Hvad fodre i med ?
Fra : Jesper Buch

Dato : 14-07-03 10:28

Jeg er lidt nysgerrige efter at vide, hvad folk fodre deres fisk med.

Af levende foder bruger jeg selv lidt af hvert:

- Hvide mygge larver
Gode til alle fisk der kan gabe over dem.
- Alm. Døgnflue larver
Llidt mindre en hvide myggelarver og lidt hurtigere . . . . der skal
jagtes lidt mere for at fange dem
- Bugsvømmer ( god til lidt størrer fisk )
Dette er ikke en vandkalv. Det er en planteæder, som ikke tager fiske
yngel, som vandkalven gør.
- Dafnier
- Melfluer og deres larver ( dem som ikke er til at komme af med når de
først er i køkkenet )
De fleste fisk kan godt lide insekter på vandoverfladen.
- Vandnymfe larver
Kun til størrer fisk, som ikke har yngel da dette er en kødæder lige som
guldsmedelarven og stor vandkalv larve.
Fin til f.eks. scalarer.
- Mosesnegl . . . . Pragt Smerling er vilde med dem
De bliver ofte spist om natten, så hvis man ikke er interesseret i, at
sneglene kravler for meget rund i akvariet bør de sætte i om aftnen lige før
lyset slukker.
Ved ikke om der er andre end smerlinger der spiser snegle.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-07-03 12:47

Jesper Buch wrote:
> Ved ikke om der er andre end smerlinger der spiser snegle.

Netsmerlinger minder en del om pragtsmerlingen, men bliver ikke
helt så stor - men er også glad for snegle.

Så er der dværgkuglefisk, men det er så ikke en smerling - men de
æder også snegle......

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Jesper Buch

Dato : 14-07-03 13:07

"Jan Vestergaard" <jan@nomailjve.dk> skrev i en meddelelse

> Netsmerlinger minder en del om pragtsmerlingen, men bliver ikke
> helt så stor - men er også glad for snegle.
> Så er der dværgkuglefisk, men det er så ikke en smerling - men de
> æder også snegle......

Ja kulge fisk ja . . . det var også andre end smerling jeg mente.

Fra : jabbe

Dato : 14-07-03 19:19

> - Dafnier

Hvor store er Dafnier???

Og hvordan forbereder man dem til senere brug inden de fryses ned?
Jeg har tænkt på at blande dem med lidt vand og putte dem i isterning
poser... er det en god ide??

--
J@bbe

Remove NOSPAM from mail adress
530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen af
det)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth drager(dem med 2 snore i luften)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : thomas schreiber

Dato : 14-07-03 19:28

> Og hvordan forbereder man dem til senere brug inden de fryses ned?
> Jeg har tænkt på at blande dem med lidt vand og putte dem i isterning
> [...]

Med mindre du er 110% sikker på at der ikke er noget der bare minder om
sygdom i den sø du fanger dem, vil jeg fraråde at gøre det. For mange har
fået sygdom med hjem, og mistet mange fisk på denne måde.

/ts

Fra : Jesper Buch

Dato : 14-07-03 20:10

"thomas schreiber" <blabla@blabla.com> skrev i en meddelelse

> Med mindre du er 110% sikker på at der ikke er noget der bare minder om
> sygdom i den sø du fanger dem, vil jeg fraråde at gøre det. For mange har
> fået sygdom med hjem, og mistet mange fisk på denne måde.

Der er ingen garanti men jeg har aldrig haft problemer med sygdom overført
fra vandhuller . . . . jeg syns det er det værd men vælg et vandhul, hvor
der ikke er fisk eller hvor du ved andre henter foder.

Tror ikke der er ret mange bakterier, som kan overføres og overleve ret
længe i akvariet. vandet er 10 grader varmere og meget hårdere + der en
anden kemi og en stabil iboende bakterie kultur, som de får svært ved at
konkurerer med.

Men der er jo nogle der har haft problemer med det . . . . især dem der
handler med dette foder og helst ikke vil have at man gratis render ud og
henter det selv samme sted.

Fra : Jesper Buch

Dato : 14-07-03 20:33

> Med mindre du er 110% sikker på at der ikke er noget der bare minder om
> sygdom i den sø du fanger dem, vil jeg fraråde at gøre det. For mange har
> fået sygdom med hjem, og mistet mange fisk på denne måde.

Iøvrigt kan der lige så vel være sygdom i det levende foder, som akvarie
handleren sælger . . . f.eks. hvide myggelarver mm..

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-07-03 11:49

thomas schreiber wrote:
> [...]

Næringsværdien for daphnier er for ringe til at det IMHO kan betale sig at
døje med nedfrysning.

> Med mindre du er 110% sikker på at der ikke er noget der bare minder
> om sygdom i den sø du fanger dem, vil jeg fraråde at gøre det. For
> mange har fået sygdom med hjem, og mistet mange fisk på denne måde.

I mine nu snart 40 år som akvarist har jeg aldrig før hørt at levende foder
skulle være kilde til sygdom.
Kun er der muligheden for at indslæbe hydra eller planarier - men fordelene
ved levende foder overstiger så langt ulemperne.

vh
Jan

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 16-07-03 09:09

> Ved ikke om der er andre end smerlinger der spiser snegle.

Nøglehulsciklider.

/martin

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 16-07-03 10:28

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> writes:

> Nøglehulsciklider.

Og så vidt jeg har erfaret med mine, så gør den beslægtede rundhovedet
cichlide det også.

Og skal man vel også nævne kuglefisk, men de er jo ikke det mest
oplagte valg til at gå sammen med andre fisk.

/Esben
--
It's so cold here, the lawyers have there hands in their own pockets!