Motorvejshesten er død i venstre side...
Fra : skingur

Dato : 17-07-03 13:26

hej igen alle mine kloge net-hjælpere!

De, der har fulgt med i motorvejs-islænderens udvikling vil vide, at det
går bedre og bedre, og jeg kan derfor begynde at arbejde med flere ting
end tempoet.

Når jeg rider (og det ikke er for lange, hængende tøjler!) har jeg fin
kontakt til hans mund, og han skummer lystigt..men kun i højre side. Der
kommer ikke så meget som en dråbe spyt i venstre side. han er stadig ret
stiv på venstre, omend han er begyndt at være ligeudrettet...det hjalp,
da jeg droppede sadlen og kun rider med gjord, bøjler og lammeskind.

Han går med et korrektionsbid med metalruller midtpå. jeg har sat
gummiringe i siderne. Af og til skifter jeg med et almindeligt todelt,
tykt messingbid. Det går han ikke særlig godt på...det føles som om han
vælter af sted, men jeg har set på video hvordan det ser ud, og det er
såmænd ikke anderledes end når han går på korrektionsbiddet. Til gengæld
går han bedre på korrektionsbiddet efter han har gået med det
almindelige... Når han er så død i venstre side, og så schenkelfølsom at
jeg dårligt kan støtte med underschenklerne på volterne, kommer jeg nemt
til at trække biddet (det almindelige) skævt, og jeg foretrækker derfor
korrektionsbiddet - og det er også derfor, jeg har sat gummiringe på.

Allerhelst ville jeg ride uden noget som helst, men det egner han sig
desværre ikke rigtig til.... han spæner for nemt, og så har jeg ikke en
chance! Jeg havde tænkt, jeg måske kunne ride med en hackamore, men jeg
har ladet mig fortælle at man kan brække næseryggen på hesten, hvis man
tager for hårdt fat - og det hænder jo, at den lille isbuk hidser sig
gevaldigt op!

Jeg har lavet lidt gymnastiske øvelser fra jorden med ham, for at løsne
den stive venstre side op...det kan IKKE rides væk m. bøjninger,
eftersom jeg ikke kan få kontakt med venstre side...

Hvordan får jeg vækket den døde side? Eller hvordan finder jeg ud af, om
der simpelthen er gået nogle nervebaner i stykker tidligere?

Kh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : skingur

Dato : 20-07-03 08:47

Hej...er I alle taget på sommerferie?

Nå..men i forlængelse af mit indlæg kan jeg fortælle, at jeg red med
messingbiddet igår (alm. todelt, tykt bid) og det gik fint. Vi skal jo
lige begge vænne os til det, men jeg synes han tager god støtte på det.
Han sveder ikke så meget som når han går på korrektionsbiddet??? Men han
skummer altså stadig ikke i venstre side. jeg håber det kommer... kunne
man forestille sig at korrektionsbiddet trykker på nogle nerver i
nakken, så der bliver lukket af, eller er det for langt ude?

Nu er min hest jo redet til på Island...er der nogen der ved, hvor jeg
kan skaffe Søren Ryges program om Island, islandske heste og tilridning
af do.?

God sommer...

Ses vi i Herning?

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 20-07-03 09:44

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Hej...er I alle taget på sommerferie?
> kan skaffe Søren Ryges program om Island, islandske heste og tilridning
> af do.?

(klip)

Jeg ville også gerne have fat i ovennævnte udsendelse da den var vildt god.
Så du må endelig sige hvor den kan skaffes fra hvis du finder ud af det.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Lene Vang

Dato : 20-07-03 10:32

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
god.
> Så du må endelig sige hvor den kan skaffes fra hvis du finder ud af det.

den visse Nu på dr2

hilsen Lene

Fra : Anet

Dato : 20-07-03 20:02

"Lene Vang" <lenevang@FJERNMIGwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> god.

> den visse Nu på dr2
>
> hilsen Lene

(klip)

Jeg bor langt ude på landet og der har vi kun DR1 og TV2. øøøvvv.....

Fra : Lene Vang

Dato : 20-07-03 22:13

> "Lene Vang" <lenevang@FJERNMIGwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> (klip)
>
> Jeg bor langt ude på landet og der har vi kun DR1 og TV2. øøøvvv.....

Jeg havde kigget forkert, det var på DR1 og ikke på 2'eren.... sorry
uhhh ham der Bjørn der er med i udsendelsen ser bestemt ikke helt værst ud
*GGGG*

Hilsen Lene

Fra : skingur

Dato : 21-07-03 09:36

"Lene Vang" skrev d. 20-07-03 22:13 dette indlæg :

> "Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

kan dem, der har set den, fortælle om de rider hestene til med eller
uden sadel? min går i baglås hvis man sætter sig op uden sadel...hvilket
virker lidt åndet, for jeg rider jo kun med gjord og underlag ellers.
men det kunne da være at han har et traume, hvis han nu er redet til
uden!!!!

Mvh Christina

ps...ingen forslag til min hests mund?

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 21-07-03 16:34

> [...]
>
> De, der har fulgt med i motorvejs-islænderens udvikling vil vide, at det
> går bedre og bedre, og jeg kan derfor begynde at arbejde med flere ting

(klip)

Det lyder jo dejligt og det er der jo virkelig mange udfordringer i og
dagene bliver aldrig ens så.

> [...]
> stiv på venstre, omend han er begyndt at være ligeudrettet...det hjalp,
> da jeg droppede sadlen og kun rider med gjord, bøjler og lammeskind.

hvad mener du med at han er begyndt at være ligeudrettet? Hvilken side har
han været bøjet til og hvorfor?

> Han går med et korrektionsbid med metalruller

(klip)

Jeg er ikke helt klar over hvad det er for et bid som du betegner som
korrektionsbiddet. Er det evt. i et Hööks katalog så jeg kan se hvad det er
for et du mener?

> [...]
>
> Hvordan får jeg vækket den døde side? Eller hvordan finder jeg ud af, om
> der simpelthen er gået nogle nervebaner i stykker tidligere?

Jeg har to bid til min islænder. Et almindeligt bridonbid todelt men hun går
hårdt på fremad når vi rider flere afsted på ture sammen. På disse ture har
jeg så valgt at ride med et specielt islænderbid. Det kan du se i Hööks
kataloget det nye efterår/vinter på side 95 øverst det der hedder K. Når jeg
rider med dette bid når vi rider i flok så går Freyja på en yderst let tøjle
og er meget behagelig at ride på og stopper på det mindste vink. Men jeg
syntes så at Freyja har tendens til at virke lidt stivere på venstre side
som din hest også viser sig. Jeg prøver at bøje hende til venstre og højre
mens vi skridter i gang og inden vi skridter af. Dette gør jeg også når vi
rider ud og hjem på ture. Freyja hører fint efter schenklerne men da jeg jo
ved at din islænder ikke bryder sig om schenkelberøring så vil jeg foreslå
at du fortsat træner med at røre og nusse og prøver mere og mere med benene
og med hånden mens du sidder på ham osv. Igen og igen de der
berøringsøvelser til hudløshed. Yderligere så kan underschenklernes
indvirken erstattes af at man vænner sig og hesten til at man istedet rider
og viser signaler med overschenklerne. Jeg har selv haft en hest der som ung
skulle rides på den måde og det virkede fint. Det er lige med at prøve sig
frem stille og roligt og så brug din vægt også. Hvis du vil stille din hest
til højre så læg den vægt overdrevent til højre så hesten bøjer sig om din
vægt. Prøv så at bruge din overschenkel istedet for og koncentrer dig om at
holde din under schenkel i ro. Driv samtidig roligt og rytmisk med dit sæde
og lad de halve parader spille i hånden og hold en god kontakt samtidig til
den tøjle der vil være din udvendige tøjle. Ret derefter ligeud og stil så
på samme måde til den venstre side. Lav disse øvelser og forvent ikke at det
bliver bedre fra den ene dag til den anden. Det er noget der kommer stille
og roligt og pludselig husker du tilbage på at det var mere stift før.
Noget af forklaringen kan jo også være at hesten har en udtalt god og dårlig
side eller at du har en god højre hånd som du bruger flittigt i forhold til
din venstre hånd. De fleste mennesker er vel også højrehåndede og det er
lidt svært at være lige funktionel i begge hænderne tror jeg.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : skingur

Dato : 21-07-03 17:17

"Anet" skrev d. 21-07-03 16:34 dette indlæg :

> [...]
er
> lidt svært at være lige funktionel i begge hænderne tror jeg.

Hej Anette

For at starte baglæns (!) så er jeg venstrehåndet!!! Men jeg har jo kun
redet ham siden 1-6 ca, og han kan jo meget vel være redet udelukkende
af højrehåndede indtil da. Det er jo også blevet bedre.

Han stiver sig til højre...dvs halsen er drejet i en sær, spændt vinkel
mod højre, og jeg kan slet ikke få kontakt med venstre side af hans mund
(venstre side hvor han jo heller ikke skummer!) Men når vi rider uden
sadel, med gjord, slapper han af og går lige istf. at stive sig.

korrektionsbid... er et bid, der også fungerer med "nakketræk", dvs der
er en slags stang, som tøjlen er fæstnet i. Et tøjletræk virker således
både i mund og nakke...mon ikke det er sådan eet, du har til freya? Det
er et typisk islænderbid...
Vi har nu brugt bridonbiddet af messing to gange, og han går bedre og
bedre på det, støtter fint. Han skal lige lære det at kende og stole på
det. Vi skla på fællestur onsdag, der tager jeg nu nok
korrektionsbiddet. I starten lå han tungt på bridonbiddet, men nu
støtter han helt let på det...så let at jeg egentlig bare troede jeg
kunne slippe tøjlerne helt...men det kunne jeg ikke, så fløj han!!!

Jeg begynder mere og mere at tro, at det hele kommer sig af en
traumatisk tilridning... prøvede igår at hoppe op uden sadel, han
panikkede helt. Og nu har jeg så hørt at de på island bliver redet til
uden. Han er jo også opdraget til at stå stille, indtil han bliver bedt
om at gå...og SÅ går han!!! Det er nok også derfor jeg efterhånden kan
dingle svinge banke med benene, når vi er "parkeret"!!!! Meget
islandsk!!!!

Vi er nået til at jeg kan sidde på ham og svinge med armene, dreje mig
halvvejs rundt (for at snakke med dem der rider en halv kilometer
bagved...ikke mange kan følge hans energiske skridt!) og få ham i skridt
ved at trække lænden an og bruge stemmen....når han er i humør til det

Jeg bruger benene mere og mere.. og når han (igen!) er i humør til det,
reagerer han meget fint. Andre gange spæner han. Måske er han senil
dement og lider af periodiske hukommelsestab....

Når vi skal dreje, fx ind af en sti, læner jeg mig til den side og
bruger udvendige schenkel (dvs hvis vi skal til højre, læner jeg mig til
højre og lægger venstre ben så meget ved, at mine bukser berører ham
blidt!!!)

Har jeg fortalt, at halvdelen af ham officielt er blevet min? Min mor
forærede mig sin del af ham!!! (den anden halvdel (venstre!!!) er hendes
kærestes, som jo drømmer om engang at komme til at ride på ham!

Tak for kommentarene, det er altid skønt at drøfte sin hest og dens
gevordigheder!!!
Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 21-07-03 19:48

Jeg lavede en lille gymnastikøvelse med de heste jeg passede: Efter
afsadling skulle de tage en godbid som jeg holdt ved deres side. Den lille
"rabarber" kunne først kun nå den ved stigbøjleniveau, og kun ved at "hugge"
efter den. Men efter noget træning kunne han stræææække halsen rundt og
nuppe dem ved sit eget knæ (altså på bagbenet) Jeg lavede det et par gange
til hver side hver dag. Måske du kunne træne venstre side en smule mere end
højre? Strækøvelse ned mellem forbenene er også godt, og måske ned til
ydersiden af hver hov sådan lidt på skrå - ja, ligesom når vi selv skal
strække vores nakke. Men ikke når han er kold, så kan du skade mere end du
gavner.

Eventuelt opfind nogen voltekombinationer hvor han skal koncentrere sig om
at gå begge veje - men aldrig ved hvornår, altså så han bliver smidig i
skiftet fra den ene til den anden. Men hele tiden med let hånd.

:Pia