Udbydere af spam-beskyttelse
Fra : Jesper Kjeldsen

Dato : 19-07-03 06:57

Der skal snart gøres noget ved alt det spam der kommer ind i huset, og
derfor er jeg ved at finde ud af lidt om de forskellige udbyders
spam-produkter.

Jeg tænker primært på de produkter til os med egen mailserver, men hvor alt
post alligevel bliver sendt igennem en udbyders system og får dermed
sorteret en stor del af spammet væk. Det er flere webhoteller og andre
firmaer som bl.a. Virus112 jeg kan se udbyder det. Men har nogen af jer
erfaringer med det? Hvor godt virker det? Hvor ligger prislejet?

Så vidt jeg kan gennemskue fungerer det ved at man blot indsætter den
aktuelle spamscanners mailserver ind som en højere prioritet i MX recorden
og evt. så lukker ens firewall så det kun er den der kan sende direkte mail
til en. Eller er det forkert opfattet?!?

Det jeg er mest bange for er at man skulle få sortere for meget fra - så
efter mit hoved skal man kunne se hvad der er frasorteret og evt. lade det
komme igennem alligevel.

Jesper

Fra : Gert Lynge @ Home

Dato : 19-07-03 12:43

> [...]
> post alligevel bliver sendt igennem en udbyders system og får dermed
> sorteret en stor del af spammet væk. Det er flere webhoteller og andre
[...]
Det kan alle klare hvis du acceptere en lille finurlighed :). Lad
Internetudbyderen håndtere din MX og håndter så selv en på et subdomænet
(internt.dit_domæne.dk). På den måde får du adgang til alle
Internetudbyderens post-features og kan så stille posten igennem til dine
egne adresser under dit interne postdomæne.
Ulempen er naturligvis at det koster lidt - og at du skal finde en stabil
udbyder til det. Men fordelene er (ud over adgang til virus- og spam-check)
fleksibilitet hvis der sker noget udforudset og du pludselig skal have din
post håndteret på en anden måde.

> [...]
mail
> til en. Eller er det forkert opfattet?!?

Nej - det er korrekt. Altså ud over at du vender det med prioriteten på
hovedet i det du skriver (men formentligt ikke i forhold til det du har
forstået ).
Lav MX (fx. MX 0) = højeste prioritet = den der får mail'en i sidste ende
Dvs. spamscanner-udbyderen skal ikke have den højeste prioritet, men den
laveste (dvs. den højeste MX værdi).

> Det jeg er mest bange for er at man skulle få sortere for meget fra - så
> efter mit hoved skal man kunne se hvad der er frasorteret og evt. lade det
> komme igennem alligevel.

Om der er nogle af de der MX-spam-scanner-udbydere der tilbyder det ved jeg
ikke. Men jeg kender i hvert fald en Internetudbyder der tilbyder en løsning
som den jeg startede med at skitsere - og som kan håndtere viderestilling på
baggrund af det pointantal e-mail'sene får mht. om de er spam eller ej (man
vægter hver mail med et pointtal der angiver sandsynligheden for at det er
spam).
Nu skal der jo ikke gå for meget reklame i det, men du kan jo droppe mig en
e-mail, så skal jeg fortælle dig hvem det er .
Administrativt kører vi selv et setup hvor spammails inddeles i to gruppe:
dem der næsten helt sikkert er spam og så dem der nok er. Disse to grupper
stilles videre til to forskellige Exchange-delte-mapper og checkes så lige
af en medarbejder en gang om dagen (just in case).
De øvrige e-mails ryger naturligvis bare igennem til de rigtige
Exchange-modtagere...

Håber du får lidt ud af ovenstående...

MVH
Gert

Fra : Jesper Kjeldsen

Dato : 19-07-03 15:48

"Gert Lynge @ Home" <gert@lyn-remove-this-ge.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> Internetudbyderen håndtere din MX og håndter så selv en på et subdomænet
> (internt.dit_domæne.dk). På den måde får du adgang til alle

Hvorfor skulle jeg lade andre håndtere mit MX DNS - det virker vel lige godt
om jeg selv sætter det eller en udbyder gør det?!? Nuvel - hvis man er helt
DNS novice så ville det være at foretrække at en udbyder ordner det
Jeg spørger bare fordi jeg er en af dem der rigtig godt kan lide at rode
rundt i det hele

> mail
> Nej - det er korrekt. Altså ud over at du vender det med prioriteten på
> hovedet i det du skriver (men formentligt ikke i forhold til det du har
> forstået ).

Har engang siddet og brudt mit pæne lille hoved med MX prioritet! Kom frem
til at det er meget logisk - 1. prioritet er A og 2. prioritet er B. Så er 1
jo også det laveste nummer - men den højeste prioritet!
Det virker lidt ulogisk - men er jo egentlig ret logisk...

Jesper

Fra : Gert Lynge @ Home

Dato : 19-07-03 18:49

> [...]
> DNS novice så ville det være at foretrække at en udbyder ordner det
> Jeg spørger bare fordi jeg er en af dem der rigtig godt kan lide at rode

Fordi du så kan udnytte de ting andre tilbyder på deres mail. Fx.
SPAM-filtrering. Og det var jo det du var ude efter.
Den løsning jeg beskriver kræver stadig at du kører MX på det interne
subdomæne - og mht. subdomæne kan du jo endda selv få lov at køre DNS på det
(.dk-domæner kræver som bekendt at dine nameservere er godkendte). Det må da
tiltale dig da det giver endnu mere at rode med

MVH
Gert

Fra : René Løweneck

Dato : 19-07-03 15:56

Hej Jesper !

"Jesper Kjeldsen" <usenet@jknet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> firmaer som bl.a. Virus112 jeg kan se udbyder det. Men har nogen af jer
> erfaringer med det? Hvor godt virker det? Hvor ligger prislejet?

Spam problemet er altså ikke større, end man selv gør det til. Og når du har
din egen mailserver stående, har du alle muligheder for selv at filtrere
spam fra.
Her i huset, har jeg været ude for det modsatte problem. Flere brugere har
været i tvivl, om mailsystemet virkede, fordi der nu er totalt "stille",
hvor man før har modtaget 20-50 spammails pr. dag. På en rigtig god dag,
hvor spamproducenterne har været rigtigt kreative og flittige, kan der måske
slippe 1-2 spammails igennem. Så finder man hullet og lukker det. Det er
faktisk ikke så svært.

Så mit råd til dig er, sæt dig lidt mere ind i din mailservers kapacitet og
filtrér selv spam fra.

> Det jeg er mest bange for er at man skulle få sortere for meget fra - så
> efter mit hoved skal man kunne se hvad der er frasorteret og evt. lade det
> komme igennem alligevel.

Det kan også sagtens lade sig gøre på din mailserver.

René Løweneck
www.lowesite.dk
LøweSite CMS - Styr din hjemmeside og få en spamfri webmail, - tilmed til en
fast fornuftig pris !

Fra : Jesper Kjeldsen

Dato : 19-07-03 16:17

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
måske
> slippe 1-2 spammails igennem. Så finder man hullet og lukker det. Det er

Jeg efterspørger det også lidt fordi jeg har nogle kunder der er hårdt ramt.
Har bl.a. en kunde der får 150-200 spammail om dagen. De har ikke egen
mailserver, men er ved et webhotel der pt. ikke har nogen spamfiltrering.
Det kunne så evt. løses på klientsiden, men træls at hente alle de mails
osv - hellere få det stoppet ledet før.

> Så mit råd til dig er, sæt dig lidt mere ind i din mailservers kapacitet
og
> filtrér selv spam fra.

Min egen mailserver er Exchange 2000 - der kan jeg kun manuelt oprette en
blokkeret liste - ret træls at skal vedligeholde. Alt. skal jeg i gang med
tredie partsprogrammer (btw - kender du så nogle gode programmer til det?).
Det kan også være fint - men vil nok hellere have det stoppet inden det
kommer så langt.
Ved det kommer i Exchange 2003 (venter på den med længsel - men indtil
da - og til dem af mine kunder der ikke opgraderer til Exchange 2003 før om
laaang tid!

Jesper

Fra : René Løweneck

Dato : 19-07-03 16:42

Hej Jesper !

> [...]
> Det kunne så evt. løses på klientsiden, men træls at hente alle de mails

Jamen det kan du da have ret i.

> [...]
> blokkeret liste - ret træls at skal vedligeholde. Alt. skal jeg i gang med
> tredie partsprogrammer (btw - kender du så nogle gode programmer til

Nej desværre ikke på stående fod. Exchange 2000 er ikke min stærkeste side.

Fra : Henrik Walther

Dato : 20-07-03 10:57

On Sat, 19 Jul 2003 17:16:33 +0200, Jesper Kjeldsen wrote:

> [...]
> da - og til dem af mine kunder der ikke opgraderer til Exchange 2003 før om

Vamsoft's ORF (Open Relay Filter) er et rigtig godt DNSBL/RBL lookup
program, og ligger samtidig i den billige ende af prisskalaen (99 Euro for
Enterprise versionen).

Se: http://www.vamsoft.com/orf

--
Henrik Walther
http://whos-on.dk - Realtime Log analyzer til din webserver

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 20-07-03 15:23

Henrik Walther skrev:

> Vamsoft's ORF (Open Relay Filter) er et rigtig godt DNSBL/RBL lookup
> program, og ligger samtidig i den billige ende af prisskalaen (99
> Euro for Enterprise versionen).

Mailenable kan det samme og lidt til, den er gratis i standard-udgaven:

Fra : Jesper Kjeldsen

Dato : 21-07-03 08:09

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> skrev i en meddelelse
> Mailenable kan det samme og lidt til, den er gratis i standard-udgaven:

Den ser da ud til at kunne nogle tricks - den skal jeg vidst lige prøve på
min egen server

Jesper

Fra : Henrik Walther

Dato : 21-07-03 17:39

On Sun, 20 Jul 2003 16:23:28 +0200, Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:

> Mailenable kan det samme og lidt til, den er gratis i standard-udgaven:

Det kan det sikkert, jeg ønsker ikke at gå ind i en diskution om hvilke
fordele/ulemper der er ved henholdsvis MailEnable & Exchange.

Jeg tolkede udfra Jesper's indlæg han søgte 3 parts. antispam programmer
til Exchange, ved nærlæsning kan jeg se der er tale om alternative
mailservere.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 22-07-03 02:06

Henrik Walther skrev:

> Det kan det sikkert, jeg ønsker ikke at gå ind i en diskution om
> hvilke fordele/ulemper der er ved henholdsvis MailEnable & Exchange.

Jeg håber da bestemt ikke at Jesper, eller du, tror at Mailenable kan
erstatte Exchange. Hvis du har fået det indtryk, har jeg skrevet mit
indlæg forkert. Der mangler jo en del funktionalitet i Mailenable,
førend den kan måle sig med Exchange.

Min ide med at foreslå Mailenable, var at foreslå et alternativ til en
Exchange-specifik løsning (ved at sætte en anden mailserver op foran
Exchange-serveren, med den funktion han skulle bruge. Jeg ved at den
løsning bruges i en større installation og at det virker).

Jeg har selv brugt Mailenable i omtrent 7 måneder og er ret godt til-
freds, men er ved at se til anden side (på grund af at jeg ønsker fun-
ktionalitet som ligger lidt lang tid ude i Mailenables fremtid).

Jeg skifter nok, indenfor et par måneder, til Xmailserver (jeg kan godt
lide at den kan køre på flere platforme og der er et væld af 3. parts-
udvidelser) eller James (hvis jeg får mig selv overbevist om at JAVA er
god karma på W2K3).

> Jeg tolkede udfra Jesper's indlæg han søgte 3 parts. antispam
> programmer til Exchange, ved nærlæsning kan jeg se der er tale om
> alternative mailservere.

Det var bevidst at jeg ikke besvarede hans første indlæg, da jeg ikke
kender til løsninger som først filtrerer spam efter den er modtaget fra
en udbyders mailserver (jeg synes spam skal filtreres i modtagelsesøje-
blikket på serveren).

Jeg besvarede dit indlæg, da debatten nu var kommet til at hans egen
mailserver (som jeg gik ud fra han havde mulighed for at lave RBL-op-
slag fra).

Andre mulige løsninger til Windows-platformen, kunne være:

se andre interessante udvidelser).

til den endnu, men den ser lovende ud (bruger bl.a. meget få ressour-
cer og konfigureres ved hjælp af XML-filer (så er det jo nemt at skrive
et admin-interface til den))).

efterhånden nogle år på bagen og har vel nok fået rystet de fleste bugs
ud af koden).

Der findes andre gratis eller Open Source mailservere til Win32-plat-
formen, men enten kan de ikke køre som en service eller også er de
typisk lavet til at hente/sende emails fra en udbyder (og kan dermed
ikke lave RBL-opslag på den afsendende mailserver).

Nu er det vist på tide at flytte debatten til .mail+news.

Fra : Christian Bering

Dato : 19-07-03 16:46

On Sat, 19 Jul 2003 07:57:24 +0200, "Jesper Kjeldsen"
<usenet@jknet.dk> wrote:

> [...]
>firmaer som bl.a. Virus112 jeg kan se udbyder det. Men har nogen af jer
>erfaringer med det? Hvor godt virker det? Hvor ligger prislejet?

http://www.softscan.dk/ har jeg erfaring med; bruger det på adskillige
domæner. Det fungerer fremragende og fjerner både spam og vira.

Prisen afhænger af antal brugere, men jeg synes ikke, det er dyrt.

> [...]
>og evt. så lukker ens firewall så det kun er den der kan sende direkte mail
>til en. Eller er det forkert opfattet?!?

Næsten. Din egen mailserver skal fjernes som MX record. Nogle spammere
sender direkte til evt. sekundære mailservere. Hos SoftScan fungerer
det på den måde, at MX records ændres til noget lignende:

   IN   MX   10 mailhost1.softscan.dk.
   IN   MX   10 mailhost2.softscan.dk.

Man bibeholder sin A record til sin mailserver:

mail   IN   A   10.10.10.10 (din mailservers IP-adresse)

Og SoftScans mailservere bliver så instrueret om at forwarde e-mails
til mail.ditfirma.dk.

>Det jeg er mest bange for er at man skulle få sortere for meget fra - så
>efter mit hoved skal man kunne se hvad der er frasorteret og evt. lade det
>komme igennem alligevel.

Jeg har ikke opleveret endnu, der er sorteret for meget fra. Skulle
det ske, ligger al frasorteret mail i et karantæneområde, hvor man kan
gå ind og frigive det og få det videresendt.

/Christian

Fra : Jesper Kjeldsen

Dato : 21-07-03 12:48

> [...]
> firmaer som bl.a. Virus112 jeg kan se udbyder det. Men har nogen af jer
> erfaringer med det? Hvor godt virker det? Hvor ligger prislejet?

Har snuset mig frem til at SoftScan også tilbyder det - nogen med
erfaringer?

Jesper

Fra : Kale Kop

Dato : 22-07-03 07:07

Har netop installeret Netscape 7.1 som indeholder i hvert tilfælde to
funktioner som jeg elsker.
Junk control som fjerner junkmail fra indboksen til en junk mappe og
sletter dem efter en periode man selv bestemmer, man kan enda oplære
programmet til at kende junk.
Den anden funktion er at man kan stoppe popup vinduer.

Fra : Henrik Walther

Dato : 22-07-03 09:04

On Tue, 22 Jul 2003 08:06:56 +0200, Kale Kop wrote:

> [...]
> programmet til at kende junk.
> Den anden funktion er at man kan stoppe popup vinduer.

Jeg kan også begynde at nævne klientbaseret antispam produkter i flæng, men
denne diskution omhandler serverside.

--
http://exchange-faq.dk - E2K / E2K3 Ressource
http://winjunkie.net - Blog / KB / Tips & artikler