Ny puter - help wanted please :-)
Fra : Nil nisi cruce

Dato : 16-07-03 16:09

Så er det ved at være tid til at købe computer igen. Jeg har tidligere
overvejet en Shuttle PC, men eftersom jeg ikke har kunnet finde en måde
at dæmpe støjen fra den på, blev det i stedet en "almindelig" computer.
Efter mange og lange overvejelser ser jeg kommet frem til nedenstående
konfiguration.

Og så til mit spørgsmål: Er der nogle dele af min konfiguration der ikke
passer sammen med andre dele? F.eks. er rammen kendt for at have
kompatibilitets-problemer med MB'et osv. Råd og anbefalinger modtages
med kyshånd

---

CPU: Intel P4 Nortwood, 3GHz, FSB800
Begrundelse: Synes at være den hurtigste processor på markedet i
øjeblikket. Prismæssigt er den billigere end alternativet (Barton XP
3200+) og yder en del bedre iflg. de tests jeg har læst.

CPU-Køler: ThermalTake Silent Viking P4 (21db)
Begrundelse: Effektiv low-noise køler til en god penge

Kabinet: ThermalTake TH SOHO (black), low-noise kabinet med 2x21db
blæsere og 400w strømforsyning
Begrundelse: Pænt design (som chieftec dragon), udstyret med relativt
kraftig, lownoise-strømforsyning fra start.

MB: Epox EP-4PCA3I, i875P, DDR3200
Begrundelse: "Standard" 875P motherboard med gode features og S-ATA raid
controller. Er desuden passivt kølet, og da jeg leder efter et low-noise
system passer det godt til mine krav.

Grafikkort: Creative GeForceFX 5900 Ultra
Begrundelse: Bedst ydende grafikkort på markedet for tiden (der er til
at betale). Var dog lidt i tvivl om hvilken producent jeg skulle vælge.

VGA-Cooler: ThermalTake DP Giant II
Begrundelse: Low-noise (21db) der passer til kortet.

Harddiske: 2 * Seagate Barracuda 7200.1, 120GB/8MB cache (S-ATA)
Begrundelse: Ikke de højst-ydende harddiske, men ok ydelse og meget
støjsvage.

RAM: Corsair TwinX DDR3200, 2x512MB, CAS2
Begrundelse: Matched pair, godt kendt mærke, som har fået gode anmeldelser.

Skærm: 22" Iiyama HM204DT
Begrundelse: Her var jeg også meget i tvivl. Gå efter en 17"/18" TFT og
spare lidt (både penge og plads på skrivebordet) eller en stor CRT skærm
der tilgengæld har et bedre billede og frem for alt ingen pixel-fejl.
Jeg valgte det sidste da jeg HADER pixel-fejl, og da jeg så får en skærm
stor nok til at kunne bruge som fjernsyn via mit TV-kort, og på den måde
spare lidt plads i stuen. Desuden programmerer jeg en del, og at kunne
arbejde med 1600x1200/1800x1440 er et hit.

- Nil nisi cruce

Fra : Jacob

Dato : 16-07-03 16:15

"Nil nisi cruce" <supersecret@undercover.net> wrote in message

> [...]
> øjeblikket. Prismæssigt er den billigere end alternativet (Barton XP
> 3200+) og yder en del bedre iflg. de tests jeg har læst.

Getoutahere

> [...]
> spare lidt (både penge og plads på skrivebordet) eller en stor CRT skærm
> der tilgengæld har et bedre billede og frem for alt ingen pixel-fejl.

Uden at kende dit behov nærmere, var jeg også klart gået efter CRT'en i
stedet for en mindre TFT. Der er klar kvalitets forskel. Og 22" det holder
da fint Undtagen lige når du skal have den op på bordet

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 16-07-03 17:13

Nil nisi cruce wrote:
> [...]

> Begrundelse: Bedst ydende grafikkort på markedet for tiden (der er til
> at betale). Var dog lidt i tvivl om hvilken producent jeg skulle

Var det ikke lige nøjagtig FX5900 som blev sammenlighet med en lufthavn mht.
støj??
Eller det var måske kun de tidligere modeller?

Men en 80mm Papst kan sikket hjælpe.

Jeg valgte et passivt kølet Radeon 9000 da jeg købte, så er der ingen støj.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Nil nisi cruce

Dato : 16-07-03 18:17

> Var det ikke lige nøjagtig FX5900 som blev sammenlighet med en lufthavn mht.
> støj??
> Eller det var måske kun de tidligere modeller?

Nej, det var vist den, og af samme grund har jeg så også valgt at købe
en VGA cooler

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 16-07-03 18:51

Nil nisi cruce wrote:

> Nej, det var vist den, og af samme grund har jeg så også valgt at købe
> en VGA cooler

Ahh den så jeg ikke lige.

Fra : CeeJay

Dato : 18-07-03 06:05

> Nej, det var vist den, og af samme grund har jeg så også valgt at købe
> en VGA cooler

Det var IKKE den.
Modellen I tænker på var 5800, som er taget ud af profuktion.

Fra : Peter Tiedemann

Dato : 16-07-03 22:23

Er det bare mig, eller bliver dette ikke rimelig dyrt??
Et GeforceFX koster afsindig mange penge i forhold til den ekstra ydelse,
men jo det er da vist det hurtigste.
Tilsvarende med rammen, specielt siden CAS 2 ikke er den store garanti hvis
du ikke også kan få garanteret en lav tRCD timing.
Med så mange penge at bruge ville jeg nok købe en bedre og mere stille
køler, men ellers ser det ud som noget jeg ville ønske jeg havde penge til
:)

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 17-07-03 13:03

> Så er det ved at være tid til at købe computer igen. Jeg har tidligere
> overvejet en Shuttle PC, men eftersom jeg ikke har kunnet finde en måde
> at dæmpe støjen fra den på, blev det i stedet en "almindelig" computer.

Hej! Prøv lige at tjek denne forside:

http://www.noisecontrol.de/

Det kommer på vores side i løbet af en uge eller to. Ellers er der jo også
en IWill maskine der er støjdæmpet.

--

Jesper Ryskin, ejer af Webconsult
Din PC støjer! Gør noget ved det på asp.webconsult.dk eller