Hvorfor slikke på jord?
Fra : Lene Heier

Dato : 16-07-03 21:02

Vi har to islændere i familien. Kraka og Hatta. Hvorfor gør de sådan,
spørger min ellers meget kloge datter:

Hvor skal jeg mon lede for at finde ud af, hvorfor Kraka slikker på
den bare jord en gang imellem. Her til aften så jeg hende skrabe i
jorden og derefter tilsyneladende æde jord..? Hun HAR sliksten, og er
flittig bruger af den. De HAR fået ormekur for nylig. Hatta gør det
også - dog sjældnere.

Lene

Fra : skingur

Dato : 16-07-03 21:53

"Lene Heier" skrev d. 16-07-03 21:02 dette indlæg :

> [...]
> jorden og derefter tilsyneladende æde jord..? Hun HAR sliksten, og er
> flittig bruger af den. De HAR fået ormekur for nylig. Hatta gør det

Ja..det lyder jo som om hun mangler nogle mineraler. Går de på barfold
eller græsfold? Hun skal ihvertfald holde op med det OMGÅENDE...det kan
give de forfærdeligste kolikker og forstoppe hele tarmsystemet... kender
en hest der fik opereret 7 kilo (7) sand ud... den overlevede heldigvis.

Mon hun keder sig?

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Lene Heier

Dato : 17-07-03 07:40

On Wed, 16 Jul 2003 20:53:24 GMT, in dk.fritid.dyr.hest you wrote:

>Ja..det lyder jo som om hun mangler nogle mineraler. Går de på barfold
>eller græsfold?
De går på græs. Jeg synes også, det lyder som om hun mangler noget,
men hvad kan det være? Kan en ny type sliksten være en idé?

>Hun skal ihvertfald holde op med det OMGÅENDE...det kan
>give de forfærdeligste kolikker og forstoppe hele tarmsystemet... kender
>en hest der fik opereret 7 kilo (7) sand ud... den overlevede heldigvis.
!!!! Skrækkeligt!

>Mon hun keder sig?
Jeg synes næsten ikke, det kan være tilfældet. Kraka er 1 år gammel og
går sammen med Hatta på 7 og somme tider en gæstehest i en periode på
nogle uger. Hatta tager sig af opdragelsen. :)

I folden ved siden af går der får, og der er læskur og drikkekop og
sliksten og træer i folden. Hun bliver selvfølgelig ikke redet, men
lærer at gå i snor og blive ført uden for og blive striglet og vasket
og få renset poter. Hestene er meget i hænder ...

Lene

Fra : skingur

Dato : 17-07-03 08:40

"Lene Heier" skrev d. 17-07-03 07:40 dette indlæg :

> [...]
> går sammen med Hatta på 7 og somme tider en gæstehest i en periode på
> nogle uger. Hatta tager sig af opdragelsen. :)

Hvis det er Hatta der bestemmer, kan det så være at hun holder Kraka fra
mineralerne?

http://www.kandu.dk/

Fra : Lene Heier

Dato : 17-07-03 09:23

On Thu, 17 Jul 2003 07:40:22 GMT, "skingur" <skingur.news@kandu.dk>
wrote:

>Hvis det er Hatta der bestemmer, kan det så være at hun holder Kraka fra
>mineralerne?

Heller ikke. Kraka bruger slikstenen meget.

Og alt i alt går de skam ret fredsommeligt sammen, selv om Hatta
engang imellem føler sig nødsaget til at give Kraka et nap i rumpen;
mere bliver det såmænd ikke til. :)

Kan det jordslikkeri være almindelig småtøsepjat?

Lene

Fra : skingur

Dato : 17-07-03 13:24

"Lene Heier" skrev d. 17-07-03 09:23 dette indlæg :
> Kan det jordslikkeri være almindelig småtøsepjat?
>
> Lene

tjaee..måske undersøger hun hvad jord er, skraber i det for at tjekke
det ud...måske leder hun bare efter det PERFEKTE sted at rulle sig?

http://www.kandu.dk/

Fra : Marlene

Dato : 17-07-03 16:13

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> tjaee..måske undersøger hun hvad jord er, skraber i det for at tjekke
> det ud...måske leder hun bare efter det PERFEKTE sted at rulle sig?

Ja, det tænkte jeg også på.

Mvh. Marlene.

Fra : Liz B.

Dato : 18-07-03 08:34

Se om ikke det hjælper med at tilsætte lidt alm. husholdningssalt i fodret -
det har hjulpet på min hoppe der ustandseligt slikkede jorden for et års tid
siden. Nu gøre hun det næsten ikke mere. Hun får ca. en desertskefulde
hver dag blandet ind i hendes fuldfoder.

Hilsen Liz

Fra : Lene Heier

Dato : 18-07-03 15:50

On Fri, 18 Jul 2003 09:33:37 +0200, "Liz B." <lizb@tiscali.dk> wrote:

>Se om ikke det hjælper med at tilsætte lidt alm. husholdningssalt i fodret -

Det var i hvert fald et konkret forslag, som bør prøves.... på en
eller anden måde, for islændere får jo ikke fuldfoder. Men hvis der er
noget hun virkelig mangler, kan man vel forestille sig at hun vil
slikke det i sig sammen med en gulerod....... :)

Også tak til Marlene og Christina for deres rulleteorier.... :)

Lene

Fra : Anne Berit Nyland

Dato : 19-07-03 22:52

"Lene Heier" <lene@post2.tele.dk> skrev i melding

> [...]
> jorden og derefter tilsyneladende æde jord..? Hun HAR sliksten, og er
> flittig bruger af den. De HAR fået ormekur for nylig. Hatta gør det

Hvis slikkestenen inneholder bare salt så ville jeg prøvd å bytte til en som
også inneholder mineraler.

Anne Berit, Norge

Fra : Marlene Jensen

Dato : 20-07-03 21:16

hejsa alle sammen!!!

hvor meget græs er der på folden???

det kunne meget vel lyde som om at den går efter rødderne af græsset.....det
har mine heste også gjort på et tidspunkt hvor der ikke var mere end ca.
5-10cm højt græs

jeg vil skyde på at det er fordi de føler at der mere næring i rødder, da de
måske er mere saftige, men jeg ved det faktisk ikke helt

med venlig hilsen

Marlene Jensen

Fra : skingur

Dato : 21-07-03 10:12

"Marlene Jensen" skrev d. 20-07-03 21:16 dette indlæg :
> [...]
da de
> måske er mere saftige, men jeg ved det faktisk ikke helt

ja.-..det får mig til at tænke på, at det jo kunne være en "oprindelig
islandshestemåde at græsse på"... på island er der jo langt mellem
græstotterne og der skal arbejdes mere for føden. bare (endnu) en
teori...

mvh Christina

http://www.kandu.dk/