VDSL
Fra : Erik Dan

Dato : 26-06-03 04:21

Telia vil tilbyde VDSL opkobling til efteråret i Sverige ,gad vide hvornår
TDC ser lyset herhjemme ?
http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=10&a=43533

/ Dan

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-06-03 18:03

"Erik Dan" <mirage@frimaerke.dk> wrote in message
> Telia vil tilbyde VDSL opkobling til efteråret i Sverige ,gad vide hvornår
> TDC ser lyset herhjemme ?
> http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=10&a=43533

Mer interresant er da:

http://www.bonet.se/page.php?xml=swe/pages/private/scream.xml&context=private

Også fra Sverige.... Men glem at sammenlign med telia.... De har jo for
længe siden droppet adsl i Danmark

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 26-06-03 23:57

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
http://www.bonet.se/page.php?xml=swe/pages/private/scream.xml&context=private

> Også fra Sverige.... Men glem at sammenlign med telia.... De har jo

Eller www.bostream.se

JEg flyttede til Stockholm for 6 måneder siden. Lige nu har jeg
2.5Mbps/768kbps ADSL for 450SEK/mnd. Jeg er lige blevet tilbudt op til
26Mbps symmetrisk for 400SEK/mnd.

Hastigheden afhænger af afstanden til centralen, men jeg bor ikke særlig
langt fra centralen så jeg regner med mindst 10Mbps/10Mbps!

Lææækkkert!

-Steen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-06-03 09:44

"Steen Garbers Enevoldsen" <steen@garbers.ingenspam.dk> wrote in message

> Eller www.bostream.se
>
> JEg flyttede til Stockholm for 6 måneder siden. Lige nu har jeg
> 2.5Mbps/768kbps ADSL for 450SEK/mnd. Jeg er lige blevet tilbudt op til
> 26Mbps symmetrisk for 400SEK/mnd.

Har du overvejet, at det akurart var samme link jeg gav, bare et direkte
link til scream produktet?

Ja det er jo lækkert.. og her sidder man med en 256/128 Kbit til 340,- og
kan dårligt høre netradio og surfe samtidigt.. Det kunne man godtnok
saqgtens da jeg havde 1024/256 men har ikke lige råd til mere...

> Hastigheden afhænger af afstanden til centralen, men jeg bor ikke særlig
> langt fra centralen så jeg regner med mindst 10Mbps/10Mbps!
>
> Lææækkkert!

Jup, men vent nu at se om der ikke vil kæmpes om hastigheden alligevel

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 27-06-03 09:53

Bjarke Hansen wrote:

> Har du overvejet, at det akurart var samme link jeg gav, bare et
> direkte link til scream produktet?

Hovsa - Sorry! Jeg var offline da jeg besvarede din post, så jeg tjeckede
ikke linket.

> [...]
> 340,- og kan dårligt høre netradio og surfe samtidigt.. Det kunne man
> godtnok saqgtens da jeg havde 1024/256 men har ikke lige råd til

Danmark er et uland mht. bredbånd imho!

> Jup, men vent nu at se om der ikke vil kæmpes om hastigheden
> alligevel

Jo, det vil der jo nok. Under alle omstændigheder har jeg ikke brug for mere
hastighed end de 2.5/.768 jeg har idag. Men når nu det nye tilbud er 50 SEK
BILLIGERE end hvad jeg betaler
nu skal man da være et dumt svin for ikke at slå til!

- Og så er der jo "blæreværdien" af sådan en forbindelse!

- Steen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-06-03 10:21

> Hovsa - Sorry! Jeg var offline da jeg besvarede din post, så jeg tjeckede
> ikke linket.

Offline okay, er man det når man har bredbånd Men det var måske på vejen
til Island, som det ser ud til at du er nu!

> Danmark er et uland mht. bredbånd imho!

Ja, men det må jo være den afgift som TDC skal have for kobberet, der sætter
begrænsningen for udbyderne.. Da det jo så er den store udgift... Det koster
vist omkring 100,- at leje linien om måneden, og så kommer alt det andet med
at leje sig ind på centralen osv...

> [...]
SEK
> BILLIGERE end hvad jeg betaler
> nu skal man da være et dumt svin for ikke at slå til!

Ja det er jo det, men dog koster det 1000,- for dig at opgradere... Men det
er vel til at klare.

Men hvad med det hardware der følger med. Kan det klare båndbredden??

Der er listet noget om et speedtouch610 hvor der står noget om up til 13Mbit
symetrisk og op til 23Mbit og 4ned.. Men det står så noget andet i "notes":
58Mbit symetrisk op til 350m 29Mbit ved 1000, og 14,5Mbit ved 1500 meter...

Hvis det holder er det jo meget godt.. Men brænder routeren så ikke af, hvis
den bre belastetes en lille smugle? Men de der 58Mbit ved 350M lyder nu
noget optimistisk.. Det er vist test baseret på kliniske målinger på et
lap.. Ikke med gamle telefonkabler med dårlige parsnoring og mange tråde
sammen i et et rod.

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 27-06-03 12:08

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
>
> Offline okay, er man det når man har bredbånd Men det var måske
> på vejen til Island, som det ser ud til at du er nu!

Jeg er ganske rigtigt på Island lige nu. Deltager i et ETSI TM6
standardiserings møde (Access Networks / xDSL) så jeg har en ganske
professionel interesse i xDSL!

> [...]
> udgift... Det koster vist omkring 100,- at leje linien om måneden, og
> så kommer alt det andet med at leje sig ind på centralen osv...

Du har sikkert ret. Jeg synes bare at forskellen er påfaldende stor.

> Ja det er jo det, men dog koster det 1000,- for dig at opgradere...
> Men det er vel til at klare.

Det går nok!

> [...]
> 13Mbit symetrisk og op til 23Mbit og 4ned.. Men det står så noget
> andet i "notes": 58Mbit symetrisk op til 350m 29Mbit ved 1000, og

Jeps - Det er performance tallene for VDSL, sårn cirka.

> [...]
> kliniske målinger på et lap.. Ikke med gamle telefonkabler med
> dårlige parsnoring og mange tråde sammen i et et rod.

Routeren brænder ikke af ! - Det er ikke den slags "belastning". Der er
såmænd
bare tale om hvilken bitrate der kan trænes op til på den givne kabellængde.
Hvis
kabellængden bliver større (eller støjen er kraftigere) vil modemet
tilsvarende opnå
en lavere bit rate.

Men du har ret i at målingerne er baseret på ETSI loops og ikke rigtige
kabler! Det
er den normale måde at angive performance data på. Gælder også for ADSL.

Mvh Steen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-06-03 11:01

"Steen Garbers Enevoldsen" <steen@garbers.ingenspam.dk> writes:

>Danmark er et uland mht. bredbånd imho!

Det tror jeg ikke.

Hvad er samtidighedsfaktoren i de udenlandske, meget billige
eksempler?

I Danmark kan man praktisk talt altid downloade med 90% af sin
båndbredde - medmindre man snakker steder i Fjernøsten eller
overbelastede sites.

Kan man altid downloade med 26*0,9 = 23,4 Mbps i det svenske
eksempel? Hvis det viser sig, at man i praksis sjældent kommer
over måske 2 Mbps, har man så overhovedet en 26 Mbps-linje?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 27-06-03 12:12

Klaus Ellegaard wrote:

> Det tror jeg ikke.

Det er nok et holdningsspørgsmål

> [...]
> eksempel? Hvis det viser sig, at man i praksis sjældent kommer
> over måske 2 Mbps, har man så overhovedet en 26 Mbps-linje?

Du har selvfølgelig ret i at der kan være flaskehalse længere oppe i
netværket,
men på min nuværende 2.5 Mbps/768 kbps forbindelse kan jeg komme særdeles
tæt på loftet (~300kBps), så flaskehalsen er ikke til stede her, til trods
for at dette
produkt er ganske billigt ifht. DK priser!

Så indtil videre tyder det ikke på at din forklaring holder

Nu må vi se når jeg får VDSL forbindelsen om det er værre. Så skal jeg nok
vende
tilbage med mere info her i gruppen.

Mvh Steen

Fra : Jesper Giovanni

Dato : 08-07-03 22:48

> [...]
> for at dette
> produkt er ganske billigt ifht. DK priser!

Jeg kan kun bekræfte Steen´s iagttagelser. Jeg sidder i Malmö, og har samme
produkt. Jeg max´er ud ved små 302Kbps ned, og 92Kbps op.

--
Jesper

---

Fra : Erik Dan

Dato : 27-06-03 13:24

> [...]
>
> JEg flyttede til Stockholm for 6 måneder siden. Lige nu har jeg
> 2.5Mbps/768kbps ADSL for 450SEK/mnd. Jeg er lige blevet tilbudt op til
Et er hvad en dansker synes , mener den menige hr/fru Svensson også det er
billigt ?
Prisen er vel også en spejling af f.eks løn niveauet i Sverige ,som mig
bekendt er en del lavere end i DK.
Jeg ved godt at personskatten er mindre i Sverige ,men de sidste tal fra
OECD viser at Sverige igen har taget føretrøjen medhensyn til det samlede
skattetryk (personskatter, afgifter etc..)

/ Dan

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 27-06-03 13:47

Erik Dan wrote:
> Et er hvad en dansker synes , mener den menige hr/fru Svensson også
> det er billigt ?

Nu kender jeg ikke så mange Svensson'er, men jeg har ikke hørt nogle af mine
kollegaer klage over pris niveauet.

> [...]
> fra OECD viser at Sverige igen har taget føretrøjen medhensyn til det
> samlede skattetryk (personskatter, afgifter etc..)

Det har du selvfølgelig ret i - Men alligevel vil jeg nu påpege at det
udstyr som står på centralen og ude hos kunderne købes i udlandet under
samme vilkår som når f.eks. TDC køber udstyr. Leverandørerne tager ikke
hensyn til købekraft eller skattetryk når de fastlægger prisen!

Altså er min påstand at omkostningerne for at installere og levere DSL
nødvendigvis må være nogenlunde ens i DK og SE.

....Og hvis det holder (Jeg vil meget gerne høre forklaringer på hvorfor det
ikke skulle være tilfældet) må næste slutning jo være at der er nogen i DK
som tager overpris.

Bostream kan sammenlignes med f.eks. Cybercity idet de lejer kobberet af
Telia (Sveriges svar på TDC). Kan man forestille sig at TDC opkræver en
større leje for kobberet?

Mvh Steen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-06-03 15:52

In article <3efc3cd2$1_4@news.athenanews.com>, Steen Garbers Enevoldsen wrote:

> [...]
> samme vilkår som når f.eks. TDC køber udstyr. Leverandørerne tager ikke
> hensyn til købekraft eller skattetryk når de fastlægger prisen!

Og der skal ikke noget personale til at drive det udstyr?

--
Andreas Plesner Jacobsen | If there is no God, who pops up the next Kleenex?

Fra : Why

Dato : 27-06-03 16:32

On Fri, 27 Jun 2003 14:52:04 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

Klip-

>Og der skal ikke noget personale til at drive det udstyr?
Jo det skal der vel ligsom alle andre steder men hvorfor ik komme med
noget ordenligt/kontruktiv or Fakta om dette. Da det for mig at se kun
er det Steen forsøger på at få frem på bordet vis jeg skal blande
mig vilket jeg lige har gjord *GG*

Just my 2cent
Mvh.
MCP
P-M Olsen

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 02-07-03 07:23

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Og der skal ikke noget personale til at drive det udstyr?

Joda! Lønnen i Sverige er lavere end i Danmark, men til gengæld betaler
firmaerne
en forholdsvist stort syge/social forsikring for medarbejderne (18% svjh).

Jeg vil mene at alt ialt er der ikke nogen væsentlig forskel mellem
firmaernes lønudgifter
mellem DK og S - I hvert fald ikke stort nok til at kunne retfærdiggøre
prisforskellen.

Mvh Steen

Fra : Kasper Bergh

Dato : 28-06-03 14:31

> [...]
> samme vilkår som når f.eks. TDC køber udstyr. Leverandørerne tager ikke
> hensyn til købekraft eller skattetryk når de fastlægger prisen!

Nej men som Andreas også påpeger så er det nok også mere lønomkostningerne
til personalet der måtte være en faktor end selve udstyret.

> [...]
det
> ikke skulle være tilfældet) må næste slutning jo være at der er nogen i DK

Det mener jeg ikke at det gør. For det første pga. lønudgifterne (som altså
er *noget* større ennd udstyrsudgifterne) og for det andet pga. at der er et
spørgsmål om udbredelse. Bostream kan jo nøjes med at levere deres produkt
på få veludvalgte centraler hvor de mener kundegrundlaget er perfekt. TDC
har valgt at levere ADSL til stort set hele Danmark - selv områder hvor det
måske er tvivlsomt om de par kunder der er giver overskud. Så på en måde
betaler vi der bor i de større byer måske for landområderne - det kan man så
være mere eller mindre enig/uenig i politisk set, men hvis det var mig der
boede langt ude på landet ville jeg nok være taknemmelig for det.

mvh
/Kasper Bergh

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 02-07-03 07:26

Kasper Bergh wrote:

> Nej men som Andreas også påpeger så er det nok også mere
> lønomkostningerne til personalet der måtte være en faktor end selve
> udstyret.

Se mit svar i en anden posting.

> [...]
> mindre enig/uenig i politisk set, men hvis det var mig der boede
> langt ude på landet ville jeg nok være taknemmelig for det.

Det er vel ikke så voldsomt forskelligt fra Telia som jo også leverer til
"hele"
Sverige? Og Bostream lejer af Telia, præcis som f.eks. CC lejer af TDC.

Så det argument kan jeg ikke rigtig se skulle gælde - Da situationen så vidt
jeg
kan se er nøjagtig den samme i S.

Mvh Steen