P4 vs. Celeron?
Fra : Jacob

Dato : 07-07-03 08:56

Har fået to tilbud på to næsten identiske computers, hvor den væsentlige
forskel er processoren. Men Celeron modellen er en hel del billigere end
P4'eren. Begge er 2,4 GHz, så der kan vel næppe være forskel på
hastigheden?! Bliver en Celeron varmere? Er den mere ustabil?

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 07-07-03 11:15

Jacob wrote:

> [...]
> P4'eren. Begge er 2,4 GHz, så der kan vel næppe være forskel på
> hastigheden?! Bliver en Celeron varmere? Er den mere ustabil?

Celeron ER langsommere end P4 og derfor billigere, den har kun 128kb L2
cache mod P4'erens 512kb desuden kan det være P4 fsb'en er på 533MHz
istedet for 400, den kan dog fås med begge dele...

Men du skal nok gøre llidt op med dig selv om du vel betale for det?
Det ville jeg... så stor er priforskellen ikke på de 2 processerer.
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Jacob

Dato : 07-07-03 10:13

"Peter Sepstrup" <peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men du skal nok gøre llidt op med dig selv om du vel betale for det?
> Det ville jeg... så stor er priforskellen ikke på de 2 processerer.

Takker for svarene! Jeg regnede med, at der måtte være en ret stor forskel,
når har jeg så fået det konkretiseret. Så det bliver P4'eren.

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 07-07-03 18:24

Jacob wrote:

> Takker for svarene! Jeg regnede med, at der måtte være en ret stor
> forskel, når har jeg så fået det konkretiseret. Så det bliver P4'eren.

Godt valg
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Hans

Dato : 07-07-03 20:49

"Peter Sepstrup" <peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men du skal nok gøre llidt op med dig selv om du vel betale for det?
> Det ville jeg... så stor er priforskellen ikke på de 2 processerer.

Der er en væsentlig prisforskel, da en Celeron koster ca. 700 og en P4 det
dobbelte, så tages prisen med i betragtning giver Celeron'en smæk for
pengene. Selv ville jeg foretrække P4, men den er altså ikke dobbelt så
hurtig som Celeron.

/ Hans

Fra : Madsen

Dato : 07-07-03 09:18

"Jacob" <nospam@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forskel er processoren. Men Celeron modellen er en hel del billigere end
> P4'eren. Begge er 2,4 GHz, så der kan vel næppe være forskel på

Kun ca 50%. En Celeron er en Pentium 4 bare uden den samme cache,
så Celeron'en er betydeligt langsommere selvom den kører samme antal MHz

>Bliver en Celeron varmere? Er den mere ustabil?

Den bliver måske knap så varm som en P4, men stabiliteten er den samme.
Den store forskel ligger som nævt i hastigheden. En Celeron er en Skoda
ved siden af en P4 Ferrari.
( Ja, du kan nok se hvilken CPU jeg ville vælge )

mvh MM

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 07-07-03 09:18

On Mon, 07 Jul 2003 07:56:26 GMT, Jacob wrote:

> [...]
> forskel er processoren. Men Celeron modellen er en hel del billigere end
> P4'eren. Begge er 2,4 GHz, så der kan vel næppe være forskel på

Jo! Frekvensen har ikke direkte noget at gøre med hvor hurtig CPU'en
(samlet set) er. Der er mere der spiller ind. Der er også en del
forskellige versioner af både Celeron og P4.

http://www.tomshardware.com/cpu/20021016/celeron-03.html

> Bliver en Celeron varmere?

Nej, nærmere omvendt. P4'en har bl.a. større cache (hukommelse på CPU'en)
og det bliver varmt når det bruges... men det er også med til at forbedre
ydelsen over Celeronen.

> Er den mere ustabil?

Nej.
Ustabilitet kan ofte spores tilbage til bundkortet BIOS/opsætning eller
software konflikter.

--
Lars