V: spillePC til lillebror
Fra : Kasper Vork

Dato : 06-07-03 17:21

jeg skal stykke subj. sammen med et budget på max 5000kr.

Jeg er kig på følgende:

Soltek SL-75FRN2-L
AOpen CDRW 48/24/52
2500XP Barton
Sapphire ATI Radeon 9500 PRO
120GB Maxtor +9 med 8MB cache
Q-Tec Midi Kabinet
256MB Samsung DDR3200 (IKKE "value")
Processorkøler - husker ikke navnet.

Vil det være et godt køb?

Jeg tænker primært på bundkort, CPU, RAM, Grafikkort-komboen, eller skulle
jeg måske ligefrem overveje en intel config?

Fra : MaRk

Dato : 06-07-03 17:30

"Kasper Vork" <haplo@it.dk> skrev i en meddelelse
> jeg skal stykke subj. sammen med et budget på max 5000kr.
>
> Jeg er kig på følgende:
>
> Soltek SL-75FRN2-L

Nfoce2? Så er det fint nok.
Ved ikke hvordan prisen er, hva med EPoX 8rda (evt +) ??

> AOpen CDRW 48/24/52

Hvis du kan få liteon til samme penge så tag det.

> 2500XP Barton

Ok.

> Sapphire ATI Radeon 9500 PRO

Fint

> 120GB Maxtor +9 med 8MB cache

Jeg ville vælge en seagate.

> Q-Tec Midi Kabinet

Kender det ikke.

> 256MB Samsung DDR3200 (IKKE "value")

Jeg ville smide 512mb i, da det er en spille pc.

Ok, overvej evt. en glacial tech fra www.pcfocus.dk

> Jeg tænker primært på bundkort, CPU, RAM, Grafikkort-komboen, eller skulle
> jeg måske ligefrem overveje en intel config?

Nej med det budget så hold dig til amd.

Hvad med Lyd, netkort, mus, tastetur, højtallere og skærm??
Hvis lyd skal være onboard så kig på EPoX 8rda evt + der er lækker lyd på.

Mvh
Mark

Fra : Seth

Dato : 06-07-03 18:17

"Kasper Vork" <haplo@it.dk> skrev i en meddelelse
> Q-Tec Midi Kabinet

Hvis jeg var dig, så pas hellere lidt på med Q-tec, da de bruger en meget
billig psu i deres kabinetter & det er rent ud sagt noget tyndt plade de
bruger i kabinetterne (og skarpt).
Så hellere give en hund eller to mere for noget ordentligt på en 340W eller
op.

bare min mening..

Mvh
Bo

Fra : Thomas Hansen

Dato : 06-07-03 21:22

On Sun, 6 Jul 2003 18:20:48 +0200, Kasper Vork <haplo@it.dk> wrote:

> jeg skal stykke subj. sammen med et budget på max 5000kr.
>
> Jeg er kig på følgende:
>
> Soltek SL-75FRN2-L
Det er et godt kort til prisen. Der er bare lidt problemer med den
internelyd. Den virker ikke optimalt i ældre spil.
> AOpen CDRW 48/24/52
Liton har altid være mit valg. Men jeg har ikke hørt noget dårligt om
Aopen, jeg kender kun deres kabineter. Og de plejer at være gode og solide.
> 2500XP Barton
Godt valg. Med den rette køler overclocker den let til 3000+
> Sapphire ATI Radeon 9500 PRO
Hvad med et GF4-4800 det ville jeg vælge.
> 120GB Maxtor +9 med 8MB cache
Rigtig god disk. Men overvje om ikke du ikke kan nøjes med at komme en
120gb disk i. den er billigere.
> Q-Tec Midi Kabinet
Det er et lorte kabinet. Brug de penge du sparer på disken til at købe et
ordenlig. F.eks. Aopen eller Chieftec.
> 256MB Samsung DDR3200 (IKKE "value")
Du skal have mindst 512mb i-Jeg kan anbefale at købe det direkte hos
Crucial i UK. Prisen er rimilig og kvalieten er rigtig høj. Portoen fra UK
er lavere end internt i Danmark. Og du betaler kun UK moms. Du har rammen
på få dage. Det eneste det kræver er at du har et visa kort.
http://www.crucial.com/uk/store/listmodule.asp?module=DDR+PC3200&Attrib=Package&cat=RAM
> Processorkøler - husker ikke navnet.
Tag og køb en BOX version så følger der en udemærket køler med.

> Vil det være et godt køb?
Ja, med få rettelser.

> Jeg tænker primært på bundkort, CPU, RAM, Grafikkort-komboen, eller
> skulle
> jeg måske ligefrem overveje en intel config?
Det er for dyrt. Du kan kun få en celeron komfigeration til tilsvarende
pris. Og Bartonen er betydelig hurtigere.

/Thomas

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 06-07-03 21:57

Thomas Hansen wrote:
> [...]

Her ville jeg nok vælge et Asus A7N8X

> Liton har altid være mit valg. Men jeg har ikke hørt noget dårligt om
> Aopen, jeg kender kun deres kabineter. Og de plejer at være gode og
> solide.

Jep - LiteOn eller Plextor, det er kvalitet

> Godt valg. Med den rette køler overclocker den let til 3000+

Enig - udemærket valg...

> Hvad med et GF4-4800 det ville jeg vælge.

Nej det er jeg ikke enig i. Sapphire kortet har alt hvad der kræves. Det har
DX9 understøttelse og det hele. Er en smule hurtigere end det GF4 du
nævner...

> Rigtig god disk. Men overvje om ikke du ikke kan nøjes med at komme en
> 120gb disk i. den er billigere.

Så vidt jeg kan se er det en 120 GB disk han har kylet i Jeg har selv
80GB versionen af samme disk, og den er rigtig hurtig, men larmer dog for
meget IMO. Så skulle jeg vælge idag ville jeg tage en Seagate. 8 MB cache er
et must!

> Det er et lorte kabinet. Brug de penge du sparer på disken til at
> købe et
> ordenlig. F.eks. Aopen eller Chieftec.

Enig. Jeg har haft begge. Først et AOpen HQ45 Pro, og siden en Chieftec
Dragon DG-01W.

> [...]
> rammen
> på få dage. Det eneste det kræver er at du har et visa kort.

Jeg ville som allerede forslået smide 512 MB i...

> Tag og køb en BOX version så følger der en udemærket køler med.

Så er der da sket noget med AMD's box kølere! Min erfaring er at Intel's
box-versioner er fine, mens AMD's køler fint men er meget larmene. Jeg ville
se mig om efter en anden køler en boxversionen...

> Ja, med få rettelser.

Enig - med mine rettelser

> Det er for dyrt. Du kan kun få en celeron komfigeration til
> tilsvarende
> pris. Og Bartonen er betydelig hurtigere.

Enig her

--
Martin K

Fra : Kasper Vork

Dato : 07-07-03 19:20

Tak for input'sne so far!

Der bliver anbefalet at købe en boxed version, da man så sparer udgiften til
extra køler, men vil en standard AMD køler kunne bruges til at overclocke en
XP2500 nævneværdigt?

Er der nogen der har nogen erfaringer med OC af denne CPU i boxed version
med den medfølgende køler?

Fra : MaRk

Dato : 07-07-03 22:17

> [...]
> XP2500 nævneværdigt?
>
> Er der nogen der har nogen erfaringer med OC af denne CPU i boxed version

Det lyder ikke just som en abefaling fra martin:
"

Fra : CeeJay

Dato : 09-07-03 20:36

Hmm .. ved det ikke .. endnu :) Jeg har en på min 2500+
Jeg kan da prøve.

> [...]

> Intel's box-versioner er fine, mens AMD's køler fint men er meget
> larmene. Jeg ville se mig om efter en anden køler en boxversionen...

Korrekt. Der ER sket noget med AMD's kølere :)
De nye til Barton'erne er meget bedre !

Køler ganske udemærket og støjer meget lidt.
Jeg er ihvertfald glad for min.

Mvh
CeeJay