Ang: 8 Talskuglefisk
Fra : Cyberbar

Dato : 15-07-03 21:38

Har brug for et råd ang. mine 3 stk. 8 talskuglefisk.

Det er sådan at jeg syntes, de ikke kan lukke munden mere. Da deres tænder
er for store, hvad kan man gøre ved det ?
Håber på nogle svar der kan bruges, og ikke det lort som vise personer
kommer med.

\\\\////
-(o o)-
-ooO--(_)--Ooo----------
Med venlig hilsen
Cyberbar
www.cyberbar.dk
----oooO
----(----)----Oooo
-----\--(------(---)
------\_)------)--/
---------------(_/

Fra : Plesner

Dato : 15-07-03 21:35

> [...]
> tænder er for store, hvad kan man gøre ved det ?
> Håber på nogle svar der kan bruges, og ikke det lort som vise personer

Jeg skal da prøve. Præcis de komplikationer, du beskriver, er omtalt i
Aqualogs fremragende bog om kuglefisk. De skyldes efter sigende, at
kuglefiskene ikke får tilstrækkeligt med snegle og/eller muslinger, så de
kan slide deres tænder. Forfatteren skriver, at man, hvis det er meget
fremskredet, selv kan slibe/klibbe kuglefiskens tænder ned, men det har jeg
nu ikke selv mod på at forsøge. Alternativt skal du måske se, om det
hjælper at give dem masser af snegle ?

plesner

Fra : Cyberbar

Dato : 16-07-03 00:35

> [...]
jeg
> nu ikke selv mod på at forsøge. Alternativt skal du måske se, om det

Hejsa Plesner

Takker for dit svar, jeg tør nu heller ikke gå i krig med deres bisser. Men
hvor får man lige snegle fra ?
Er det en bestemt type snegle de skal have, og hvor store snegle kan de
klare. Jeg spørger fordi jeg ikke har haft mit akvarie så længe, så jeg vil
da gerne høre lidt mere til det, hvis det kan hjælpe mine små fisk *S*

Mvh. Cyberbar

Fra : Plesner

Dato : 16-07-03 00:04

> Takker for dit svar, jeg tør nu heller ikke gå i krig med deres
> bisser. Men hvor får man lige snegle fra ?

Hvis du ikke selv har, kan du så ikke finde en anden akvarist, som har
nogle i overskud ? Mine kuglefisk kan nogle dage gøre det af med deres
egen vægt i snegle, så det er ikke småting, de sætter til livs.

> Er det en bestemt type snegle de skal have, og hvor store snegle kan
> de klare.

I omtalte bog om kuglefisk står der, at det kan medføre knækkede tænder,
hvis man giver dem tårnsnegle, men det har jeg nu aldrig selv haft
problemer med. Jeg har prøvet at give dem alle de former for snegle, som
man nu kommer ud for, når man holder almindelige ferskvandsakvarier.

> Jeg spørger fordi jeg ikke har haft mit akvarie så længe, så
> jeg vil da gerne høre lidt mere til det, hvis det kan hjælpe mine små
> fisk *S*

Har du så heller ikke haft kuglefiskene så længe ? I så fald kan det jo
være et problem, du har fået med fra dyrehandleren eller hvor du nu har
dem fra.

plesner

Fra : Cyberbar

Dato : 16-07-03 08:01

> Har du så heller ikke haft kuglefiskene så længe ? I så fald kan det jo
> være et problem, du har fået med fra dyrehandleren eller hvor du nu har
> dem fra.

Jeg har haft akvarie i lidt over ½ år, så der for vil jeg da sige at jeg er
nybegynder endnu, selv om jeg har lært en masse i den tid, jeg har haft min
kumme. Og mine kuglefisk har jeg vel haft i ca. 4 mdr. nu.

Cyberbar