Min datter skal have adgang til internette~
Fra : Niels Solskin

Dato : 18-07-03 21:22

Hej NG

Aner intet om netværk, men har TDC kabel internet med et kabelmodem.

Min datter vil gerne have internet på hendes computer....

Jeg havde tænkt mig at købe en router d-link 604, så skal jeg vel også
have nogle kabler forbundet til routeren og de to pc´ere...

Hvad skal jeg købe ud over routeren og hvordan skal jeg forbinde
pc érne/modem/router

Skær det endelig ud i pap

Tak for hjælpen !

God Weekend

Niels

Fra : Christian Mygind

Dato : 18-07-03 22:36

Niels Solskin wrote:
[cut]
> Hvad skal jeg købe ud over routeren og hvordan skal jeg forbinde
> pc érne/modem/router
> Skær det endelig ud i pap

1. Du skal have et patchkabel (UTP RJ45) for hver maskine. Du forbinder
således hver maskines netkort til en LAN-port i din DL-604'er.
2. Du forbinder kablet fra dit modem (der lige nu går til en computer) til
WAN-porten på din DL-604.
3. Så skulle det virke. Gør det ikke kan det skyldes:
3.a: At du forbinder med en PPPoE-klient, og så skal der pilles lidt i din
routers konfiguration, eller
3.b: Din routers MAC-adresse skal "anmeldes" til din udbyder (kræves hos
nogle udbydere - vistnok ikke ved TDC).

/Chr

Fra : Niels Solskin

Dato : 18-07-03 22:51

Tak for svaret Chr. - Det virker da for nemt..........

Men fra min datters pc til routeren er der ca. 15-20 meter er det et
problem ?
og hvor køber man sådanne kabler billigst ??

Tak for hjælpen

Niels

Fra : Bent Nielsen

Dato : 18-07-03 23:07

Niels Solskin wrote:
> Tak for svaret Chr. - Det virker da for nemt..........
>
> Men fra min datters pc til routeren er der ca. 15-20 meter er det et
> problem ?
> og hvor køber man sådanne kabler billigst ??

Bjtrading.dk plejer at have en ok pris på den slags.

Men jeg vil da sige at den Pheenet router der kan køber til 399 kr i
dag, er et godt køb.
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674827891

Den er let at sætte op og kan lave loobback på intenet siden til lan med
fuld speed som om det var lan man bruger, da den køre 10/100 på alle
netstik eller hvad man nu kalder disee.

Jeg er på fereie nogle dage, så jeg kan ikke hjælpe dig videre i denne
uge, men der er så mange flinke folk her i gruppen, så du finder sikker
en løsning som du bliver tilfrds med.

Der er ikke meget manual med, men skal den bare bruges som router uden
en andre til vil den fint kunne klare det. Men der er en hurtig online
manual i routere så det er ok.

Bruger flade er flot og enkelt.

Til dem som vil vede om den har Upnp så er det det i den, men dette
bruger jeg ikke.

Man kan også for den til at åbne nogle port på wan til lan hvis man har
trafik på en port som man selv har sat op.

Fra : Christian Mygind

Dato : 18-07-03 23:37

Niels Solskin wrote:
> Tak for svaret Chr. - Det virker da for nemt..........
>
> Men fra min datters pc til routeren er der ca. 15-20 meter er det et
> problem ?

Nej - det kan man sagtens.

> og hvor køber man sådanne kabler billigst ??

Overalt i computerforretninger - der er ikke den store prisforskel -
edbpriser.dk kan give dig en fingerpeg om prisniveauet.

/Chr

Fra : KsNa

Dato : 19-07-03 13:04

"Niels Solskin" <solskin@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for svaret Chr. - Det virker da for nemt..........
>
> Men fra min datters pc til routeren er der ca. 15-20 meter er det et
> problem ?
> og hvor køber man sådanne kabler billigst ??

I ALDI, der har de med jævne mellenrum sådanne kabler - 20m. for 50,-.

Mvh.
Kim

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-07-03 23:58

"Torben Brøndum" <Webmaster1@worldwide.dk> writes:
> "Christian Mygind" <mygind@FJERNc.dk>

> Hvad betyder det ?

Det der står. Kan du spørge lidt mere konkret? Det plejer også at føre
til bedre svar.

Er spørgsmålet fx hvad en MAC-adresse er? Eller er det snarere hvad
"anmeldes" betyder der driller? Begge dele? Noget helt andet?

Nøgleordet er nok DHCP. Slå det evt. op på <http://www.net-faq.dk/>.

--
Jacob - www.bunk.cc
Mind your own business, then you don't mind mine.

Fra : Torben Brøndum

Dato : 19-07-03 00:06

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc>

> [...]
>
> Er spørgsmålet fx hvad en MAC-adresse er? Eller er det snarere hvad
> "anmeldes" betyder der driller? Begge dele? Noget helt andet?

.....behøver ingen forklaring til hverken MAC-adresse eller DHCP - blev
nok fyret så men "anmeldes" er vel heller ikke godt svaret / anført !

Mne det var faktisk "anmeldes", der var spørgsmålet !

Torben Brøndum

Fra : Torben Brøndum

Dato : 18-07-03 23:54

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-07-03 00:12

"Torben Brøndum" <Webmaster1@worldwide.dk> writes:

> ....behøver ingen forklaring til hverken MAC-adresse eller DHCP - blev
> nok fyret så men "anmeldes" er vel heller ikke godt svaret / anført !

Med "anmeldes" menes nok bare registreres af DHCP-serveren. Da der kun
er en IP-adresse til rådighed, så vil det give problemer, hvis man
først logger på med en maskine (uden efterfølgende at slippe det
uddelte lease), og derefter sætter en router til, da leaset jo så vil
være givet til den første maskine, og routeren så ikke kan få noget
lease.

Nogle udbyder bruger vist endda at de taster din MAC-adresse ind i
deres konfiguration, og så uddeler adressen til den faste MAC-adresse
du har opgivet. I så fald skal man selvfølgelig kontakte udbyderen,
hvis man sætter noget med en anden MAC-adresse til sin
netforbindelse. Måske var det det der mentes.

--
Jacob - www.bunk.cc
Tempt me with a spoon!

Fra : Jens

Dato : 19-07-03 00:50

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis man sætter noget med en anden MAC-adresse til sin
> netforbindelse. Måske var det det der mentes.

Det er lettere at kopiere mac adressen fra pcèn over i routeren, så beholder
man også sin ip..............

Og skal ikke besværre udbydderen med at taste noget ind.

Mvh Jens

Fra : Torben Brøndum

Dato : 19-07-03 00:52

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote

[snip det hele]

......ja der er noget at holde styr på - ligenu skal jeg "bare" have
min nye router til at kunne komme på nettet via Stofanet. Men her tales
der om "familieopkobling" mv. så det skal jeg lige have på plads

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Christian Mygind

Dato : 19-07-03 01:04

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> hvis man sætter noget med en anden MAC-adresse til sin
> netforbindelse. Måske var det det der mentes.

Ja - det var præcist det jeg mente ;)

/Chr

Fra : Niels Solskin

Dato : 19-07-03 22:59

Tusind tak for hjælpen.

God Sommer

Niels

Fra : den glade dreng

Dato : 20-07-03 14:09

Hvem er din udbyder?

Hvis det er TDC bredbånd, kan du nøjes med en hub/switch samt et
kabel feks 1 meter og så kabelet hen til din datters PC.

Det lille kabel propper du ind modemet hvor du har kabelet til din nuværende
pc og over i hubben. Og din pc og datterens sætter du så til hubben. Det
fungerede for mig, hvis du så har mere end 2 PCer, må du tilkøbe en
dynamisk ip mere, dem kan du, så vidt jeg husker, få op til 5 af.

Dette er nok det nemmeste, da du så ikke skal rode med evt konfiguration
af en routeren. Men husk at indstallere firewall og virusscanner på hendes
PC

VH

Per

Fra : Jens

Dato : 24-07-03 14:53

"den glade dreng" <per1665@grafisk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fungerede for mig, hvis du så har mere end 2 PCer, må du tilkøbe en
> dynamisk ip mere, dem kan du, så vidt jeg husker, få op til 5 af.

Det er nemly rigtig, det er sådan man deler sit lan med internettet, men det
er jo mindre væsentligt..... ??

Mvh Jens