Hest der ikke vil gå til bidet.
Fra : Jan Rene

Dato : 16-07-03 14:42

Er der nogle der kan give mig et godt råd?
Datteren har en pony hoppe der ikke vil gå til bidet, hun løfter hovedet helt op og der på helt ned til jorden.
Går generalt overhovedet ikke til bidet.
Bidet er et trense bid, har prøvet et 3 delt bid. Hun har fået raspet tænder.

MVH Rene

Fra : Pia J

Dato : 16-07-03 15:01

"Jan Rene" <Bartram@adslhome.dk> wrote in message
[...]

Ondt i ryggen? Dårlig rygmuskulatur? Dårlig sadel? Tøsen hakker ponyen i
munden? Bumper i sadlen, dårlig balance? Ponyen fatter ikke, hvad det er den
skal?

Hvad har I gjort for at lære den at gå til biddet? Hvad er ponyens historie
op til nu?

:Pia

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-07-03 16:46

In article <3f155a9a$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Pia J wrote:

> [...]
> skal?
>
> Hvad har I gjort for at lære den at gå til biddet? Hvad er ponyens historie

hej pia, hvad er det som du skriver, og hvad er det som Jan skriver?
Det er ikke til at se en forskel. Det gør dit indlæg rodet og nærmest
ulæseligt. Normalt bruges der indrykning, som regel med "> " foran
for at adskilde den text du svarer på og dit svar.

JonB

Fra : Pia J

Dato : 16-07-03 16:49

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message
> [...]
> ulæseligt. Normalt bruges der indrykning, som regel med "> " foran
> for at adskilde den text du svarer på og dit svar.

Som du kan se, kommer der normalt også bimmelimmer når jeg svarer - jeg ved
derfor ikke hvorfor det glippede denne ene gang og var ikke opmærksom på
det.

Jeg beklager meget, hr. betjent.

:Pia

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-07-03 17:02

In article <3f157405$0$253$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Pia J wrote:

> [...]
> derfor ikke hvorfor det glippede denne ene gang og var ikke opmærksom på

bah, det har intet med det at gøre, jeg vil bare gerne kunne læse
og forstå de indlæg der kommer.

JonB

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 16-07-03 17:41

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

>bah, det har intet med det at gøre, jeg vil bare gerne kunne læse
>og forstå de indlæg der kommer.

Jeg forstod det da udmærket!!!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Heidi Falch

Dato : 16-07-03 20:29

On Wed, 16 Jul 2003 18:40:48 +0200, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

>Jeg forstod det da udmærket!!!

Jeg forstod det også - men det var ikke nemt at skelne, og slet ikke,
hvis ikke man har første indlæg i tråden. Husk på at de fleste af
vores indlæg (med mindre man aktivt har fjernet muligheden) bliver
gemt på det stygge net, og kan findes via fx. google

Men nu er vi vist kommet en del OT )

--
Knus

Trolden

Fra : nille

Dato : 16-07-03 21:26

Hej Rene'

>Jan Rene <Bartram@adslhome.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:3f1555db$0$32479
>$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>Er der nogle der kan give mig et godt råd?
<klip>

Forstår din datter at ride en halv parade igennem ? Kan hun ride med lænden?
Husk at hesten skal IKKE rides til bidet for hånden, men ved hælp
fremaddrivning med lænden og anholdninger, også kaldet halve pareder. Får
din datter hjælp af en ridelærer ?

Hilsen
Nille

Fra : skingur

Dato : 16-07-03 21:45

nyhedsmeddelelse:3f1555db$0$32479
> <klip>

"Motoren" i en hest sidder i bagparten, og derfor skal hesten rides
bagfra og frem til biddet, for let hånd og anholdende parader. Det er
ikke nok at sparke ponyen i siden og trække den i hovedet. Hvor godt kan
hun ride? Det er ikke nok at kunne hænge fast på den for at ride den
frem til biddet.
mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Rene

Dato : 16-07-03 22:25

Hun er 12 år og har redet siden hun var 5-6år. Hun har selv haft hest siden da. Første en shetlænder og derefter en pony på 115cm( som vi stadig har)
men den hun har nu er 140 cm. Den fortid er i Norge. det er en DSP som er opdrætet her i landet. Men har været eksporteret til Norge.
Hun er mest brugt til springkonkurence. Hun er en pony der gerne vil frem ad.
Min datter får undervisning. Det skal dog lige siges at hun har et føl på 6 mdr. Vi har tænkt på om dette også kan have betydning, at hun vil være
sammen med ham. Vi købte hende i novenber og hun folede i januar. så vi har ikke så meget at tid før til at samligne med.
Generalt har min datter ikke problem med fremdrift på andre ponyer/heste.

Rene'

Fra : Heidi Falch

Dato : 16-07-03 22:37

On Wed, 16 Jul 2003 23:24:51 +0200, "Jan Rene" <Bartram@adslhome.dk>
wrote:

<snip>

> [...]
>sammen med ham. Vi købte hende i novenber og hun folede i januar. så vi har ikke så meget at tid før til at samligne med.

Det har ikke så meget med dit spørgsmål at gøre men jeg ville nok
overveje så småt at få føllet vænnet fra. Det kan godt klare sig uden
moar nu, og hoppen kan have godt af at få noget andet at tænke på.

En anden ting; kunne du ikke være sød at skrive *under* det, du svarer
på - det gør det nemmere at se, hvad der hører sammen.

--
Knus

Trolden

Fra : skingur

Dato : 16-07-03 22:50

"Jan Rene" skrev d. 16-07-03 22:25 dette indlæg :
snip

> Min datter får undervisning. Det skal dog lige siges at hun har et
føl på 6 mdr.

Her kunne jeg skrive noget sjovt, men det gør jeg ikke

snip snip

> Generalt har min datter ikke problem med fremdrift på andre
ponyer/heste.

nej, men det er sjældent fremdriften, der er problemet hvis hesten går
frem af sig selv. Selv en meget villig hest skal drives og rides frem
til biddet, for at få bagparten godt ind under sig, så den kan bære sig
selv i ryggen. Derefter får man med de halve parader hesten til OGSÅ at
søge ned, mens den _stadig_ søger frem. Det er vigtigere at hesten søger
frem og bærer ryggen end at den bøjer nakken. Men det er dejligt, hvis
hun når frem til at den søger ned. Nogle heste er meeeget følsomme i
munden og søger ned af sig selv, hvis man sidder heeelt stille med
hænderne, andre skal arbejdes meget med de halve parader.

Og halve parader er kunsten og der er en million forklaringer på,
hvordan de udføres. Mit bud:

Hesten drives frem med lænd og sæde, evt lette tryk med underschenkelen.
Man tager let i indvendige, uden at glemme udvendige tøjle (stiller
hesten til indvendige side hvis det er i et hjørne), og SÅ SNART hesten
reagerer (og det gør den i løbet af milisekunder) slippes den anholdende
tøjle igen, så der stadig er kontakt til hestens mund. Hesten skulle nu
gerne begynde selv at "arbejde" på biddet, dvs skumme, tygge-gumle-suge
let på biddet. En hest der er til biddet, kan man slippe let i tøjlen,
og kontakten vil stadig være der til hestens mund, mens den strækker
hovedet fremad. Tager man let på tøjlen igen, følger hestens mund så at
sige med tilbage i bevæglesen. På langsiden gør man det samme, hesten
skal være ligeudrettet og gå på eet spor, dvs den anstillende tøjle ikke
må være så hård, at man kan se hestens indvendige øje. der støttes op
med udvendige, uden at "save" hesten i munden.
Pyha. tak til Mûesslers Ridelære (der skulle have været to prikker over
u`et, men de vil ikke komme frem!!!!)

Mvh Christina...der har redet i 20 år og stadig synes noget af det er
hel-svært!!!!!!!

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 16-07-03 22:53

[...]

"klip"

>Hejsa

Det med at at en hest går til biddet er nok lidt forkert at sige syntes jeg.
En hest kan rides til biddet og gå i holdning. Det første som skal være i
orden er, at din datter kan sætte sig godt ned på sin bagdel i sadlen (som
skal være korrekt til hesten). Når hun så rider rundt i f.eks skridt, så
skal hun ride hesten ind på en volte i den ene ende af ridebanen. Rytteren
skal følge hestens bevægelser med sin lænd og give efter og skubbe med i
bevægelserne i skridten og drive hestens bagpart med ind under hesten på den
måde. Når der rides ind på en volte skal hesten stilles til indvendige side
som kan gøres på følgende måde. Rytteren skal have god kontakt til hestens
mund og lige godt fat i begge tøjler. Rytteren tager en halv parade i
indvendige tøjle. En halv parade er en bøjning i håndledet som straks rettes
ud igen. Indvendige ben ligges med et let tryk lige ved gjorden. Udvendige
ben ligges lidt tilbage uden dog at give hesten anspringsordre til galop.
Dette for at stille hesten om indvendige ben men, at støtte op med udvendige
ben. Den udvendige tøjle støtter og der tages skiftevis små halve parader i
udvendige og indvendige tøjle mens den modsatte tøjle hele tiden er stram
(dvs. ikke en slaskende tøjle) som en støttepædagog. Rytteren skal kun
stille hesten så meget til indvendige side at rytteren kan se hestens
indvendige øje. Biddet skal bevæge sig let i hestens mund så det leger
ligesom lidt hele tiden er lidt levende i hestens mund. Dette skal dog ikke
forbindes med at save en hest til biddet. Rytteren rider så skiftevis den
ene og den anden volte. Retter hesten lige ud på langsiderne og igen stiller
hesten til indvendige side i hjørnerne og i volterne. En heste skal ikke kun
stilles til en side i halsen men skal stilles til en side med hele kroppen.
Så kroppen danner en blød bue om indvendige ben.

Hvis man hellere vil stille hesten ned af langsiden så bruges ovenstående
beskrivelse bare til først at stille hesten til indvendige side og så til
udvendige side og så til indvendige side igen og så til udvendige side igen
osv. Det gør at hesten ikke bliver ved med at være stiv i halsen men bøjer
sig fra side til side og bliver smidigere og samtidig med en god
sædeaktivitet som skal samle hesten sammen vil hesten bøje smukt i nakken og
måske fatte hvad det er dens rytter gerne vil have den til. Når man kan det
i skridt så gør man det samme i trav og galop.

Lidt svært at forklare da det er meget nemmere at vise det i virkeligheden.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : skingur

Dato : 16-07-03 23:06

"Anet" skrev d. 16-07-03 22:53 dette indlæg :
> [...]

kroppen.
> Så kroppen danner en blød bue om indvendige ben.

Enig med anette og muligvis det samme jeg selv forsøgte at udtrykke

Det er en god ide at ride mange volter..ikke for små, men 10-12 meters
volter, da hestens sener og muskler først skal oparbejdes, og det er en
hård proces, hvor de godt kan blive belastet for meget og forkert, hvis
den ikke rigtig er i form (har muskler!).

men... ikke noget med kun at ride på bane! det bliver både barn og pony
trætte af! Det skal være SJOVT og DEJLIGT at ride!!!

Og ja... føllet kan som tidligere nævt godt vænnes fra, så pigen kan få
nogle fede skovture!!!!!

mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-07-03 09:36

In article <3f15cce8$0$48907$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, skingur wrote:
> [...]

[klip - hele 47 unødige linier]

> Enig med anette og muligvis det samme jeg selv forsøgte at udtrykke

Så var der vel ingen grund til at indkludere hele Anets indlæg?
Det fylder. Det er spild af båndbredde, plads, serverkraft, ...
Jo mere indlæggene fylder jo hurtigere sletter serveren dem.
Og jo mere fylder de på din lokale harddisk hvis du tager en backup.
Så please, klip unødvendige linier væk.

JonB

Fra : Nina Svanholm

Dato : 17-07-03 07:03

"Jan Rene" <Bartram@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej

Jeg havde også et problem med at min hest li´som hang på bidet, det føltes
nærmest som om han trak i tøjlerne. Nu er det sådan at jeg rider western, så
jeg rider jo med _helt_ løse tøjler. Min første tanke var om han søgte en
form for kontakt, altså om han følte sig alene når vi red og måske blev
usikker på hvad han skulle gøre. Jeg begyndte så at ride alt hvad jeg havde
lært, ikke noget med at glemme at bruge sine ben, sæde osv. og jeg drev og
red og drev og red hele tiden. Jeg har aldrig kunne se det morsomme i at
ride på ridebanen men det blev jeg altså også tvunget til at gøre -for
hestens skyld, og for at vi kunne få de hyggelige ture i det blå
tilbage.............og ligepludselig så var den der Så jeg ville mene at
fremad drift med sæde, ben osv må være vejen frem, men husk at det er
rytterens ansvar at få hesten til at forstå hvad det er den skal! En dygtig
ridelærer kunne måske være en hjælp?!
Held og lykke med det, og lad os høre hvordan det går.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Lene

Dato : 04-08-03 11:49

Jan Rene skrev i meddelelsen:
[...]

Hej Rene,
du beskriver problemet godt, men nævner ikke baggrunden for problemet med en
eneste stavelse. Det gør det jo utroligt svært at råde jer, da baggrunden
for et problem er helt afgørende for, at man kan finde den sande årsag til
problemet - og dermed bliver det meget meget svært at hjælpe til en
løsning......

Jeg går ud fra at din datter er ridekyndig nok til at kunne ride en hest til
bidet bagfra og modtage den med blide følsomme hænder?? - - Hvis ikke, eller
hvis du bare er lidt i tvivl, så få en mere erfaren rytter til at ride
hesten inden i søger fejlen hos hesten!
Hvis din datter er temperamentsfuld, så er det altså før set, at selv rare
og afbalancerede heste i løbet af kort tid er blevet nærmest uridelige pga
en stadig stigende frygt og det kan udarte sig og grænse til sanseløs
skræk - og det kan også få hesten til at løbe ukontrollabelt med hovedet
huggende op. Grunden er egentlig at mange, specielt unge ryttere, har det
med at blive skide sure, hvis hesten laver et eller andet uventet, så
skælder og smælder de løs på hesten - i værste fald så flår de i tøjlen som
en slags afstrafning, og straks er den onde cirkel i gang med hovedet der
flyver op hver gang der tages i tøjlen.
Hvis fejlen ligger hos din datter, så sælg hesten til en bedre rytter og
send din datter på rideskole i et par år.

Ligger fejlen ikke hos rytteren, så få en erfaren dyrlæge til at checke
hestens mund. Fx kan den have ulvetænder eller kindtænder som " er i vejen "
for bidet - dvs. at hver gang der laves en anholdning så klasker eller
skurer bidet mod tænderne, og det gør ondt!
Finder i ingen fejl i munden ( kan jo også være sår eller blistere ), så lig
en hackamoore på - hvis hesten stadigvæk protestere så kan der være ømhed i
nakke, hals, ryg, ben.

En hest som render med sænket ryg og kigger stjerner kan udgøre en stor
sikkerhedsmæssig risko, da den er praktisk talt umulig at styre, og her
taler vi altså både om fart og retning, så i skal nok holde ridningen på
lukket bane eller ridehus indtil der er fundet en løsning.

Husk: 99% af de problemer man oplever hos hesten, skal søges hos rytteren!

Mvh. Lene

Fra : Malene P

Dato : 04-08-03 11:59

"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse

>Husk: 99% af de problemer man oplever hos hesten, skal søges hos rytteren!

Hele dit indlæg er flot, forklarende og fornuftigt skrevet . Og den
citerede sætning er som stjålet ud af min mund .

mvh
Malene P

Fra : Anet

Dato : 09-08-03 21:39

> [...]
> for et problem er helt afgørende for, at man kan finde den sande årsag til
> problemet - og dermed bliver det meget meget svært at hjælpe til en

(klip)
"jamen det er jo netop baggrunden for et problem som der bliver spurgt til
hvad kan være" Det er jo netop det som der i det første indlæg spørges til
om nogen kan forklare hvad baggrunden kan være.

> Hvis fejlen ligger hos din datter, så sælg hesten til en bedre rytter og
> send din datter på rideskole i et par år.

(Klip)
Jeg syntes da at det var bedre at få en dygtig rytter til at undervise pigen
istedet for at sælge ponyen. Ponyen og pigen kan da sagtens finde sammen i
de fleste tilfælde med en god portion hjælp fra en kyndig person.

> Finder i ingen fejl i munden ( kan jo også være sår eller blistere ), så
lig
> en hackamoore på -

(klip)
En hackamore er bestemt ikke en ting/hjælpemiddel som en uerfaren pige skal
bruge på sin hest. En hackamore kan skade hesten rigtig meget. Jeg har før
hørt om at heste har fået brækket næseryggen af dem. En hest der ikke er
vant til at gå med sådan et hjælpemiddel kan blive helt panisk over det og
så kan både heste og barn komme til skade.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Lene

Dato : 14-08-03 13:34

Anet skrev i meddelelsen
> [...]
>vant til at gå med sådan et hjælpemiddel kan blive helt panisk over det og
>så kan både heste og barn komme til skade.

Hej Anette, måske har jeg udtrykt mig lidt uklart, jeg mener jo netop, at
datteren skal have en blød og følsom hånd + være erfaren ( nok ). Hvis ikke,
så kan et almindeligt trensebid også ødelægge hesten! Kan hesten gå med
hackamore uden problemer, så er fejlen måske i hestens mund.

Jeg mener i udgangspunktet ikke at man kan være bekendt at hesten, som måske
bare er mere følsom end rytteren på nuværende tidspunkt kan håndtere, skal
pines og plages med en dårlig rytter, fordi rytteren kan lære noget af
det.......... Hvis det da ellers er det der er problemet.

Jeg ved godt at verdenen er fuldt af succes historier, om store graverende
problemer som er blevet løst vha. undervisning og hårdt arbejde. Men
verdenen er altså også fuldt af historier, om heste som bliver splittet af
af ukyndige ryttere som overvurdere deres egen kunnen, og hvor hestene ender
med at betale den ultimative pris: de ender nemlig deres dage, i en alt for
tidlig alder, i en dybfryser.

At købe en hest til et barn, er altså ikke som at købe vinterstøvler! Hesten
skal passe til barnet i købssituationen, og ikke om et par år når barnet,
måske, er vokset lidt til og blevet en bedre rytter.
- - Ja, jeg ved godt, den formulering kan risikere at provokere dig, men den
er ikke ment som en punch-line til dig, men mere møntet på de forældre som
måske sidder og læser med her, og som tror at " der er penge og tid at spare
" ved at købe en hest med alt for meget følsomhed og nerve i forhold til
barnets ridefærdigheder............

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 15-08-03 15:14

> [...]
> så kan et almindeligt trensebid også ødelægge hesten! Kan hesten gå med
> hackamore uden problemer, så er fejlen måske i hestens mund.

Jeg er udmærket klar over hvad du mener med din skrivelse, men jeg er så
også i samme åndedrag klar over hvad mere uerfarne og godmenende forældre
ville gøre efter at de havde læst dit indlæg og det er det som jeg mener bør
undgås.

> [...]
> pines og plages med en dårlig rytter, fordi rytteren kan lære noget af
> det.......... Hvis det da ellers er det der er problemet.

Jeg mener, at når en forældre skriver herind så er det for at få et godt råd
og ikke en længere svada om hvor meget det kan skade osv. Så længe der måske
ikke er forsøgt med en rigtig god underviser så syntes jeg at der gives op
for let.

> At købe en hest til et barn, er altså ikke som at købe vinterstøvler!

(klip)

Tak det ved jeg sørme godt efter at jeg har redet i 20 år og selv har børn
og selv har købt heste osv.

Hesten
> skal passe til barnet i købssituationen, og ikke om et par år når barnet,
> måske, er vokset lidt til og blevet en bedre rytter.

(klip)

Jeg har selv som 10 årig fået en dejlig connemarehoppe af mine forældre.
Ponyen var lige tilreddet og det den blev købt for var at den var meget smuk
og at den ville jeg kunne passe i størrelsen til i mange mange år. Sandheden
var så bare, at den var helt vild og smed mig af, bed mig og sparkede mig.
Jeg har grædt mange hjertens tårer over den igennem de første par år. Det
var først da jeg blev et par år ældre, at jeg kunne tumle hende og vi var så
heldige at få 14 år sammen hvor de 12 af årene var rigtig gode og vi var på
daværende tidspunkt "vokset" sammen og forstod hinanden og sikke en pony
det var for mig. Mit livs hest må jeg sige.....

> [...]
spare
> " ved at købe en hest med alt for meget følsomhed og nerve i forhold til

(klip)

Næh, det får mig nu ikke til at blive sur. Jeg tænker mere på de forældre
som hellere skulle købe en sød og rar pony på en 15-20 år som ikke måske er
den bedste konkurrencepony, men den vil langt hen ad vejen var en god
kammerat for deres barn. De fleste forældre køber desværre en alt for livlig
og uerfaren og ung hest til deres børn og så går det bare slet ikke i
længden.

--
~Hilsen
Annette~