Lydkort driller mit stereoanlæg
Fra : Jan

Dato : 05-07-03 22:12

Hejsa

Jeg har købt sådan et kabel i netto hvor jeg kan forbinde mit lydkort på min
pc til et par indgange på mit stereoanlæg, så jeg kan afspille pc-musik på
mit anlæg. Men når jeg sætter kablerne i anlægget sker der bare det at det
hele brummer, det virker også som om jeg får stød når jeg rører kablet -
både i den ende og den anden ende.

Mit lydkort er et Audigy Player .

Nogen der ved hvad der er galt - jeg har prøvet de forskellige indgange på
mit anlæg.

Jan

Fra : Jens F

Dato : 05-07-03 22:41

Det at det brummer lyder som om du endet har problemer med stel, er dit PC
net-kabel forbundet til jord?. Men det kunne nu også tyde på at du bruger en
forkert udgang fra lydkortet, du skal bruge en LINE-out, og ikke en
højttaler udgang fra dit lydkort.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-07-03 09:50

"Jens F" <jhf@jhf.dk> wrote in message news:be7gmc$6qf$1@sunsite.dk...
> Det at det brummer lyder som om du endet har problemer med stel, er dit PC
> net-kabel forbundet til jord?.

Jeg lyder nu mere som problemet... Det første man altid har tjek på, er om
man har jordet sin pc... Herefter kan man godt have problemer med
stel-brumsløjfer alligevel... Men det er jo så et mindre problem man kan
leje lidt med bagefter..

Fx når der blandes 2 portentialer.. fx med antenneanlæget.. Der kan prøves
at fjerne antennekablet fra vægen, både til fjernsyn og anlæg. Det plejer at
"løbe rundt" i kablerne i ring.. så det må jordes på en speciel måde.

>Men det kunne nu også tyde på at du bruger en
> forkert udgang fra lydkortet, du skal bruge en LINE-out, og ikke en
> højttaler udgang fra dit lydkort.

Audigy lydkort har kun almindelige line-outs... man kan nu dog godt skrue så
meget om at forstærkeren alligevel bliver overstyret en smugle....

Fra : Olesen

Dato : 06-07-03 08:14

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hele brummer, det virker også som om jeg får stød når jeg rører kablet -

Du kan brænde forstærkeren af, hvis du sætter stikkene i
mens den er tændt.

Årsagen skal findes i mange forstærkere har
forstærker-ic'er istedet for "rigtige" komponeneter,
og er derfor mere følsom overfor "gnister"....det du hører
som skrald når der sluttes noget til.

HIFI klubben kender også til problemet.

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-03 20:47

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Mit lydkort er et Audigy Player .
>
>Nogen der ved hvad der er galt - jeg har prøvet de forskellige indgange på

Skyldes formentlig, at din PC og dit lyd anlæg ikke er forbundet til
den samme fase. Det du har brug for er galvanisk adskillelse af de to
systemer, så de netop IKKE deler fælles nul. Lignende problem kan man
også opleve i f.m. auto Hi-Fi, og her løses det ved at indskyde en
dertil egnet spole mellem lydkilde og forstærker, hhv. for-forstærker
og udgangstrin. Kan ikke huske hvad navnet er på sådan en dims, men en
velassorteret auto Hi-Fi forretning har den slags, den koster ca. 200
kr., er set meget meget billigere i Biltema, men måske er kvaliteten
så tilsvarende ringere. Der er intet hørbart tab, hverken i frekvens
eller styrke. Du vil opleve effekten som ganske mirakuløs...

Ken S.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-07-03 21:40

<Ken Sørensen> wrote in message

> Skyldes formentlig, at din PC og dit lyd anlæg ikke er forbundet til
> den samme fase.

Hehe, hvad skulle nu det have af betydning?

> Det du har brug for er galvanisk adskillelse af de to
> systemer, så de netop IKKE deler fælles nul.

nu er fase og nul nu da isoleret fra stel... de har i hverfald ikke direkte
forbindelse.... desuden hvis du havde lidt forstand på el, vist at Nul´en er
den samme i hele installationen, naboen og hvem der ellers er forbundet til
samme trafostation.

Det er derimod vigtigt at computeren er jordet.. Da den specielt har en
lille lægstrøm, og forholdsvis høj spænding stående på kabinettet.

> Lignende problem kan man
> også opleve i f.m. auto Hi-Fi, og her løses det ved at indskyde en
> dertil egnet spole mellem lydkilde og forstærker, hhv. for-forstærker
> og udgangstrin.

Det jeg har hørt omkring auto-hifi.. Er at der kan forekomme
generatorstøj... Men det er kun hvis der er dårlige stelforbindelser, og
dårlige afskærmede kabler....

Det har jeg selv rodet med, da min blaupunkt radio havde forbløffende dårlig
stel i phoneudgangen.... da det er et sådan ISO konvater der blev brugt....

> [...]
> så tilsvarende ringere. Der er intet hørbart tab, hverken i frekvens
> eller styrke. Du vil opleve effekten som ganske mirakuløs...

Jeg har nu hørt noget om at man kan brocke strøm i 50Hz området med at bruge
en passende kondensator i serie med skærmen/stel i kablet... Blandt andet
til antenneanlæg... Men det må jo nok betyde en afskæring af noget af
frekvnesområdet til lydområdet...Da fx tekst tv i antenneanlæg kan have bøvl
når kondensatoren er indskudt.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 06-07-03 23:06

> [...]
er
> den samme i hele installationen, naboen og hvem der ellers er forbundet

Hvis nu _du_ havde lidt forstand på el, ville du vide at det gør en forskel
om ting er tilsluttet samme fase såfremt de ikke er ordentligt isoleret.

Som eksempel havde jeg selv et netværk dengang man kørte med BNC kabling, og
der kunne man få sig nogle forfærdelige overraskelser når man samlede
netværket.

Så snart jeg kørte alle PC'ere på samme fase forsvandt spændingen i
netværket.

Forklaringen er at selvom de enkelte strømbrugende enheder hver især trækker
deres strøm mellem "nul" og en given "fase", så vil du på et oscilloscop
koplet på en 380V ledning tydeligt kunne se de 3 faser og hvordan de er
forskudt fra hinanden. På et hvilket som helst tidspunkt vil der mellem 2
faser være en spændingsforskel. Og på dårligt isoleret udstyr kan denne
spændingsforskel mærkes.

I en 220 Volts installation har man oftest en 380 Volts fødestrøm, og man
fordeler så faserne rundt på stikkontakterne, belysning etc.

Rune

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-07-03 05:02

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> wrote in message

> Hvis nu _du_ havde lidt forstand på el, ville du vide at det gør en
forskel
> om ting er tilsluttet samme fase såfremt de ikke er ordentligt isoleret.

Nu er der jo kun tale om at computeren har en lægstrøm... Forstærkere plejer
jo at være dobbelisoleret fra netspændinden

> Som eksempel havde jeg selv et netværk dengang man kørte med BNC kabling,
og
> der kunne man få sig nogle forfærdelige overraskelser når man samlede
> netværket.

Det er muligt at det kan forstyrre når spændingen ligger forskudt 120grader
og der er lækstrømme på alle computerne... Men det burde jo ikke give
problemer hvis computerne er jordet rigtigt.

> [...]
> deres strøm mellem "nul" og en given "fase", så vil du på et oscilloscop
> koplet på en 380V ledning tydeligt kunne se de 3 faser og hvordan de er

Hallo vi snakker altså 400V idag og ja det er forskudt 120 grader fra
hinanden.

> På et hvilket som helst tidspunkt vil der mellem 2
> faser være en spændingsforskel. Ja på 400V

>Og på dårligt isoleret udstyr kan denne
> spændingsforskel mærkes.

Men er en forstærker dårligt isoleret? På min er der et dobbelisoleret
symbol... Det er altså kun signalstel der bliver generet af adet.

> I en 220 Volts installation har man oftest en 380 Volts fødestrøm, og man
> fordeler så faserne rundt på stikkontakterne, belysning etc.

Det er nu en dårlig ide at køre fjerfaset installation til mindre
belysningsanlæg med lad nu det ligge. og i det hele taget til
EDBinstalationer... fordi hvis der sker en nul-fejl

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-07-03 09:23

In dk.edb.hardware, Rune Friis Jørgensen <rune_friis@adslhome.dk>
says...
> Hvis nu _du_ havde lidt forstand på el, ville du vide at det gør en forskel

Hehe, han er på vej til at blive elektriker, hvad er du?

> om ting er tilsluttet samme fase såfremt de ikke er ordentligt isoleret.

Som Bjarke skriver, så er forstærkere dobbeltisoleret - ellers skulle de
ha' jordledning. Har din forstærker jordledning?

> Som eksempel havde jeg selv et netværk dengang man kørte med BNC kabling, og
> der kunne man få sig nogle forfærdelige overraskelser når man samlede
> netværket.

Nu er PC'ere heller ikke dobbeltisoleret. Tilgengæld løber der ret store
lækstrømme i den støjfilter som sidder i PSU. Prøv at måle mellem et PC-
kabinet og jord på en ikke-jordet PC. Der skulle gerne ligge i omegnen
af 115V.

> Så snart jeg kørte alle PC'ere på samme fase forsvandt spændingen i
> netværket.

Nej, det gjorde den ikke; men stel-potentialet blev det samme for hele
installationen.

> faser være en spændingsforskel. Og på dårligt isoleret udstyr kan denne
> spændingsforskel mærkes.

Nu er forstærkere jo ikke dårligt isoleret udstyr.

> I en 220 Volts installation har man oftest en 380 Volts fødestrøm, og man
> fordeler så faserne rundt på stikkontakterne, belysning etc.

Har man ikke 3 faser ind i huset, så?

3 faser = 0V

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-03 21:35

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

><Ken Sørensen> wrote in message

>Hehe, hvad skulle nu det have af betydning?

Bjarke, din uvidenhed afslører dig, men Rune har forklaret det så
fint, så nu er du forhåbentlig blevet klogere.

Anvendes en spole som jeg tidligere foreslog, så løses problemet. Jeg
ved det af egen erfaring. Har såmænd også oplevet det
spændingspotentiale, som Rune også omtaler vedr. sit netværk.

>nu er fase og nul nu da isoleret fra stel... de har i hverfald ikke direkte
>forbindelse....

Korrekt

>desuden hvis du havde lidt forstand på el, vist at Nul´en er
>den samme i hele installationen, naboen og hvem der ellers er forbundet til
>samme trafostation.

Man skal ikke kaste med sten.... Men den nul, jeg omtaler, er _ikke_
el-nettes nul, det er stel på apparatet, og det er dette stel, der
skal isoleres fra det andet apparat.

>Det er derimod vigtigt at computeren er jordet..

Det er altid vigtigt, men løser altså IKKE det pågældende problem.

Ken S.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-07-03 10:25

In dk.edb.hardware, Ken Sørensen <> <Ken Sørensen <>> says...
> Man skal ikke kaste med sten.... Men den nul, jeg omtaler, er _ikke_
> el-nettes nul, det er stel på apparatet, og det er dette stel, der

Så skal du ikke omtale den som nul. Så hedder den stel og _intet_ andet.

> skal isoleres fra det andet apparat.

Du kan ikke isolere den fra stel på det andet apparat, når signalet
referer til stel. Det du kan gøre er at lave potentialudligning på
stelpunkterne mellem de to apparater du vil forbinde med et audiokabel.
På den måde undgår du at trække stelstrømmen gennem audiokablet og
audioind- og udgangene.

> Det er altid vigtigt, men løser altså IKKE det pågældende problem.

Jo, det gør det. Hvis forstærkeren ikke er koblet til en jord af andre
veje, så er der ingen problemer overhovedet. Men er den koblet til jord
via en antenneindgang (som receiver, tuner eller via TV'et) så har vi
problemet.

Forstærkeren er galvanisk adskilt fra elnettet via trafo'en.

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-03 12:01

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote:

> [...]
>stelpunkterne mellem de to apparater du vil forbinde med et audiokabel.
>På den måde undgår du at trække stelstrømmen gennem audiokablet og

Computerens Line-Out er forbundet til den ene sløjfe i spolen,
forstærkeren til den anden sløjfe. Signalet overføres mellem de to
sløjfer vha. induktion. Derved er de to kredsløb helt isoleret fra
hinanden.

>Jo, det gør det.

Nej. Du udelod det jeg svarede på, nemlig om computeren var jordet
eller ej. Dette har den været i mit eget tilfælde, og det løste ikke
problemet.

> [...]
>veje, så er der ingen problemer overhovedet. Men er den koblet til jord
>via en antenneindgang (som receiver, tuner eller via TV'et) så har vi

Se, hér har du fat i noget, for min forstærker er koblet til en tuner,
som igen er tilsluttet fællesantennen. Nu ved jeg ikke, om skærmen på
antennekablet nødvendigvis er jordet, det ville den ikke være, hvis
jeg selv havde sat en antenne op, men hvis den ER jordet, så kunne det
godt være kilden til problemet.

>Forstærkeren er galvanisk adskilt fra elnettet via trafo'en.

Det siger du ikke...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-07-03 22:57

> [...]
> forstærkeren til den anden sløjfe. Signalet overføres mellem de to
> sløjfer vha. induktion. Derved er de to kredsløb helt isoleret fra

Det er ikke en spole - det er en trafo. Jeg vil dog anvende en
fototrasistor/optokobler istedet, da gode trafo'er til audiobrug er
sjældenheder...

> Nej. Du udelod det jeg svarede på, nemlig om computeren var jordet
> eller ej. Dette har den været i mit eget tilfælde, og det løste ikke

Jo, for din "spole"-løsning hjælper ikke, da en spole ikke kan det du
beskriver.

> Se, hér har du fat i noget, for min forstærker er koblet til en tuner,
> som igen er tilsluttet fællesantennen. Nu ved jeg ikke, om skærmen på

Det er lige netop det der gør at du har potentialeproblemer. Det og
intet andet.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-07-03 10:16

In dk.edb.hardware, Ken Sørensen <> <Ken Sørensen <>> says...
> dertil egnet spole mellem lydkilde og forstærker, hhv. for-forstærker
> og udgangstrin. Kan ikke huske hvad navnet er på sådan en dims, men en

Say what?

En spole i signalvejen vil ikke hjælpe en dyt, tværtimod. Du vil få et
lavpas-led (sammen med den modstand der ligger til stel og støtter
indgangsimpedansen).

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-03 11:45

> [...]

>En spole i signalvejen vil ikke hjælpe en dyt, tværtimod. Du vil få et
>lavpas-led (sammen med den modstand der ligger til stel og støtter

Jeg har ikke skilt dimsen ad, men som jeg skriver andetsteds, så
virker den! Jeg formoder, at der i virkeligheden er tale om to spoler,
efter samme princip, som spolen (spolerne), der adskiller telefonen
fra telefonnettet.

Det undrer mig med den baggrund, du tilsyneladende har, at du står
helt uforstående over for denne løsning, der er intet hokus-pokus ved
det. Jeg fik i sin tid det råd gennem en elektriker hhv. en elektronik
forretning, og det er særdeles effektivt. Der er INTET hørbart tab.

Iøvrigt kalder producenten dimsen for en Ground Loop Isolator, har jeg
lige undersøgt.

Ken S.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-07-03 14:00

> [...]
> virker den! Jeg formoder, at der i virkeligheden er tale om to spoler,
> efter samme princip, som spolen (spolerne), der adskiller telefonen

Men når du nu siger du ikke har skilt den ad, hvordan ved du så det er
spoler?

Så vidt jeg ved, er det eneste rigtige en kondensator i serie med
stelforbindelsen i rigtig størrelse.. det vil bevirke at der ikke kan løbe
strøm i 50Hz området, hvis kondensatoren har den rigtige størrelse...
10microfarad eller noget i den retning, kan ikke huske hvad jeg fik afvide i
elektronik gruppen. Det var jo så altså til antenneledningen jeg søgte noget
ligende.. men det vil nok helt sikkert også virke til lyd.. Men at sætte en
spole ind i systemet, lyder helt åndsvagt.

> Iøvrigt kalder producenten dimsen for en Ground Loop Isolator, har jeg
> lige undersøgt.

ok

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-03 22:12

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

>Men når du nu siger du ikke har skilt den ad, hvordan ved du så det er
>spoler?

Det var en oplysning, jeg fik fra en elektronik forretning, men da
dimsen er indstøbt, så er det ikke så lige til at få det
verificeret...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-07-03 23:00

In dk.edb.hardware, Ken Sørensen <> <Ken Sørensen <>> says...
> Det undrer mig med den baggrund, du tilsyneladende har, at du står
> helt uforstående over for denne løsning, der er intet hokus-pokus ved

Det er jo netop pga. min faglige baggrund at jeg står uforstående over
for dine "udtalelser".

> det. Jeg fik i sin tid det råd gennem en elektriker hhv. en elektronik

Nu er elektrikere heller ikke elektronikfolk.