USB
Fra : Jimmy

Dato : 19-07-03 05:50

Hej

Min RH 9.0 med Ximian og X finder ikke mit Nokia USB DKU-5 kabel.
Kudzu finder heller intet.

Jeg skal udelukkende sende SMS via et program, der tilgår telefonen via
/etc/ttySx

Men hvordan får jeg installeret en driver og fundet tty'en?

Jeg har åbenbart noget HotPlugging installeret, men det siger mig ikke så
meget.

Mvh
Jimmy

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-03 09:14

Den Sat, 19 Jul 2003 06:50:05 +0200 skrev Jimmy:
>Hej
>
>Min RH 9.0 med Ximian og X finder ikke mit Nokia USB DKU-5 kabel.
>Kudzu finder heller intet.

Normalt bekymrer OS'et sig ikke om kablet, kun om det der er i den
anden ende af kablet.

>Jeg skal udelukkende sende SMS via et program, der tilgår telefonen via
>/etc/ttySx

S'et i ttySx står for serial, altså dem windows kalder COM1 og COM2,
ikke USB. Så hvis programmet kun kan snakke serielt, skal du ikke
forvente at få det til at virke med USB, medmindre din USB-dims
er opbygget som en USB-serielport.

Mvh
Kent
--
Journalist: En der har forstand på at skrive artikler, men typisk
ikke på det artiklerne handler om.

Fra : Jimmy

Dato : 20-07-03 09:22

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message

> Normalt bekymrer OS'et sig ikke om kablet, kun om det der er i den
> anden ende af kablet.

OK - I et sådant kabel er der dog elektronik, så det kunne være Linux var
interesseret i denne del.

> S'et i ttySx står for serial, altså dem windows kalder COM1 og COM2,
> ikke USB.

Ahh klart.

> Så hvis programmet kun kan snakke serielt

Det kan ændres efter behov i config-filen.

Men hvordan kommer jeg videre nu?
Jeg er helt tabt mht. dette.

Mvh
Jimmy

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-03 09:45

Den Sun, 20 Jul 2003 10:21:35 +0200 skrev Jimmy:

>"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message

>Det kan ændres efter behov i config-filen.
>
>Men hvordan kommer jeg videre nu?
>Jeg er helt tabt mht. dette.

Start med "cat /proc/usb/devices"

Hvis den ikke findes deri (kig efter "S:") så har du et generelt problem
med dit USB-setup, det skal du have til at virke først.

Når det er i orden, så skal du nærlæse manualen til programmet - det
er meget forskelligt fra program til program hvordan det gøres.

Fx, mit USB-digicam, hvis jeg bruger gphoto, skal der indlæses et
kernemodul, hvis jeg derimod bruger gphoto2 må kernemodulet ikke
indlæses, ghoto2 snakker selv med usb-devicen. Til gengæld skal der
så laves en chmod 666 på USB-devicen, for at kunne køre programmet
som andet end root.

Mvh
Kent
--
.~. .~.
/V\ From Palm Pilot to S/390 /V\

Fra : Jimmy

Dato : 20-07-03 10:58

> Start med "cat /proc/usb/devices"

Den har jeg ikke.
Jeg har en /proc/devices/ som indeholder en linien der hedder "180 usb".
Er dette godt nok?

Tak for hjælpen i øvrigt.

Mvh
Jimmy

Fra : Torben Simonsen

Dato : 20-07-03 11:30

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> writes:

> "Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message

> Den har jeg ikke.

Jeg tror, at Kent mente "cat /proc/bus/usb/devices".

Det burde give dig en liste over alle de dimser, der sidder på din USB.

--
-- Torben.

Fra : Jimmy

Dato : 20-07-03 11:51

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message

> Jeg tror, at Kent mente "cat /proc/bus/usb/devices".

Det tror jeg også - Den giver ud for S: "Nokia Productivity Cable DKU-5", og
dette er jo super.

Er det nu blot at finde dens device navn ttyXY og så tilgå denne via
smstools?
Hvis ja, har I et forslag til XY jeg skal prøve?

Tak for den hurtige hjælp

Mvh
Jimmy

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-03 17:53

Den Sun, 20 Jul 2003 12:50:37 +0200 skrev Jimmy:

>"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message

>Det tror jeg også - Den giver ud for S: "Nokia Productivity Cable DKU-5", og
>dette er jo super.

Lige præcis.

>Er det nu blot at finde dens device navn ttyXY og så tilgå denne via
>smstools?
>Hvis ja, har I et forslag til XY jeg skal prøve?

Er du helt sikker på at det er en tty du skal bruge?

Mvh
Kent
--
What was your username?
<Clicketyclick> - B.O.F.H.

Fra : Jimmy

Dato : 20-07-03 20:42

> Er du helt sikker på at det er en tty du skal bruge?

Jeg er helt sikker på at jeg ikke er sikker på noget som helst i
unix-gruppen

Conf skal blot have mit device-navn, de andre devices anvender ttyS0 og
ttyS1.

Rasmus foreslog ttyUSB0 hvilket giver mening, da det er den eneste USB-enhed
på maskinen.
Men hvordan kan jeg - udover trial and error - finde ud af, at dette er det
korrekte navn?
Står det i en fil eller lignende?

Mvh
Jimmy

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-03 21:00

Den Sun, 20 Jul 2003 21:41:56 +0200 skrev Jimmy:

> [...]
>ttyS1.
>
>Rasmus foreslog ttyUSB0 hvilket giver mening, da det er den eneste USB-enhed

Ja, og det er også rigtigt hvis din USB-dims emulerer en serielport.
Hvis den derimod virker som en "ægte" USB-enhed, så er det en USB-device
du skal bruge.

>Men hvordan kan jeg - udover trial and error - finde ud af, at dette er det
>korrekte navn?
>Står det i en fil eller lignende?

Det burde stå i dokumentationen til programmet, hvis programmet altså
understøtter USB.

I gphoto2 skulle man bare skrive "usb:" i stedet for "/dev/ttyS0", så
fandt den selv den rigtige USB-device.

Mvh
Kent
--
If you think about it, Windows XP is actually the OS that
started as "Microsoft OS/2 NT 3.0"

Fra : Jimmy

Dato : 20-07-03 21:18

> Det burde stå i dokumentationen til programmet, hvis programmet altså
> understøtter USB.

Det gør det ikke.
Der er kun nævnt de serielle porte.

> I gphoto2 skulle man bare skrive "usb:" i stedet for "/dev/ttyS0", så
> fandt den selv den rigtige USB-device.

Det må jeg prøve.

Hvis andre har prøvet noget lignende vil jeg være superglad for at høre om
det.

Mvh
Jimmy

Fra : Kosta

Dato : 20-07-03 00:43

> Hvis andre har prøvet noget lignende vil jeg være superglad for at høre om
> det.

Når jeg buruger min usb floppy drev, så bruger jeg /dev/sda. Det kan
være det hjælper. Hvis ikke så prøv noget som
ls /dev/usb* eller ls /dev/usb/* og se om der er noget nytting som som
dukker op

Fra : Kent Friis

Dato : 21-07-03 09:21

Den Sun, 20 Jul 2003 01:42:43 +0200 skrev Kosta:

>Når jeg buruger min usb floppy drev, så bruger jeg /dev/sda. Det kan
>være det hjælper.

Det gælder kun USB-storage, og jeg ville ikke forvente en telefon
opførte sig som en USB-storage enhed.

Mvh
Kent
--
8:16pm up 2:37, 1 user, load average: 101.21, 95.46, 55.85
164 processes: 62 sleeping, 102 running, 0 zombie, 0 stopped

With XMMS tugging along nicely, playing Vivaldi...

Fra : Kent Friis

Dato : 21-07-03 09:24

Den Sun, 20 Jul 2003 22:18:27 +0200 skrev Jimmy:

>"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message

>det

>Det gør det ikke.
>Der er kun nævnt de serielle porte.

Når programmet ikke understøtter USB, skal du ikke forvente at få noget
til at virke.

Det er kun hvis du er så heldig at det fungerer som en USB serielport,
men så burde du heller ikke behøve en windows-driver. Windows skulle
supportere standard USB-features fra win98.

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Railroad
Tycoon II and Unreal Tournament run side by side

Fra : Jimmy

Dato : 21-07-03 09:43

> Når programmet ikke understøtter USB

Ja den kunne misforstås.
Det jeg mente var at der ikke stod noget i dokumentationen om USB.

> Det er kun hvis du er så heldig at det fungerer som en USB serielport,

Kan man ikke få et program der emulerer seriel igennem USB?
Jeg fandt omtalt et "USB-COM" program igår, men Google kender det ikke. kun
hardware usb->seriel.

Selve telefonen understøtter seriel overførsel da man kan få et serielt
datakabel.

Mvh
Jimmy

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-07-03 12:44

> [...]
> smstools?
> Hvis ja, har I et forslag til XY jeg skal prøve?

Hvis det er en seriel USB-enhed, kan du sikkert tilgå den med
/dev/ttyUSBXY - hvis det er den eneste serielle USB-enhed, formentlig
med XY=0.

/Rasmus

"Aren't you ashamed of yourself?"
"No, I have people to do that for me."

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-07-03 20:57

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> writes:

> Conf skal blot have mit device-navn, de andre devices anvender ttyS0 og
> ttyS1.

Men ttyS0 og ttyS1 er dine serielporte - de har intet med USB at gøre.

> [...]
> på maskinen.
> Men hvordan kan jeg - udover trial and error - finde ud af, at dette er det

Jeg kender ikke den pågældende type udstyr, så jeg har ikke lige styr
på, hvorledes det benyttes.

> Står det i en fil eller lignende?

Jeg fandt det i /usr/src/linux/Documentation/usb/ - dette fandt jeg i
usb-serial.txt, men noget af den øvrige usb-dokumentation kan måske
hjælpe dig...

Evt. måske dokumentationen til gnokii? Jeg mindes noget om at det var
en Nokia-telefon gennem et USB-kabel...

/Rasmus

(som undskylder at være kommet til at svare isf. at sende til gruppen)

As soon as g95 can parse all of the statements correctly, it will be in
the 'larva' state. When we generate code, the 'pupa' state. When g95 is
done, we'll see if it will be a beautiful butterfly, or just a big
bug....
- Andy Vaught

Fra : Jimmy

Dato : 20-07-03 21:17

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote in message

> Men ttyS0 og ttyS1 er dine serielporte - de har intet med USB at gøre.

Nej det har du ret i.
På Windows installeres et emuleringsprogram, så man tilgår enheden som var
det en seriel enhed.
PÅ Linux er der vist ikke drivere.

> Evt. måske dokumentationen til gnokii? Jeg mindes noget om at det var
> en Nokia-telefon gennem et USB-kabel...

Ja - en Nokia 6610 og et Nokia USB-Datakabel.

ttyUSB0 giver Device not found.
Må prøve med Kents USB: men da jeg ikke har en driver installeret vil det
nok også fejle.

> (som undskylder at være kommet til at svare isf. at sende til gruppen)

Ïngen problemer herfra.
Jeg er glad for al den hjælp jeg kán få.

Mvh
Jimmy

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-07-03 09:51

> Kan man ikke få et program der emulerer seriel igennem USB?

Virker Linux's usb-serial ikke? Der er en "USB Generic Serial Driver"
samt den hel del særlige serielle drivere...

> Selve telefonen understøtter seriel overførsel da man kan få et serielt
> datakabel.

Understøtter den ikke IrDA? Mange af Nokias telefoner - især de nyere
- understøtter IrDA, så hvis du har dette i din computer, var det
måske også en mulighed...

/Rasmus

Is there anything else I can contribute?
The latitude and longtitude of the bios writers current position, and
a ballistic missile.
-- Alan Cox

Fra : Jimmy

Dato : 21-07-03 10:35

> Virker Linux's usb-serial ikke? Der er en "USB Generic Serial Driver"
> samt den hel del særlige serielle drivere...

Det kan da godt være
Jeg kender den ikke.
Hvis du har et link vil det være super, ellers søger jeg lige lidt om jeg
kan finde et device-navn til den, installation i forhold til telefonen mv.

> Understøtter den ikke IrDA? Mange af Nokias telefoner - især de nyere
> - understøtter IrDA, så hvis du har dette i din computer, var det
> måske også en mulighed...

Både min bærbare som jeg er på nu og telefonen understøtter IrDA.
Det vil også være fint at få det til at virke.
Primært er det dog med kabel telefonen skal anvendes, da den skal sluttes
til en stationær computer og udsende SMS.

Mvh
Jimmy

Fra : Jimmy

Dato : 21-07-03 13:23

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote in message

> Virker Linux's usb-serial ikke? Der er en "USB Generic Serial Driver"
> samt den hel del særlige serielle drivere...

Men samtidig skal det siges, at jeg ikke er ude efter fuld funktionalitet -
jeg er blot ude efter at kunne kaste AT-kommandoer direkte ud gennem
USB-porten og lade telefonen om at modtage dem.

Mvh
Jimmy

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-07-03 22:49

> [...]

> kan finde et device-navn til den, installation i forhold til telefonen mv.

Jeg har aldrig brugt USB-enheder med serielport-emulering selv. Du kan
jo prøve at modprobe usbserial og se, om den kan håndtere dit datakabel.

> [...]
> Primært er det dog med kabel telefonen skal anvendes, da den skal sluttes
> til en stationær computer og udsende SMS.

Nå ok, det kunne jo være, den også havde IrDA...

/Rasmus

Is it safe?
Yes, it is perfectly safe - it is us, that are in trouble!
- Hitch Hikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams

Fra : Jimmy

Dato : 21-07-03 23:09

> Jeg har aldrig brugt USB-enheder med serielport-emulering selv. Du kan
> jo prøve at modprobe usbserial og se, om den kan håndtere dit datakabel.

Giver følgende noget at gå efter:

cat /var/log/messages

Jul 22 00:03:23 localhost kernel: hub.c: new USB device 00:07.2-1, assigned
address 2
Jul 22 00:03:23 localhost kernel: usb.c: USB device 2 (vend/prod
0x421/0x800) is not claimed by any active driver.
Jul 22 00:03:26 localhost /etc/hotplug/usb.agent: ... no modules for USB
product 421/800/30a

[root@dhcppc1 jimmy]# /sbin/modprobe usbserial
[root@dhcppc1 jimmy]#

[root@dhcppc1 jimmy]# locate usbserial
/lib/modules/2.4.20-8/kernel/drivers/usb/serial/usbserial.o

Håber det fortæller Jer mere end det fortæller mig

Mvh
Jimmy

Fra : Torben Simonsen

Dato : 21-07-03 23:21

> [...]

> 0x421/0x800) is not claimed by any active driver.
> Jul 22 00:03:26 localhost /etc/hotplug/usb.agent: ... no modules for USB

Dette indikerer i hvert fald, at kernen ikke kender en usb-dims
med en vendor/product-code på 0x421/0x800 (formodenlig dit Nokia-kabel).

Hvis kernen havde haft dimsen på listen over USB serial devices, så
havde den skyndt sig at loade usbserial automatisk.

Enten opfører kablet sig ikke som en USB serial device (og kræver derfor
en eller anden specialiseret USB driver), eller også så er kablet bare
ikke kommet med på listen endnu.

--
-- Torben.

Fra : Jimmy

Dato : 22-07-03 05:50

> [...]
>
> Enten opfører kablet sig ikke som en USB serial device (og kræver derfor
> en eller anden specialiseret USB driver), eller også så er kablet bare

OK - Det er da rene ord

Jamen så må jeg jo opgive at anvende min telefon med dette kabel som jeg fik
for kun 600
Jeg må vel købe mig et serielt som man ved hvad er.

Mvh
Jimmy

Fra : Torben Simonsen

Dato : 22-07-03 06:20

> [...]

> OK - Det er da rene ord
>
> Jamen så må jeg jo opgive at anvende min telefon med dette kabel som

Inden du helt opgiver håbet, så kan du eventuelt prøve at se, om du
kan "overtale" usbserial til at kendes ved kablet ved explicit at
angive vendor/product til usbserial.

Prøv at fyre følgende kommandolinje af (som root):

modprobe usbserial vendor=0x0421 product=0x0800

Kig derefter i /var/log/messages. Hvis der er tilføjet et par linjer,
hvor der står noget i retning af "usbserial.c: Generic converter detected"
og "usbserial.c: Generic converter now attached to ttyUSB0", så klapper
du i dine små hænder og prøver derefter, om du nu ikke kan få fat i
telefonen via /dev/ttyUSB0.

--
-- Torben.

Fra : Jimmy

Dato : 22-07-03 06:24

> Prøv at fyre følgende kommandolinje af (som root):
>
> modprobe usbserial vendor=0x0421 product=0x0800
>
> Kig derefter i /var/log/messages. Hvis der er tilføjet et par linjer,

ÆV - der returneres ingen fejl, og ingen linier i /var/log/messages...

Så har jeg tabt til der udvikles en driver?

Tak for svaret.

Mvh
Jimmy

Fra : Torben Simonsen

Dato : 22-07-03 06:44

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> writes:

> "Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message

> ÆV - der returneres ingen fejl, og ingen linier i /var/log/messages...
>
> Så har jeg tabt til der udvikles en driver?

Ja, det er jeg bange for.

> Tak for svaret.

Det var så lidt.

--
-- Torben.

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 20-07-03 12:53

Jimmy sang:

> [...]
>
> Men hvordan får jeg installeret en driver og fundet tty'en?
>
> Jeg har åbenbart noget HotPlugging installeret, men det siger mig ikke

Når du får det til at virke må du meget gerne skrive en lille historie
om hvordan du gjorde.

Jeg overvejer også om jeg skal købe et sådan kabel til min 6610.

--
Magnus Pedersen