Muslinge-bund = godt (havørred) fiskeri ?
Fra : JE

Dato : 16-07-03 21:49

På en tur i min fars jolle er jeg faldet over et sted/område tæt på kysten,
hvor bunden er mærkværdigt markant anderledes end resten af området.

Der er ikke særlig meget tang, men derimod en del sandbund, som
er dækket med en masse større sten, som er propfyldt (sat til)
med MUSLINGER.

Der er ca. 1-2 meter vand.

Hvilke fisk er tiltrukket af en sådan hav-bund (med muslinger) ?

Kan det tænkes at være et godt havørred-hotspot ?

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-07-03 08:20

"JE" skrev...
> På en tur i min fars jolle er jeg faldet over et sted/område tæt på
kysten,
> hvor bunden er mærkværdigt markant anderledes end resten af området.

Alene det, at det skiller sig ud, kan være udslagsgivende.

> Der er ikke særlig meget tang, men derimod en del sandbund, som
> er dækket med en masse større sten, som er propfyldt (sat til)
> med MUSLINGER.

Det bedste fiskeri på Sjællands nordkyst er netop over
muslingebanker. Jeg tror ikke at fisk æder muslinger, men
måske tiltrækkes fisken byttedyr af de samme organismer
som muslingen lever af?

> Der er ca. 1-2 meter vand.

Ja det kan jo snildt dække en 1 meter høj fisk...

> Hvilke fisk er tiltrukket af en sådan hav-bund (med muslinger) ?

I "gamle dage" primært ål, småtorsk og ulk. Men efter at
torsken nu er blevet udryddet vil jeg mene at ørred er
den mest almindelig fisk på kysten.

> Kan det tænkes at være et godt havørred-hotspot ?

Absolut. Selvom man, når man spadserer på klinten, ser
fisk over sandbunden lige så tit som over den mørke bund.
Egentlig tror jeg at vandtemperatur, saltindhold og
strømforhold har større indflydelse på det umiddelbare
fiskeri. Muslinger fiser ikke så meget rundt som ørreder
og placerer sig dér hvor forholdene oftest er optimale.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Stephan Cederstrøm C~

Dato : 18-07-03 11:23

Kære Peter...
Torsken er da ikke udryddet!!! Kysttorsken er da derimod i fremgang! Jeg ved
godt, det ikke ligefrem ser lyst ud for bestanden i det store hele, men så
meget pessimisme omkring presset på fiskebestande er der ikke grund til at
slå op, synes jeg. Kystfiskeriet efter torsk kommer nok ikke op på de
højder, det var for 30-40 år siden, men det er da blevet meget bedre at
fiske kysttorsk de seneste år. Ud med torskeagnen og mærk de dybe rusk i
stangen - de er der nemlig - torskene!

Fra : Peter Schrøder

Dato : 18-07-03 14:01

"Stephan Cederstrøm Christiansen" skrev...

> [...]
> højder, det var for 30-40 år siden, men det er da blevet meget bedre at
> fiske kysttorsk de seneste år. Ud med torskeagnen og mærk de dybe rusk i

Nu har ganske vist ikke fisket så meget de senere år,
men jeg kan med sikkerhed sige, at bortset fra een eneste
gang (på Kronborgpynten) har jeg ikke fanget en torsk
fra kysten de sidste 25 år.
Og jeg tror ærlig talt ikke at jeg vil det de næste 25 år
med mindre man totalfreder gydetorsken snart.
Derimod har jeg fanget tonsvis af reagensglas ørreder.
Før det blev lovbestemt, har lystfiskere frivilligt fredet
gedden i yngleperioden, hvorfor udviser man så så stor
stupiditet når det drejer sig om torsk?

Fra : Stephan Cederstrøm C~

Dato : 18-07-03 18:49

Kære Peter!
Det vil jeg godt give dig ret i! Bestanden bliver knækket (kan ske den
allerede er det), hvis ikke der sker noget drastiskt snart! Men jeg mener
altså med næsten 100 %'s sikkerhed at vide, at kysttorsken har været i
fremgang de seneste år. Dette baserer jeg på de mange artikler i
fiskepressen angående fiskeri efter kysttorsk - det er jo muligt i de gode
måneder at udøve et direkte målrettet fiskeri efter kysttorsk i dag - det
har bestanden været for lille til længe, såvidt jeg har læst og studeret mig
frem til! Det er dog kun på de rigtige steder, man kan fiske målrettet, vel
at mærke. Jeg baserer det også på egne erfaringer - således har jeg taget
masser af kysttorsk både på Røsnæs, Reersø, Sjællands Odde samt nu i Århus,
hvor jeg er flyttet til. Her i Århus bl.a. ved Den Permanente - endda på
flue!!! En af mine kammerater har i båd ud for Århus Havn fanget 18 kg.
torsk (fordelt på fisk fra 2-4 kg.) på en aftens fiskeri - og det har han
gjort flere gange! Djursland er ligeledes et fremragende sted specielt til
de store. Her - samt de førnævnte steder på Sjælland - kan de små kysttorsk
være en direkte forbandet pestilens under det vidunderlige natfiskeri efter
havørred - de sidder der hele tiden, og der er mange! Fiskeriet når nok
aldrig de højder, det var engang, men det er i fremgang (eller har været, i
hvert fald - det kan godt være, den er på vej ned igen - det skal jeg ikke
gøre mig klog på). Jeg trækker bare på mine egne erfaringer, samt det der
har stået i fiskepressen - jeg tager muligvis fejl. Under alle
omstændigheder håber jeg, du er heldig en dag at rende ind i en stime
hugvillige kysttorsk.
Mange venlige hilsner fra Stephan Christiansen.