Hjælp til Fluekast!
Fra : René Mærsk

Dato : 14-07-03 16:35

Jeg har fisket/kastet med flue en del år nu, men hånden på hjertet, jeg har
aldrig været nogen "ørn" til at kaste. Gennem årene har jeg haft
forskellige stænger, alle i den billigere ende af skalaen. Sidste år
erhvervede jeg mig en lidt dyrere stang. Det er en Fenwick Black Night Hawk
HMX 10 fod #7-8. Den virker som om aktionen er ret langsom. Mit problem er
at fluen/forfanget hænger i fremkastet og derved griber fat i hovedlinen
(som det gjorde da jeg startede med at lære fluekastet). Hvis nogle skulle
have nogle ideer/ løsninger på dette problem vil jeg meget gerne "høre"
dem. MVH RENÉ

Fra : Alex Linaa

Dato : 14-07-03 12:35

"René Mærsk" <renefimus@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> have nogle ideer/ løsninger på dette problem vil jeg meget gerne "høre"

Prøv at sætte en line af en lavere klasse på. Det lyder som om du er nødt
til at starte dit fremkast før bagkastet er helt strakt, hvilket som regel
får linen til at fise fremad i en meget smal bue, idet fremkastet bliver for
hårdt..
Alternativt få en hjælper til at se, om du har højde nok på dit bagkast, og
om du starter dit fremkast for tidligt. Et bagkast skal faktisk sigtes opad,
ikke bagud.

vh Alex Linaa

Fra : Per, Odense

Dato : 14-07-03 17:00

> [...]
> have nogle ideer/ løsninger på dette problem vil jeg meget gerne "høre"

Tag evt. et kig på denne side. Der er forslag til løsning af dit problem.
http://www.flycasting.dk/Dansk/Dansk.htm

MVH Per, Odense

Fra : Lasse Karlsson

Dato : 14-07-03 17:22

> [...]
> have nogle ideer/ løsninger på dette problem vil jeg meget gerne "høre"

Hej René

Det du oplever er en såkaldt tailling loop, denne opstår,
når ens stangspids føres i en konkav bane fra bagerste stop, til forreste
stop
(eller omvendt, men nu var det i dit fremkast du nævnte den opstod
Udfra det du siger, vil jeg mene at det er din kastevinkel (den vinkel man
kan forestille sig dannes
mellem stangen i stoppene) der er for smal i forhold til hvor dybt du bøjer
stangen i kastet.
Løsningen er at matche bøjningen i stangen med kastevinklens størrelse, dvs
åbne vinklen op.

Der er flere andre mulige årsager til en tailling loop, men uden at have set
dig kaste
er det svært at afgøre 100% hvad der ligger til grund for det.
Et godt råd er at opsøge et kursus, og få en god instruktør til at kigge på
dit kast.

Mvh
Lasse Karlsson

Fra : Lars Møller

Dato : 14-07-03 21:29

Hej René

Det kan også være tilfældet at du ikke giver et markant stop ved
afslutningen af fremkastet. Hvis du bare lader stangen forsætte i
fremkastet, så får den underste linebue samme fart som den øverste linebue,
og det får flue og forfang til at 'falde ned' og 'taile' din line. Prøv evt.
også at lægge dine kaste lidt længere mod siden, så vil flue 'falde' forbi
underste linebue (men det er selvfølgelig ikke optimalt)

MVH
Lars Møller

Fra : Lasse Karlsson

Dato : 14-07-03 22:38

> [...]
forbi
> underste linebue (men det er selvfølgelig ikke optimalt)

Hej Lars

Jeg ville blive meget glad, hvis du kunne uddybe det at underlinen skulle
kunne have samme fart som overlinen (der kan i et normalt fluekast kun være
tale om en linebue)

Mvh
Lasse Karlsson

Fra : Lars Møller

Dato : 17-07-03 22:16

Hej Lasse

Jeg skulle måske have skrevet 'den underste DEL af linebuen' - der er
selvfølgelig kun en linebue, med mindre man er 'trickkaster' (*G*).
Problemet er at hvis den øverste del af linebuen ikke er i bevægelse fremad
hurtigere end den underste del af linebuen, så 'klapper' kastet sammen og
fluen vil så ofte komme til at taile.
Håber det er en lidt bedre forklaring - jeg undskylder.....

Hilsen
Lars Møller

----------------------------------

Fra : Henric

Dato : 16-07-03 00:03

Min danska är lite rostig men om det är så att tafsen/flugan griper tag i
huvudlinan i framkastet kan det bero på att du snärtar lätt med spöt när du
trycker fram linan. Typisk skada från spinnfisket för mig och många andra.
Mitt sätt att lösa detta är att fiska med bättre timing (linsträckning när
man vänder linna är av vikt) och med spöt arbetande i ETT plan (det som
ibland kallas x - z planet, ej y-led) med 90 graders vinkel med marken (dvs
in med armbågen och handen så att det känns som om linan nästan skulle
pricka dig i ansiktet i bakkastet.). Då laddar man spöt bättre och
kompenserar förhoppningsvis inte med någon felaktig kraft eller snärt.
Hoppas tipsen kan vara till nytta även om jag inte är någon direkt
kastexpert själv.
Mvh Henric
www.henric.nu