Myggelarver?
Fra : Bonnie Højlund

Dato : 13-07-03 18:59

Hej!

Jeg har en regnvandstønde, hvor jeg lige har opdaget en masse små
myggelarver. Kan jeg godt give nogle disse, som foder, til mine fisk (molly,
guppy og platy)?

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-07-03 19:49

"Bonnie Højlund" <b.hoejlund@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har en regnvandstønde, hvor jeg lige har opdaget en masse små
> myggelarver. Kan jeg godt give nogle disse, som foder, til mine fisk

De vil elske det (fiskene)

--
Mvh,
Ole

Fra : jabbe

Dato : 14-07-03 04:14

> (molly,
> >
> De vil elske det (fiskene)

Indeholder regnvand ikke formeget tungmetaller, der er jo trods alt noget
mere forurening end i stenaldern...???

Og er vandet ikke mere forurenet i en regnvandstønde end i et vandhul???

Har ingen anelse om dette men syntes bare det kunne være sådan.....

--
J@bbe

Remove NOSPAM from mail adress
530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen af
det)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth drager(dem med 2 snore i luften)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-07-03 05:20

"jabbe" <jabbe@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Indeholder regnvand ikke formeget tungmetaller, der er jo trods alt noget
> mere forurening end i stenaldern...???

Det kan jeg ikke huske......!
Men regnvand er renere nu end for 20-30 år siden.

> Og er vandet ikke mere forurenet i en regnvandstønde end i et vandhul???

Og hvorfor skulle det være tilfældet?

> Har ingen anelse om dette men syntes bare det kunne være sådan.....

Og der tror jeg, du tager fejl. Fornuftigt indsamlet ( ikke fra
tagpap/tjæret tag ) regnvand er
fint til sarte regnskovsfisk - og myggelarver. Faktisk er regnvand en
ultimativ forudsætning for liv
på jorden.

Fra : jabbe

Dato : 14-07-03 17:48

> Og hvorfor skulle det være tilfældet?

Der er ikke just mange planter i en regnvandstønde til at optage
tungmetallerne..
Jeg har overhovedt ingen kendskab til det men tænkte bare at det nok var
sådan..

Det er så sandt som det er sagt..

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 15-07-03 09:55

> Indeholder regnvand ikke formeget tungmetaller, der er jo trods alt noget
> mere forurening end i stenaldern...???

Jeg kan ikke se hvor de skulle komme fra, så lang tid der ikke er
bly/kobber/zink tag(rende).

Tungmetalbelastningen her i dronningeriget er _meget_ lav, med mindre du bor
lige op ad et metalstøberi (eller har en hobby med at afbrænde
elektronik/kabelskrot

mvh

Martin

Fra : jabbe

Dato : 15-07-03 15:36

> [...]
bor
> lige op ad et metalstøberi (eller har en hobby med at afbrænde

Nu tænker jeg nu mest på bilerne der prutter..:)
Det der med kabelskrot har jeg faktisk tænkt på men det holder mig voldsomt
tílbage når jeg tænker på forureningen...:)

Vi skal jo tænke på at vi har lånt jorden af vores børn....

Fra : jan h

Dato : 15-07-03 19:40

hvad har kabelskrot med det her at gøre
? i forhold til altmuligt andet

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 16-07-03 09:19

"jan h" <hermann.dk@tdcspace.dk> wrote in message
> hvad har kabelskrot med det her at gøre
> ? i forhold til altmuligt andet

Potentielt ret meget. Det var på et tidspunkt nogle mennesker i de tyndere
befolkede dele af landet som udvandt kobber fra gamle ledninger & kabler ved
at brænde dem for at fjerne isoleringen. Det foregik vist i åbne olietønder
og gav et farligt svineri, da isoleringen ofte indeholder cadmium, bly og
zink (ud fra hukommelsen). Det gav nok ogå en del dioxin.

Derfor kan der lokalt, hvis den slags stadig foregår, være noget
tungmetalforurening.

Jeg arbejdede i en tidligere inkarnation med genvinding af tungmetaller i
England, men måtte skifte branche da jeg kom til Danmark igen, da der ikke
var noget arbejde i den slags. Sammenlignet med f.eks USA, Canada og
Storbritannien har men her i landet reelt smeget små problemer på det
område.

mvh

Martin

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 16-07-03 09:22

> Nu tænker jeg nu mest på bilerne der prutter..:)

Der sælges ikke blybenzin i EU mere, bortset fra veteranbilsejere som vist
kan få det på recept

Selv den røde hane på tankstatione indeholder benzin med blyerstatning nu om
dage - læst selv næste gang du kommer forbi.

/Martin

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-07-03 12:04

jabbe wrote:

> Indeholder regnvand ikke formeget tungmetaller, der er jo trods alt
> noget mere forurening end i stenaldern...???

Næh - og yderligere er det så heldigt, at fisk er relativt lidt følsomme for
tungmetaller.

vh
Jan

Fra : Torben l

Dato : 13-07-03 18:31

ja , der er faktisk folk der ligefrem "avler" myggelarver på den måde ..

Bonnie Højlund <b.hoejlund@wanadoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f119dc4$0$24726$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...