Hvornår C - Hvornår C++
Fra : Brian Josefsen

Dato : 16-07-03 17:17

Jeg er ved at lave et lille privat projekt i C++ hvor jeg bruger nogle
wxWindows ting. Så kom jeg til at tænke på at jeg begyndte med C++
fordi jeg fik en bog om c++ ikke c. Er der nogle tommelfingerregler
for hvornår man bruger c og hvornår man bruger c++, adskiller man det
ved at C++ er nemmest til meget store projekter eller ???? Jeg er på
rimelig bar bund, og i alle c og c++ tutorials er der ingen argumenter
for hvorfor man skal bruge det ene fremfor det andet.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Brian Josefsen

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 16-07-03 17:46

> Er der nogle tommelfingerregler for hvornår man bruger c og hvornår man
bruger c++

Ja.. hvis ens udviklingsplatform har c++ compilere så er det dem man bruger
fremfor c.
Du kan jo i c++ skrive c hvis du et eller andet sted har en god grund til
hvorfor du vil det. Når ikke der er sådanne specifikke krav, så har du c++
til rådighed.

Min oplevelse er at c++ kode med objekter ikke er langsommere end
tilsvarende c kode hvor du har funktioner istedet for metoder og har dine
data i div. structs.
Eneste sted hvor det kan være langsommere er mig bekendt ved store
objekt-strukturer med mange virtuelle metoder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-07-03 18:02

Brian Josefsen skrev:

> [...]
>for hvornår man bruger c og hvornår man bruger c++, adskiller man det
>ved at C++ er nemmest til meget store projekter eller ?

C++ kan (stort set) alt det som C kan. Derudover kan man skrive
OO-kode i C++. Det kan man ikke i C. Desuden er der i C++ adgang
til en *meget* simplere strenghåndtering end der er i C.

Med min compiler kan jeg lave mindre programmer i C end jeg kan i
C++ hvis jeg kompilerer den samme C-kode, men det betyder næppe
noget i dag.

Jeg vil nok mene at sålænge du ikke har nogen specielle
problemer, så er du bedst tjent med at kode i C++. C bruges til
opgaver der kræver at programmet fylder så lidt som muligt. Jeg
ved tilfældigvis at Kirk bruger C til deres telefonprogrammer.

--
Bertel

Fra : Kent Friis

Dato : 16-07-03 20:48

Den Wed, 16 Jul 2003 19:01:55 +0200 skrev Bertel Lund Hansen:
> [...]

Sålænge det er et privat projekt: Hvis du bedst kan li' C++, så skriver
du det i C++. Hvis du bedst kan li C, så skriver du det i C.

Hvis du en dag skal til at lave noget for en arbejdsgiver: Hvis din chef
siger C++, så bruger du C++. Hvis han siger C, bruger du C. Og hvis han
siger RPG, så bruger du RPG.

>C++ kan (stort set) alt det som C kan. Derudover kan man skrive
>OO-kode i C++. Det kan man ikke i C.

Ikke korrekt.

Man kan godt skrive OO kode i C, det bliver bare ikke så pænt, fordi
man ikke får hjælp fra compileren. Man skal selv holde styr på vtable,
det slipper man for i C++. Men hvis man er inkarneret C-programmør,
er man alligevel vant til selv at skulle holde styr på alting, så en
enkelt pointer fra eller til...

Mvh
Kent
--
F0 0F C7 C8 - Intel Pentium bug

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-07-03 22:06

Kent Friis skrev:

>Man kan godt skrive OO kode i C

Bevares, man kan også skrive OO-kode i assembler eller klikke det
ind med vippekontakter direkte i lageret, men mon ikke alle de
andre godt forstod hvad jeg mente?

--
Bertel

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 16-07-03 22:22

In <bf4a5a$22p$2@sunsite.dk> leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

> [...]

>Hvis du en dag skal til at lave noget for en arbejdsgiver: Hvis din chef
>siger C++, så bruger du C++. Hvis han siger C, bruger du C. Og hvis han

Oeh nej. Hvis min arbejdsgiver siger C til mig, saa vil jeg forklare
ham, hvordan han tager fejl.

/Martin

Fra : guppy

Dato : 16-07-03 19:41

Fra Bjarne Stroustrup's FAQ:
http://www.research.att.com/~bs/bs_faq.html#C-is-better

Manden er selfølgelig pro C++ ( ham der opfandet det jo ;) ) men der en en
ret god gennem gang af forskellene på C og C++.

Men generalt vil jeg sige at hvis du kan kode OOP ( objekt orienteret ) og
kan lide ideen med klasser og objekter så brug C++, ellers så brug C..
kompilerne er efterhånden så langt fremme at der ikke er nævneværdigt
forskel på det resulterende program - det er mest af alt et sprøgsmål om
preferencer mht. kode stil.

Fra : Brian Josefsen

Dato : 18-07-03 13:35

In article <bf465t$2hu1$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>, guppy wrote:
> Fra Bjarne Stroustrup's FAQ:
> http://www.research.att.com/~bs/bs_faq.html#C-is-better

> Manden er selfølgelig pro C++ ( ham der opfandet det jo ;) ) men der en en
> ret god gennem gang af forskellene på C og C++.

Mange tak for de gode svar, jeg tror jeg er kommet lidt nærmere. Jeg
har også selv konkluderet at jeg bedst kan lide C++ så kommer det
andet jo med tiden. Jeg kan tilføje at jeg i mit projekt har fundet
libs der kan gøre stort set alt for mig til c++, så jeg er en glad
mand.

God weekend

-Josefsen
"Bare fordi du er paranoid, skal du ikke tro de ikke er efter dig"

Fra : Jens Christian Larse~

Dato : 18-07-03 23:13