Årlig vacconation
Fra : Therese

Dato : 14-07-03 21:54

Hej NG

Jeg har lige modtaget en "rykker" fra min dyrlæge mht. den årlige
vaccination. Vi har trukket det lidt, da vi har fået at vide nogen steder,
at det ikke er nødvendigt med en gang om året.
Hvad er jeres holdning herinde?
Bernhard er 17 mdr. Har det noget at sige?
Vi skal ikke til udlandet

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 15-07-03 07:34

Hejsa.

DKK`s krav til vaccinering er : som hvalp, som 1 årig og derefter hver 4.
år.

V H Gitte

Fra : Eifelvuf

Dato : 15-07-03 08:21

"Gitte & Thorleif" skrev d. 15-07-03 07:34 dette indlæg :
> Hejsa.
>
> DKK`s krav til vaccinering er : som hvalp, som 1 årig og derefter hver
4.
> år.
>
> V H Gitte

Hej Gitte.

Hvorfor skriver dyrlægen så efter vuffen een gang om året ? - jo jo jeg
ved godt du ikke kan stilles til ansvar for horfor dyrlægen gør det -
men jeg mener ; dyredoktoren har altid insisteret på, at det skal være
een gang om året.

Har du en anelse om hvorfor ?

Hvorfor afviger DKK´s krav _s å_ meget fra "almindelig" praksis fra
dyredoktorens side ?

*BEMÆRK*

*DISCLAIMER START*

Til de der måtte tvivle : ovenstående er ikke ironisk ment, - og er
derfor således seriøst ment som spørgsmål.
Tillige henvsises der ikke til bestemte personer, døde som nulevende,
til nogen bestemte lejligheder, og / eller til begivenheder, beskrevet
eller foregået her eller udenfor denne nyhedsgruppe, i nu- eller datid.
Endvidere er spørgsmålene ikke ment som en fornærmelse, nedrakning,
tilsvining eller på anden fornærmende måde.

*DISCLAIMER SLUT* (ironi)

Med venlig munter sommerhilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 15-07-03 17:34

Hejsa.

DKK vejleder ud fra nogle undersøgelser der har været i amerika, som viser
at dette er nok.
Så vidt jeg husker lavede man forsøg på Beagler, nogle blev vaccineret hvert
år mens andre blev mindre, resultatet er dette. Uden at I må hænge mig op på
min hukommelse mener jeg at huske at de mindst vaccinerede hund var mindre
syge end de ofte vaccinerede.
DCH ønsker stadig hundene vaccineret hvert år, så for jer der træner der
husk det.
At dyrlægerne ønsker at vaccinere hvert år forsvarede de den gang debatten
var oppe, med at de ikke kun vaccinere de sundhedstjekker også.
Og for min egen regning: De skal jo tjene penge.

V H Gitte

Fra : Eifelvuf

Dato : 16-07-03 09:05

"Gitte & Thorleif" skrev d. 15-07-03 17:34 dette indlæg :
> [...]
> var oppe, med at de ikke kun vaccinere de sundhedstjekker også.
> Og for min egen regning: De skal jo tjene penge.

Hej Gitte.

Det ville være kanon med en litteraturhenvisning.

Kan du skaffe den (altså om undersøgelsen i United States) ?

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 16-07-03 09:50

Hejsa.

Næ nej kontakt DKK Ingrid Klindrup, Hun ved en masse om emnet.
Glemte at skrive, at hvis man skal til udlandet skal hunden vaccineres
årligt og rabies. Der kommer nye regler snart.

V H Gitte

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-07-03 10:52

"Therese" <therese@SLETelverdalen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at det ikke er nødvendigt med en gang om året.
> Hvad er jeres holdning herinde?
> Bernhard er 17 mdr. Har det noget at sige?

Hej Therese

At vaccinere hvert år, er efter min bedste overbevisning noget som man kunne
kalde " Overkill " Hvert andet eller tredie år må være mere end rigeligt.
DCH kræver vaccination hvert år, jeg ved ikke hvad de bruger som begrundelse
for dette. Sommetider syntes jeg, de har en lille tendens til at gå
dyrlægens ærinder, og sjældent hundeejerens. Faktisk kan jeg ikke se der
skulle være noget der forhindrer, at vaccinationen kunne ske F.eks i DCH.
Selve vaccinationen koster sikkert ikke mange Kroner, så det var jo lige før
det kunne betale kontingentet. Så var det da sket med at bruge det
økonomiske argument, for ikke at gå til træning med deres hund. Dyrlægens
helbredsundersøgelse....Øh den giver jeg ikke meget for. Han lytter på
hunden, okay, det ville vi måske selv have svært ved. Han kigger tænder,
tja det kunne vi da godt selv have kigget efter. Den tid som det tager ham
at checke tænder, ligner på ingen måder den tid, som det tager din egen
tandlæge at checke dine egne tænder, og så er tandlægen endda billigere.
Han kigger i ørerne, det kunne man også uden problemer gøre selv. Den tid
det tager, siger mig da også, at der bliver ikke kigget særligt grundigt
efter. Har du ikke selv noget at tilføje, og du bare kom for vaccinationen,
så er dette helbredscheck dyrt købt. Når man som jeg, har haft en hund
indlagt, med så ondt i ryggen, at den havde bidt hul og det et stort et, som
så var blevet godt betændt, og flere små huller, så kalde det for et bistik,
barbere 20 % af hunden skaldet, og ikke opdaget, at hunden gik helt skævt,
så den egentligt havde problemer med ryg og nakke. Så er det altså lige før
man vil sætte et stort spørgsmålstegn ved dyrlægernes interesser. Tænker de
på mest dyrene, eller er det deres egen indtjening der tænkes mest på. En
af undskyldningerne man ofte hører, er de dyre huslejer som dyrlægerne skal
betale. Ja det er sikkert rigtigt, de betaler sikkert en høj husleje, men
det tror da pokker, med de FANCY klinikker som de efterhånden har stablet på
benene. Men skal vi så kigge på det, så er de altså ofte 10 dyrlæger om at
betale den husleje, så reelt sidder de faktisk billigere i husleje, end
landdyrlægen, som har sin praksis hjemme, så den argumentation holder ikke.
Jeg ved selvfølgelig ikke hvordan i andre ser på det, men jeg foretrækker
helt klart, noget mere dyrlæge, og lidt mindre klinik. Jeg tager mig gerne
til takke med en kompetent dyrlæge i et bryggers. Min hund blev glad igen,
takket været en kiropraktor, uden brug af medicin, og bare ved at rette op
på de fejl, som dyrlægen ikke opdagede. Hvor det efter min bedste
overbevisning faktisk burde have været dyrlægen, der anbefalede mig at gå
til en kiropraktor med hunden. Det er jo trods alt dyrlægen, der skal finde
ud af hvad hunden fejler, ikke mig.

M.V.H.....Benny..

Fra : x Vuf x

Dato : 19-07-03 11:34

Wed, 16 Jul 2003 11:52:18 +0200, Benny Mortensen wrote:

> [...]
>sidder de faktisk billigere i husleje, end landdyrlægen, som har sin praksis
>hjemme, så den argumentation holder ikke.

OG de har salg af dyrefoder og dyreartikler fra klinikken!

>Jeg ved selvfølgelig ikke hvordan i andre ser på det, men jeg foretrækker
>helt klart, noget mere dyrlæge, og lidt mindre klinik. Jeg tager mig gerne
>til takke med en kompetent dyrlæge i et bryggers.

Vi kunne ikke være mere enige.

--
Mvh Sonja P. sonpet@***pc.dk http://www.sonpet.dk

En, der intet ved og ved, at han/hun intet ved, ved mere end en,
der intet ved og ikke ved, at han/hun intet ved.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-07-03 12:07

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> En, der intet ved og ved, at han/hun intet ved, ved mere end en,
> der intet ved og ikke ved, at han/hun intet ved.

Hej Sonja

Ja og endnu værre, folk køber det, bare fordi dyrlægen anbefaler det.
Spørger man så hvad der er deri, så ved han det ikke, men skal hen og kigge
på sækken. Hvordan kan man anbefale noget, som man ikke ved hvad
indeholder. Hvis man kigger på dyrlægens sæk, og går hen i supermarkedet,
så står der det samme, på deres langt billigere produkt. Ingen har
tilsyneladende en forklaring på dette fænomen. Hvalpe foder, og foder til
voksne hunde, indeholder præcist det samme, det er bare i mindre stykker.
Gamle hunde skal udsultes, men det er det eneste foder der er forskel på.

M.V.H.....Benny..

Fra : J S L

Dato : 27-07-03 12:40

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kunne
> kalde " Overkill " Hvert andet eller tredie år må være mere end

Helt korrekt.

> [...]

> betale den husleje, så reelt sidder de faktisk billigere i husleje, end
> landdyrlægen, som har sin praksis hjemme, så den argumentation holder

Ja, lad os kikke på det... For det første kan man jo lade være med at købe
det foder og de artikler som dyrlægen har i sin praksis. Der er ingen tvang
i dette land.

For det andet så har alt det FANCY der findes inde i klinikken intet at gøre
med den dyre husleje. Samt at der tit og ofte er 1-2 partnere om et
dyrehospital, resten af de dyrlæger der er på stedet er "ansatte". Disse
betaler ikke husleje, de får løn.

For det tredje "hvis man har lidt forstand på ejendomme og økonomien omkring
denne" så er huslejen betydelig højere i de store byen end ude på landet.
Kvm prisen er dyere i byen end på landet. Så din argumentation holder ikke.

Mvh Jaime

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-07-03 13:05

"J S L" <J S L@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> denne" så er huslejen betydelig højere i de store byen end ude på landet.
> Kvm prisen er dyere i byen end på landet. Så din argumentation holder

Hej J S L

Hvad skulle rokke ved den. Om den ene dyrlæge er ansat eller selvstændig,
rokker ikke en disse ved sagen. Hvis du er en Dyrlæge, kan du klare et X
antal konsultationer i timen, skal vi sige 4 som den almindelige læge regner
med. Hvis der så er 10 dyrlæger, så er det altså 40 konsultationer i timen.
Så uanset om de betaler husleje, eller får løn, så tjener de penge hjem
alligevel. Hvis vedkommende er ansat, tjener de ejende dyrlæger bare endnu
flere penge. Det er ingen hemmelighed, at hvis du ikke kan tjene penge nok,
til din boss, så er det ud af vagten, og du vil blive erstattet af en som
kan tjene de penge din boss ønsker du skal tjene. Hvis du havde læst efter,
så stod der, at i forhold sidder de faktisk billigere end landdyrlægen med
praksis i egen bolig. Jeg kan ikke se, hvad der skulle bringe denne
anskuelse i fare.

M.V.H......Benny..

Fra : J S L

Dato : 27-07-03 13:52

> [...]
billigere end landdyrlægen med
> praksis i egen bolig. Jeg kan ikke se, hvad der skulle bringe denne

Hej Benny

Jeg har skam læst rigtigt. Nu taler vi kun udgifter OKEY!!! Hvis man ejer en
praksis et seperat sted i landet. Betaler man ejendomsskat efter det
pågældende områdes status, det være sig industri el. liebhaver status. Og
bor man på landet er ejendomsskatterne lavere end i byerne.

Det er jo så muligt at den dyrlæge der har praksis i byen har en højere
indtjening end ham der bor på landet. Så "betalingsposten" bliver mindre i
det samlede budget. De "faktiske udgifter" vil altid være højere i byen.

Den der har praksis hjemme har så de fordele og ulemper, der knytter sig til
erhverv i egen bolig.

Hvis du tror at en dyrlæge/anden erhvervsdrivende tjener "styrtende" med
penge blot fordi de har mange ansatte, så tro om igen. Der er en række
udgifter man betaler, det være sig forsikringer i % efter hvor mange ansatte
der er i firmaet osv. osv.

Jeg vil gerne vide hvor der i landet er praksiser med mere end 10 dyrlæger.
For der gider jeg sgu... ikke komme med min hund.

Forøvrigt er jeg fløjtende ligeglad med hvad min dyrlæge tager for en
behandling. Det drejer sig i bund og grund om tillid......

Mvh Jaime

Fra : Therese

Dato : 27-07-03 17:33

"J S L" skrev
> Jeg vil gerne vide hvor der i landet er praksiser med mere end 10
dyrlæger.
> For der gider jeg sgu... ikke komme med min hund.

Det gad jeg virkelig også godt vide. Jeg har aldrig hørt om en. (Derfor kan
der selvfølgelig sagtens være mange)
Men Benny... det lyder lidt som om du bruger en ekstrem overdrivelse for at
illustrere et eller andet, jeg ikke lige kan få øje på. Den med at foderet
hos dyrlægen er præcis det samme som i supermarkedet er jo en lodret løgn,
med mindre din dyrlæge sælger noget helt andet slags foder end dyrlægerne i
resten af landet. Jeg fodrer ikke selv med dyrlægens, da jeg mener det er
for dyrt, men derfor behøver man jo ikke kalde det svindel. (Sådan opfatter
jeg din udtalelse)

Jeg er desuden enig med Jaime om det med indtægter i. f. t. udgifter i byen
contra på landet.

> Forøvrigt er jeg fløjtende ligeglad med hvad min dyrlæge tager for en
> behandling. Det drejer sig i bund og grund om tillid......

Lige præcis min holdning. Og hvis du er utilfreds så skift da til en anden.
Du behøver jo ikke dømme alle over en kam, eller hvad det nu hedder....

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-07-03 02:22

> [...]
anden.
> Du behøver jo ikke dømme alle over en kam, eller hvad det nu hedder....

Hej Therese

Du skal også læse hvad der står. At Hvalpefoder, og almindeligt foder, er
det samme, bare hvalpefoderet er i mindre stykker. Det gælder, om det er
Hills, Pedigree Pal, eller brugsens det billigste. Det er det i hvert fald
ifølge varedeklarationen, og den har jeg altså ikke haft noget med at gøre.
Jeg har bare læst den. Hvis foder der er det bedste, skal jeg nok lade være
med at udtale mig om, for det er mildest talt ikke til at blive klog på.
For igen ifølge deklarationerne, er der faktisk meget lidt forskel på de
forskellige produkter, men de har mange forskellige måder at sige det samme
på.

De er lige som to politikere, som spørger hinanden. Hvad sagde du så idag.
Hvortil den anden svarede " Ingenting ". Hvortil den første svarer, " Det
ved jeg da godt, men hvordan formulerede du det ".

Til gengæld tilstår jeg gerne, at jeg siger at dyrlægen anbefaler Hills,
mest fordi de selv handler med det. Det vil jeg til enhver time stå ved.

M.V.H.....Benny..

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 29-07-03 17:02

Vores dyrlæge anbefalede faktisk ikke Hills, selvom han sælger det selv. Han
nævnte faktisk tre eller fire mærker, som han ville anbefale, og han handler
altså kun med det ene, og som han ovenikøbet gjorde opmærksom på, var Hills
det dyreste af dem...

Han anbefaler i øvrigt også, at man ikke bruger det samme tørfoder hele
hundens liv...

Så jeg syntes, at vores dyrlæge har været meget proff i den henseende...

--
Zemma Luise Zimling Westh

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-07-03 02:04

> [...]
>
> Forøvrigt er jeg fløjtende ligeglad med hvad min dyrlæge tager for en
> behandling. Det drejer sig i bund og grund om tillid......

Hej J S L

Tja jeg mener der er 9 stk på Aalborg dyrehospital. Hvor mange der er i
Gistrup kan jeg ikke huske. Men hvis du antager at ejendomskatterne er
mindre på landet, end den er i byen, så tager du da lidt fejl. Din
ejendomskat er sat ud fra den almindelige offentlige vurdering. Så jo dyrere
hus, jo mere ejendomsskat.

Faktisk er det en fordel for dyrlægerne at rotte sig sammen, og lave F.eks
Aalborg dyrehospital. Det giver dem faktisk ikke så lidt fordele, som
landdyrlægen med praksis i boligen ikke har. Så derfor, i praksis, sidder
landdyrlægen dyrere, end disse flotte klinikker. Men jeg tror faktisk at du
får helt forkert fat i denne tråd. Det som var på tale var prisen for at
komme hos dyrlægen, hvor så disse huslejer blev brugt, som argument, for at
bevare de dyre konsultations priser. Jeg satte på ingen måder,
spørgsmålstegn ved de forskellige dyrlægers kvalifikationer. Hvis der skal
sættes spørgsmålstegn ved dem, så foretrækker jeg at gøre det, ganske
personligt, så kan folk selv tage beslutning, om de mener der er grundlag
for at være utilfreds, eller jeg bare er hysterisk.

Så skriver du, at hvis der var 10 dyrlæger, så ville du ikke komme der.
Hvorfor dog ikke ???... Det harmonerer da ikke så godt med ideen om tillid.
Kan du ikke have tillid til en dyrlæge, der har slået sig sammen med 9 andre
???...

Ja helt klart, vi taler udgifter / indtægter, og det har vi gjort hele
tiden, og som jeg hele tiden har sagt....." I Forhold ".

Når jeg F.eks bruger Aalborg dyrehospital, og Gistrup dyreklinik som
eksempler, skal det ikke opfattes som værende negativt. Men de ligger da
begge tæt på det ovennævnte antal, hvis endda ikke over, og jeg antager
ikke, at nogen af dem, er landets største.

M.V.H.....Benny..

Fra : x Vuf x

Dato : 28-07-03 09:09

Mon, 28 Jul 2003 03:04:00 +0200, Benny Mortensen wrote:
>"J S L" <J S L@privat.dk> skrev...

>Hvorfor dog ikke ???... Det harmonerer da ikke så godt med ideen
>om tillid. Kan du ikke have tillid til en dyrlæge, der har slået
>sig sammen med 9 andre???...

Jeg bryder mig heller ikke om de dyrehospitaler, der har mange ansatte.
Det er nu kun på grund af, at har du et dyr, der skal i videre behandling,
skal du ikke regne med at det er en og samme læge, der behandler dyret
gennem hele forløbet.

> [...]

>landdyrlægen med praksis i boligen ikke har. Så derfor, i praksis, sidder
>landdyrlægen dyrere, end disse flotte klinikker.

Ja for eks. har de råd til dyrere apparater. De skal igen tjenes ind
igen, og derfor stiger konsultationsprisen.

>Men jeg tror faktisk at du får helt forkert fat i denne tråd. Det som
>var på tale var prisen for at komme hos dyrlægen, hvor så disse huslejer
>blev brugt, som argument, for at bevare de dyre konsultations priser.

Jeg finder det dybt idiotisk, at det skal koste over 400,- bare at træde over
dørtærsklen dyrlægen!

>Jeg satte på ingen måder, spørgsmålstegn ved de forskellige dyrlægers
>kvalifikationer.

Ej heller jeg. Det er jo en helt anden diskution.

>Ja helt klart, vi taler udgifter / indtægter, og det har vi gjort hele
>tiden, og som jeg hele tiden har sagt....." I Forhold ".

Katte skal ha´ ormekur hvert halve år. Hvor mange mon får det,
nu hvor kuren skal købes på recept, der igen kun kan fås, hvis
dyrlægen har set katten?!
Hvor mange landmænd lader ikke bare svinene dø i boksen, fordi
de ikke har råd til at få barselshjælp af en dyrlæge?
Få nu ikke en ny diskution ud af det her; jeg sætter under ingen
omstændigheder navn på!
Mange dyr, små og store, ville kunne reddes, hvis priserne var
så fair, at folk havde råd til at komme til dyrlæge. I dag skal
der mange gange tælles på knapper.

Fra : J S L

Dato : 28-07-03 17:53

> [...]
> mindre på landet, end den er i byen, så tager du da lidt fejl. Din
> ejendomskat er sat ud fra den almindelige offentlige vurdering. Så jo

Det var jo faktisk det jeg skrev mht. hvilken status et område har. Men ok
jeg formulerede det måske ikke lige godt nok.

> Så skriver du, at hvis der var 10 dyrlæger, så ville du ikke komme der.
> Hvorfor dog ikke ???... Det harmonerer da ikke så godt med ideen om
tillid.

Jo, det gør....hvis jeg akut får brug for min dyrlæge, og han/hun er
optaget, så bliver jeg booket ind til en anden som jeg undskyld udtrykket
"ikke har en skid tillid til"

Men det lader til at vi begge to er gået lidt fejl af hinanden. Så der er
ingen grund til at fortsætte diskutionen.

Mvh Jaime

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-07-03 08:34

> Jo, det gør....hvis jeg akut får brug for min dyrlæge, og han/hun er
> optaget, så bliver jeg booket ind til en anden som jeg undskyld udtrykket
> "ikke har en skid tillid til"

Hej J S L

Hvis jeg akut får brug for en læge, så må jeg tage til takke med den læge
der har vagt på skadestuen / lægevagten.
Det samme gælder for hunden. Man må tage den dyrlæge, som nu er ved hånden,
hvis det er så vigtigt, at hunden ikke kan vente. Men har du en fast
dyrlæge, på et dyrehospital, og en hund som er inde i et længere
behandlingsforløb, og dermed måske sart for andre mediciner, så er jeg helt
sikker på, at den faste dyrlæge, smider hvad han har i hænderne, hopper på
det og kommer stormende, og overlader de patienter som er der til
regelmæssigt eftersyn, til en af de andre dyrlæger. Jeg ville da sige det
sådan, at hvis ikke han gjorde det, så var han ikke min hunds dyrlæge
længere.

M.V.H.....Benny..

Fra : Tjinca

Dato : 17-07-03 15:08

Har selv debatteret emnet med min veninde der er dyrlægestuderende.

Mange siger at den årlige vaccine er til for at dyrlægerne skal tjene penge.
Hvilket hen ad vejen også er min opfattelse.

Dette nægtede hun, da hun mener at vacciner er et af de ting dyrlægerne
inkasserer mindst på. Tilgengæld måtte hun tilstå at en vaccine højst
sandsynligt holder i flere år, hvilket man har erfaret hos mennesker.
Grunden til at man så råder folk til at revaccinere hvert år, skyldes nogle
antistoffer der ikke kan spores i dyret efter 1 år. Men det er dog ikke et
bevis på at vaccinen ikke skulle virke alligevel.