/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Tør jeg det?
Fra : boschjac


Dato : 30-06-03 18:53

Hej
jeg skal have en pc'er til at stå tændt 24/7 og den skal bruges som
FTP-server. Jeg har tænkt på at købe følgende (Se nedenfor). Nu er mit
problem bare om maskinen er egnet til at stå tændt døgnet rundt og om der er
nogen fare mht. at computeren begynder at brænde hvis den står tændt 24/7.
Er der nogen der har erfaringer med at have en computer til at køre døgnet
rundt? Skal man stille computeren ind i et brandskab eller hvad gør man?

Mvh
Bcop!

Ps. Skal jeg ændre lidt på konfigurationen??? PC er fra
http://www.prcdata.dk



Logic Basic PC Athlon XP 2000+, 40GB-HDD, 256MB DDR, CDROM
Beskrivelse
Logic Basic PC giver en god ydelse til prisen og er derfor velegnet både i
hjemmet og på kontoret. I det smarte sorte kabinet er der plads til senere
at udvide med f.eks. ekstra harddiskplads.

kr. 2545,00 (2036,00)

Bundkort: ECS K7VMM+, Socket A, PC133/PC2100, VIA KM266, VGA, LYD, LAN
Processor: AMD Athlon XP PR2000+ (1667/266Mhz), In-a-box (Thoroughbred)
Memory: 256 MB Performance Memory PC2100 DDR266 RAM
Harddisk: Maxtor DiamondMax Plus 8, 40GB, 7200RPM, 2MB, ATA-133
CD-ROM-drev: BTC 52 x CD-ROM ATAPI Intern bulk, særdeles lydløs!
CD-ROM-drev: Sort Front til BTC CD-ROM Drev
Diskettedrev: Alps 3.5" diskettedrev (Sort)
Kabinet: Logic 106 "Black" med 300Watt PSU, ATX og USB
Mus: BTC M370 Mus (Sort)
Tastatur: Logic Cycon Multimedia keyboard, Titan



 
 
Bjarne Christensen (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Bjarne Christensen


Dato : 30-06-03 18:58

Nu er mit problem bare om maskinen er egnet til at stå tændt døgnet
rundt...

Jeg har en gammel havelåge af en pII 3oo mhz der kører non-stop som server -
og det går fint...

Så jeg kan ikke se nogle problemer i dit forslag..



Nic (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Nic


Dato : 30-06-03 19:03

> jeg skal have en pc'er til at stå tændt 24/7 og den skal bruges som
> FTP-server. Jeg har tænkt på at købe følgende (Se nedenfor). Nu er mit
Samme her.

> problem bare om maskinen er egnet til at stå tændt døgnet rundt og om der er
> nogen fare mht. at computeren begynder at brænde hvis den står tændt 24/7.
Slet ikke. Hvordan tror du servere der kører i årevis klarer sig?

> Er der nogen der har erfaringer med at have en computer til at køre døgnet
> rundt? Skal man stille computeren ind i et brandskab eller hvad gør man?
Man tænder den og lader være at slukke den




Svenne Krap (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Svenne Krap


Dato : 30-06-03 19:22



Nic wrote:
> Slet ikke. Hvordan tror du servere der kører i årevis klarer sig?

Nu er "rigtige" servere i en lidt anden prisklasse.. typisk 20k og op,
ikke :)

Prisforskellen er ikke bundet i ydelse (ikke hovedparten, that is), men
driftsikkerhed. Dyrere diske, raid, redundante strømforsyninger, bedre
airflow i kabinetterne, rackmount etc..

Men i princippet har du ret :)

Svenne


Svenne Krap (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Svenne Krap


Dato : 30-06-03 19:15

Det store problem er, hvis hardwaren er for billig, så risikerer du at
blæsere og lignende bliver skæve og hvis computeren efter lang driftstid
så står slukket i fx. 1 døgn risikerer du at den ikke starter igen.
Tilsvarende gælder for nogle harddiske.

Personligt har jeg prøvet det med begge ting. Så hvis du vil være
pinligt sikker på at den virker hele tiden, skal du enten aldrig slukke
den i mere end et par minutter af gangen inden den skal endeligt
pensioneres eller du skal bruge dyre (fortrinsvis server-) komponenter.

Evt. kan du finde en gammel PII eller lignende, da det er min
fornemmelse at de er bygget bedre (plus de bruger mindre strøm). Og så
montere en eller flere lækre controllere i den (fx. 3wares 12 disk s-ata
raid-controller - og ja, den koster en hel del knapper). Så kan du fx.
køre et raid-5 med ca. 2TB-nytteplads. Eller et JBOD-raid med 3T.

Som ftp-server vil du aldrig få brug for en så kraftfuld cpu, så pengene
er nok bedre givet ud på diskplads.

Hvis det er en unix, kan du også spare keyboard og mus og lignende væk..
når du først har installeret den får du aldrig brug for dem igen.

Svenne


Nic (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Nic


Dato : 30-06-03 19:17

>Hvis det er en unix, kan du også spare keyboard og mus og lignende væk..
>når du først har installeret den får du aldrig brug for dem igen.
Kan du ikke det i XP? ,o)



Svenne Krap (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Svenne Krap


Dato : 30-06-03 19:29

Uden at lægge op til en os-religiøs krig (for jeg bruger begge ting)....

Linux'er kører snildt hundredevis af dage uden at reboote. Et par af dem
, jeg administrerer har ikke rebootet i mere end 1 år, og sidste gang
var grundet et strømudfald...

Win-dåser skal rebootes mindst hvert 30-40. dag er min erfaring.

Desuden er det meget pudsigt at når et uventet problem opstår sker
følgende :

Unix-admins: hmm.. lad os lige finde fejlen og få den rettet.
Win-admins: hmm.. lad os reboote den og håbe at fejlen er forsvundet.

Sidste er en reaktion hørt fra mange professionelle (og certificerede)
windows-adminstratore.

XP er i øvrigt ikke et server-os. Enten må du køre med Win2000 Server
(evt. Advanced Server, hvis du har lyst til at betale for den) eller
Win2003 Server (er den udkommet nu?)

/Svenne

Nic wrote:

> >Hvis det er en unix, kan du også spare keyboard og mus og lignende væk..
>
>>når du først har installeret den får du aldrig brug for dem igen.
>
> Kan du ikke det i XP? ,o)
>
>


Troels [around 9000] (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 30-06-03 19:36

> Win2003 Server (er den udkommet nu?)

Jeps, den skal nok op at køre på mit arbejde (og gæt hvem der skal sætte den
op )

// Troels



Leony (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Leony


Dato : 30-06-03 20:19

"Svenne Krap" <usenet2003@krap.dk> skrev i en meddelelse
news:Mi%La.3965$Kb2.208723@news010.worldonline.dk

> XP er i øvrigt ikke et server-os.

Af ren nysgerrighed og uvidenhed:

Gør det noget?
Hvad er forskellen?

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/
Mit Chieftec røntgen mod + mit nye mod "The MetallicAse".


Svenne Krap (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Svenne Krap


Dato : 30-06-03 20:45

Uden at være særligt velbevaret i windows (der efter mit hoved er et
workstation os).

Et server os har skåret mange funktionaliteter fra fx directX,
understøttelse af scanner, kaffemaskiner og plus-pakken :)

Til gengæld har yderligere funktionalitet på service siden, dvs. du kan
installere ting på en windows 200x server, der ikke vil køre på en WinXP
- fx. en SQL-server. At det så er en rent "politisk" hindring fra M$'
side er en helt anden side.

Server os'er er også præget af minimalisme, hvad du ikke bruger skærer
du fra - fx. er IE ikke installeret som standard. Hvad ingen (burde)
bruge, kan slet ikke installeres.

Svenne

Leony wrote:

> "Svenne Krap" <usenet2003@krap.dk> skrev i en meddelelse
> news:Mi%La.3965$Kb2.208723@news010.worldonline.dk
>
>
>>XP er i øvrigt ikke et server-os.
>
>
> Af ren nysgerrighed og uvidenhed:
>
> Gør det noget?
> Hvad er forskellen?
>


Jesper G. Poulsen (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 30-06-03 21:17

In dk.edb.hardware, Svenne Krap <usenet2003@krap.dk> says...
> Et server os har skåret mange funktionaliteter fra fx directX,

Jeg har spillet Diablo II på en Win 2000 Server... Det virkede fint.

> installere ting på en windows 200x server, der ikke vil køre på en WinXP
> - fx. en SQL-server. At det så er en rent "politisk" hindring fra M$'

Du kan nemt installere en SGL-server på en XP Pro eller 2000 Pro.

> Server os'er er også præget af minimalisme, hvad du ikke bruger skærer
> du fra - fx. er IE ikke installeret som standard. Hvad ingen (burde)

IE var standard-installeret på den 2000 Server jeg spillede på.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Leony (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Leony


Dato : 02-07-03 12:29

"Svenne Krap" <usenet2003@krap.dk> skrev i en meddelelse
news:xp0Ma.4115$Kb2.217381@news010.worldonline.dk

> Et server os har skåret mange funktionaliteter fra fx directX,
> understøttelse af scanner, kaffemaskiner og plus-pakken :)
> Til gengæld har yderligere funktionalitet på service siden, dvs. du
> kan installere ting på en windows 200x server, der ikke vil køre på
> en WinXP
> - fx. en SQL-server. At det så er en rent "politisk" hindring fra M$'
> side er en helt anden side.
> Server os'er er også præget af minimalisme, hvad du ikke bruger skærer
> du fra - fx. er IE ikke installeret som standard. Hvad ingen (burde)
> bruge, kan slet ikke installeres.

Ok, takker for svar.
Jeg ser dog ingen grund til at investere adskillige 1000'er i Windows
2000 server, bare for at køre lidt FTP.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/
Mit Chieftec røntgen mod + mit nye mod "The MetallicAse".


Kenneth Kristensen (08-07-2003)
Kommentar
Fra : Kenneth Kristensen


Dato : 08-07-03 16:39

Leony wrote:

> Jeg ser dog ingen grund til at investere adskillige 1000'er i Windows
> 2000 server, bare for at køre lidt FTP.

Det er jo netop derfor mange foreslår at bruge Linux som OS.
Det er nemlig gratis.

--
/kenne
En klog mand sagde engang, at statistik var som en bikini.
Den viste meget, men skjulte det vigtigste.


Kenneth Kristensen (08-07-2003)
Kommentar
Fra : Kenneth Kristensen


Dato : 08-07-03 16:33

Leony wrote:
>>XP er i øvrigt ikke et server-os.
>
> Af ren nysgerrighed og uvidenhed:
>
> Gør det noget?
> Hvad er forskellen?

Det betyder da noget hvis der er mere end en person der skal arbejde på maskinen
på samme tid.

--
/kenne
En klog mand sagde engang, at statistik var som en bikini.
Den viste meget, men skjulte det vigtigste.


Nic (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Nic


Dato : 30-06-03 20:42

>Linux'er kører snildt hundredevis af dage uden at reboote. Et par af dem
>, jeg administrerer har ikke rebootet i mere end 1 år, og sidste gang
>var grundet et strømudfald...

>Win-dåser skal rebootes mindst hvert 30-40. dag er min erfaring.
Jeg ser på mit arb win2k servere med 2+ år oppetid, så den holder ikke.

>Desuden er det meget pudsigt at når et uventet problem opstår sker
>følgende :

>Unix-admins: hmm.. lad os lige finde fejlen og få den rettet.
>Win-admins: hmm.. lad os reboote den og håbe at fejlen er forsvundet.

>Sidste er en reaktion hørt fra mange professionelle (og certificerede)
>windows-adminstratore.
Ja, det er fordi at MCSE ikke er hvad den burde være - der er for mange papir-mcse...

>XP er i øvrigt ikke et server-os. Enten må du køre med Win2000 Server
>(evt. Advanced Server, hvis du har lyst til at betale for den) eller
>Win2003 Server (er den udkommet nu?)
Nej, men spurgte han ikke bare om at holde en PC tændt?




Soeren Nielsen (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Soeren Nielsen


Dato : 30-06-03 21:08

Nic wrote:
>> XP er i øvrigt ikke et server-os. Enten må du køre med Win2000 Server
>> (evt. Advanced Server, hvis du har lyst til at betale for den) eller
>> Win2003 Server (er den udkommet nu?)
> Nej, men spurgte han ikke bare om at holde en PC tændt?

Nej, han skrev den skulle bruges som FTP-server
citat "jeg skal have en pc'er til at stå tændt 24/7 og den skal bruges som
FTP-server."

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/



Nic (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Nic


Dato : 30-06-03 21:04

> citat "jeg skal have en pc'er til at stå tændt 24/7 og den skal bruges som
> FTP-server."

Ja - en pc'ere - han er vel alm. bruger?



Jonny Jensen (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Jonny Jensen


Dato : 30-06-03 23:50

> >Hvis det er en unix, kan du også spare keyboard og mus og lignende væk..
>
>>når du først har installeret den får du aldrig brug for dem igen.
>
> Kan du ikke det i XP? ,o)

Uden at lægge op til en os-religiøs krig.... -SNIP-... Linux'er kører snildt
hundredevis af dage uden at reboote. Et par af dem , jeg administrerer har
ikke rebootet i mere end 1 år, og sidste gang
var grundet et strømudfald...

-SNIP noget mere tekst...-

Hvad har dette med keyboard og mus at gøre? Jeg administrere samtlige af
mine servere via VNC og genstarter dermed også NEMT uden brug af keyboard og
mus... Selv hvis vi siger at jeg ikke brugte VNC, så kan j´man jo trykke på
sluk knappen, hvorved windows faktisk lukker rigtigt ned selv, hvis BIOS er
sat rigtigt, hvorefter man kan boote igen... Windows kan nemt køre uden mus
og tast, og min filserver har ikke været genstartet i 5 måneder, sidst
grundet opgradering...

Ikke fordi jeg mener at Unix/Linux ikke er bedre, for det er det bestemt,
men kan ikke lige se sammenhængen mellem mus og tast, og hvor ofte du
genstarter...

Jonny.



Peter Sepstrup (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Peter Sepstrup


Dato : 01-07-03 13:02

Svenne Krap skrev:

> Uden at lægge op til en os-religiøs krig (for jeg bruger begge ting)....
>
> Linux'er kører snildt hundredevis af dage uden at reboote. Et par af dem
> , jeg administrerer har ikke rebootet i mere end 1 år, og sidste gang
> var grundet et strømudfald...
>
> Win-dåser skal rebootes mindst hvert 30-40. dag er min erfaring.

Jeg vil næsten give dig ret... jeg foretrækker linux over det hele.. (både
server og workstation) men før jeg blev klogere havde jeg en NT 4.0 server
kørende i 2 * ½ år uden reboot, grunden til de 2 ½ år er at der var
strømafbrydelse midtvejs... jeg synes dog ikke dette er muligt med win2k :(
derfor linux linux linux til mig :D

> Desuden er det meget pudsigt at når et uventet problem opstår sker
> følgende :
>
> Unix-admins: hmm.. lad os lige finde fejlen og få den rettet.
> Win-admins: hmm.. lad os reboote den og håbe at fejlen er forsvundet.

Den er set før ja :D

> Sidste er en reaktion hørt fra mange professionelle (og certificerede)
> windows-adminstratore.
>
> XP er i øvrigt ikke et server-os. Enten må du køre med Win2000 Server
> (evt. Advanced Server, hvis du har lyst til at betale for den) eller
> Win2003 Server (er den udkommet nu?)
>
> /Svenne
>
> Nic wrote:
>
>> >Hvis det er en unix, kan du også spare keyboard og mus og lignende
>> >væk..
>>
>>>når du først har installeret den får du aldrig brug for dem igen.
>>
>> Kan du ikke det i XP? ,o)

Tjoo... til dels... Linux server kan du administrere ALT uden
mus/tast/skærm, for når den er installeret kan du gøre det hele via
remote... også reboot hvis man skulle få den slags lyster :)

--

Mvh. Peter.
____________________________________
www.SepstrupNET.dk & www.PHP-FAQ.dk

Nic (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Nic


Dato : 01-07-03 16:37

> >> Kan du ikke det i XP? ,o)
>
> Tjoo... til dels... Linux server kan du administrere ALT uden
> mus/tast/skærm, for når den er installeret kan du gøre det hele via
> remote... også reboot hvis man skulle få den slags lyster :)

Jeg gentager - kan du ikke det i windows?



Jens C. Hansen [Oden~ (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Jens C. Hansen [Oden~


Dato : 01-07-03 17:42

Nic wrote:
>>>>Kan du ikke det i XP? ,o)
>>
>>Tjoo... til dels... Linux server kan du administrere ALT uden
>>mus/tast/skærm, for når den er installeret kan du gøre det hele via
>>remote... også reboot hvis man skulle få den slags lyster :)
>
> Jeg gentager - kan du ikke det i windows?

Jo, med programmer man skal til at finde rundt omkring på
nettet(freeware/shareware) eller købe.

I f.eks. Debian finder man bare det nærmeste debian-mirror og sætter det
i sin sources.list - og så kan man hente de programmer man skal bruge
med apt-get eller dselect(som egentlig bare er en front-end for apt-get).

Der er p.t. over 8700 program-pakker i Debian 3.0r1


Nic (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Nic


Dato : 01-07-03 20:23

> Jo, med programmer man skal til at finde rundt omkring på
> nettet(freeware/shareware) eller købe.

Ja, XP er et købeprogram - men det er indbygget - nu må i styre jer - kan vi SÅ lige få andre end RENE linux-folk til at
udtale sig ;)



M_abs (02-07-2003)
Kommentar
Fra : M_abs


Dato : 02-07-03 00:20


"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> wrote in message
news:AclMa.7041$Kb2.303403@news010.worldonline.dk...
> > Jo, med programmer man skal til at finde rundt omkring på
> > nettet(freeware/shareware) eller købe.
>
> Ja, XP er et købeprogram - men det er indbygget - nu må i styre jer - kan
vi SÅ lige få andre end RENE linux-folk til at
> udtale sig ;)

Kan man da lave auto godkendelse på forbindelser til fjernskrivebords
funktionen i XP? Det er ikke lige hvad jeg har set, men jeg har så osse kun
prøvet at bruge den en gang, da det stadig ikke virkede efter 15 min, hvor
_jeg_ skulle forbinde til en ven, fik jeg ham til at installere vnc. Og se
det virkede første gang



Nic (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Nic


Dato : 02-07-03 07:04

> Kan man da lave auto godkendelse på forbindelser til fjernskrivebords
Aner jeg ikke

> funktionen i XP? Det er ikke lige hvad jeg har set, men jeg har så osse kun
> prøvet at bruge den en gang, da det stadig ikke virkede efter 15 min, hvor
> _jeg_ skulle forbinde til en ven, fik jeg ham til at installere vnc. Og se
> det virkede første gang

Remote desktop virker 100% - det er jo i drift i MANGE terminal-miljøer.
Jeg bruger det desuden selv netop nu fra arb. - genialt koncept, uanset Win eller Linux



Kenneth Kristensen (08-07-2003)
Kommentar
Fra : Kenneth Kristensen


Dato : 08-07-03 16:31

Nic wrote:
> >Hvis det er en unix, kan du også spare keyboard og mus og lignende væk..
>
>>når du først har installeret den får du aldrig brug for dem igen.
>
> Kan du ikke det i XP? ,o)

Sikkert, men kan man logge ind på en XP maskine?
Det skal delvfølgelig være sikkert, dvs med kryptering (f.eks SSH - Secure
SHell) som man kan på en *nix maskine?

/kenne

--
"Anyone who slaps a 'this page is best viewed with Browser X' label
on a Web page appears to be yearning for the bad old days, before
the Web, when you had very little chance of reading a document written
on another computer, another word processor, or another network."


Michael Rasmussen (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 30-06-03 22:49

"boschjac" <boschjac@hotmail.com> wrote:

>Hej
>jeg skal have en pc'er til at stå tændt 24/7 og den skal bruges som
>FTP-server. Jeg har tænkt på at købe følgende (Se nedenfor). Nu er mit
>problem bare om maskinen er egnet til at stå tændt døgnet rundt og om der er
>nogen fare mht. at computeren begynder at brænde hvis den står tændt 24/7.
>Er der nogen der har erfaringer med at have en computer til at køre døgnet
>rundt? Skal man stille computeren ind i et brandskab eller hvad gør man?

Hvis maskinen kun skal køre som FTp server på en ADSL linie behøver du
ikke så voldsom stor maskine - En 486'er med Linux er såmæn nok.

Selv har jeg en gammel P-200 stående i kælderen, det har kørt
foreløbig 3/4 år uden problemer. Største problem er larmen fra køleren
som kan holde mig vågen om natten

Brand er altid en risiko ved elektriske installationer, derfor har jeg
installeret et par røgalarmer.

<MLR>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408599
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste