Brækket ben
Fra : Susan

Dato : 14-07-03 12:07

Hej gruppe

Jeg har været så møg uheldig at jeg har brækket benet her for 4 uger
siden. Skinnebenet er brækket helt oppe i knæleddet. (Fractura partis
proximalis tibiae). Jeg er blevet opereret og har fået en skrue i
knæet. På torsdag er det 4 uger siden min operation, og jeg skal have
ændret min donjoy skinne, så jeg kan bøje 90 grader i stedet for de nu
kun 30 grader.

Jeg har aldrig prøvet at brække noget før, og jeg har lidt spørgsmål
ang. genoptræning.

Jeg har fået at vide at jeg ikke må støtte i 8 uger, så jeg er ca.
halvvejs. Hvordan gør jeg så bagefter? Er det noget med stadig at gå
med krykkerne for at hjælpe benet lidt?
Hvordan foregår sådan noget genoptræning og hvor lang tid kan det tage
før jeg kan bevæge mit ben normalt igen?

Jeg vil lige sige at jeg er 25, sund og rask og i toppen af normal
BMI. Jeg dyrker ikke nogen form for sport normalt. Har stillesiddende
arbejde.

Venlig hilsen

Susan

Fra : Frederiksen

Dato : 14-07-03 19:10

> [...]
> Hvordan foregår sådan noget genoptræning og hvor lang tid kan det tage
> før jeg kan bevæge mit ben normalt igen?

Jeg brækkede armen i december - nemt lille ukompliceret brud. Det tog ca. 4
måneder, så var armen så god som ny. For næsten 4 år siden brækkede jeg
håndledet, og det var lige så lille og ukompliceret, men det døjer jeg
stadig med, og kommer formentlig aldrig til at kunne bøje håndledet lige så
meget som inden det brækkede.
Fra jeg fik gibsen af til armen var nogenlunde gik der 2 måneder. Derefter
går det kun meget langsomt fremad. Der skal masser af træning til, men det
kan en fys. vejlede dig om.

Mvh Maria