antallet af unikke brugere på en *nix boks
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-07-03 21:27

Hej alle,

Hvor mange unikke almindelige brugere kan man have på en *nix boks? Er det
65535 - 499 - (normale uid starter typisk ved 500)?

Hvis ovenstående er korrekt, hvordan håndterer man så f.eks. 100.000 pop3
konti på en boks? Kan de alle have samme uid?

Grunden til mine spørgsmål er, at jeg i fællesskab med en anden, er ved at
udvikle et administrationsværktøj til kombination
Postfix/database/courier-imap. Altså et værktøj der skal lette
administration af virtuelle mail domains for f.eks en ISP.
--
Hilsen/Sincerely, Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-07-03 21:43

Michael Rasmussen wrote:
> Hej alle,
>
> Hvor mange unikke almindelige brugere kan man have på en *nix boks? Er det
> 65535 - 499 - (normale uid starter typisk ved 500)?

Du vælger selv hvor de starter, men jeg mener også at nyere Linux'er kan
have 32-bit's UID, så du kan have mange flere brugere.

> Hvis ovenstående er korrekt, hvordan håndterer man så f.eks. 100.000 pop3
> konti på en boks? Kan de alle have samme uid?

Den slags POP3/IMAP servere man bruger til store systemer mapper ofte
ikke hver POP3-bruger til en UNIX-bruger.
Se f.eks. på Cyrus.

Peter

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 17-07-03 21:51

Michael Rasmussen <mir@datanom.net> writes:

> Hvor mange unikke almindelige brugere kan man have på en *nix boks? Er det
> 65535 - 499 - (normale uid starter typisk ved 500)?

Debian policy afsætter kun 1000-29999 til dynamisk allokerede
brugerkonti (dvs. almindelige brugere), det giver 29.000 brugere.

Under alle omstændigheder kan 65535 ikke anvendes (det er en fejlkode)
og 65534 er sædvanligvis nobody.

> Hvis ovenstående er korrekt, hvordan håndterer man så f.eks. 100.000 pop3
> konti på en boks? Kan de alle have samme uid?

Der findes en lap til kernen der giver 32-bit UID'er, men om det bliver
brugt, eller om der er andre løsninger har jeg ingen idé om.

..Henrik

--
Registreret Linux bruger nummer 61622
Registrer dig selv på http://counter.li.org/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-07-03 23:21

On Thu, 17 Jul 2003 22:50:35 +0200, Henrik Christian Grove wrote:

> Der findes en lap til kernen der giver 32-bit UID'er, men om det bliver
> brugt, eller om der er andre løsninger har jeg ingen idé om.

Hvor finder man denne patch?

Hvad gør man da ved rigtig store installationer? Hvis man benytter 64 bits
cpu'er, har man så stadigvæk kun 16 bit uid?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-07-03 23:52

Michael Rasmussen wrote:

> Hvor finder man denne patch?

Det er vist med i de nyeste kerner.
file:///usr/src/linux/Documentation/highuid.txt

> Hvad gør man da ved rigtig store installationer? Hvis man benytter 64 bits
> cpu'er, har man så stadigvæk kun 16 bit uid?

Store installationer? Størrer end 4 millarder (2^32) brugere ??!?
Nej, det har ikke noget med CPU'en at gøre.

Peter

Fra : Bo Simonsen

Dato : 17-07-03 21:40

Michael Rasmussen <mir@datanom.net> wrote:

> Hvor mange unikke almindelige brugere kan man have på en *nix boks?
> Er
> det 65535 - 499 - (normale uid starter typisk ved 500)?

Hvor får du det tal fra? Hvis vi antager, at uid er en integer, og det
er en 32-bit CPU det omhandler vil det for mig at se give 2^32. Og den
er formentlig unsigned, så det bliver jo 2 * 2^32.

Jeg kan ikke forestille mig det er mindre.

> Hvis ovenstående er korrekt, hvordan håndterer man så f.eks. 100.000
> pop3 konti på en boks? Kan de alle have samme uid?

Du kunne overveje at bruge Qmail, denne kan arbejde med virtuelle
brugere, hvor sikkerhedsmæssigt forsvarligt det er, skal du nok lade
dk.edb.sikkerhed om.

--
Mvh. Bo

http://www.geekworld.dk/~bo/
.... It's nice to be important but it's more important to be nice!

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-07-03 22:39

Bo Simonsen wrote:

> Hvor får du det tal fra? Hvis vi antager, at uid er en integer, og det
> er en 32-bit CPU det omhandler vil det for mig at se give 2^32. Og den
> er formentlig unsigned, så det bliver jo 2 * 2^32.

Fordi UNIX UID's traditionelt har været 16 bit.

> Jeg kan ikke forestille mig det er mindre.

(2^16 - 1) minus hvad din distribution nu måtte reservere til
system-brugere er mindre.

Peter

Fra : Bo Simonsen

Dato : 18-07-03 09:31

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

> Fordi UNIX UID's traditionelt har været 16 bit.

Hmm.. underligt hvorfor det ikke er en integer.. Men det vil vel skabe
kombilabitetsfejl i henhold til binære filer.

> (2^16 - 1) minus hvad din distribution nu måtte reservere til
> system-brugere er mindre.

... hvilket jo giver 65535

Fra : Jesper Krogh

Dato : 18-07-03 11:28

I dk.edb.system.unix, skrev Bo Simonsen:

> Hmm.. underligt hvorfor det ikke er en integer.. Men det vil vel skabe
> kombilabitetsfejl i henhold til binære filer.

Prøv lige at forklare hvordan det vil skabe kompabilitetsfejl?

Man syntes ved bare at 16 bit var uoverskueligt mange og nok til forever
og derfor sparede man 4 bytes i overhead pr fil. Dengang var diskpladsen
jo sparsom. Men tiderne har ændret sig. 16 bit er da også nok til
99.99999% af systemerne... vil jeg tro. ( blot et gæt )

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabber.krogh.cc

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-07-03 13:06

Bo Simonsen wrote:

> Hmm.. underligt hvorfor det ikke er en integer..

Definér "integer" ?
Der er mange systemer hvor en standard "integer" er 16 bit.
Det er tilladt i C at en "int" er 16 bit.

Men iøvrigt, så har det jo ikke noget med det at gøre. Hvis kernen og
API'et definerer det som 16 bit, så er det 16 bit uanset hvad integers
ellers er.
Du har jo heller ikke brug for at regne (plus, minus, gange) med UID -
har du?

> .. hvilket jo giver 65535

Nej - på Debian giver det 64535 og på Mandrake 65035

De forskellige systemer reserverer forskelligt til system-brugere. Det
var det som Michael mente.

Peter

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 18-07-03 14:56

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Nej - på Debian giver det 64535 og på Mandrake 65035

Som jeg allerede har skrevet er der på Debian kun afsat 29000 uid'er til
almindelige brugere.

..Henrik

--
Det gode ved perl er at en Panodil tager hovedpinen når man har banket
hovedet ind i muren et par gange.      - citat Peter Makholm

Fra : Bo Simonsen

Dato : 20-07-03 08:47

> Definér "integer" ?

sizeof(int);

> Der er mange systemer hvor en standard "integer" er 16 bit.
> Det er tilladt i C at en "int" er 16 bit.

Men når du blot skriver int er den jo system afhængig. Jeg får 4 byte
hvis jeg skriver sizeof(int) i C, hvilket må give 32 bit.

> [...]
> integers
> ellers er.
> Du har jo heller ikke brug for at regne (plus, minus, gange) med UID

Nej det er korrekt.

> Nej - på Debian giver det 64535 og på Mandrake 65035

Når system brugerne er trykket fra?

> De forskellige systemer reserverer forskelligt til system-brugere.
> Det
> var det som Michael mente.

Ja okey.

Fra : Christian Joergensen

Dato : 17-07-03 23:54

On Thu, 17 Jul 2003 22:39:30 +0200, Bo Simonsen wrote:

> Du kunne overveje at bruge Qmail

Uhm - Nu snakker han jo om at han er ved at bygge et system op omkring
Postfix, og den har nogle glimrende mulighed for at lave virtual
deliveries. Ingen grund til at skifte til Qmail pga. det

Læs virtual(8)

--
Christian Jørgensen | Codito, Ergo Sum
http://www.razor.dk |

Fra : Bo Simonsen

Dato : 18-07-03 09:29

Christian Joergensen <mail@phpguru.dk> wrote:

> [...]
> Postfix, og den har nogle glimrende mulighed for at lave virtual
> deliveries. Ingen grund til at skifte til Qmail pga. det

Nå den kan jo også bruge LDAP/SQL til sådanne ting.

> Læs virtual(8)

Den har jeg ikke, da postfix ikke forfindes på mit system

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 17-07-03 23:51

On Thu, 17 Jul 2003 22:42:30 +0200
> [...]

> Den slags POP3/IMAP servere man bruger til store systemer mapper ofte
> ikke hver POP3-bruger til en UNIX-bruger.

Ja eller Cyrus Murder, hvis det er rigtig stort.

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 18-07-03 10:06

Den Thu, 17 Jul 2003 22:26:40 +0200. skrev Michael Rasmussen:

> [...]
> Postfix/database/courier-imap. Altså et værktøj der skal lette
> administration af virtuelle mail domains for f.eks en ISP.

Du kan måske finde noget inspiration her: http://www.probsd.net/vmail/

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-07-03 10:44

On Fri, 18 Jul 2003 11:05:36 +0200, Tonni Aagesen wrote:

> Du kan måske finde noget inspiration her: http://www.probsd.net/vmail/
Ja, det ser fornuftigt ud - vores kan det samme pt Det der adskiller
vores fra andre lignende interfaces, er, at vores også konfigurerer
postfix, så det virker out of the box. Det sidste har været det, der har
givet flest problemer, og har været en medvirkende årsag til, at mange har
givet op.