Opgradering af Mozilla.
Fra : Palle Jensen

Dato : 02-07-03 19:04

Hej,

Ser lige der er kommet en nye "last stable" Mozilla. Jeg vil jo gerne
opgradere.

Hvordan går jeg det så jeg bibeholder mine nuværende indstillinger i
min Mozilla?

Indstallerer jeg bare oveni?

--
Palle Jensen

Fra : Stig Nygaard

Dato : 02-07-03 19:20

Hej Palle

Palle Jensen wrote:
> Ser lige der er kommet en nye "last stable" Mozilla. Jeg vil jo gerne
> opgradere.

Hvis du kører Windows 98 eller ME så vil jeg vente på næste opdatering
(der kommer stensikkert en 1.4.1) da der er memoryleaks som fører til
fejl i "chrome updates" (dvs. brugerfladen opdateres ikke ordentligt og
ser forkert ud), og nogle gange også fører til ustabilitet ifølge mine
erfaringer. Lidt underligt de valgte at frigive 1.4 før det var rettet
hvis du spørger mig, men endnu mere underligt at AOL lynhurtigt har
udgivet den ny Netscape 7.1 baseret på Mozilla 1.4 og ikke ventet på
1.4.1. Så det samme gælder hvis du er Win9x bruger og vil opgradere din
Netscape: Vent på Netscape 7.11.

> Hvordan går jeg det så jeg bibeholder mine nuværende indstillinger i
> min Mozilla?
> Indstallerer jeg bare oveni?

Endelig ikke! Du skal afinstallere først. Det går ikke ud over dine
indstillinger, bogmærke osv. Dem beholder du hvis du afinstallerer på
den autoriserede måde.

Nu kører jeg selv Windows 98, og der afinstallerer du med "Add/Remove
Programs" i "Control Panel". Kender ikke lige de nyere Windows versioner
så godt (går ud fra at du nok kører en eller anden Windows når du ikke
skriver andet).

Bemærk at du kan løbe ind i problemer med at starte browseren hvis du
tidligere har haft visse extensions installeret der ikke er blevet
afinstalleret ordentligt. Først og fremmest er det hvis du har haft
Mozilla Calender installeret at der kan opstå problemer. Skriv evt. igen
hvis du løber ind i dette.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Palle Jensen

Dato : 02-07-03 19:35

Stig Nygaard wrote in

> [...]
> ventet på 1.4.1. Så det samme gælder hvis du er Win9x bruger og
> vil opgradere din Netscape: Vent på Netscape 7.11.

- Jeg kører nu XP. Men du har nok ret i at jeg bør vente, hvilket jeg
så vil gøre!

> Endelig ikke! Du skal afinstallere først. Det går ikke ud over
> dine indstillinger, bogmærke osv. Dem beholder du hvis du
> afinstallerer på den autoriserede måde.

- OK.

> [...]
> hvis du har haft Mozilla Calender installeret at der kan opstå
> problemer. Skriv evt. igen hvis du løber ind i dette.

- Jeg har kun Mozilla browser installeret. Alt det andet er jeg
ligeglad med. Men som du råder mig til vli jeg vente med at
afinstallere/installere.

Takker for rådet!

--
Palle Jensen

Fra : Stig Nygaard

Dato : 02-07-03 19:38

Hej Palle

Palle Jensen wrote:
> - Jeg kører nu XP. Men du har nok ret i at jeg bør vente, hvilket jeg
> så vil gøre!

Efter hvad jeg hørt opstår "chrome update" problemerne kun i Windows 9x
og Windows ME. Det er det indtryk jeg har fået af fejlrapporterne i
bugzilla i hvert fald.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-07-03 12:43

In dk.edb.internet.software.browser, Palle Jensen
<palle.jensen@galprofessor.com> says...
> Indstallerer jeg bare oveni?

Den plejer at bibeholde alle indstillinger ved install. Du smider den
bare oveni den gamle.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Stig Nygaard

Dato : 03-07-03 12:52

Hej Jesper

Jesper G. Poulsen wrote:
> Du smider den
> bare oveni den gamle.

Nej det gør du ikke. Det skal gå galt. Det er meningen at man
afinstallerer først (se evt. readme, der må det stå i). Du mister ikke
dine indstillinger ved afinstallation, da de gemmes andet sted end selve
programmet.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-07-03 22:30

In dk.edb.internet.software.browser, Stig Nygaard <stig@REMOVE-
THISrockland.dk> says...
> Nej det gør du ikke. Det skal gå galt. Det er meningen at man

Det skal du ikke fortælle min Mozilla. Den er bare blevet lagt oveni den
gamle og det har virket upåklageligt siden version 0.96.

Fra : Stig Nygaard

Dato : 03-07-03 23:06

Hej Jesper

Jesper G. Poulsen wrote:
> Det skal du ikke fortælle min Mozilla. Den er bare blevet lagt oveni den
> gamle og det har virket upåklageligt siden version 0.96.

Well, ok. Det skal nok gå godt en gang imellem. Men hvis du kigger lidt
i bugzilla, så finder du masser af bugs som er markeret "invalid" fordi
brugeren der rapporterede bug'en ikke har afinstalleret sin Mozilla før
en ny version blev installeret i samme directory.