Cobra babyalarm.. lidt skuffet
Fra : Bo Dudek

Dato : 16-07-03 21:45

Hejsa

Det nærmer sig hastigt, og der er nu omkring 4 uger, til min kone skal
nedkomme. Vi har efterhånden fået skaffet os de fleste remedier, og
har lige modtaget et sæt bestilte Cobra MT700 walkie-talkier (som har
fået gode kommentarer med på vejen som babyalarmer).

Jeg er dog lidt skuffet over vores køb. Alle funktionerne i sættet er
såmænd gode nok, men jeg synes simpelthen, at lydniveauet skal være
alt alt for højt førend modparten reagerer. I MT700 har man mulighed
for at indstille følsomheds-niveau, men selvom den står på maksimal
følsomhed (5), så er det stadig ikke nok.

Jeg vil selvfølgelig gerne høre, om andre deler dette synpunkt, men
jeg vil lige så gerne høre fra f.eks. folk med den velkendte Super
Nova - skal der slet ingenting til førend denne reagerer eller hvad?

Jeg har måske halvt om halvt fortrudt købet, hvis Super Novaen er
væsentligt bedre.

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 16-07-03 21:59

Bo Dudek wrote:

[Snip Cobra MT700]

> Jeg er dog lidt skuffet over vores køb. Alle funktionerne i sættet
> er såmænd gode nok, men jeg synes simpelthen, at lydniveauet skal
> være alt alt for højt førend modparten reagerer.

Hvad er "alt for højt" for dig? Det er selvfølgelig lidt svært at
beskrive, men hvad skal der til for at udløse den?

> [...] men jeg vil lige så gerne høre fra f.eks. folk med den
> velkendte Super Nova - skal der slet ingenting til førend denne
> reagerer eller hvad?

Super Nova har kun to indstillingsmuligheder og jeg synes næsten den
har det omvendte problem. Vi har altid vores sat på laveste følsomhed.
Det virker udmærket så længe det ikke blæser for meget, men på
vindfyldte dage kan det godt blive noget belastende.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/frida/

Fra : Bo Dudek

Dato : 16-07-03 22:38

[...]

>Hvad er "alt for højt" for dig? Det er selvfølgelig lidt svært at
>beskrive, men hvad skal der til for at udløse den?

altså, det helt store problem er måske, at vi endnu ikke har fået den
lille, så vi aner reelt set ikke, om teknikken faktisk er glimrende
eller ej.. vi har indtil videre kun leget lidt med walkierne..

vi snakkede faktisk lidt om vores forventninger, og jeg synes måske,
at det ville være fint, hvis alarmen kun gav lyd, når bebse græder,
mens Linda mere er af den mening, at man også skal kunne høre, når
bebse er vågnet (efter en gang søvn).. men igen, vi er uden erfaring
;)

> [...]
>Det virker udmærket så længe det ikke blæser for meget, men på
>vindfyldte dage kan det godt blive noget belastende.

vores sove-vogn bliver en regulær barnevogn på en altan i 2. sals
højde.. ehm.. vejen nedenfor kan være rimelig traffikeret, så det er
måske godt nok, at der skal lidt til, førend alarmen brokker sig..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Søren Mors

Dato : 18-07-03 05:31

Bo Dudek wrote:

> [...]
> mens Linda mere er af den mening, at man også skal kunne høre, når
> bebse er vågnet (efter en gang søvn).. men igen, vi er uden erfaring

Babyer kan godt finde på at ligge og grynte lidt mnes de sover, så den
skal nok ikke reagere på ethvert pip fra den lille.

Med hensyn til vind har vi haft en hvis success med at have alarmen
siddende på ydersiden af kalechen, med mikrofonen vendt indad.

Søren Mors

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-07-03 07:09

Bo Dudek wrote:
> [...]
> mens Linda mere er af den mening, at man også skal kunne høre, når
> bebse er vågnet (efter en gang søvn).. men igen, vi er uden erfaring

mange små børn har det faktisk fint med at ligge og pludre og hygge sig med
at kigge på skygger og fingre når de lige er vågnet... hvis den lille er
tør og godt tilpas har den jo ikke behov for mor og far..... i samme øjeblik
barnet har brug for jer, vil der blive gjort opmærksom på det ;) tro mig ;)

jeg tror personligt på at børn har godt af at lære at ligge alene uden
opmærksomhed i kortere eller længere perioder af gangen..... både for
barnets og for forældrenes skyld.......
når bebs er spæd vil mor jo helst have baby tæt på hele tiden, man er bange,
nervøs og dybt forelsket i det hersens barn...... mange vil være tilbøjelige
til at falde i den fælde og bare gøre det, og blive ved med at gøre det i
lang tid, uden at tænke over hvad konsekvensen kan være.....
når så baby kommer lidt op i alderen, så har den jo brug for at løsrive sig
en smule ( vi snakker om at kravle ud opdagelse og lignende her)....... hvis
den hele sit liv har været vant til at mor var inden for rækkevidde og
reagerede ved det mindste kvæk, vil man meget nemt kunne ende med et
overpyldret barn der ikke _vil_ udforske verden......

nu siger jeg ikke at det altid er sådan*S* men det sker altså oftere end man
tror, især i vores samfund......
det er min overbevisning at det er forældrenes fornemste opgave at forberede
barnet på de ting den skal lære og opleve....... og det gør man IMO ikke ved
at være overbeskyttene ;)
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Bo Dudek

Dato : 18-07-03 08:05

[...]

>det er min overbevisning at det er forældrenes fornemste opgave at forberede
>barnet på de ting den skal lære og opleve....... og det gør man IMO ikke ved
>at være overbeskyttene ;)

det synes jeg egentlig lyder ret fornuftigt, og jeg er ganske sikker
på, som tidligere nævnt, at trangen til at ville følge med i alle lyde
mm. når bebse sover udelukkende skyldes usikkerhed for alt det
ukendte..

nåeh, summa summarum er, at vi beholder cobra'en indtil vi har oplevet
problemer ved brug..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Graviditeten-> http://www.bodudek.dk/billeder/pictures.php?dir=15

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-07-03 23:32

Bo Dudek wrote:

nu har vi også Cobra MT700 og er egentlig ret glade for den......
dog bliver den ikke brugt som baby-alarm da vores unger for længe siden er
vokset fra det behov, men ungerne bruger den gerne når de leger, ligesom vi
bruger den når vi skal kommunikere fra kælderen til 2 sal i huset eller
haven......

> [...]
> for at indstille følsomheds-niveau, men selvom den står på maksimal
> følsomhed (5), så er det stadig ikke nok.

hvad betragtet du som nok??
skal den kvække ved den mindste lyd, eller skal den reagere når baby
skriger??
jeg synes måske det er lidt for tidligt at bedømme hvilket behov i og jeres
kommende baby har, uden at have en baby at teste den på.....
hvis den nu sagde noget ved det mindste kvæk ville den jo larme i baggrunden
hele tiden, bare baby vender sig, eller bøvser.... og det er vel ikke
meningen....

> Jeg vil selvfølgelig gerne høre, om andre deler dette synpunkt, men
> jeg vil lige så gerne høre fra f.eks. folk med den velkendte Super
> Nova - skal der slet ingenting til førend denne reagerer eller hvad?

som mor og cobra ejer vil jeg nu mene at cobraen sagtens kan klare det......
det er jo ikke meningen at man skal hoppe og springe hver gang babyen
pipper...... hvis det er meningen bør man nok have baby tæt på hele tiden og
helt droppe babyalarmen....

sålænge den reagerer når behovet er der (dvs når baby græder eller klynker
intensivt) så er det vel fint nok.....

Fra : Bo Dudek

Dato : 17-07-03 06:04

[...]

> [...]
>hele tiden, bare baby vender sig, eller bøvser.... og det er vel ikke

du har nok ganske ret, og det er da ganske givet også mere den
usikkerhed omkring alle de ting, der nu kommer til at ske, som får os
til at sætte spørgsmålstegn ved nærmest alt..

[...]

>sålænge den reagerer når behovet er der (dvs når baby græder eller klynker
>intensivt) så er det vel fint nok.....

enig, og det finder vi ud af her om ikke så lang tid..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : zenon77

Dato : 13-08-03 17:02

Hejsa Bo

Du skriver:

> [...]
> for at indstille følsomheds-niveau, men selvom den står på maksimal
> følsomhed (5), så er det stadig ikke nok.

Det er min erfaring at når Cobra MT700 er sat på følsomhedsnivau 5,
tilpasser den sig til den baggrundsstøj der måtte være.
Dvs. at hvis der har været helt stille et stykke tid, (5-10 minutter)
Skal der meget lidt lyd til, før radioen begynder at sende.
Det er godt nok ikke noget som Cobra selv skriver noget om.
Men du kan da prøve det. Hvem ved, måske bliver du glad for din MT700
alligevel........

Mvh.
Zenon

http://www.kandu.dk/