Flyttet HD > PCI-bus problem - og cd-rom s~
Fra : Niels P.

Dato : 11-07-03 21:27

Hej gruppe.

En maskine stod af den anden dag på arbejde( formentlig defekt bundkort, da
skærmen var helt sort), - så jeg besluttede at flytte harddisk og diverse
kort + den gamle cd-rom - over i en anden maskine.
Maskinerne er desværre ikke ens hardwaremæssigt, uden at jeg har detaljer
her. Begge kører Win98 og er et par år gamle.
Oplevede 2 problemer i maskinen, som jeg flyttede stumperne over i:

1) PCI-bus problem. Gult ? i enhedshåndteringen. Egenskaber: Drivere ikke
installeret.
2) Win98 finder intet CD-ROM drev (ASUS cd-S400/a).

Vedr. 1)
Kan Win98 finde de rigtige drivere til PCI-bus fra Windows System mappe -
eller i installations-cdrom'en, når jeg ellers får adgang til denne? Har
ikke nået at prøve.....
Har ingen erfaring med et sådant problem PCI-bus problem.

Vedr. 2)
Under opstart findes cd-rom drevet i BIOS eller DOS-teksten, der vises.
Hvad fortæller dette om problemet -kan jeg så gå ud fra, at data og
strøm-kabler er i orden?
Win98 detekter åbenbart ikke selv, at den mangler et cd-rom drev (vises
ikke under Denne Computer) og i "Tilføj ny hardware" - for hér vises kun
PCI-bus problemet - og vil gerne have installations-cdrom'en....
Har heller ikke lige kunnet finde den i Enhedshåndteringen.

CD-ROM driverne må jo ligge på den gamle harddisk, - men hvordan finder jeg
de rigtige?
Kan selvfølgelig gå ind i System-mappen, og se om der er nogle filer, der
hedder noget med "asus" eller cd-S400/A, men hvis ikke, hva' så?
Har været ude på Internettet, men selv på den officielle www.asus.com side
kunne jeg ikke finde andet end en cd-S400 driver, som åbenbart skulle være
en driver til DOS eller Win 3.1.
Måske kan jeg finde den inde i "Vis al hardware", i "Tilføj ny hardware"
processen?
Er der i øvrigt kun een fil - eller flere?

Generelt er mit spørgsmål til et sådant cd-rom problem:
Hvis jeg nu finder den rigtige driver - og får den "geninstalleret" - vil
cd-rom drevet så dukke op under Enhedshåndteringen og i Denne Computer?

På forhånd tak for evt. svar!

--
Mvh.
Niels P.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-07-03 05:50

"Niels P." <nomail@nospam.dk> wrote:

> [...]
>Maskinerne er desværre ikke ens hardwaremæssigt, uden at jeg har detaljer
>her. Begge kører Win98 og er et par år gamle.

Kan ikke helt gennemskue hva du laver

Du burde uden problemer kunne flytte HD og CDR over i den nye maskine,
men du kan ikke forvente uden videre at flytte W98.

Og det lyder som om du afvikler W98 fra den gamle maskine på den nye -
Det slipper man ikke godt fra med mindre maskinerne hardware mæssigt
er helt ens.

Og det er de næppe når Windows ikke kan finde dit standard IDE CDRom
drev og du får gule '?' i enhedshåndtering. Jeg vil tro at bundkortene
er opbyggede af forskellige chipset ?!?!

Det ka' lade sig gøre at rette Windows til så den kommer til at
fungere, hvis man ellers har masser af tid og den rette viden. Men jeg
ville nu umiddelbart reinstallere Windows.

- - -

Men var der ikke en fungerende W98 på den nye maskine ?!

<MLR>