Er en USB HD lige så hurtig som en alm. ID~
Fra : Salva

Dato : 06-07-03 15:05

Jeg tænker på at købe en 2.0 (hi-speed) USB harddisk til at lægge spil og
programmer på i stedet for på C: drevet.

Men bliver programmerne/spillene afviklet lige så hurtigt som på en alm. IDE
7200 harddisk?

-Salva

Fra : Thomas Hansen

Dato : 06-07-03 15:40

On Sun, 6 Jul 2003 16:05:23 +0200, Salva <salvanone@hotmail.com> wrote:

> [...]
> programmer på i stedet for på C: drevet.
>
> Men bliver programmerne/spillene afviklet lige så hurtigt som på en alm.

Hej
Nej det gør de ikke. Hvorfor ikke bare sætte en ekstra harddisk i maskinen?
Fordelen ved USB disken er jo at man kan flytte store mængter data uden
besvær. Men de er for dyrer og langsomme til permanent lagerplads.

/Thomas

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 06-07-03 17:38

"Thomas Hansen" <thomas.hansenfjern@image.dk> wrote in message
newsrrv8dej2nasjl3@news.image.dk...
> [...]
> Fordelen ved USB disken er jo at man kan flytte store mængter data uden
> besvær. Men de er for dyrer og langsomme til permanent lagerplads.

Sikker???

USB2 standarten er faktisk hurtigere end ATA (og for den sags skyld SATA)

\MK

Fra : Salva

Dato : 06-07-03 18:27

> [...]
> Fordelen ved USB disken er jo at man kan flytte store mængter data uden
> besvær. Men de er for dyrer og langsomme til permanent lagerplads.

Hmm, hvor hurtig flytter en IDE HD data i forhold til USB?
USB ligger på ca. 480mb i sekundet ikke.

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 06-07-03 19:43

On Sun, 6 Jul 2003 19:27:04 +0200, "Salva" <salvanone@hotmail.com>
wrote:

>maskinen?

>Hmm, hvor hurtig flytter en IDE HD data i forhold til USB?
>USB ligger på ca. 480mb i sekundet ikke.

480 Mbps=60 MBps

Mbps=Megabit pr sekund
MBps= MegaByte pr sekund
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)

Fra : Thomas Hansen

Dato : 06-07-03 20:51

On Sun, 06 Jul 2003 20:42:45 +0200, Thunderbird[7100] <Frabedes]@tnfs.dk>
wrote:

> 480 Mbps=60 MBps
>
> Mbps=Megabit pr sekund
> MBps= MegaByte pr sekund

Det er korrekt at USB2 teoretisk kan overføre 480mbits per sekund svarende
til 60mb per sekund. Men hastigheden er langt lavere irl. Samtidig skal du
tage højde for at ALLE usb enheder deler denne båndbredte. Det betyder ikke
så meget hvis du kun har disken forbundet. Men hvis du som mange andre har
monteret ting som printer, scaner, mus, tastatur, webcam, overførsel af
billeder fra digitalkamera osv. vil de enheder også optage båndbredte.
Men det bedste argument imod at bruge en usb disk som ekstradrev er prisen.
Det er mindst dobbelt pris ift. interne ide drev.
/Thomas

Fra : Thomas Hansen

Dato : 06-07-03 21:08

Hej
Jeg kom lige i tanke om en naden fordel. Hvis du vælger den rigtige disk
kan den connectes til både MAC og PC. En stor fordel hvis man skal bruge
disken til publicationer. Da de forbanede trykkerier kun har MAC

/Thomas

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 06-07-03 21:22

> [...]
>Men det bedste argument imod at bruge en usb disk som ekstradrev er prisen.
>Det er mindst dobbelt pris ift. interne ide drev.

Derfor at man altid kun tilslutter en USB enhed pr port

Fra : Thomas Hansen

Dato : 06-07-03 21:23

On Sun, 06 Jul 2003 22:22:28 +0200, Thunderbird[7100] <Frabedes]@tnfs.dk>
wrote:

> Derfor at man altid kun tilslutter en USB enhed pr port

Det hjælper da intet. Det er alle porte som deler båndbreden på 480mbitps.
/Thomas

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 06-07-03 21:35

>Det hjælper da intet. Det er alle porte som deler båndbreden på 480mbitps.

Så r fordelen med flere porte da lig med nul. Så kunne man da lige så
godt nøjes med kun at lave en USB 1.1 port samt en USb 2.0 port ihver
computer og så lade folk selv købe en USB Hub.

Jeg havde virkelig forventet bare lidt mere af producenterne. Jeg har fx
mulighed for at aktiverer samlet 4 USb porte, men det er da ikke særligt
fedt at 4 Usb porte skal dele 12 Mbps.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 06-07-03 23:40

On Sun, 06 Jul 2003 22:34:34 +0200, Thunderbird[7100] <Frabedes]@tnfs.dk>
wrote:

> [...]
>
> Jeg havde virkelig forventet bare lidt mere af producenterne. Jeg har fx
> mulighed for at aktiverer samlet 4 USb porte, men det er da ikke særligt

Det er jo kun hvis du har enhederne tilsluttet at de bruger båndbredte. Og
der er også forskel på hvor meget båndbredte de forskellige enheder bruger.

/Thomas

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 07-07-03 11:19

Thomas Hansen wrote:

> Det hjælper da intet. Det er alle porte som deler båndbreden på 480mbitps.
> /Thomas

Det er da ikke... det er i hvert fald forskelligt fra bundkort til
bundkort... du har for det meste en usb rod-hub pr. port og de har altså
hver især fuldbrede!
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-07-03 21:49

"Salva" <salvanone@hotmail.com> wrote in message

> Hmm, hvor hurtig flytter en IDE HD data i forhold til USB?
> USB ligger på ca. 480mb i sekundet ikke.

Har du evt Firewire.... ? Så ville jeg nok bruge det til overførsel i
stedet... da det er langt mere stabilt...

Fra : Salva

Dato : 06-07-03 22:20

> "Salva" <salvanone@hotmail.com> wrote in message

> Har du evt Firewire.... ? Så ville jeg nok bruge det til overførsel i
> stedet... da det er langt mere stabilt...

Okay. Også en mulighed....

Fra : Madsen

Dato : 06-07-03 22:24

Bjarke Hansen skrev:

> Har du evt Firewire.... ? Så ville jeg nok bruge det til overførsel i
> stedet... da det er langt mere stabilt...

Det er så desværre ikke min erfaring indtil videre. Aldrig har jeg
haft så meget bøvl med min eksterne harddisk under Win2000 og XP som
da den var koblet på firewire. Windows tabte kontakten til den mindst
en gang i døgnet. Siden jeg flyttede den over på USB2 har den kørt
uden nogen form for problemer. Jeg har en bekendt som har oplevet
nøjagtig samme problem med en ekstern DVD-brænder.

Madsen.

Fra : Morten L.

Dato : 06-07-03 18:07

"Salva" <salvanone@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> programmer på i stedet for på C: drevet.
>
> Men bliver programmerne/spillene afviklet lige så hurtigt som på en alm.

Du vil nok få lidt svært ved at bruge en USB-disk som drev C - hvis altså C
er din systempartition.
Ingen OS'er kan mig bekendt boot'e på en USB-disk

Men brug den da som D-drev, eller hvad det nu skal hedde - det er vældigt
praktisk til udveksling af store datamængder.
/Morten

Fra : Salva

Dato : 06-07-03 18:26

> [...]
>
> Men brug den da som D-drev, eller hvad det nu skal hedde - det er vældigt
> praktisk til udveksling af store datamængder.

Jeg har kun tænkt mig at bruge den som et ekstra drev.