Råd om mindre sejl-jolle
Fra : Morten

Dato : 16-07-03 16:09

Jeg påtænker at købe en sejl-jolle til hyggesejlads i
Viborgsøerne/Limfjorden.
Den skal:
- minimum kunne rumme 2 personer.
- transporteres på en alm. bådtrailer (ja, med masten lagt ned...)
- sejle stærkt, men vores lille søn skal også kunne komme med.

Jeg har "vinderfaring" fra min tid som surfer, og derefter parakart (se
www.parakart.dk ).

Hvad skal jeg købe???

Venlig hilsen
Morten Grønlund

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 17-07-03 07:40

"Morten" <slet_til_og_med_forste_punktum.sys.adm@oncable.dk> wrote in
message news:3f156a87$0$13194$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> - sejle stærkt, men vores lille søn skal også kunne komme med.
>
> Jeg har "vinderfaring" fra min tid som surfer, og derefter parakart (se

Hej Morten.

Du skriver ikke så meget om hvad erfaring resten af besætningen har (taler
vi 2 voksne og et barn?) eller hvor lille din søn er. Du skriver heller ikke
hvad du mener med at sejle stærkt, men taler vi andet end præcis 2
tenagere/voksne udelukker du efter min mening de sportslige jolletyper som
470, 505 eller Trapez.

Jeg vil under alle omstændigheder foreslå dig at se på en Wayfarer
(www.wayfarer.dk). Den er sødygtig uden at være for kedelig, kan sejles
singlehand og er temmelig godmoding oeverfor fejltagelser.

Jeg har tidligere sejlet Laser og Trapez, men da min kone (som ikke havde
sejlet før dette forår) og min søn på snart 4 skulle med ud, købte vi en
brugt Wayfarer som vi bruger på Furesøen. Det er nogle af de bedste penge vi
længe har brugt.

Den har en god klasseorganisation, de kan findes brugt (startpris reelt
omkring 20.000), har forholdsvis god plads ombord, og er solidt bygget.
Største ulempe er, at de er lidt tunge at håndtere på land. Der er en til
salg på www.wt.dk, men den skal man bruge lidt tid og penge på.

God fornøjelse,

Martin

Fra : Søren Skogstad Niels~

Dato : 17-07-03 22:42

Her er et bud til:

Miracle

Jeg har haft sådan en fyr en del år, og har selv bygget dens lillebror
Mirror.
Det er en engelsk synkefri plywood konstruktion, den er ekstrem let, jeg
og min kone, kan let få den på taget af vor gamle citroen bx. den vejer
vel en 50-60 kg.
Masten kan skilles ad, og stuves i båden.
Hvordan sejler den ?
Med to personer og oppakning til en uge har vi haft mange pragtfulde
turer på de svenske vildmarkssøer, så er den lastet med vel ca 250 kg
alt ialt.

Med den last den sejler den vej næsen peger i alt vejr fra
'kattekillingpoter' til en 8 til 10 sek meter.

Forsvinder vinden helt kan den padles (næsten) som en kano, men man skal
nok være to pga bredden.

Med en person planer den næsten med det samme - så går det stærkt.

Den er designet som kapsejlads og tur jolle .

Der er god plads til 2 voksne og et barn og proviant til en dagtur på
søerne eller fjorden.

Den er i god balance, det er rimeligt let at sejle uden hånd på roret,
jeg har kun prøvet det for sjov.

Her er en link.
http://www.miracledinghy.fsnet.co.uk/Scripts/newcomers.html#lightweight

(Den jeg har er faktisk til salg - vi har en større kølbåd også og da
vi efterhånden er 54 og 61 år, begynder det at knibe lidt med
reflekserne, og det skal jo være sjovt og ikke udfordrende, er du
interesseret kan vi altid snakke om prisen)

Fra : Jens

Dato : 21-07-03 09:59

Hvad koster sådan en fætter.
Jeg selv går med overvejelserne om at købe en lille jolle, jeg selv og konen
kan sejle med.