
> abonnement med en uden for husstanden.

vi har ikke nogen decideret aftale med vores 2 udbydere om dette, det eneste
vi gjorde var at bestille forbindelserne i foreningens navn og fortalte at
vi er en privat forening der deler fælles internet-forbindelser.

mvh Carsten

p.s. er dette den rigtige måde at besvare på?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-07-03 00:13

"Carsten Larsen" skrev :

>p.s. er dette den rigtige måde at besvare på?

Fint, det vil bare rart, hvis du lige har navnet med på den du
svarer .

Hvem er jeres udbyder?
--
Knud

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-07-03 00:19

> Hvem er jeres udbyder?

Det har dan da svaret på!

Tiscali og TDC

Fra : Carsten Larsen

Dato : 02-07-03 09:16

"Knud Gert Ellentoft"
hvem er jeres udbyder?
> --
> Knud

vi har en 2mbit adsl fra tiscali og en 2mbit fra tdc som bliver bundlet
sammen til en forbindelse

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-07-03 23:35

"Carsten Larsen" <carsten@sundbynetFJERN.dk> wrote in message
> [...]
> forening der deler internet ud til vores 130 lejligheder fordelt på 7
> boligforeninger, via 2 stk almindelige adsl forbindelser

Men i har vel så også en Linux server der dynamisk fordeler båndbredden?

Nu kan jeg se i har Tiscali, men hvordan er det i har fået lagt jeres navn
ind på IP adressen:

62.79.149.202 - Internetforeningen Syndbynet/ABF Hoejbo ?

> vi udnytter pt. kun cirka 15 procent på hver forbindelse i gennemsnit

Okay, men det er vel mere de belastede øjeblikker der kan være belastende
for helheden

Fra : Carsten Larsen

Dato : 01-07-03 23:43

> Men i har vel så også en Linux server der dynamisk fordeler båndbredden?

vi bruger en q-100 router fra www.q-networks.com til at bundle vores
forbindleser sammen til en, samtidig har vi mulighed i den for at begrænse
trafikken på diverse porte/programmer, såsom kazaa m.m.

> Nu kan jeg se i har Tiscali, men hvordan er det i har fået lagt jeres navn
> ind på IP adressen:
>
> 62.79.149.202 - Internetforeningen Syndbynet/ABF Hoejbo ?

Det gjorde tiscali da vi bestilte ekstra offentlige ip-adresser, det samme
har vi hos TDC 80.164.175.162

> Okay, men det er vel mere de belastede øjeblikker der kan være belastende
> for helheden

Egentlig er det ikke et problem, fordi at diverse p2p programmer kan ikke
sluge hele vores båndbredde, så derfor er der altid plads på en af
forbindelserne til almindelig web og mail

mvh Carsten

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-07-03 23:55

> vi bruger en q-100 router fra www.q-networks.com til at bundle vores
> forbindleser sammen til en, samtidig har vi mulighed i den for at begrænse
> trafikken på diverse porte/programmer, såsom kazaa m.m.

Okay hvor meget koster sådan en sag?

Jeg kunne god bedre tænkte mig, der var lavet et specielt linux program,
specielt til at bundle forbindelse og lave traffikstyring og log af traffik
osv pr. bruger og spære adgang osv.. i et webbaseret program, der lige
skulle være til at smide ind på en server...

Men det er der nok desværre bare ikke lige lavet?

> Det gjorde tiscali da vi bestilte ekstra offentlige ip-adresser, det samme
> har vi hos TDC 80.164.175.162

Okay, det var da fint

Hvad er det forresten lige der sker her med jeres TDC:

Analysis: '80.164.175.162' was found in 12 hops (TTL=1). The TCP/IP stack
on '80.164.175.162' appears to have a bug. It uses the incoming TTL as the
outgoing TTL of an ICMP packet, which is causing the false hops at hops
6-11.

1 22 ms 20 ms 20 ms lo1.albnxx15.ip.tele.dk [80.161.68.1]
2 27 ms 26 ms 28 ms ge-0-2-1-2.1000M.albnxu1.ip.tele.dk
[195.249.1.29]
3 27 ms 26 ms 28 ms pos1-0.2488M.bynxg2.ip.tele.dk [80.63.80.122]
4 21 ms 22 ms 23 ms fe0-0.100M.bynxx13.ip.tele.dk
[195.249.15.120]
5 361 ms 332 ms 366 ms 80.164.175.146
6 * * * Request timed out.
7 * * * Request timed out.
8 * * * Request timed out.
9 * * * Request timed out.
10 * * * Request timed out.
11 * * * Request timed out.
12 34 ms 37 ms 33 ms 80.164.175.162

> Egentlig er det ikke et problem, fordi at diverse p2p programmer kan ikke
> sluge hele vores båndbredde, så derfor er der altid plads på en af
> forbindelserne til almindelig web og mail

Okay.. Men jeg kan da godt finde på at downloade noget via HTTP med min
Flashget downloader... og den laver som default forbindelse 5 gange til
serveren, så den brokker godt forbindelsen.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 02-07-03 02:41

Bjarke Hansen skrev:

> [...]
> program, der lige skulle være til at smide ind på en server...

> Men det er der nok desværre bare ikke lige lavet?

Du tænker nok på noget lignende www.allot.com?

Såvidt jeg ved, et Netenforcer "bare" en Linux-box med noget software
på. Til gengæld er den pænt dyr og har et skodagtigt interface.

Google giver en masse hits når man søger på "bandwith management
linux". Du vil nok have fat i lartc (jeg synes at de websider jeg kig-
ger på alle sammen peger til den): <URL: http://www.lartc.org/ >.

Angående noget peg-og-klik styring, skulle det undre mig hvis ikke der
findes, eller nemt kan laves, et modul til www.webmin.com. Det er der
søreme: www.docum.org.

Fra : Carsten Larsen

Dato : 02-07-03 09:20

"Bjarke Hansen" .

> Okay hvor meget koster sådan en sag?

Cirka 7500 kroner

> [...]
> skulle være til at smide ind på en server...
>
> Men det er der nok desværre bare ikke lige lavet?

Q-100 routeren kører med linux som styresystem, det er lagt ind på et
flashkort som sidder inde i routeren, den er med webinterface og er meget
nem at opdatere, men kan godt være lidt bøvlet at sætte op.

> Okay.. Men jeg kan da godt finde på at downloade noget via HTTP med min
> Flashget downloader... og den laver som default forbindelse 5 gange til
> serveren, så den brokker godt forbindelsen.

Ja, men det har endnu ikke været nogen problem hos os, det er som regelt kun
p2p programmerne der har været lidt ballade med

mvh Carsten

Fra : ea

Dato : 02-07-03 23:28

> [...]
>
>og det kører fint
>
>vi udnytter pt. kun cirka 15 procent på hver forbindelse i gennemsnit

Så har I nok en heftig firewall på som stopper alt der minder om p2p
:) men jeg synes det lyder imponerende at det virker såpas godt

Fra : Carsten Larsen

Dato : 04-07-03 19:46

"ea" <eba_fjerndette_@hush.com> skrev i en meddelelse

> Så har I nok en heftig firewall på som stopper alt der minder om p2p
> :) men jeg synes det lyder imponerende at det virker såpas godt

Hej ea

vi stopper ikke alt der minder om p2p vi har bare begrænset båndbredden på
disse programmer.

mvh Carsten

Fra : Mads Bahrt

Dato : 05-07-03 02:30

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Du får lukket din forbindelse, hvis det bliver opdaget.
>
> Tiscali tillader vidst nok, som den eneste at forbindelse må
> bruges af andre uden for husstanden.

Jeg mener også de andre tillader det på deres "erhvervsforbindelser" -
altså pro-access og lign.

Fra : Benjamin Blangstrup

Dato : 05-07-03 04:50

Cybercity tillader det hverken på deres erhvervs eller privat løsning. Sucky
sucky.

--

/ Benjamin

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse