Speedfan sensors - hvad er hvad?
Fra : Anders Faber Nielsen

Dato : 15-07-03 01:12

Speedfan melder følgende om mit ABit NF7-S:

I/O properly initialized
Linked ISA BUS at $0290
Linked nVidia nForce2 SMBUS at $5000
Linked nVidia nForce2 SMBUS at $5100
Scanning ISA BUS at $0290...
Winbond W83627HF (ID=$21) found on ISA at $290
SuperIO Chip=Winbond W83627HF

Fan01: 2177 RPM
Fan02: 1480 RPM
Fan02: 1480 RPM

Temp3: -48C
Temp2: 47C
Temp1: 36C
Temp: 37C
-------------
- Temp2 er min CPU
- Temp1 er vist nok min harddisk
- Hvad er Temp3 og hvorfor er den negativ?
- Hvad er Temp? Temperaturen i kabinettet eller Northbridge temperaturen?

Mvh
Anders

Fra : Anders Faber Nielsen

Dato : 15-07-03 01:19

Lidt mere info:

Temp3 - Winbond W83627JF - BUS: ISA - Address: $290
Temp2 - Winbond W83627JF - BUS: ISA - Address: $290
Temp1 - Winbond W83627JF - BUS: ISA - Address: $290
Temp - LM75 - BUS: SMBus - Address: $4E

Fra : danni plougmann

Dato : 15-07-03 10:51

"Anders Faber Nielsen" <[f-a-b]@io.dk> wrote in message
> [...]
> - Hvad er Temp3 og hvorfor er den negativ?
> - Hvad er Temp? Temperaturen i kabinettet eller Northbridge temperaturen?

du har ikke nogen temp sensor på temp3 du har garanterert 2 ledige ben på
dit bundkort hvor man kan sætte en ekstra tempsensor på.
hvis ikke der sider noget i din ben programmet måler på så vil den give -xx
tal.

Fra : Anders Faber Nielsen

Dato : 15-07-03 12:14

danni plougmann wrote:

> [...]
> ben på dit bundkort hvor man kan sætte en ekstra tempsensor på.
> hvis ikke der sider noget i din ben programmet måler på så vil den

Ok. Så må "Temp" være bundkort temperaturen, men hvad menes der med denne?
Er det temperaturen inde i kabinettet eller er det Northbridge temperaturen?

Mvh
Anders

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 15-07-03 16:14

Anders Faber Nielsen wrote:

> Ok. Så må "Temp" være bundkort temperaturen, men hvad menes der med denne?
> Er det temperaturen inde i kabinettet eller er det Northbridge temperaturen?

"Temp" aflæses fra en LM75-chip, resten fra en Winbond-chip.
Jeg vil stærkt gå ud fra at Temp2 og Temp1 fra Winbond'en er processor
og northbridge temperatur.
Jeg er ikke sikker på hvad "Temp" fra LM75'eren viser.
Man burde kunne spørge producenten om hvor de enkelte sensorer er.