Tele2´s newsserver kontra TDC´s ?
Fra : Sissel

Dato : 27-06-03 21:04

Hej
Hvordan kører tele2´s newsserver ?

Er der sat begrænsninger på dl ligesom TDC har gjort og hvor det kun kører
23,6 kb/sek uanset båndbredden.

Er der censur på binære grupper eller andre ?

Hvor lang retention på binære NG´s ?

Hvis Tele2´s og TDC´s newsserver skal have point fra 1 til 10 hvor mange
point vil I så give ?

Tele2:
TDC:

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-06-03 21:08

Sissel wrote:
> Hej
> Hvordan kører tele2´s newsserver ?

Hvis man skal bedømme det ud fra den ringe vedligeholdelse der må
være med alle de 'falske' grupper den fører, så er den sikkert ikke
specielt god..

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 27-06-03 23:44

Sissel skrev:

> Er der censur på binære grupper eller andre ?

Øhm, undskyld men, du aner ikke hvad ordet censur betyder?

Fra : Søren Blom

Dato : 28-06-03 22:20

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> skrev i

> Øhm, undskyld men, du aner ikke hvad ordet censur betyder?

Der er nogen der mener at det er censur, berøvelse af sin frihedsret osv.
når TDC og andre (især TDC) vælger at deltage i kampen for at hindre adgang
til ulovligt materiale.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-06-03 00:54

"Søren Blom" <soren@blom.dk> writes:

>Der er nogen der mener at det er censur, berøvelse af sin frihedsret osv.
>når TDC og andre (især TDC) vælger at deltage i kampen for at hindre adgang
>til ulovligt materiale.

Censur er noget, staten udøver mod borgerne. TDC er ikke staten, og
derfor udøver TDC ikke censur.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-06-03 07:43

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> skrev:

> Censur er noget, staten udøver mod borgerne. TDC er ikke staten, og
> derfor udøver TDC ikke censur.

Er du helt sikker på, at censur er defineret som noget, der udføres af
staten?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-06-03 13:36

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Er du helt sikker på, at censur er defineret som noget, der udføres af
>staten?

Under alle omstaendigheder kan et privat firmas manglende vilje
til at viderebringe et budskab, som frit kan formidles gennem
andre kanaler med samme eller stoerre udbredelse, naeppe
karakteriseres som censur.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-06-03 14:00

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev:

> Under alle omstaendigheder kan et privat firmas manglende vilje
> til at viderebringe et budskab, som frit kan formidles gennem
> andre kanaler med samme eller stoerre udbredelse, naeppe
> karakteriseres som censur.

Det er vi enige i.

At TDC ikke fører et antal binære grupper kan nok med rimelighed
sammenlignes med, at en avis forbeholder sig retten til ikke at trykke
og videreformidle ethvert læserbrev. Man kunne selvfølgelig godt kalde
det selvcensur, men i såfald ville alle valg vel skulle betegnes som
censur.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-06-03 14:15

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

>Er du helt sikker på, at censur er defineret som noget, der udføres af
>staten?

Hvordan kan et privat firma (effektivt) censurere noget som
helst? Der vil bare være tale om et valg, de gør, i forhold
til udbuddet af deres tjenesteydelser eller varer.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-06-03 14:39

On Sun, 29 Jun 2003 13:14:33 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard
<klausellegaard@msn.com> wrote:

>Hvordan kan et privat firma (effektivt) censurere noget som
>helst?

Det kan de gøre, hvis de udøver "kontrol af film, bøger, aviser el.
breve med henblik på en bearbejdning el. vurdering inden
offentliggørelse", hvis man tjekker med Politikens Nudansk ordbog.

Der er to sider af denne sag:
- ordet "censur" brugt som reference til grundloven - og så er vi ovre
i jura, hvor en kunde måske ligefrem påstår at "udbyderen overtræder
grundloven"
- ordet "censur" brugt i almindelig tale som et udtryk for kontrol.

I brugen som reference til grundloven, er der helt sikkert ikke noget
at komme efter.

I den mere almindelige brug af ordet censur, vil et fravalg af grupper
næppe kunne betegnes som at et indlæg bliver vurderet først. Man kan
måske diskutere om diverse antispam-mekanismer er et udtryk for
"censur", men den diskussion handler vist mere om at kritiske folk vil
forsøge at få drejet en vilkårlig sag ind under en
"censur"-definition, udelukkende for at kunne tillade sig at råbe
"CENSUR" for at sætte en sådan handling i kategori med
verdensskandaler og lignende.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 29-06-03 18:38

Morten Bjergstrøm skrev:

> Er du helt sikker på, at censur er defineret som noget, der udføres
> af staten?

Njah, de (den til enhver tid siddende regering) kunne vel outsource
selve udførelsen af censuren.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 30-06-03 08:56

> Njah, de (den til enhver tid siddende regering) kunne vel
> outsource selve udførelsen af censuren.

Jo men jeg mener forsat ikke censur kun henfører til noget, der udføres
af statsmagten.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 29-06-03 17:28

"Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote in message
> [...]
> >

> Der er nogen der mener at det er censur, berøvelse af sin frihedsret osv.
> når TDC og andre (især TDC) vælger at deltage i kampen for at hindre

Nu var TDC's begrundelse for at fjerne de 28 grupper ikke at materialer
(måske) var ulovligt, men fordi grupperne stod for 33% af alt trafikken.

Jørn

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-06-03 19:04

"Jørn Hundebøll" <news2@dblue.dk> skrev:

> Nu var TDC's begrundelse for at fjerne de 28 grupper ikke at
> materialer (måske) var ulovligt, men fordi grupperne stod for 33%
> af alt trafikken.

Tja. Jeg tvivler på, at trafikken er blevet mindre den er bare blevet
flyttet til andre grupper.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rene Hansen

Dato : 29-06-03 22:19

On 29 Jun 2003 18:03:57 GMT, "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Tja. Jeg tvivler på, at trafikken er blevet mindre den er bare blevet
>flyttet til andre grupper.

Du mener altså at størstedelen af materialet i de 28 grupper blev
postet af TDCs brugere?

-R

--
René Hansen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-06-03 22:38

Rene Hansen <rbh-usenet@worldonline.dk> skrev :

>Du mener altså at størstedelen af materialet i de 28 grupper blev
>postet af TDCs brugere?

Ikke nødvendigvis.
Ca. 1/3 af trafikken på newsserveren var til/fra de lukkede
grupper.
--
Knud

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 30-06-03 08:55

> Du mener altså at størstedelen af materialet i de 28 grupper blev
> postet af TDCs brugere?

Jeg tænker på dk.binaer.musik.* og ditto filmgrupperne.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 30-06-03 16:30

"Rene Hansen" <rbh-usenet@worldonline.dk> wrote in message

> Du mener altså at størstedelen af materialet i de 28 grupper blev
> postet af TDCs brugere?

Da TDC (endnu) sidder på 80% af ADSL markedet, er det vel nærliggende at
tro, at størstedelen af materialet i de 28 grupper (dvs. over 50%) er
sendt/postet af en TDC kunde - ikk ?

Jørn

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 30-06-03 16:34

"Jørn Hundebøll" <news2@dblue.dk> writes:

>Da TDC (endnu) sidder på 80% af ADSL markedet, er det vel nærliggende at
>tro, at størstedelen af materialet i de 28 grupper (dvs. over 50%) er
>sendt/postet af en TDC kunde - ikk ?

De fleste af de 28 grupper var alt.*, som er verdensomspændende.
Det er næppe dét marked, TDC sidder på 80% af

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 30-06-03 18:46

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> wrote in message

> De fleste af de 28 grupper var alt.*, som er verdensomspændende.
> Det er næppe dét marked, TDC sidder på 80% af

Det er sgu da for træls - skal jeg ligefrem til at give dig ret ... surt

Huskede det som der var flere dk. grupper.

Jørn