Harddisk
Fra : Jesper Andersen

Dato : 18-07-03 11:27

Hej gruppe...

Jeg har en MEDION jeg har købt i Electriccity i taastrup for ca. halvandet
år siden.. Det er en AMD 2000+ XP, med 512 ddr-ram, og en 80 GB harddisk..
Nu kommer det helt store spørgsmål... Hvor mange RPM (omdrejninger) er den
på??? Den arbejder meget langsomt, og jeg tror det er den der gør at min
maskine arbejde utroligt langsomt... Jeg har fået lidt usikre svar på at det
er en 4500 RPM, men er den ikke for ny til at være det???

MVH

Jesper Andersen

PS: Det kan jo være at der er nogle herinde der har den samme maskine som
jeg!!!!

Fra : Peter Christiansen

Dato : 18-07-03 12:16

"Jesper Andersen" <Jesper.kyhn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> er en 4500 RPM, men er den ikke for ny til at være det???

Den er for ny til at være en 4500 RPM, det er sikkert en 5400 RPM. Hvad med
at åbne computeren og se hvilken type det er.

Peter

Fra : Jesper Andersen

Dato : 18-07-03 12:18

Jo det er da en mulighed, men jeg er bange for at skille den ad, da jeg ikke
har så meget forstand på at samle den ordenligt igen...

Jesper

Fra : Mike

Dato : 18-07-03 16:26

> [...]
det
> er en 4500 RPM, men er den ikke for ny til at være det???

Ja, det er enten 5400 eller 7200 rpm. Du kunne prøve med en frisk
installation af windows eller hvis du ikke er frisk på det, kunne du prøve
at defragmentere disken.

Mvh
Michael

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-07-03 17:02

"Jesper Andersen" <Jesper.kyhn@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>maskine arbejde utroligt langsomt... Jeg har fået lidt usikre svar på at det
>er en 4500 RPM, men er den ikke for ny til at være det???

En 80 Gb harddisk er definitivt ikke 4500 RPM, nok nærmere 7200.

Hvis du ikke vil skille maskinen ad ku du prøve at fortælle hva'
enhedshåndtering fortæller om den. Min XP fortæller f.eks at jeg har 2
diske, en Maxtor og en WDC med typenumre osv

Der kan være mange årsager til maskinen føles langsom: Du har måske
for lidt RAM ?! HD-controlleren kører måske ikke UDMA, men kun PIO
mode (check igen hva enhedshåndtering fortæller). Men mest sandsynligt
har du bare fyldt for meget i maskinen, dvs installeret et hav af
unyttige programmer som ligger og bruger RAM og CPU-tid.

Måske er det bare tid for en hovedrengøring, enten ved møjsommeligt at
fjerne / afinstallere alt unødigt eller letteret ved formattering og
re-installation af Windows.

<MLR>

Fra : Jesper Andersen

Dato : 18-07-03 17:15

Alt det du foreslår ( Michael Rasmussen) har jeg prøvet mange gange..
Harddisken føltes bestemt ikke som en 7200 RPM.. Jeg har ikke for lidt RAM..
Jeg har 512 ddr-ram, og XP skal min bruge 64.. så det kan ikke være det der
er problemet!!!

Jeg tror den hedder ST380020A

MVH

Jesper

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 18-07-03 19:44

Jesper Andersen skrev:

> [...]
> Harddisken føltes bestemt ikke som en 7200 RPM.. Jeg har ikke for lidt
> RAM.. Jeg har 512 ddr-ram, og XP skal min bruge 64.. så det kan ikke være

XP kræver minimum 64, den spiser GERNE meget mere...
Jeg vil dog også forslå dig en hovedrengøring, evt. bare en rengøring af
"ekstra" processer der køre i baggrunden.
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Andropov

Dato : 18-07-03 17:26

"Jesper Andersen" <Jesper.kyhn@tdcadsl.dk> wrote in message news:<3f17cb4d$0

>en 80 GB harddisk..
> Nu kommer det helt store spørgsmål... Hvor mange RPM (omdrejninger) er den
> på???

Det er en Seagate harddisk med 5400 rpm

Fra : Jesper Andersen

Dato : 18-07-03 17:46

Ok.. Tak for svaret!! Men hvor sikker er du i dit svar?? Har du selv sådan
en maskine??

MVH

Jesper

Fra : Andropov

Dato : 18-07-03 18:12

> [...]

> på???

>Ok.. Tak for svaret!! Men hvor sikker er du i dit svar?? Har du selv sådan

Jeg søgte blot med google søgemaskinen på:

ST380020A