hvor meget hø
Fra : Musen

Dato : 18-07-03 22:33

Ja iår kan jeg jo købe rigtigt hø til mine heste, da jeg ikke længere har
allergihest. Men nu melder der sig jo så nogle spørgsmål:
Hvor meget hø bruger man ca. på sådan to krudtugler? Det er jo en shetlænder
den ene, den anden er en alm. ridehest, som bruges med jævne mellemrum.
Hvad er ca. prisen pr. balle hø (vi snakker små baller)
Og hvad er det lige wrap er og er det bedre?
Venlig hilsen Musen...Der glæder sig til duften af friskpresset hø i sin
stald for første gang

Fra : Pia J

Dato : 19-07-03 08:51

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> wrote in message news:3f186774$0$5183

> Hvad er ca. prisen pr. balle hø (vi snakker små baller)

Jeg er lige blevet belært at gutten fra den lokale maskinstation om, hvor
dyrt det er at lave hø. Slåning, vende det adskillige gange, skubbe det
sammen + 2,50 kr pr. balle for at køre det gennem pressemaskinen. Han mener,
det koster ham ca. 10 kr. pr. stk at lave dem. Jeg ville gerne have slået
mine folde, så de ikke ligger og "forfalder", det fik han så lov til og jeg
tog 10 af 220 baller selv - han ville ikke rigtig ud med, hvad han skulle
have for det, hvis jeg selv skulle beholde det hele, men med en timepris på
450 kunne det godt gå hen og blive pebret. På den anden side kan det vist
ikke betale sig at købe alle maskinerne selv! Så jeg må se om ikke jeg kan
lave en byttehandel, hvis han nu får lov at bruge høet indtil jeg selv skal,
mon jeg så ikke kan få en gratis omgang senere?

> Og hvad er det lige wrap er og er det bedre?

Wrap er "vådt" hø som pakkes i plastik. Så snart pakken er åbnet, mugner det
meget hurtigt - højst en uge kan det bruges - så køb ikke store baller.
Desuden er der ret meget "kraft" i, så hvis ikke dine heste bruges ret
meget, ville jeg nok foretrække tørt hø. Nogen heste får hævede ben eller
dårlig mave af wrap. Tørt hø kan du give i større mængder, så hestene hele
tiden har noget at gumle på. Min erfaring er, at en portion wrap bliver
inhalleret i løbet af en halv time

Hvor mange baller du skal bruge, kommer jo an på, hvor meget de går på græs.
Hvis de er ude hele dagen og kun skal have lidt nathø, eller du kun skal
bruge i vinterhalvåret, så er det jo ikke så galt. Der er også meget stor
forskel på, hvor meget hø folk giver deres heste, selvom de har ca. samme
vilkår. 4-5 baller om ugen måske?

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 19-07-03 08:58

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

> forskel på, hvor meget hø folk giver deres heste, selvom de har ca. samme
> vilkår. 4-5 baller om ugen måske?

De to plejeheste jeg nogen gange har på besøg fik sidst 5 baller på 2 uger -
altså mindre end jeg selv ville fodre når de normalt går på fold 3 timer
dagligt - men de fik så mere foldtid her. Begge typen som ligner badebolde
bare de snuser til en kop havre

:Pia

Fra : Anet

Dato : 19-07-03 12:52

> [...]

skal,
> mon jeg så ikke kan få en gratis omgang senere?

(klip)

græs i frisk eller tørret form er det mest naturlige for en hest at spise.
Ham der maskinstationføreren lyder i mine ører til at være en snydebuk at du
ikke får noget for dit hø for han sælger det for ca. vel 15 kroner pr.
balle. Det koster ikke 10 kroner pr. balle at presse hø til baller. Han
snakker efter min mening godt for sin syge moster og oplyser dig ikke prisen
på dit spørgsmål angående hvad din pris ville være. Og jeg tror ikke at du
skal regne med en gratis omgang presning med mindre at du har aftalt det
fast med ham for det er der jo ikke god forretning i for ham.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Pia J

Dato : 19-07-03 13:42

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message

> Ham der maskinstationføreren lyder i mine ører til at være en snydebuk at
du
> ikke får noget for dit hø for han sælger det for ca. vel 15 kroner pr.

Nej, han skal nu bruge det selv til sine køer. Men jeg er godt klar over,
det var en bedre deal for ham end for mig - jeg havde ligesom ikke overskud
til at gøre noget ved det i år.

> balle. Det koster ikke 10 kroner pr. balle at presse hø til baller.

Det er jo ret mange gange han skal herop og køre rundt for at vende, slå
osv. Mine stykker er små, så med mindre han skal lave det samme i nærheden,
skal han tøffe helt herud med alle sine maskiner - jeg er selv selvstændig
og tager timepris, så... At hans så er høj er en anden snak.

:Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 19-07-03 12:36

On Fri, 18 Jul 2003 23:32:38 +0200, "Musen" <mivsesnabela@sol.dk>
wrote:

>Hvor meget hø bruger man ca. på sådan to krudtugler? Det er jo en shetlænder
>den ene, den anden er en alm. ridehest, som bruges med jævne mellemrum.

   Tjaeh - jeg har lige købt hø til en enkelt - lille DV som
bliver brugt 3 - 6 gange om ugen.... 110 baller har jeg indkøbt og når
vi kommer over græsningssæsonen regner med med at give 4 kg om dagen
ca. Det vil altså sige 1/3 balle om dagen.

>Hvad er ca. prisen pr. balle hø (vi snakker små baller)

   Jeg har givet 15 kr ballen for mine. Men det er altså også
lækkert hø. Grønt og velduftende og tørt.

>Og hvad er det lige wrap er og er det bedre?

   Uhm, min hest kan fx. ikke så godt tåle større mængder wrap -
han får dårlig mave med det samme. Desuden skal du huske på at når en
balle wrap er blevet åbnet skal den bruges ret hurtigt. Så med mindre
du har mulighed for at få meget små baller så kan det ikke betale sig
for dig med kun to heste =)

>Venlig hilsen Musen...Der glæder sig til duften af friskpresset hø i sin
>stald for første gang

   Vores hø (Vi er et par stykker der har fået sammesteds fra)
dufter i hele stalden selv om den er stor nok til at indeholde 45
heste. Det går jo desværre nok over når alle hestene kommer ind igen -
men lige nu er det bare dejligt =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Anet

Dato : 19-07-03 12:48

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og hvad er det lige wrap er og er det bedre?
> Venlig hilsen Musen...Der glæder sig til duften af friskpresset hø i sin

(klip)

Jeg har taget 50 baller hø ind til min islænderhoppe. Jeg regner med at hun
skal gå udenfor på folden hele dagen og kun være inde om natten. Jeg giver
10 kroner pr. balle hø og så henter jeg selv ballerne. Husk nu til alle
derude at engrapgræs ikke er hø....det giver man ikke sin hest. Det skal
være rigtig hø....

Forresten så er første slet af hø allerede slået og presset og kommet på
loftet så dem der skal have hø skal nok se at komme i gang med at bestille
hø af andet slet hø hvis de vil være sikre på at få noget på halmloftet.'

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Pia J

Dato : 19-07-03 13:45

> [...]
> hø af andet slet hø hvis de vil være sikre på at få noget på halmloftet.'

En anden grund til, jeg bare stillede mine folde til rådighed- han gik alt
for sent i gang efter min mening - altså værdiløst til heste. Græsset nåede
mig nogen steder til skulderen! Men jeg kunne umuligt slå det selv.

:Pia

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 21-07-03 08:26

Musen wrote:
> [...]
> den ene, den anden er en alm. ridehest, som bruges med jævne mellemrum.

Vi regner med at bruge 300 (små) baller i løbet af vinteren. Til knap 20
islandske heste.

> Hvad er ca. prisen pr. balle hø (vi snakker små baller)

Det er ret normalt at give omkring 10-12 kr. pr. stk. (Nordjylland).

> Og hvad er det lige wrap er og er det bedre?

Wrap er hø/korn der er skårlagt, tørret lidt (mindre end hø) og pakket ind i
plastic for at forhindre, at der kommer luft til, og dermed forhindre forrådnelse.

Hø og wrap er lidt anderledes, både ang. hvordan det skal udfordres osv. og
foderværdierne. Jeg har ikke nogle præcise data.

> Venlig hilsen Musen...Der glæder sig til duften af friskpresset hø i sin
> stald for første gang

Ja, det bidrager gevaldigt til hyggen. Der dufter også rigtigt af sol og
sommer i vores lade, efter vi har fået bjærget årets hø.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Tanja Bromley

Dato : 21-07-03 12:38

> [...]
> Hvad er ca. prisen pr. balle hø (vi snakker små baller)
> Og hvad er det lige wrap er og er det bedre?

Tjaeh, der er minimums-tilførsler af hø/wrap, og så er der optimale
tilførsler. - Desværre anvender mange hesteejere minimumstilførsler, fordi
de mener, hø/wrap er dyrt at fodre med, og dermed risikerer man så altså
foderbetingede sygdomme ... men nogle mennesker kan godt lide at leve livet
farligt.

Personligt mener jeg, at en hest bør tilføres maximale mængder grovfoder
(hø/wrap) og minimale mængder kraftfoder. Den måde at fodre på tilgodeser
hestens mave/tarmsystem, og hesten opnår bedst mulig trivsel.
En hest, der ikke arbejder, kan leve af grovfoder alene (samt
vitamin/mineral-blanding), hvis foderet ellers er godt. Personligt giver jeg
ikke mere end max. 2 kg kraftfoder dagligt (og det er absolut max.!), men
til gengæld giver jeg gerne 10-12 kg hø/wrap så hesten forsynes den vej og
samtidig er beskæftiget på en fornuftig måde.

Min datters kat. 3 pony (for at sammenligne med din Shetlænder) fik i
vinters 4 kg wrap dagligt i vedligehold.
Min mands hest på 1.60 i stg. fik 10-12 kg wrap dagligt i vedligehold.
Wrappen var af god kvalitet (analyseret), og svarede energimæssigt stort set
til standard-hø.

Jeg vil aldrig spare på grovfoderet, for det er ikke kun bedst for hesten,
det er faktisk også billigere end at udfodre store mængder kraftfoder. Man
skal blot være ude i god tid og købe høet/wrappen fra marken, så finder man
faktisk ikke billigere foder.

Når du bestiller hø/wrap, skal du regne med 200-250 stalddage i
vinterhalvåret (alt efter hvor tidligt du lukker på sommergræs, og hvor sent
du lukker på vinterstald) - så kan du nemt udregne, hvilken mængde du skal
have i hus.

/Tanja

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 21-07-03 13:08

Tanja Bromley wrote:
> [...]
> foderbetingede sygdomme ... men nogle mennesker kan godt lide at leve livet

Kan du henvise til nogle tal? Jeg synes det kunne være interessant at holde
dem op mode vores egne erfaringer.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 21-07-03 15:18

Angående hø så er jeg lidt af den opfattelse at vil man give sin hest den
bedste mad den kan få så er det græs i frisk eller tørret form. Det er jo
hestens natur og det som de i århundrede har levet af. Det er det foder som
deres maver er gearet til.

Jeg syntes tit at når man kigger på de forskellige tabeller og udregninger
over foder så er de helt hen i vejret i mængder. De er vildt overdrevne og
jeg ville nødig fodre efter de foderplaner. Jeg mener at giver man hø ad
libitum så kig når hesten har spist op af det og giv den lidt mere osv. Jeg
plejer selv at fodre min islænder med hø som jeg kommer op i en stor
plastikbalje og så står hun der og hygger sig og jeg kan nemt se når den er
tom og der skal mere i. Jeg går ikke op i hvor mange kg hø hun får sig men
at hun får det hun har lyst til at spise og det hun har brug for. Islændere
er jo også generelt anderledes spisende end andre hesteracer. De er mere
nøjsomme og er nok svære at få til at passe ind i foderprogrammerne som man
kan beregne ud fra.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 22-07-03 07:33

Anet wrote:
> [...]
> hestens natur og det som de i århundrede har levet af. Det er det foder som

Helt enig. Det er også derfor vi kun 'fodrer' med græs hele sommeren. Og
selvfølgelig fodrer med hø om vinteren.

> Jeg syntes tit at når man kigger på de forskellige tabeller og udregninger
> over foder så er de helt hen i vejret i mængder. De er vildt overdrevne og
> jeg ville nødig fodre efter de foderplaner.

Det synes jeg også, jeg har bemærket. Mange af tallene hænger ikke særligt
godt sammen med realiteterne.

> [...]
> plejer selv at fodre min islænder med hø som jeg kommer op i en stor
> plastikbalje og så står hun der og hygger sig og jeg kan nemt se når den er

Det er sådan set også det vi gør om vinteren. Men man lærer selvfølgelig hen
ad vejen hvor meget der skal til.

> Jeg går ikke op i hvor mange kg hø hun får sig men
> at hun får det hun har lyst til at spise og det hun har brug for.

Nej det med hvor mange kg der udfodres, kan vist mest bruges til at
sammenligne og overføre erfaringer.

> [...]
> nøjsomme og er nok svære at få til at passe ind i foderprogrammerne som man

Helt sikkert. Det lyder som om der er meget stor forskel (Vi har aldrig haft
andet end islændere).

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 22-07-03 08:59

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Helt sikkert. Det lyder som om der er meget stor forskel (Vi har aldrig
haft
> andet end islændere).

(klip Anet svarer herunder)

Jeg har aldrig haft andet end store heste før men her i foråret købte jeg
min første og bestemt ikke sidste islænder. Nu har vi to af slagsen og det
bliver ikke den sidste vi køber.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Liz B.

Dato : 22-07-03 14:10

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Islændere er jo også generelt anderledes spisende end andre hesteracer. >De
er mere nøjsomme og er nok svære at få til at passe ind i
foder->programmerne som man kan beregne ud fra.

Landskontoret for heste, Erik Clausen vist nok, har lavet foderplaner
specielt til Islændere. Jeg fik kopier en gang da jeg var til foredrag,
skont jeg var mest interesseret i "araberfoder"! Brogaarden forhandler
specielle foder til Islænder også.

Hilsen Liz

Fra : Tanja Bromley

Dato : 21-07-03 22:54

> Kan du henvise til nogle tal? Jeg synes det kunne være interessant at
holde
> dem op mode vores egne erfaringer.

Ja, det kan jeg .... minimumstilførsel er 1 kg hø pr. 100 kg kropsvægt
(hvilket i mine øjne er alt for lidt) ... optimaltilførsel er ad libitum!

/Tanja

Fra : taina

Dato : 21-07-03 16:32

"Tanja Bromley" <tanja@bromley.dk> skrev i en meddelelse

klip

> til gengæld giver jeg gerne 10-12 kg hø/wrap så hesten forsynes den vej og
> samtidig er beskæftiget på en fornuftig måde.

Ja, her har jeg jo så hørt, at for meget wrap ikke er godt, og at en hyp
højest må få 6-7 kilo wrap om dagen. Grunden skulle være, at wrappen i
modsætning til alm. hø er gæret, og at det kan smadre balancen hestens mave
og medføre kolik og andet godt.

Måske skulle jeg lige tilføje, at "hørt" kommer to forskellige steder fra:
rideskoleejeren og et tema om fodring i et hesteblad (kan desværre ikke
huske hvilket og hvornår)

Mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 21-07-03 16:38

(klip)
Ja, hesten kan have stor fornøjelse af at stå og gumle hø i de lange
vinteraftener indendørs i boksen mens vinden hyler udenfor.

> [...]
> højest må få 6-7 kilo wrap om dagen. Grunden skulle være, at wrappen i
> modsætning til alm. hø er gæret, og at det kan smadre balancen hestens

Jeg har set på ridesteder hvor der fodres med wrap at mange af hestene havde
smaddermaver af alt det wrap. Jeg syntes at gødningen lugter sygt når heste
får wrap at spise. Det er godt nok en kradser lugt.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Tanja Bromley

Dato : 21-07-03 23:03

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> højest må få 6-7 kilo wrap om dagen. Grunden skulle være, at wrappen i
> modsætning til alm. hø er gæret, og at det kan smadre balancen hestens

God heste-wrap er tør wrap, og tør wrap kan udfodres ad libitum til de
fleste heste uden problemer (enkelte heste tåler ikke wrap, ligesom nogle
heste ikke tåler hø, eller f.eks. lucerne).
Våd wrap er ikke hestemad, men kan man ikke undgå den våde wrap, så er det
ganske rigtigt, at mængden skal reguleres, idet hestens mave kan blive slået
itu af det kraftige foder med diarré e.l. til følge.

God, tør wrap føles ligesom let fugtigt hø, og udfodres i samme mængde som
hø (god wrap har gerne samme energi-indhold som alm. hø).

Der er mange myter omkring wrap, bl.a. at wrap feder mere end hø - det har
intet på sig. Der er fordele og ulemper ved wrap kontra hø, og der findes
utallige artikler på nettet om emnet - bl.a. findes, så vist jeg husker,
lidt læsestof på www.hesteraadgivningen.dk

/Tanja