Netscape lukkes ned.
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 18-07-03 22:18

http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20030718/ARKIV/107180033

Hvilken browser skal man så bruge hvis ikke IE.? - Som jeg ikke er
meget for at bruge.

Jeg har med Netscape altid haft problemer med at læse sider der er lavet
til IE.
PC'en går totalt i baglås. - Specielt når man som jeg har software til
blokering af cookies og java.

Jeg fortsætter en tid med Netspace 7.1. - MEN: Hvad skal jeg skifte til
næste gang.?

Mozilla er tilsyneladende ikke noget godt alternativ.? Jeg har haft
rigeligt med problemer med Netscape.
"Alt" er jo optimeret til IE, og andre browsere kan tilsyneladende ikke
læse deres "sprog".

Mvh. Jørgen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 18-07-03 22:46

Jørgen Rasmussen wrote:

> Hvilken browser skal man så bruge hvis ikke IE.? - Som jeg ikke
> er meget for at bruge.

Jeg vil anbefale, at du tager et kig på Mozilla eller Firebird
(tidligere kendt som Phoenix) browseren, eller måske Opera, som på
glimrende vis understøtter de etablerede standarder (i modsætning til
IE).

> Mozilla er tilsyneladende ikke noget godt alternativ.? Jeg har
> haft rigeligt med problemer med Netscape.

Der er jeg i allerhøjeste grad uenig - Mozilla er et glimrende
alternativ, der også tilbyder en god popup-killer samt muligheden for
at kontrollere cookies m.v. Jeg benytter til dagligt Mozilla, og frydes
over, hvor robust denne browser er.

> "Alt" er jo optimeret til IE, og andre browsere kan tilsyneladende
> ikke læse deres "sprog".

Der er ganske vist problemer med at alt for mange udvikler sider ud fra
hvordan de renderes i Internet Explorer, men reelt er det et fåtal, der
ikke også kan ses med Mozilla (medmindre der benyttes vbscript eller
andet IE-proprietær-kode).

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Stig Nygaard

Dato : 18-07-03 23:23

Hej Jørgen

Jørgen Rasmussen wrote:
> Mozilla er tilsyneladende ikke noget godt alternativ.?

Hvorfor ikke? Jeg foretrækker da klart Mozilla.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 19-07-03 13:19

Stig Nygaard wrote:

> Hvorfor ikke? Jeg foretrækker da klart Mozilla.

Er Mozilla og Netscape da ikke det samme.?

Hvis Netscape stopper deres browser, gør Mozilla det vel også.?

Hvis ikke:
Hvis jeg med Mozilla har (får) samme problemer med at kunne se
Internet-sider lavet (optimeret) til IE, her jeg ingen tiltro til at
Mozilla kan bruges af mig.

Jeg har altid haft problemer med at få lov at se en del sider.
Men har holdt fast ved Netscape. - Da jeg ikke er meget for monopolet
Microsoft.

- Og forventede at Netscape på et eller andet tidspunkt fik styr på
deres program. - Så de også kunne finde ud af at læse sider der var
optimeret til IE.
Men det har jeg hermed opgivet.!

Mvh. Jørgen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 19-07-03 13:45

Nej. Tag et kig på http://www.mozilla.org - de fortsætter skam!

Fra : Stig Nygaard

Dato : 19-07-03 17:00

Hej Jørgen

Jørgen Rasmussen wrote:
> Er Mozilla og Netscape da ikke det samme.?

Ja og nej. Mozilla er et "open source" projekt som AOL har baseret deres
senere Netscape-versioner på. Ud over Netscape findes der i øvrigt også
andre browsere som er baseret på Mozilla.

Netscape har ikke alt med fra Mozilla, men har tilgengæld tilføjet andre
ting. Generelt er forskellen mellem Netscape 7.0/7.1 og Mozilla 1.0/1.4
ikke så stor som den var imellem Netscape 6.x og Mozilla 0.x.

> Hvis Netscape stopper deres browser, gør Mozilla det vel også.?

Mozilla er grundlagt af AOL/Netscape, men er som sagt et "open source"
projekt. Mozilla er nu helt uafhængig af AOL/Netscape, og udviklingen af
Mozilla fortsætter.

> Hvis jeg med Mozilla har (får) samme problemer med at kunne se
> Internet-sider lavet (optimeret) til IE, her jeg ingen tiltro til at
> Mozilla kan bruges af mig.

Hvis det er problemer med Netscape 7.1 du har, så er svaret ja. Selve
"motoren" (gecko) i browserne er helt ens, det er kun brugerflade og
features der adskiller sig på enkelte punkter imellem Netscape og Mozilla.

> - Og forventede at Netscape på et eller andet tidspunkt fik styr på
> deres program. - Så de også kunne finde ud af at læse sider der var
> optimeret til IE.

De kunne sikkert rimelig let have gjort det. Men det har fra starten
været politik fra Mozilla.org/Netscapes side at hvis der er en
standard-måde at gøre tingene på som er rimelig ligetil, så vil man ikke
understøtte en tilsvarende non-standard måde. Det er f.eks. derfor at
document.all aldrig er blevet understøttet i de gecko-baserede browsere.
Det kunne ret let implementeres (du kan selv gøre det med lidt
javascript), men fordi document.getElementById funktionen er
standardiseret og til samme brug vil man ikke understøtte det
Microsoft-opfundne document.all array.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 19-07-03 19:10

Stig Nygaard wrote:

> Ja og nej. Mozilla er et "open source" projekt som AOL har baseret deres

Klip

Tak for gode kommentarer.

Mvh. jørgen