han eller tæve hvalp
Fra : Itgrafen

Dato : 15-07-03 09:46

Hej gruppe

Vi skal vælge om vi skal have en han og en tæve hvalp. (Golden Retriever)
Vi har i forvejen en Golden retriever tæve på 6½. Nica er en dejlig stabil
og
velopdragen hund der, har det godt med de fleste hunde vi møder. Hun har
før vi fik hende gået i en flok med 8 goldens, hun er dog glad for at være
ene
hund hos os. Hun nyder den megen opmærksomhed og så længe hun får lov
til at komme ud at svømme, et par gange om ugen. Og laver noget søge og
aporterinsarbejde, så keder hun sig heller ikke. Vi vil dog gerne have en
hvalp
også. Og spørgsmålet er så. Vil det være bedst med en han eller en
tævehvalp.
Hvalpen skal gå sammen med Nica, som skal have et kuld hvalpe selv senere
på året og som også senere kommer i løbetid.
Jeg har tænkt at deltage i Retrieverklubbens træning og konkurencer med
vores
hvalp > unghund > voksenhund og jeg er ikke helt uden ambitioner. (smiler)
Hvilke fordele ulemper vil der være ved at vælge en han og hvilke hvis vi
vælger
en tævehvalp?

mange venlige hilsener
Dorthe

PS: Billede af Nica (Kiebitzs Veronica) og hvalpene på www.kiebitzs.dk
siden er under konstruktion så stamtavler og tekster er ikke på plads endnu

Fra : Itgrafen

Dato : 15-07-03 09:53

Jeg skal lige huske at skrive at de hvalpe Nica får, ikke er nogen vi skal
beholde
dorthe

Fra : thaisontrine

Dato : 15-07-03 14:55

"Itgrafen" skrev d. 15-07-03 09:46 dette indlæg :
> [...]
>
> PS: Billede af Nica (Kiebitzs Veronica) og hvalpene på www.kiebitzs.dk
> siden er under konstruktion så stamtavler og tekster er ikke på plads

Vi havde selv en golden retriver tæve på 6 år da vi for et år siden fik
en lille hanhvalp, og det går bare så godt, og i dag kan de bare slet
ikke undvære hinanden.
De fik for 14 dage siden hvalpe sammen, og der hjalp Thaison flot med at
at slikke hvalpene rene, og han lagde ved hende hele fødslen igennem, og
hjælper nu med at passe hvalpene, så jeg vil sige få en hanhvalp, men
det er udelukkende fordi jeg kan se hvor godt vores hunde har det
sammen.
Håber du finder ud af det!!

Hilsen Margit

http://www.kandu.dk/

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 15-07-03 16:46

Hej Margit

Tillykke med hvalpene!
....Så var din han da _meget_ ung da han blev far, hva'?!
....Var det tævens første kuld?
Hvad kom der?

Nå, men til spørgeren om han eller tæve... jeg mener der er fordele og
bagdele ved begge dele,. så jeg synes i skal vælge hvad i gerne vil ha', for
med en god fører kan alle 3 kombinatiner (h/h t/t h/t) gå sammen! I skal
måske tænke på at hvis i vælger en han og han ved et uheld kommer til at
parre moderen, så er det jo en alvorlig "hovsa" så jeg ville nok vælge en
tæve!

Rinnie

--
Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)
Golden: Chili (160796)

Fra : thaisontrine

Dato : 15-07-03 18:30

"Rinnie Ilsøe" skrev d. 15-07-03 16:46 dette indlæg :
> [...]
> Se mine dejlige hunde på:
> http://www.flatcoated-retriever.dk
>
> Ja Thaison var knap et år da han viste hvad han kunne, og jo det var
Trines første kuld, og hun fik 8 små velskabte hvalpe, men i samråd med
dyrelægen blev vi enige om at det var bedst at hun kun beholdt
halvdelen, hendes alder taget i betragtning, og at hun var
førstegangsfødene, så der skulle en svær udvælgelse igang, for det var
virkelig frygteligt at skulle vælge hvilke hvalpe der ikke skulle have
retten til livet, jeg kan næsten tude bare ved tanken endnu, men vi har
beholdt 1 han og 3 tæver det er så altså blandingshvalpe da Thaison er
en blanding af en flatcoaded og en schæfer og mor Trine har også lidt
blanding i sig men ligner en retriver, og er da også det hun er mest. så
der er en lille han der er sort/brun og hvid og noget køn, så er der en
gul tæve og 2 sorte med en lille smule hvid på den ene bagpote. så kær
så kær.
Så skulle nogle forøvrigt være interreseret så er de salg for 800 kr.
pr. stk. og klar til udflytning om 6-7 uger. jeg kan kontaktes på
mugge@mail.tdcadsl.dk hvis nogle gerne vil se billeder.

http://www.kandu.dk/

Fra : Itgrafen

Dato : 15-07-03 21:15

"thaisontrine" <thaisontrine.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så skulle nogle forøvrigt være interreseret så er de salg for 800 kr.
> pr. stk. og klar til udflytning om 6-7 uger. jeg kan kontaktes på

ej, hvor ærgeligt.
jeg er så glad for at det ikke var mig der skulle vælge nogle hvalpe fra.
Stakkels dig.
hvalpen vi skal have er halvbror til nica (eller halvsøster), så det vil
være et ups. hvis
der skulle ske en parring. Jeg tror dog stadig på at det kan undgåes.
Jeg vil gerne høre om flere erfaringer og gode råd. Det er stadig et svært
valg.

vh
dorthe

Fra : Pia J

Dato : 16-07-03 08:00

"Itgrafen" <dorthe@itgrafen.dk> wrote in message

> [...]
> der skulle ske en parring. Jeg tror dog stadig på at det kan undgåes.
> Jeg vil gerne høre om flere erfaringer og gode råd. Det er stadig et svært

Tro mig, det er HAMRENDE svært at holde dem adskilt de 3 uger i løbetiden.
Og du kan ikke have dem sammen og kigge væk bare 10 sekunder - så er det
sket. De piver og skaber sig og er fuldstændig hypnotiserede, og især for
hannen er det rigtig synd - han er møgstresset. Vi andre får ikke sovet. Så
det har vi sørget for, vi ikke går igennem igen, hold op et cirkus.

Personligt ville jeg foretrække 2 hanner eller 1 af hver, men der er
lykkelige kombinationer af det hele. Retrievere er heldigvis nemme, og omgås
som regel hinanden godt.

:Pia

Fra : Battlefield´s

Dato : 16-07-03 12:11

> [...]

> Personligt ville jeg foretrække 2 hanner eller 1 af hver, men der er
> lykkelige kombinationer af det hele. Retrievere er heldigvis nemme, og

Hej
Hvorfor vil du have et kuld hvalpe på din tæve og så ikke beholde en af dem?
Jeg vil også anbefale to af samme køn, det andet kan være lidt af et
mareridt, vi havde en overgang to hanner og to tæver, Suk!!!!
Måske får du også lyst til at opdrætte efter det første kuld og så er en
tæve jo mest interessant
Men tæver har naturligvis det problem at de har det med at komme i løbetid
når træningen starter eller man skal på prøver.
Hilsen Vibeke, der har to labberdrenge, der også bliver trænet i DRK.

---

Fra : Michael Petersen

Dato : 16-07-03 12:22

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> mumbled something in

> Tro mig, det er HAMRENDE svært at holde dem adskilt de 3 uger i
> løbetiden. Og du kan ikke have dem sammen og kigge væk bare 10
> sekunder - så er det sket.

Den kennel hvor vi har købt vores hvalp har et smart system når tæverne er
i løbetid og de IKKE skal have hvalpe!

Nogle bruger det trick at give tæven en ble/sparkedragt på så hanhunden
ikke kan komme til. Desværre var deres hanhuns så insisterende at han fik
pillet denne sparkedragt af tæven. De tog konsekvensen af det og gav
istedet hanhunden sparkedragten på. Problemet var løst for han kunne ikke
pille den af sig selv. Ovevnævnte bliver goså kun brugt når de ikke kan
være adskilt eller under opsyn og fungere antageligivs fint for dem. Nu er
det også mops og shit zu'er så der er selvfølgelig ikke så store men mon
ikke en lignende løsning med lidt fantasi kan findes for større hunde også-

--
Michael

Who is General Failure and why is he reading my disc?
Skal du til Roskilde Festival ? Så tjek denne side
http://roskildeforum.around.dk

Fra : Pia J

Dato : 16-07-03 13:02

"Michael Petersen" <mcp_dk@e-mail.*remove*dk> wrote in message

> [...]
> det også mops og shit zu'er så der er selvfølgelig ikke så store men mon
> ikke en lignende løsning med lidt fantasi kan findes for større hunde

Jeg gav faktisk min tæve et par af mine cykelshorts på og det fungerede
fint - men jeg ville ikke stole på at lade dem alene. Desuden har vi så
problemet med laminatgulv som er glat, og hendes hofter ville ikke kunne
klare at have ham hængende bagpå konstant i 4 dage, han er for tung for
hende (43 kg). Og hans evige piveri havde vi uanset om han måtte eller
ej....

Jeg er glad for han ikke fik lov, for vi har lige haft hende til kiropraktor
(pga halthed), hun er vind og skæv og stiv i lænden, sandsynligvis en gammel
legeskade fra hvalp - havde jeg vidst det noget før istedet for at lytte til
dyrlæger "hun har nok HD, det er jo en blanding - bare hold hende i ro og få
taget røntgen når hun er et år".....

:Pia

Fra : Itgrafen

Dato : 16-07-03 16:55

tak for alle svar, kommentarer og historier. smiler især ved tanken om
hanhunden med bukser men kanongod ide. Nu tror jeg at det måske også er
vigtigt for mig at finde ud af hvad der generelt er fordel ved en hanhund og
hvad der er fordel ved en tæve.
Hvalpen skal som nævnt trænes i Retrieverklubben og jeg håber at blive
dygtig nok til et par konkurencer. Samtidig skal den også ind i mellem virke
som handikap hund for mig. (samle ting op fra gulvet ect.) Her vælger jeg
at træne hvalpen ved Utika.
Har i input om han/tæve i de forbindelser

på forhånd og fortsat tak
dorthe

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 16-07-03 17:41

> Har i input om han/tæve i de forbindelser

Hej Dorth

Med træning skal du nok blive god nok til at gå nogen konkurrencer!

Angående det at samle op... Min Flatcoated Retriever dreng på 1 år kan jeg
få til at samle _alt_ op til mig og han gør det gladeligt... Det' uden
videre meget forgående træning. Han ved bare at når jeg peger og siger "Ta'
den til Mor" så skal jeg ha' den og så kommer han troligt med genstanden!

Rinnie

Fra : Pia J

Dato : 16-07-03 18:04

"Rinnie Ilsøe" <admin@NOSPAMflatcoated-retriever.dk> wrote in message

> [...]
"Ta'
> den til Mor" så skal jeg ha' den og så kommer han troligt med

Jeg synes ofte hanner er mere behagesyge og førerfikserede. Tæver lærer
hurtigere, men de har ikke samme behov for anderkendelse og går deres egne
veje. Eller sagt på en anden måde: Du skal vinde deres respekt før de gider
arbejde for dig - hannerne er bare lalleglade og morsyge næsten uanset hvad
du gør.

:Pia

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-07-03 07:10

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

> [...]
gider
> arbejde for dig - hannerne er bare lalleglade og morsyge næsten uanset

Det gælder ikke for vores flatcoated tæve, hun er MEGET behagesyg

--
mvh/rg. Christian

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 17-07-03 11:54

> [...]
gider
> arbejde for dig - hannerne er bare lalleglade og morsyge næsten uanset

Ja, jeg har også de erfaringer. Derfor mener jeg at temperements-spørgsmålet
ligger i hvilken type hund der passer til en... Som Pia har skrevet er
hannerne tit mere behag-syge og tæven er noget mere selvstændig, men sådan
er det selvfølgelig ikke altid...! Begge dele er også lige godt IMO og
briger fine resultater med den rette træning!

Har du prøvet at sige, uden at tænker først jeg vil ha' en **og så hvad der
flyver ud af munden på dig** Det er lidt som når forfattere lader pennen
løbe..- Hvis ikke man tænker kommer ordene fra hjertet... Lidt svært at
forklare, men jeg håber du forstår hvad jeg mener...! Jeg tror på at du
bedst vælgre med hjertet nemlig...

Jeg husker i skolen da vi lærte det... Vi startede med ord... Hvilken
assosiasioner vi fik ved feks.

Dukke - Barn
Telefon - SMS
Hår - farve (Ja, jeg trænger til at få farvet det! *G*)

osv.

Rinnie

Fra : Pia J

Dato : 17-07-03 13:05

> bedst vælgre med hjertet nemlig...

Første hund skulle være en han, dem trives jeg generelt bedre med. Desuden
blev han ihærdigt ved med at klatre op i skødet på mig, da vi skulle vælge
(9 ens sorte klumper på 4 uger som alle myldrede om ens fødder og tiggede
opmærksomhed - dælme svært!) Anden gang havde jeg samme overvejelser som
Dorthe, og endte med at sige, vi finder den hvalp vi synes om og kigger i
bunden på den bagefter

Mollys bror Tarzan var desværre optaget, så det blev en bette tøs istedet,
og vi har bestemt ikke fortrudt.

:Pia

Fra : Itgrafen

Dato : 16-07-03 23:09

"Rinnie Ilsøe" <admin@NOSPAMflatcoated-retriever.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Rinnie
>

> --
> Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)

Herligt Rinnie

hvordan lærte du ham at tage og aflevere ting til dig? og er der noget han
ikke vil have i munden? Jeg har prøvet lidt med Nica herhjemme, men der er
så meget hun siger nej til. Blandt andet vil hun slet ikke tage en avis i
munden *smiler* hun ser virkelig ud som om at hun tror at hun skal dø når
jeg insisterer. Og i øvrigt tak for tilliden, jeg skal gøre mit bedste ved
træning. Der er nok nogen vej dog. Jeg er fuldstændig nybegynder med
Retriever. Jeg havde en dejlig Chæfer for 10 år siden og det var DCH træning
og hjemmeværnstræning. Markprøver er temmeligt anderledes.

dorthe

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 17-07-03 08:12

> hvordan lærte du ham at tage og aflevere ting til dig?

Jeg har faktisk ikke gjort det store for at lære ham det. Han kommer fra en
jagt-linie hvor hundene er meget glade for at apportere og gå med noget i
munden hele tiden. (Farfar'en er helt lige sådan). Der jeg har kørt meget er
at rose ham når han har taget noget i munden... Sko, legetøj, tøj, bamser,
blade... Hvad han end har taget i munden. Rosen er så faldet inden han er
begyndt at tygge i det. Det foregår lidt sådan... Balto tar' noget i
munden... Jeg opdager det og siger "Nej, hvor Flot, Balto, Kom..." (han
kommer hen) "Dyyygtig dreng, hvor er den fiiin blablabla... Kan du gi' den
til Mor (eller hvilken kommando du nu vil ha' på). Efter som jeg har gjort
det helt siden han var hvalp har han så lært at det er super godt at komme
med noget. Det vigtigste du her skal huske er at rosen er ros i sig selv.
Hvis først du begynder at gi' godbid i forbindelse med apport eller
opsampling af ting, så vil de fleste hunde kaste det foran dig for at få
godbiden i steet for at aflevere i hånden. Derfor skal du ikke gi' godbid i
forbindelse med indlæring af apport. På markprøver skal hunden også aflevere
i hånden. Det trækker ned hvis den smidder apporten... Og så er der jo
heller ingen idé i at den samler noget op til dig og smidder det foran
dig!

> og er der noget han
> ikke vil have i munden?

Nej, han tager alt. Selv dåser har han hentet til mig... Altså fra
dåsesodavand. Det var nu ikke med min gode vilje, men vi var ude at gå i
anlæget og han har det med at gå efter alt med fært af levende på! (Det
var måske nogen man skulle udnytte i forbindelse med anden form for
træning?

> [...]
> munden *smiler* hun ser virkelig ud som om at hun tror at hun skal dø når

Det er sådan noget man skal indlære fra hvalp tror jeg. Det skal virkelig
ligge til dem at ville når først de er oppe i alderen! Jeg tror den nemmeste
måde er at bekræfte dem i det de gør og ikke få dem til at gøre noget de
ikke vil... Altså det skal komme naturligt af lyst. Den naturlige drtift er
der når de er små for langt de fleste's vedkommende. Næsten alle hvalpe
hugger jo et eller andet og går med det i munden. Det er der du skal
bekræfte det inden den begynder at tygge... På den måde er vi også kommet
ret nemt hen over at Balto tygger i noget. Han har kun i en kort periode
tygget i noget når han var selv!

> Og i øvrigt tak for tilliden, jeg skal gøre mit bedste ved
> træning. Der er nok nogen vej dog. Jeg er fuldstændig nybegynder med
> Retriever.'

Jeg tror på at den bedste forudsætning er lysten til at ville lære det...
Det er 90% af vejen til succesfuld træning!

> Jeg havde en dejlig Chæfer for 10 år siden og det var DCH træning
> og hjemmeværnstræning. Markprøver er temmeligt anderledes.

Så har du jo det vigtigste... At du ved at træning ikke kun er på pladsen,
men også skal følges op der hjemme!

Rinnie

Fra : Winther

Dato : 17-07-03 11:31

> [...]
> i hånden. Det trækker ned hvis den smidder apporten... Og så er der jo
> heller ingen idé i at den samler noget op til dig og smidder det foran

Rinnie, hvis en hund smider apporten pga. godbidder, så er de brugt forkert.
Hele hemmeligheden ligger i timingen. Brug af godbidder er en rigtig god
måde til oplæring af apport, især hvis hunden ikke lige er født apportør.

Vh. Winther

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 17-07-03 11:46

> [...]
> måde til oplæring af apport, især hvis hunden ikke lige er født apportør.

Ja, det er rigtigt at det er godt for hunde der ikke lige er super
apportørere, men jeg synes ikke der er nogen grund til at gi' godbiden til
den gode apportør. Der er apporten i sig selv ros. Ta' min Balto feks. Jeg
har aldrig brugt godbidder i forbindelse med apport ved ham. Han afleverer
perfekt og elsker det! Jeg er lige ved at tro hvis jeg hev godbidder frem i
forbindelse med apporten nu ville han da spise den med ikke bide videre
mærke i den... hans fokus ville ligge på apporten!

Jenna skal lokkes lidt med godbidder. Der tar' vi indlæringen på en helt
anden måde. Når hun tar' noget her hjemme hun ikke må ta' kalder jeg på
hende og roooser hende imens hun har genstanden i munden og lidt efter tar'
jeg den og gir' hende så en godbid for at lade mig få genstanden i hånden.
Det har hjulpet meget på hende!

Jeg skal ikke kunne sige om det er fordi godbidderne bliver brugt
forkert, -ved bare at jeg flere steder i både nye og gamle artikler har læst
at det er bedst _ikke_ at benytte godbid ifb. med apport.

Rinnie
-Der som skrevet benytter begge dele, men kun fordi det er nødvendigt!

Fra : Leyna

Dato : 17-07-03 09:04

On Thu, 17 Jul 2003 00:08:43 +0200, "Itgrafen" <dorthe@itgrafen.dk>
wrote:

> [...]
>munden *smiler* hun ser virkelig ud som om at hun tror at hun skal dø når

Nu er det jo godt nok ikke mig du spørger, men vores lab-x henter skam
avisen hver dag. Det var egentlig ikke noget vi lærte ham. Han gjorde
det bare sådan af sig selv, og når så han afleverede fik han
selvfølgelig masser af ros. Det skal lige siges at avisen hverken er
bidt i, savlet på eller på anden måde ødelagt. Det "værste" kan være
en smule fugtighed, dér hvor han har holdt den.
Vi har dog trænet lidt med at sende ham frem med forskellige ting og
sager fra mig til min mand og omvendt. Det var lidt svært for ham at
forstå i starten, for hvorfor skulle han nu slippe den ting som han
havde fået af den ene af os og gi' den til den anden? Det var jo hans!
Han havde fået lov at ta' den. Her brugte vi meget ros og i
starten lidt godbidder. Det var noget af det nemmeste at lære ham,
måske forsi han selv lagde op til det fra start af.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk