Afbrændt DV-port?
Fra : Sol Sert

Dato : 09-07-03 21:59

Hjælp - hjælp:

Min søn har en MP3-spiller, der er forbundet til en USB-port. Stikket er et
mærkeligt lille et, der - desværre - med lidt vold har kunnet komme ind i
DV-in/out på hans videokamera.
Da fejlen blev rettet, kunne videoredigeringsprogrammet ikke længere læse
fra kameraet.
Systemoplysningerne viser, at kameraet er tilsluttet.
Kameraet virker i øvrigt normalt.
Hvordan finder jeg ud af, om firewireporten er brændt af?

Venlig hilsen

(returadresse: fjern REMOVE)

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 09-07-03 22:06

"Sol Sert" skrev:
> Hvordan finder jeg ud af, om firewireporten er brændt af?

Firewire-stikket ind i kameraet er vel ødelagt ?

Det lille USB-stik er jo større end den lille Firewire-fatning i kameraet,
så et eller andet mekanisk i og omkring firewire udgangen på kameraet må din
søn have ødelagt.

Mvh, Lars

www.recorder.dk - Sammenligning af HD & DVD optagere

Fra : Sol Sert

Dato : 09-07-03 22:26

Joh - ser du, det var jo også noget i den retning, jeg havde tænkt - MEN USB
stikket er endnu mindre end de små 4-bensstik, der er beregnet til fx
digitalkameraer, så SÅ meget vold har han heller ikke måttet bruge.

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 11-07-03 06:59

"Sol Sert" wrote:
> Joh - ser du, det var jo også noget i den retning, jeg havde
> tænkt - MEN USB stikket er endnu mindre end de små
> 4-bensstik, der er beregnet til fx digitalkameraer, så SÅ
> meget vold har han heller ikke måttet bruge.

Nej, du husker forkert.

Det lille USB-stik er godt nok mindre i højde, men det er en del bredere end
det lille Firewire-stik.

Jeg vil mene at man kan ødelægge en del begge veje, både ved at forsøge at
mase et lille Firewire ind i en lille USB-port, og som her det modsatte at
forsøge at mase et lille USB-stik ind i en lille Firewire-port.

Jeg har lavet en sammenligning af stikstørrelser til dig:
http://www.et-soft.dk/usbfirewire.jpg

Fra : Kristian Andersen \(~

Dato : 11-07-03 16:58

> Nej, du husker forkert.
>
> Det lille USB-stik er godt nok mindre i højde, men det er en del bredere
end
> det lille Firewire-stik.

På mit Panasonic sidder der både et USB stik og et firewire stik, de er lige
brede men USB stikket er halvrundt og firewire stikket er som på dit
billede. Jeg tror gerne at det er muligt med lidt vold at sætte USB stikket
i firewire porten eller omvendt (har ikke lige lyst til at prøve).

--
Kristian

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 11-07-03 20:28

"Kristian Andersen (kran)" skrev:
> På mit Panasonic sidder der både et USB stik og et firewire
> stik, de er lige brede men USB stikket er halvrundt [..]

Ja ok, den havde jeg ikke lige tænkt på.

Jeg troede de benyttede et standard mini USB-stik i deres USB port. Men hvis
Panasonic og andre selv har lavet deres egne stik-typer som er tæt på det
lille Firewire i størrelse, så er der jo rig mulighed for problemer.