kppp i suse 8.2
Fra : Henrik

Dato : 17-07-03 07:55

Hej NG.

når har lige fået et 56 skod modem i min pc efter at have haft adsl i 1 år.
problemet er at når jeg ikke logger på som root vil den ikke gå på nettet.

den skriver ( du har ikke tilladelse til at køre /usr/sbin/pppd sørg for af
kppp ejes af root og har suid but sat) hvordan løser man det problem.

på forhånd tak

Fra : Jan Larsen

Dato : 17-07-03 08:36

Henrik wrote:

> [...]
>
> den skriver ( du har ikke tilladelse til at køre /usr/sbin/pppd sørg for
> af kppp ejes af root og har suid but sat) hvordan løser man det problem.

Hvilken gruppe er pppd medlem af ??
tjek 'ls -l /usr/sbin/pppd'

Du skal være medlem af samme gruppe og så sætte suid med
'chmod +s /usr/sbin/pppd' som root

/Jan

Fra : Bo Simonsen

Dato : 17-07-03 21:35

Henrik <nylandsvej2@privat.dk> wrote:

> den skriver ( du har ikke tilladelse til at køre /usr/sbin/pppd sørg
> for af kppp ejes af root og har suid but sat) hvordan løser man det
> problem.

Jeg har set Jan har svaret der, så det vil jeg ikke bekymre mig om, men
det næste problem du formentlig får er at der ikke er tilstrækkelig
tilladelse til at tilgå /dev/ttySX.

Det løses med

adduser <din bruger> <gruppen som modemet er medlem af>

dvs.
ls /dev/ttySX og herefter har du gruppen.

--
Mvh. Bo

http://www.geekworld.dk/~bo/
.... It's nice to be important but it's more important to be nice!