Montering af køler på Athlon
Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 18-07-03 11:29

På Midt-datas hjemmeside advarer de mod selv at montere køler på Athlon
processorer, hvis ikke man professionel. Hvorfor skriver de det, og er det
noget, man skal tage alvorligt? Og er der noget specilt man skal vide om
processen?

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 18-07-03 11:42

On Fri, 18 Jul 2003 12:29:03 +0200, Torsten Balle Koefoed
<tbk@subetha.dk> wrote:

> [...]
>noget, man skal tage alvorligt? Og er der noget specilt man skal vide om

Grunden til at de afvarer er fordi at du kan risikerer at komme til at
knække selve processoren. Da jeg først selv købte min AMD Thunderbird-C
1400 Cpu og skulle monterer den tog jeg advarselen utroligt seriøst og
købte også en kobbershim at ligge under min køler for at undgåp at
knække selve CPU'en.

Har så en god veninde der skulle have en ny computer og også købte en
AMD CPU. Hun fortalte mig så om advarselen og denne gang tog jeg den med
et gram salt da jeg lidt synes at selve problematikken var en smule
overdrevet. Det vigtigste du bare skal huske under montage af køler er
at kølen skal monteres "fuldstændig" vandret på selve CPU'en og at du
skal passe på med at komme til at vippe med selve køleren når at du
sætter "spændearmen" fast.

Hvis at du passer på de 2 ting så er du rimelig sikker i at der ikke
sker noget med din CPU.
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)

Fra : Morten Wulff Nielsen

Dato : 18-07-03 13:59

Jeg kan da lige tilføje at, "spændebøjlen" på en AMD køler er MEGET MEGET
stram.
Nu er du advaret !

MVH

Morten

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev i en
meddelelse news:chjfhv4h5tjnc8efi8lc0m5q8b57cc9kl4@4ax.com...

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 18-07-03 14:09

On Fri, 18 Jul 2003 14:59:06 +0200, "Morten Wulff Nielsen"
<wulffnielsen@tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg kan da lige tilføje at, "spændebøjlen" på en AMD køler er MEGET MEGET
>stram.
>Nu er du advaret !

Det er den altså ikke, hvad er det dog for noget ævl.

Om bøjlen er stram eller ej afhænger af den køler du har valgt.

Men fx på min gamle ThermalTake Volcano II, ja der er den stram.

Men på den køler som jeg monterede for min veninde var den forbavsende
nem at monterer og der skulle ikke ligges nogen krafter i overhovedet.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 18-07-03 15:19

Thunderbird[7100] wrote:

> Om bøjlen er stram eller ej afhænger af den køler du har valgt.

Jeg vil tro han mener den køler der følger med box-versionen, når han
skriver AMD køler..

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 18-07-03 15:29

On Fri, 18 Jul 2003 16:18:56 +0200, "Jens C. Hansen [Odense]"
<greylion@gmx.net> wrote:

>Jeg vil tro han mener den køler der følger med box-versionen, når han
>skriver AMD køler..

Box køleren til AMD er atlså slet ikke svært at sætte på. En af mine
kammerater der er notoriøst kendt for at ødelægge ting kunne monterer
den uden at ødelægge noget som helst.

Fra : Jensen

Dato : 18-07-03 14:30

"Torsten Balle Koefoed" <tbk@subetha.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> noget, man skal tage alvorligt? Og er der noget specilt man skal vide

Kommer du bare til at skrabe kanten at coren,
med køleren, er det desværre sket med din CPU.

En næsten usynligt ridse i kanten er nok,
den kan mærkes med en negl,
minder op en glasskal der biver ridset.

Køleren skal fuldstændig lige ned
på cpu'en uden at vippe.