Kaliber 8 x 58 R
Fra : SvenP

Dato : 16-07-03 14:39

Efter at have læst en tråd om en anden, ikke så gængs kaliber. Kom jeg til
at overveje, om der er nogen her, der har ideer til hvad jeg kan gøre med
denne her. For nogle år tilbage kunne der stadig skaffes nogle fra Norma (de
hed 8 x 58 RD). Men det er nu tilsyneladende slut. Jeg har en del hylstre
der nok kan genlades, men det er ganske besværligt, har jeg ladet mig
fortælle, da fænghætten er af en gammel type, der ikke bare lige kan trykkes
ud. Jeg kender ikke noget til hjemmeladning, men vil tage kurset, hvis det
er vejen frem.

Mvh. Sven

Fra : J Nielsen

Dato : 16-07-03 15:20

On Wed, 16 Jul 2003 15:38:55 +0200, "SvenP" <saerlig@jubiimailns.dk> wrote:

> [...]
>ud. Jeg kender ikke noget til hjemmeladning, men vil tage kurset, hvis det

Det nemmeste vil være at kontakte Thorup Genladning www.explosive.dk/
Spørg efter Mogens.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Claus Espeholt

Dato : 16-07-03 21:02

8x58RD er ikke lavet i Danmark siden krigens tid. Norma har lavet dem til
slutningen af 50'erne - vel mest af hensyn til nogle svenske rolling block
rifler som var pibet om til 8x58RD. Begge typer har berdan-fænghætter med to
kanaler. Det kan være besværligt at presse disse fænghætter ud.
Skov i Bording har nogle liggende. På et tidspunkt snakkede jeg med en fra
Grønland som havde 1200. En anden fra Østjylland har også mange. En
genladnings ekspert her fra Grenaa gør meget i at genlade disse patroner.
(han er vist på ferie nu). Org. patroner er ekstremt korrosive. Desuden er
det tæt på at være umuligt at trække et projektil ud af et hylster, idet de
allesammen er mere eller mindre anløbne og groet sammen med hylstret.
MvH
Claus

Fra : Erik Prestmo

Dato : 17-07-03 01:21

Kontakt Parabellum i Norge.

De har hylser, og det er av type boxer, dvs lett omladbare.

Ettersom Parabellum er et Norsk firma må man muligens ha importtillatelse
direkte fra det Danske Utenriksdepartementet, for å kunne importere noe
såpass farlig som tomme geværhylser?!

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm
Claus Espeholt <espeholt@grenaa-kommune.dk> skrev i

Fra : Lasse Holm

Dato : 18-07-03 15:05

Erik Prestmo <hfandrep@online.no> skrev:
>Kontakt Parabellum i Norge.

> [...]

Hej Erik P

Jeg nyder altid dine kommentarer, er der et eneste emne, stort
eller lille, som du ikke synes er politisk?

P.S. Jeg har forresten lige bestilt Ladeboken, så må jeg se om din
varme anbefaling holder. *G*

Venlige hilsner Lasse

Fra : Erik Prestmo

Dato : 18-07-03 20:51

Lasse Holm <laho@gh.gl> skrev i

> Hej Erik P
>
> Jeg nyder altid dine kommentarer, er der et eneste emne, stort
> eller lille, som du ikke synes er politisk?

I skytter og jegersammenheng? Nej!

> P.S. Jeg har forresten lige bestilt Ladeboken, så må jeg se om din
> varme anbefaling holder. *G*

AH! Der føler jeg meg i allefall på sikker grunn! Du skal være GOD for å
kunne anføre noe negativt der, selv ikke jeg har funnet mye...... LOL!

Lykke til, og pass nå på, ved neste mulighet ved valgurnene, å sørge for å
stemme MOT de som vil innføre flere innskrenkninger på "the Godgiven Right
to Keep and Bear Arms"!

Fra : M@X

Dato : 20-07-03 11:49

"the Godgiven Right to Keep and Arm Bears ??????????????????

Det sætter jagten i et nyt perspektiv!

mvh M@X

Fra : J Nielsen

Dato : 20-07-03 13:35

On Sun, 20 Jul 2003 12:49:06 +0200, "M@X" <416Tatanka@Nielsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>"the Godgiven Right to Keep and Arm Bears ??????????????????
>
>Det sætter jagten i et nyt perspektiv!

Du fik galt fat i det: "The Godgiven Right to Keep Bare Arms" altså
en gudgiven rettighed til at gå i t-shirt.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Erik Prestmo

Dato : 20-07-03 14:27

Uhu.

Enda en politisk korrekt tåpe som er GLAD for alle unødige restriksjoner, og
som ikke ser at Danmark er blitt litt av en fangeleir for jegere......

--

J Nielsen <morgan@post8.tele.dk> skrev i

Fra : J Nielsen

Dato : 21-07-03 08:12

On Sun, 20 Jul 2003 15:26:36 +0200, "Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> wrote:

>Uhu.
>
>Enda en politisk korrekt tåpe som er GLAD for alle unødige restriksjoner, og
>som ikke ser at Danmark er blitt litt av en fangeleir for jegere......

Hvad er det med nordmænd og humor? Jeg kan sagtens leve
med at du kalder mig tåbe, men når du kalder mig politisk korrekt
bliver jeg altså stødt. <g>

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Erik Prestmo

Dato : 21-07-03 23:03

wrote:

> [...]

Hvad er det med nordmænd og humor? Jeg kan sagtens leve
med at du kalder mig tåbe, men når du kalder mig politisk korrekt
****************

Det var et "killer-svar" Mr J.!

Det må være varmen her oppe, isbreerne er i ferd med å smelte, jeg og - og
jeg blir nødt til å trekke hele greia tilbake!

PC er du vel ikke!
LOL!

Fra : Lasse Holm

Dato : 22-07-03 11:58

>Det må være varmen her oppe,
>isbreerne er i ferd med å smelte, jeg og

Kom til Grønland min ven, her har vi stadig skikkeligt med is. Vi
kender ikke til fremmedord som "riffeltilladelse" eller " moms".
Vi skal godtnok have jagttegn, men det koster 30,- kr. og der går
ingen jagtprøve forud, enhver far lærer jo sin søn det han behøver
kunne i jagt og skydesammenhæng.

Venlig hilsen Lasse.

Fra : Erik Prestmo

Dato : 22-07-03 23:15

Lasse Holm <laho@gh.gl> skrev i

> [...]
> Vi skal godtnok have jagttegn, men det koster 30,- kr. og der går
> ingen jagtprøve forud, enhver far lærer jo sin søn det han behøver

I følge venner i Texas, USA stemmer klimaet......

Rifletilladelse -> check

Grønland høres BRA ut, hva/hvordan er forbindelsen med Danmark nu for tiden?

Revolvertilladelse?

Er det mulig å jakte med revolver, og hva jakter man på?

Fra : Lasse Holm

Dato : 23-07-03 12:31

Erik Prestmo <hfandrep@online.no> skrev:>
> [...]

Rolig nu, træerne vokser jo ikke ind i himlene.
Pistol og revolver er ikke lovlige for almindelige mennesker. Der
er sjovt nok ikke megen interesse for skydning i sig selv, man er
tilfreds når man har en salonriffel til rypejagt, et haglgevær til
havjagt( lomvier og edderfugl), en .222 Rem. til sæler og rensdyr
og så måske en større jagtriffel, 30.06 eller lignende til moskus
og isbjørn.

Der er lokale forskelle i bevæbningen, det er f.eks ikke alle
steder der er rensdyr og moskus, ligesom det kun er
erhvervsfangere der må nedlægge isbjørn. Ryper og havfugle er
overalt.

Jeg har selv skudt lidt pistol i Danmark, både i forening og i
militæret. Det er krævende teknisk skydning, og en personlig
tilfredsstillelse når det lykkes, men der er ikke rigtig tradition
for at gøre jagten sværere end nødvendigt her i landet.
Venlig hilsen Lasse.

Fra : Erik Prestmo

Dato : 20-07-03 14:25

Håper du sikter bedre enn du siterer M@x

Og at du har mer vett på jakt enn på politikk.

Pluss at du skjønner bak-frem på jaktredskapen...... forresten bry deg ikke
for mye med det siste, til beste for gen-poolen!

--

M@X <416Tatanka@Nielsen.tdcadsl.dk> skrev i