Betydning af Koffardefart
Fra : Michael Schneiders

Dato : 18-07-03 20:07

Hej NG

Jeg er stødt på ordet koffardefart i forbindelse med en folketælling hvad
kan dette betyde.

Det er sønnen der er fraværende i koffardefart.

--
Med Venlig Hilsen
Michael Schneiders

Fra : Niels Nybo Jakobsen

Dato : 18-07-03 20:18

Koffardiskib = handelsskib
Han var altså til søs.

mvh
Niels Nybo Jakobsen

Fra : Jens

Dato : 18-07-03 20:43

Michael Schneiders <mscfjern@adslhome.dk> wrote:

> Hej NG
>
> Jeg er stødt på ordet koffardefart i forbindelse med en folketælling hvad
> kan dette betyde.
>
> Det er sønnen der er fraværende i koffardefart.

Sønnen sejler såmænd i handelsflåden - i modsætning til orlogsflåden.

/Jens
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Steven

Dato : 18-07-03 22:32

Korrekt, handelsflåden og ikke marinen.
Koffardifart havde dog mest med rejser til udlandet at gøre, modsat
indenrigsfart som blev besørget - for det meste - af coastere.

Venlig hilsen

Steven

---

Fra : Bent Fleron

Dato : 18-07-03 23:18

Steven wrote:

> Koffardifart havde dog mest med rejser til udlandet at gøre, modsat
> indenrigsfart som blev besørget - for det meste - af coastere.

Coastere er et forholdsvis nyt begreb som først blev almindeligt i det
danske sprog ca. midt i 1960'erne. Som ordet antyder stammer det
oprindelig fra engelsk. Den (næsten) tilsvarende danske betegnelse i
ældre tid må være paketfarten som var mindre fartøjer der sejlede
regelmæssigt mellem flere havne med stykgods. Koffardiflåden, der også
omfattede paketfarten beskæftigede sig altså med søhandel, indenrigs
såvel som udenrigs.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Ole Mogensen

Dato : 19-07-03 06:52

Et koffardiskib er et handelsskib.Sønnen sejler altså med et handelsskib.
Ordet bruges den dag i dag.
Ole

Fra : Michael Schneiders

Dato : 19-07-03 08:16

Tak for alle svarende det var yderst oplysende for os ikke søfart kyndige.

Hilsen
Michael