Hvorfor "låser" min PC når jeg
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 10-07-03 10:27

Jeg har problemer med at min PC "låser" dvs. den er totalt umulig at få
kontakt med.
Musen og tastatur er dødt.

Jeg har en mistanke om at det er fordi jeg bruger Netscape browser.
(ver. 7.1, downloaded d. 6/7)
Og måske (formentlig) fordi den er kombineret med Norman "Firewall
software".

Hvad gør jeg for at undgå det.?

Jeg har haft adskillige problemer med Netscape i tidens løb. At man ikke
kan se alle sider, at nogle sider vises forkert. osv.
Hvorfor vil/kan Netscape ikke lave en software der kan køre sammen med
hjemmesider der er lavet til Microsoft browser.?

Jeg har været ude for at PC'en låser adskillige gange de seneste dage.
Måske 15 gange siden søndag. Bla. jp.dk og politiken.dk Og i et
tilfælde hvor jeg startede RealOne. (musik)

_Idag_ har jeg noteret flg. sider:
1) www.videoogdatagruppen.dk - Jeg når ikke at se noget som helst. Den
låser straks. (Startet via klik på link i indlæg i nyhedsgruppe)

2) Og når jeg herfra http://music4dreams.dk/ vælger NDR 2. Der går ca.
10 sekunder inden den låser.

Jeg har forsøgt at vente nogle minutter for at se om der kom gang i den
igen. Men nej.
Det er første gang jeg besøger de 2 sider.

Det eneste der er at gøre er at genstarte maskinen ved at slukke på
kontakten.

Dvs. den starter så med blå skærm og går gennem scandisk.
(Hvor man jo får besked på at man skal huske at slukke masinen via
Windows...)
Der er altid filer i Mozilla direktoriet der skal ryddes op i når den
laver Scandisk. Jeg husker ikke at have set at der angives andre stier
til filer med fejl.

-------------
Flere detaljer:
PC: Compaq 5862. 3,5 år gammel. Med orignale programer.
Formatteret (Format C:) d. 6/7.

Dvs. ikke bare en hurtig "Quick Restore" som Compaq vist kalder det, men
en total.
(Jeg vil mene at der er forskel på hvor meget der bliver ryddet op)

- Med Win 98. Og div. Compaq "hjælpe programmer". Som er disablet via
msconfig. (Så meget som jeg kan. Jeg har ikke meget fidus til den slags
"hjælp"!!.)
Og PC'en er d. 7/7 opdateret med nyeste patches fra Compaqs hjemmeside.
- Med Office 2000. Originale programmer.
- Med Norman anti virus/Firewall. Og det er sikkert _her_ årsagen til
problemet er. Dvs. kombinationen af Netscape og Norman.

Jeg havde ikke tidligere haft Norman aktiv på PC'en. Bortset fra få
timer for 4 mdr. siden. Uden disse problemer. Blev dengang installeret,
men kunnne ikke køre sammen med antivirus og firewall programmerne jeg
da havde. (Blev derfor disabled)
Idag er _kun_ Norman installeret.

I de 2 eksempler idag har Norman ikke spurgt om jeg ville blokere noget.
Det er sket ved nogle enkelte af de tidligere fejlsituationer.
Så ingen 100% sammenhæng.

Jeg har desuden downloaded RealOne Player, Radio@Netscape.
Og installeret min egne version af Nero CD software. (ca. 6 mdr. gammel
version.)

Forslag til hvad jeg gør modtages med tak.!

Mvh. Jørgen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-07-03 11:00

Jørgen Rasmussen skrev:

> Jeg har en mistanke om at det er fordi jeg bruger Netscape
> browser. (ver. 7.1, downloaded d. 6/7)
> Og måske (formentlig) fordi den er kombineret med Norman
> "Firewall software".

Har du prøvet at slå firewallen fra, for at se om det er
kombinationen der giver problemer?

> Jeg har haft adskillige problemer med Netscape i tidens løb.
> At man ikke kan se alle sider, at nogle sider vises forkert.
> osv.

Det er svært at klandre Netscape (eller Mozilla, som er dem der
laver Netscapebrowseren) for at nogle sider ikke vises korrekt. Det
problem skyldes så godt som altid at siderne er lavet til Internet
Explorer og ikke testet i andre browsere.

Både Opera og Mozilla/Netscape er blevet bedre til at vise sider på
"IE-måden" - altså vise sider der egentlig ikke er korrekt
formateret. Men der er stadig funktioner der kun virker i MS-
browsere.

> Hvorfor vil/kan Netscape ikke lave en software der kan
> køre sammen med hjemmesider der er lavet til Microsoft
> browser.?

Det vil de nu formentlig gerne. Men der er tale om en anden
browser, og der er grænser for hvor mange af IE's særheder man kan
kopiere. Sider der overholder gældende webstandarder, vises mindst
lige så godt i Netscape 7.1 som i IE 6.

I øvrigt er dit problem, i følge dine egne gisninger, jo ikke
relateret til samspillet mellem Netscape og Microsoft, men derimod
til samspillet mellem Netscape og Norton.

> Jeg har været ude for at PC'en låser adskillige gange de
> seneste dage. Måske 15 gange siden søndag. Bla. jp.dk og
> politiken.dk

Jeg har Mozilla 1.4 (der bygger på samme teknik som Netscape 7.1)
installeret på to maskiner (begge med Windows 2000) - den ene med
ZoneAlarms gratis firewall, mens den anden ikke har firewall.

Jeg har besøgt Politiken.dk med begge, uden problemer. De følgende
sider er alene besøgt med den udgave der ikke ligger bag en
firewall:

Jp.dk - ingen problemer.

> 1) www.videoogdatagruppen.dk

Ingen problemer.

> 2) Og når jeg herfra http://music4dreams.dk/ vælger NDR 2.

Ingen problemer indtil nu - men jeg er lige ved at lægge RealPlayer
ind.

> Der er altid filer i Mozilla direktoriet der skal ryddes op i
> når den laver Scandisk. Jeg husker ikke at have set at der
> angives andre stier til filer med fejl.

Når Netscape/Mozilla ikke lukkes korrekt, vil der ofte være
efterladt temporære filer i et Mozilla-bibliotek.

> Forslag til hvad jeg gør modtages med tak.!

Har du installeret Netscape 7.1 oven på en tidligere version? Prøv
at afinstallere, genstart og installer igen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Greenwich nedrig gang: Ny Delhi (GMT +5.5), Badutspring By (GMT

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 10-07-03 13:30

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Har du prøvet at slå firewallen fra, for at se om det er
> kombinationen der giver problemer?

Nej, Men jeg vil prøve det.

Klip

> [...]
> relateret til samspillet mellem Netscape og Microsoft, men derimod
> til samspillet mellem Netscape og Norton.

Jeg kan forstå dit argument. Men kan ikke godtage det.

Hvis Netscape ønsker at forblive på markedet må det jo være i deres
interesse at deres browser kan læse siderne lige så godt som IE kan.

Især med de problemer de har med reduceret markedsandel, må man forvente
at de gør noget ved problemerne.
(Og bla. at Netscape repræsentanter følger med i diskussionsgrupper som
denne)

Jeg er kunde hos Tele2.
De tilbyder kunderne Norman som Firewall/virus beskyttelse.
Jeg tror _ikke_ at mange af deres kunder som er IE-brugere oplever
problemer som mit. Med eksakt samme PC-opsætning.

_Derfor_ _mener_ _jeg_ at det primært er et problem som Netscape er skyld i.
Hvis Norman var et lille "hjemmelavet" program kunne jeg forstå at jeg
har problemer.

Men jeg mener at Norman er ret udbredt.
Ergo er det vel et must at Netscape tester deres browser sammen med den.

Jeg hører yderst sjældent problemer som mit.
Men det er formentlig fordi de tillader at alle scripts og cookies kan
få adgang til PC'en. Det gør jeg ikke.

> Har du installeret Netscape 7.1 oven på en tidligere version? Prøv
> at afinstallere, genstart og installer igen.

Jeg installerede også ver. 4.7. (Men før eller efter 7.1 husker jeg ikke)
Jeg har p.t. begge browsere. Men har kun brugt 7.1 i de situationer jeg
har beskrevet.

(Jeg glemte at oplyse at jeg også har Netscape 4.7 installeret, i mit
oprindelige indlæg.!)

Mvh. Jørgen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-07-03 14:23

Jørgen Rasmussen skrev:

> Hvis Netscape ønsker at forblive på markedet må det jo være i
> deres interesse at deres browser kan læse siderne lige så godt
> som IE kan.

Naturligvis - derfor bruger såvel Mozillas som Operas
udviklingsfolk formentlig også mange kræfter på at få deres
browsere til at efterligne IE's opførsel på mange punkter. Men der
kan også være tilfælde hvor det at kopiere IE's opførsel vil være i
strid med den opførsel en browser skal vise i følge W3's
standarder. Her vil hensynet til IE nok vige - både Opera og
Mozilla vægter overholdelse af W3-standarder ganske højt.

> Jeg er kunde hos Tele2.
> De tilbyder kunderne Norman som Firewall/virus beskyttelse.

Jeg skal lige være sikker - du mener Norton når du skriver Norman,
ikke?

> Jeg tror _ikke_ at mange af deres kunder som er IE-brugere
> oplever problemer som mit. Med eksakt samme PC-opsætning.

Det har du givetvis ret i. Men spørgsmålet er så om det er MS'
skyld eller om det er Nortons skyld? Alle der udvikler større
programmer eller sider til webbrug, er nødt til at teste hvordan
programmet samarbejder med IE - fordi udbredelsen af IE er så stor.
Omvendt betyder IE's dominans også at man sagtens kan slippe af
sted med kun at teste forholdet til IE. Det er så få brugere der
benytter andre browsere at de økomiske konsekvenser ved at se bort
fra dem er forsvindende.

> _Derfor_ _mener_ _jeg_ at det primært er et problem som
> Netscape er skyld i. Hvis Norman var et lille "hjemmelavet"
> program kunne jeg forstå at jeg har problemer.

Hvis det er Netscape/Mozilla der går ned på grund af en firewall,
kan problemet meldes via BugZilla. Så er der en vis sandsynlighed
for at det vil blive rettet i en ny version. Netscape er ikke så
hurtig til at udsende opdateringer (omend de i modsætning til MS
dog kommer ud), men Mozilla udsender en ny version ca. en gang i
kvartalet.

> Men jeg mener at Norman er ret udbredt.
> Ergo er det vel et must at Netscape tester deres browser
> sammen med den.

Jeg ved ikke helt hvor udbredt Nortons firewall er - men det er et
kendt program, og du har ret i at man godt kan forvente at der
testes mod dette program.

> Jeg installerede også ver. 4.7. (Men før eller efter 7.1
> husker jeg ikke)

Det _kan_ måske give problemer hvis du har installeret en ældre
version sidst. Du har vel ikke installeret til samme bibliotek?

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 10-07-03 19:26

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Jeg skal lige være sikker - du mener Norton når du skriver Norman,
> ikke?

Nej, jeg mener Norman.

Jeg kendte også kun Norton indtil jeg blev Tele2 kunde.

http://www.norman.com/

Iøvrigt læste jeg i avisen forleden at Norman havde fundet en ny metode
til at afsløre virus.

Ved at simulere Microsoft software. - Skulle fungere ret godt.
De havde med den nye metode ihvertfald fundet et par nye vira.!!

Tak for kommentarerne. Nej jeg har ikke installeret dem i samme bibliotek.
Dvs. i 2 forskellige underdirektorier til C:\xxx\

Mvh. Jørgen