8 Mbit ADSL fra 1. juli
Fra : Hien Quoc Do

Dato : 30-06-03 09:31

Hej,

Kan det passe at det bliver muligt at få 8 Mbit ADSL fra 1. juli. Jeg har
hørt lidt om det, og har da også fundet
http://comon.dk/index.php?page=news:show,id=14223

Nogle som kan bekræfte dette? nogle bud på priserne?

--
Mvh,
Hien

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-06-03 09:54

Hien Quoc Do wrote:
> Kan det passe at det bliver muligt at få 8 Mbit ADSL fra 1. juli. Jeg har
> hørt lidt om det, og har da også fundet
> http://comon.dk/index.php?page=news:show,id=14223
> Nogle som kan bekræfte dette? nogle bud på priserne?

Blot fordi det bliver muligt at tilbyde 8mbit ADSL, betyder det ikke
nødvendigvis at der kommer nogle produkter lige med det første.

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Hien Quoc Do

Dato : 30-06-03 09:59

> Blot fordi det bliver muligt at tilbyde 8mbit ADSL, betyder det ikke
> nødvendigvis at der kommer nogle produkter lige med det første.
>
> // Hans

Nej det er jeg så godt klar over, men jeg ville bare vide om det sandt at
det er muligt at tilbyde 8Mbit ADSL fra 1. juli. Med dit svar mener du at
det er muligt at tilbyde?

--
Mvh,
Hien

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 30-06-03 10:11

"Hien Quoc Do" <hien@FJERNDETTE-hien.dk> wrote in

> Nej det er jeg så godt klar over, men jeg ville bare vide om det sandt
> at det er muligt at tilbyde 8Mbit ADSL fra 1. juli.

Det er sandt.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Hien Quoc Do

Dato : 30-06-03 10:46

"Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote in message
> Det er sandt.

Tak, netop det svar jeg ledte efter :) Nogle prismæssige bud?

--
Mvh,
Hien

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-06-03 10:54

Hien Quoc Do wrote:
> "Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote in message
>
> Tak, netop det svar jeg ledte efter :) Nogle prismæssige bud?

Der er ikke nogen der udbyder det i .dk. Så det vides ikke.

Mit bud er (hvis det overhovedet kommer i nær fremtid), at prisen bliver
knap 4 gange prisen på en 2Mb ADSL.

--
Don't waste space

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-06-03 12:16

Thomas Corell wrote:
> Mit bud er (hvis det overhovedet kommer i nær fremtid), at prisen bliver
> knap 4 gange prisen på en 2Mb ADSL.

Det gør den nu næppe..

Teoterisk burde den koste ca. 1000-1200kr sådan en 8mbit .. per
måned.

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-06-03 12:47

Hans Joergensen wrote:

> Det gør den nu næppe..
>
> Teoterisk burde den koste ca. 1000-1200kr sådan en 8mbit .. per
> måned.

Også hvis man tager forbrugsmøsteret for de potentielle 8Mb kunder i
betragtning ?

--
Don't waste space

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 30-06-03 13:01

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> writes:

>Det gør den nu næppe..

>Teoterisk burde den koste ca. 1000-1200kr sådan en 8mbit .. per
>måned.

Skal vi ikke gætte på, at en typisk 8 Mbps-kunde vil bruge
flere hundrede gange det, den gennemsnitlige kunde bruger?

Jeg vil skyde på 5.000 kr/måned. Men man skal passe på med
at "skyde" i denne branche. Det er ikke altid teknikken og
omkostningerne, der sætter markedsprisen.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-06-03 13:09

Klaus Ellegaard wrote:
> Skal vi ikke gætte på, at en typisk 8 Mbps-kunde vil bruge
> flere hundrede gange det, den gennemsnitlige kunde bruger?

Well ...

Hvad bruger en typisk 2mbit-kunde så ? en normal internetbruger vil
snildt kunne klare sig med 256/128, også selv om man har 2-3
computere på.. (jeg ta'r det her for givet at der ikke spilles
online)

Forbruget vil næppe være mere end 4x højere .. :)

Den eneste grund til at jeg selv opgraderer til 1024/256 i
forbindelse med skift til Tele2ADSL (det skal jo prøves;) er at det
er så billigt.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 30-06-03 13:35

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> writes:

>Forbruget vil næppe være mere end 4x højere .. :)

Jeg tror, det kun vil være dem, der i forvejen downloader 10+ GB om
dagen, der vil benytte tilbuddet om 8 Mbps. Derfor min overvejelse.

Men vi ved jo ikke noget, såeh...

Mvh.
   Klaus.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-06-03 15:50

> Den eneste grund til at jeg selv opgraderer til 1024/256 i
> forbindelse med skift til Tele2ADSL (det skal jo prøves;) er at det
> er så billigt.

Man har jo også en meget bedre linie.... Det er jo en fordel at have en
linie der er plads på... Nu er 1024/256 jo ikke voldsomt.. Men der er da
klart forskel på den og så en sølle 256/128..

En sådan har jeg nu.. og har selv kørt med 1024/256 i langt tid.... Selvom
man i perioder kun brugte linien til news osv. 30MB om dagen el.. Men så er
ping god, og man kan høære netradio osv, uden at det belaster andre
apllicationer pålinien. med 256Kbit kan man jo netmest kun en belastede ting
af gangen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-06-03 18:07

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> ping god, og man kan høære netradio osv, uden at det belaster andre
> apllicationer pålinien. med 256Kbit kan man jo netmest kun en belastede ting

Netradio er også en af de ting jeg glæder mig mest til at kunne
udnytte bedre, det er lidt trist at skulle holde sig til de dårlig
64 og 96kbit streams... :)

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Brian [2610]

Dato : 30-06-03 15:14

Klaus Ellegaard wrote:

> Jeg vil skyde på 5.000 kr/måned. Men man skal passe på med
> at "skyde" i denne branche. Det er ikke altid teknikken og
> omkostningerne, der sætter markedsprisen.

Tror også vi kommer omkring de 5kilo, og nok nærmere + end -

Fra : ea

Dato : 30-06-03 16:44

>Tror også vi kommer omkring de 5kilo, og nok nærmere + end -

Så skal det primært skyldes en masse udskiftning af udstyret i
centralerne, fordi båndbredden er en af de mindre udgiftsposter for
udbyderne.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-06-03 18:09

ea wrote:
> Så skal det primært skyldes en masse udskiftning af udstyret i
> centralerne, fordi båndbredden er en af de mindre udgiftsposter for
> udbyderne.

Mon ikke det meste ADSL-udstyr kan klare 8mbit?

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Rene Larsen

Dato : 30-06-03 20:09

> Mon ikke det meste ADSL-udstyr kan klare 8mbit?
> // Hans

TDC ericssons modemmer kan sagtens klare 8 mbit det er testet og afprøvet...

Men hvad angår Simen så ved jeg kun at de er testet op til 4 mbit også uden
problemer....

Disse to modemer kan sikkert gå højere uden problemer, men man skal også
huske centralen og kobberet fra centralen og ud til kunden er det for langt
så kan dette også give problemer, eller er det for dårligt så kan dette også
spille ind...

Mht til et prisgæt så vil jeg ikke tro det kommer til at koste over 5000
kr.. det er alligevel for meget, men hvis man ganger prisen på 2 mbit så får
man 3200 cirka... deromkring vil jeg tro... ikke mere...

Realistisk bud på prisen vil være omkring 1500-2000 kroner. muligvis vil jeg
strække mig til 2500 men så er jeg også forbavset.

Mvh

Rene

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 30-06-03 20:21

"Rene Larsen" <rene.larsenFJERNXXXDETTE@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Realistisk bud på prisen vil være omkring 1500-2000 kroner. muligvis vil
jeg
> strække mig til 2500 men så er jeg også forbavset.

Nu må du nok regne med, at de kunder sandsynligvis vil købe de linier, har
så ekstemt et trafikforbrug, at man bliver nød til at prissætte så højt som
tidligere nævnt. Mit bud er i hvert fald at det kun er toppen af
"traffikkransekagen" der vil være potentielle kunder til 8mbit (endnu) og
dem er der ingen ISP'er der vil have, i så fald vil de prissætte i forhold
til dette. Om det så bliver forbrugafregnet eller via en høj månedlig ydelse
skal jeg ikke kunne sige.....

/Tobias

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-07-03 08:41

Rene Larsen wrote:
> [...]
> Realistisk bud på prisen vil være omkring 1500-2000 kroner. muligvis vil jeg
> strække mig til 2500 men så er jeg også forbavset.

Så ville jeg jo nok personligt anskaffe mig flere 2mbit'er da det
vil give mig mere upstream, hvilket vil gøre at jeg kan hoste mit
trafiktunge billedgalleri hjemme... og hvis man køber fra flere
udbydere så burde man også være bedre sikret mod nedetid ;)

Naturligvis vil enkeltstående downloads så være begrænset til 2mbit,
men det går jo nok. Vi når alle færgen..

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Claus O

Dato : 01-07-03 09:33

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote

> vil give mig mere upstream, hvilket vil gøre at jeg kan hoste mit
> trafiktunge billedgalleri hjemme... og hvis man køber fra flere

Er det dette "private" billedgallerie du ikke "mener" at kunne hoste på en adsl?
http://gallery.nathue.dk/

Fra : Rene Joergensen

Dato : 01-07-03 09:45

Claus O <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> Er det dette "private" billedgallerie du ikke "mener" at kunne hoste
> på en adsl?
> http://gallery.nathue.dk/

Mon ikke at Hans sagtens ville kunne hoste det, men performance på det
ville også blive derefter.

--
-René
http://www.taabelig-turbo-klub.dk/

Fra : Claus O

Dato : 01-07-03 10:06

"Rene Joergensen" <fox@nospam.dk> wrote

> Mon ikke at Hans sagtens ville kunne hoste det, men performance på det
> ville også blive derefter.

Ja, der hænger jo nok 10.000 brugere i sek. derpå,
så det går jo nok ikke, da man jo ikke skal lade så
væsentlige ting ligge på så usikre/langsomme linier.......

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-07-03 10:15

"Claus O" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> writes:

>Ja, der hænger jo nok 10.000 brugere i sek. derpå,
>så det går jo nok ikke, da man jo ikke skal lade så
>væsentlige ting ligge på så usikre/langsomme linier.......

Mærkelig holdning.

Folk behøver ikke være enig med dig i, hvad der er
spændende. Og omvendt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Claus O

Dato : 01-07-03 10:51

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> wrote

> Mærkelig holdning.

Hvad er mærkeligt:
10000 brugere i sek. kan ikke bruge en adsl -
sandt / falsk?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-07-03 10:55

"Claus O" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> writes:

>Hvad er mærkeligt:
>10000 brugere i sek. kan ikke bruge en adsl -
>sandt / falsk?

Hvad har det med Hans' ADSL'er at gøre?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Claus O

Dato : 01-07-03 11:06

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> wrote

> Hvad har det med Hans' ADSL'er at gøre?

Du mener altså ikke dette mindre private billedarkiv
uden problemer kunne ligge på en eks. 256 adsl?
I mine øjne ville 512 være at skyde gråspurve med
kanoner i dette tilfælde.
I dette tilfælde acceptere jeg hvis du har haft en
erfaring (i modsætning til din tdc support erfaring)

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-07-03 11:11

>Du mener altså ikke dette mindre private billedarkiv
>uden problemer kunne ligge på en eks. 256 adsl?

Er det et mindre, privat billedarkiv? Hvad er søgningen under
normale omstændigheder og i peak-perioder?

Hvis du ikke kender den helt nøjagtige belastning over en
længere periode, hvordan kan du så komme med dimensioneringsråd?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-07-03 11:11

In article <bdrmna$odj$1@katie.ellegaard.dk>, Klaus Ellegaard wrote:

> Hvis du ikke kender den helt nøjagtige belastning over en
> længere periode, hvordan kan du så komme med dimensioneringsråd?

Bedrevidenhed?

--
Andreas Plesner Jacobsen | How can you think and hit at the same time?

Fra : Claus O

Dato : 01-07-03 11:13

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> wrote

> Hvis du ikke kender den helt nøjagtige belastning over en
> længere periode, hvordan kan du så komme med dimensioneringsråd?

Kære Klaus.
Jeg har haft eeen erfaring med arkivet er det pludselig ikke NOK?
EOD

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-07-03 13:13

Claus O wrote:
> Du mener altså ikke dette mindre private billedarkiv
> uden problemer kunne ligge på en eks. 256 adsl?

Jeg mener måske at når der - til tider - er +1000 hits i timen (og
det sker faktisk) kan det godt tænkes at evt. besøgende ikke vil få
den fede oplevelse når de browser billeder med 2kb/sec .. og så
EOD'er jeg også..

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-07-03 10:37

Claus O wrote:
> Ja, der hænger jo nok 10.000 brugere i sek. derpå,
> så det går jo nok ikke, da man jo ikke skal lade så
> væsentlige ting ligge på så usikre/langsomme linier.......

Det sker til tider at der er folk der kigger på det ... og det vil
nok være knap så sjovt hvis de kun kan hente billederne ned med
10-15kb/sec ...

Men det er jo så også min sag, og ikke din...

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Claus O

Dato : 01-07-03 10:49

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote

> Det sker til tider at der er folk der kigger på det ...

> trafiktunge billedgalleri = (private familiebilleder)

> Men det er jo så også min sag, og ikke din...

Naturligvis. Jeg er nok bare ikke typen der hvor meget jeg
så anstrænger mig kan få ovennævnte til at lyde bare nogenlunde
fornuftigt, det var vist bare det.....

Fra : Anders S.

Dato : 01-07-03 14:16

> Mon ikke det meste ADSL-udstyr kan klare 8mbit?

Jo for over et år siden så jeg en 8mbit linje fungere fint på et simens
modem.
Tekniken fungere med det udstyr der er på markedet nu, men mon ikke TDC har
ventet med at sætte linjerne i drift til det rigtige tidspunkt?

MVH
Anders

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 02-07-03 07:36

Hans Joergensen wrote:

> Mon ikke det meste ADSL-udstyr kan klare 8mbit?

Så langt det meste både CO og CPE udstyr kan sagtens klare 8 Mbps. Hvis det
skal
kunne proklamere compliance til ITU-T G992.1 SKAL det kunne klare minimum
6144 kbps,
og jeg har personligt aldrig testet chipsets som ikke kunne klare 8128 kbps
i FAST mode.

Jeg tror snarere at udskiftningen kunne blive i aggregeringsudstyret for at
kunne håndtere
den større samlede båndbredde. Og f.eks. ATM switche er rasende dyre!

Mvh Steen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 30-06-03 19:39

On Mon, 30 Jun 2003 15:44:04 GMT, ea wrote:

> Så skal det primært skyldes en masse udskiftning af udstyret i
> centralerne, fordi båndbredden er en af de mindre udgiftsposter for
> udbyderne.

Baandbredden fra den enkelte central til kernen i naetvaerket er
en af de meget vaesentlige udgifter ved at udbyde ADSL.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer
Alfa Romeo 156, 2.0TS

Fra : Rudi Stegen

Dato : 30-06-03 17:00

Hej Klaus Ellegaard, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Skal vi ikke gætte på, at en typisk 8 Mbps-kunde vil bruge
> flere hundrede gange det, den gennemsnitlige kunde bruger?
>
> Jeg vil skyde på 5.000 kr/måned.

Alternativt kunne man forestille sig rimelig rationel variant:
Trafikafregning.

Enkelte har måske ikke det helt vanvittige forbrug, men har behov for
højere hastighed end de 2 Mbps (fx hvis de indimellem skal se en kort
videokonference i god kvalitet [1]).
Det ville for dem være et knaldbilligt alternativ til en fast
forbindelse, uanset at prisen med gennemsnitbrugerens øjne måske synes
ret krads.

> Men man skal passe på med at "skyde" i denne branche. Det er ikke
> altid teknikken og omkostningerne, der sætter markedsprisen.

Det er så lige det.

[1] Så vidt jeg husker anvender digitale tv-sendinger omkring de 4 Mbps
- omend jeg meget nemt kan huske forkert.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Hans Henrik Andersen

Dato : 30-06-03 14:56

Hejsa
jeg tror du er den fødte optimist :P
jeg tror at 8mbit kommer op og koste mindst 3-5k pr mdr
og sker det er der nok næppe nogen der gider ha det ;)

Venlig Hilsen
Hans Henrik Andersen
snart Tele2adsl kunde

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 30-06-03 15:47

"Hans Henrik Andersen" <zepo@mobilixnet.dk> writes:

>jeg tror du er den fødte optimist :P
>jeg tror at 8mbit kommer op og koste mindst 3-5k pr mdr
>og sker det er der nok næppe nogen der gider ha det ;)

Jo, dem der har *brug* for det.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-06-03 18:08

Hans Henrik Andersen wrote:
> Hejsa
> jeg tror du er den fødte optimist :P
> jeg tror at 8mbit kommer op og koste mindst 3-5k pr mdr
> og sker det er der nok næppe nogen der gider ha det ;)

Det giver ikke mening at udvikle et produkt ingen gider købe ...

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 30-06-03 10:57

"Hien Quoc Do" <hien@FJERNDETTE-hien.dk> skrev i en meddelelse
> "Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote in message
>
> Tak, netop det svar jeg ledte efter :) Nogle prismæssige bud?

Det var vist oppe og vende i denne tråd i sidste uge :)

/Tobias

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 30-06-03 17:37

Hien Quoc Do skrev:

> Nogle som kan bekræfte dette? nogle bud på priserne?

TDC tilbyder det kun til grossisterne, f.eks. Cybercity ser ud til at
være interesseret i at sælge det:

Da der ikke står noget på deres webside om det, er de nok ikke klar til
at sælge det endnu, men du kan jo prøve at ringe til dem.

Prisen bliver vel ca. 4 gange så høj som for en 2 mbps/ 512 kbps.