Kødben fra gris?
Fra : Louise Viborg

Dato : 17-07-03 12:43

Må hunde få kogt kødben fra gris?

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Eifelvuf

Dato : 17-07-03 13:26

"Louise Viborg" skrev d. 17-07-03 12:43 dette indlæg :
> Må hunde få kogt kødben fra gris?
>
> Mvh. Louise
> Katteri DK Shuno Zahra
> Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
> http://www.shunozahra.dk

Hej Louise.

Min mening : never !

De splintrer når de knases og gør skade på vej ned i tarmen.

Ben fra svin og pippere = som sagt - never ever.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 17-07-03 13:57

gælder det både, ligegyldigt om der er kogt/stegt eller rå?

--
Zemma Luise Zimling Westh
Eifelvuf <Eifelvuf.news@kandu.dk> skrev i en

Fra : Eifelvuf

Dato : 17-07-03 14:33

"Zemma Luise Zimling Westh" skrev d. 17-07-03 13:57 dette indlæg :
> gælder det både, ligegyldigt om der er kogt/stegt eller rå?

> [...]

Hej Zemma.

Ja. Altid med gris. Efter min mening.

Nogen siger, at man kan give kyllingeben, hvis de er rå. Jeg ved ikke
(tror ikke) det er korrekt, så jeg har aldrig selv taget chancen.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Therese

Dato : 17-07-03 15:07

"Zemma Luise Zimling Westh" skrev
> gælder det både, ligegyldigt om der er kogt/stegt eller rå?

De "kloge" siger, at rå knogler kan hundene altid tåle, da de jo i naturen
også ville spise fugle eller svin. Det synes jeg lyder meget fornuftigt, så
jeg kunne nok godt finde på det. Men da det er nemt at få okseknogler er det
nu mest dem, vi giver. Vi giver dem altid rå, med mindre det er rester efter
madlavningen som f.eks. osso buko eller lign.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 17-07-03 15:11

> [...]

efter
> madlavningen som f.eks. osso buko eller lign.

Men der er jo en forskel...
De kyllinger vi spiser har ofte været udsat for en voldsom vækst, så
knoglerne på dem må være anderledes...

Fra : Therese

Dato : 17-07-03 18:10

"Rinnie Ilsøe" skrev
> De kyllinger vi spiser har ofte været udsat for en voldsom vækst, så
> knoglerne på dem må være anderledes...

Det kan jeg godt se. Altså ingen kylling.
Men Louise, jeg ville altså ikke smide de store knogler fra grisen ud. Du
kan jo altid give hende dem under opsyn og så se, hvordan de udvikler sig.
Ørerne må du endelig ikke smide ud. Dem køber man jo i dyre domme i
dyreforretningerne.
--
Mange hilsner
Therese

Fra : Louise Viborg

Dato : 17-07-03 18:17

Hej Terese!
Jo men jeg kan jo ikke se hvis det splintre når han tygger i
knoglerne. Ørene har han guflet for længst *G*

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : bjergskoven

Dato : 17-07-03 19:02

> Men der er jo en forskel...
> De kyllinger vi spiser har ofte været udsat for en voldsom vækst, så
> knoglerne på dem må være anderledes...

Hej Rinnie

Knoglerne hos de hurtigt voksende kyllinger er netop meget bløde.Det er
derfor disse kyllinger har så mange problemer med at benene ikke kan bære
deres vægt.

Hilsen

Merete

Fra : Henrik Hansen

Dato : 17-07-03 14:36

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse
> Må hunde få kogt kødben fra gris?
>
> Mvh. Louise
> Katteri DK Shuno Zahra
> Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
> http://www.shunozahra.dk

hejsa!

Da jeg selv er forholdsvis ny hundeejer, har jeg stillet et nogenlunde
enslydende spørgsmål tidligere....du kan se svarerne ved at anvende
nedenstående link.
Jeg køber kraftben af okse - de samme som man bruger i forbindelse med suppe
eller fond.

MVH

Henrik
Borderen Mille - som har en pæn samling af afgnavede kødben...

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=3e881e4b%
240%2452117%24edfadb0f%40dread16.news.tele.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dhans
ehen%2540mail%2Bk%25C3%25B8dben%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%
26selm%3D3e881e4b%25240%252452117%2524edfadb0f%2540dread16.news.tele.dk%26rn
um%3D1

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-07-03 15:42

On Thu, 17 Jul 2003 13:42:58 +0200, Louise Viborg
<nospam@shunozahra.dk> wrotd:

>Må hunde få kogt kødben fra gris?

,,,,,,,,,ben gennerelt bliver hårdt og splintres let hvis det er kogt,
giv det altid råt. Men der er sikkert også nogle hunde der ikke kan
tåle rå ben men jeg tror at det er fordi folk glemmer at hunden lige
skal vennes til at spise noget nyt ligesom hvis man skifter fodder.

Fra : Louise Viborg

Dato : 17-07-03 15:47

Tak for jeres svar!
Der er åbenbart lidt forskellige meninger, så benen ryger bare ud, for
jeg vil ikke ricikere noget. Vi var nemlig ude at på parteret en gris
igår og så fik jeg knoglerne og ørene med hjem til Baluka.

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 17-07-03 18:58

Vi er holdt op med at købe kraftben til Sisse...

I stedet har jeg fået tiltusket mig en aftale med den lokale slagter i
Kvickly om, at jeg kan komme én gang om ugen og hente kalveknogler, som de
ikke har kunne bruge til kraftben. Jeg får så en kæmpe pakke med hjem til
Sisse, typisk til en tredjedel af den pris, som man skal give for kraftben.

Jeg har ligeledes en sådan aftale med den lokale slagter...

Mvh,
Zemma Luise Zimling Westh

Fra : bjergskoven

Dato : 17-07-03 19:05

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse
> Må hunde få kogt kødben fra gris?

Hej Louise

Du kan give din hund alle slags RÅ ben.

Det er opvarmningen af benene, enten ved stegning eller kogning, der
bevirker en ændret molekylestruktur i knoglen. Herved kan knoglerne
splintre. Det sker ikke i rå tilstand.

Hilsen

Merete

Fra : Louise Viborg

Dato : 17-07-03 19:37

Hej Merete!
Så er det altså ok at jeg giver ham benene rå?

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 17-07-03 21:12

"bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> skrev i en meddelelse

Ja, Nicki får såmen også rå kødben fra gris, og det sker der ikke noget ved,
så jeg kan ikke se der skulle ske noget ved at du gir' Baluka dem.

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Louise Viborg

Dato : 17-07-03 21:50

Hej Bolette!
Ok, det vil jeg gøre så. Jeg vil jo bare ikke give ham noget uden jeg
er 110 % sikker på han kan tåle det

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : mathilde

Dato : 18-07-03 20:15

Hej,

Min veninde havde en dag rå ben med til mine hunde. Dem fik de lov til
at spise, tror det var okse, men er ikke sikker.
Mine hunde spiste også noget at selve knoglen, og da det jo var første
gang de fik ben, tog jeg dem fra dem efter et stykke tid.
Begge hunde havde dårlig mave dagen efter:(

Er det fordi de spiste selve knoglen, for det vil de automatisk gøre, de
knaver jo også deres kalkben i småstykker.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Louise Viborg

Dato : 19-07-03 21:03

Hej Mathilde!
Det finder ud af imorgen, for Baluka har hygget sig med sit ben i
haven i 4 timer idag
Ej, spøg til side

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 20-07-03 08:12

Vi fik af vide fra opdrætteren, da vi hentede Sisse, at hun var vant til at
få ben, så det kunne vi roligt give hende (jeg har senere hørt fra andre, at
deres hunde ikke har kunne lide ben, da de ikke har fået det tidligt???).

Blot skulle vi huske at grave marven ud, da det var marven, som gav hunde
tynd mave. Så det har vi altid gjort, og Sisse har aldrig (7-9-13) haft
dårlig mave endnu efter ben.

--
Zemma Luise Zimling Westh
mathilde <mathilde.news@kandu.dk> skrev i en

Fra : Line

Dato : 17-07-03 22:17

"bjergskoven" wrote:

> Du kan give din hund alle slags RÅ ben.

[snip]

Hejsa.

Njaaae, man skal jo altså lige være opmærksom på risikoen for Aujeszky´s
syge (falsk hundegalskab), hvis man giver hunde råt svinekød/svineknogler.
Det er ganske vist længe siden forrige tilfælde i Danmark, men den findes så
vidt jeg ved stadig i dele af Tyskland og resten af Europa, og risikoen for
at den kommer til Danmark igen er dermed tilstede.
Der er ingen kur eller medicin - hunden dør af det!
Så vi holder os til okseben her i huset - som vi til og med får ganske
gratis hos vores slagter.

Mvh. Line