Prob. med PCbus netværkskort i debian sid.
Fra : Casper Angelo

Dato : 14-07-03 20:20

Hej NG.

Jeg har et problem med at få et CardBus (PCMCIA) netværkskort til at
virke i min Debian bærbare.

PCMCIA systemet ser ud til at fungere fint. Kortet bliver genkendt som
et netkort når jeg sætter det i, og lamperne i kortet (link, activity,
power...) begynder at blinke. En inspection af syslog viser også at
cardmgr melder det nye korts ankomst uden fejl.
Ligeledes kan jeg 'eject'e kortet, hvor strømmen slukkes og jeg kan
fjerne kortet uden fejl...

Desværrer dukker kortet aldrig op som et netkort overfor systemet.
Ifølge how-to's og manualer burde kortet automatiskt poppe op som
"eth0" - Det gør det bare ikke.

Mit spørgsmål går derfor på; hvilken process/subsystem overtager
kontrollen med et netkort efter det er meldt klar fra cardmgr, og
opretter en ethernet-device (e.g. eth0) ? Og hvorfor ser den ikke det
nye kort?

Mit umiddelbare gæt var at jeg ikke havde driveren indlæst i kernen,
så jeg kompilede mig en ny kerne med modul-support for alle de typer
CardBus netkort der var i kernel-source'en. Ingen af dem ændrede
noget...

Et kig på lsmod viser at den aktuelle netkort drivers modul (e.g.
pcnet_cs) er "unused", og det passer jo meget godt med at kernen ikke
får at vide at det nye kort er i porten. Men hvorfor ?

Med venlig hilsen

   Casper Angelo
   Kbh V.

PS: Ja, kortet er testet på en anden maskine og det virker

===========================
Computer: Toshiba Portégé 7020ct
System:   Debian - Sid
kernel:   2.4.21
CardBus controller: Toshiba ToPIC95
Netkort: TRENDnet TE100-PCBUSR

Fra : Jan Larsen

Dato : 14-07-03 20:40

Casper Angelo wrote:

> [...]
>
> Casper Angelo
> Kbh V.
>

> PS: Ja, kortet er testet på en anden maskine og det virker

ok dit netkort er fundet...men har du sat dit netværk op ??

/Jan

Fra : Casper Angelo

Dato : 14-07-03 20:49

On Mon, 14 Jul 2003 21:40:06 +0200, Jan Larsen <jan@snubi.dk> wrote:

> [...]
[snip]

>ok dit netkort er fundet...men har du sat dit netværk op ??

Jeps.

Jeg har en docking-station til den bærbare med et indbygget netkort.
Når jeg booter maskinen i denne, virker alting perfekt med dette
netkort; det bliver genkendt, bliver autokonfigureret med DHCP og
alting kører.

Desværrer er det jo lidt meget at skulle slæbe dockingstationen med
bare for at få en netforbindelse

Mvh
   Casper Angelo

Fra : Jan Larsen

Dato : 14-07-03 23:51

Casper Angelo wrote:

> [...]
> alting kører.
>
> Desværrer er det jo lidt meget at skulle slæbe dockingstationen med

Bliver det ikke fundet som eth1 hvis det indbygget er eth0 ?
kig i /etc/network/interfaces og konfigure eth1 som eth0 er konfiguret.

/Jan

Fra : Casper Angelo

Dato : 15-07-03 09:09

On Tue, 15 Jul 2003 00:50:44 +0200, Jan Larsen <jan@snubi.dk> wrote:

>Bliver det ikke fundet som eth1 hvis det indbygget er eth0 ?
>kig i /etc/network/interfaces og konfigure eth1 som eth0 er konfiguret.

Nope, jeg prøver pcmcia kortet når computeren ikke er docket, dvs
intet andet netkort i maskinen.

Jeg har konfigureret eth1 magen til eth0, dvs til DHCP opsætning, bare
for det tilfældes skyld at den skulle finde på at kalde det for eth1.
Men, der er ingen ethX devices overhovedet efter indsættelse af pcmcia
kortet. ifconfig viser kun loopback devicen "lo" og ikke andre.

Jeg synes efterhånden det er lidt mystiskt...

Mvh
   Casper

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-07-03 09:19

Casper Angelo <prospero.fjerndette@image.dk> writes:

> Men, der er ingen ethX devices overhovedet efter indsættelse af pcmcia
> kortet. ifconfig viser kun loopback devicen "lo" og ikke andre.

Tjekker du med 'ifconfig' eller 'ifconfig -a'?

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | IBM bought Xenix from Microsoft instead of buying

Fra : Casper Angelo

Dato : 15-07-03 09:50

On Tue, 15 Jul 2003 10:18:55 +0200, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

>Tjekker du med 'ifconfig' eller 'ifconfig -a'?

' ifconfig ' bare... så vidt jeg kunne læse mig til burde det liste
alle de network interfaces der er i systemet. Har jeg læst galt?

Et forsøg med ' ifup eth0 ' (eller eth1) melder ' No such device ',
hvilket får mig til at tro at kernen ikke ved at der er et netværks
kort.

Mvh
   Casper

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-07-03 09:59

> ' ifconfig ' bare... så vidt jeg kunne læse mig til burde det liste
> alle de network interfaces der er i systemet. Har jeg læst galt?

Ja, 'ifconfig' alene viser kun konfigurerede interfaces. For at vise
alle interfaces kernen kender skal man bruger 'ifconfig -a'. fra
manualsiden:

If no arguments are given, ifconfig displays the status of the
currently active interfaces. If a single interface argument is
given, it displays the status of the given interface only; if a
single -a argument is given, it displays the status of all
interfaces, even those that are down. Otherwise, it configures
an interface.

Jeg oplever selv at Debipan vist nok forsøger at konfigurerer
netværket før den konfigurerer pcmcia-kort. Dette skaber så problemer
med at mine pcmciakort ikke bliver konfigureret ordentligt.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Casper Angelo

Dato : 15-07-03 10:14

On Tue, 15 Jul 2003 10:58:34 +0200, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

>Ja, 'ifconfig' alene viser kun konfigurerede interfaces. For at vise
>alle interfaces kernen kender skal man bruger 'ifconfig -a'. fra
>manualsiden:

Tak for det :- ) jeg checker så snart jeg kommer hjem.

>Jeg oplever selv at Debian vist nok forsøger at konfigurerer
>netværket før den konfigurerer pcmcia-kort. Dette skaber så problemer
>med at mine pcmciakort ikke bliver konfigureret ordentligt.

Men det forklarer vel ikke hvorfor jeg ikke kan starte netværket efter
pcmcia konfigurationen er foretaget ?

Det er ok at kortet ikke er klar af sig selv efter boot (pga.
rækkefølgen af konfigurationen), men jeg vil kunne starte kortet når
jeg skal bruge det.

Ved du hvilket susbsystem der etablere devicen eth0 når cardmgr har
meldt et nyt kort? Nogen må jo sørge for at det sker? Er det kernen?

Mvh
   Casper