Kvaagaard, KARLEBO sogn 1845
Fra : Sven Trønning

Dato : 13-07-03 15:21

Hej NG

Noget som ved noget om en gård der i folketælling 1845 Frederiksborg,
Lynge-Kronborg, Karlebo sogn hed KVAAGAARD og som Waldemar Engelsted
ejede/forpaktede??
Jeg har prøvet Trap, Større danske gårde og lignende, men jeg kan ikke finde
gården.

på forhånd tak

Svenn Chr. Trønning

Fra : Anders B. Christophe~

Dato : 13-07-03 14:21

"Sven Trønning" <sct@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Noget som ved noget om en gård der i folketælling 1845 Frederiksborg,
> Lynge-Kronborg, Karlebo sogn hed KVAAGAARD og som Waldemar Engelsted
> ejede/forpaktede??

Kan det være en læsefejl for Nivaagaard?
Med venlig hilsen
Anders B. Christophersen

Fra : Jens E. Christiansen

Dato : 13-07-03 20:04

Prøv at spørge på Karlebo lokalhistoriske Arkiv. Det er så vidt jeg ved
bemandet i sommerferien.

kla@karlebib.dk

m.v.h.
Jens E.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 13-07-03 21:23

"Sven Trønning" <sct@mail.tele.dk> wrote in message news:3f1169f7$0$76085$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> ejede/forpaktede??
> Jeg har prøvet Trap, Større danske gårde og lignende, men jeg kan ikke finde

Det kan jeg heller ikke i Karleboe 1840

Kvæg gaard ? Kvægsholm Kvægsgaard ??

cattle farm Store Nivaae Gaard ?

Teglværksvej, Nivaa http://www.kms.dk før og nu

Hugh W

______________________ searched _____________________
Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Karlebo, 373, , Kvaagaard, 45, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Waldemar Engelsted, 47, Enkemand, , Eier af Gaarden, Hirschholm Sogn. Frederiksb. A.
Cornelia Marie Sophie Engelsted, 12, -, , hans Barn, Hvilsted S. Aarhuus A.
Mathilde Jacobine Engelsted, 10, -, , hans Barn, Hvilsted S. Aarhuus A.
Jacobine Engelsted, 33, -, , Huusholderske, Hirschholm:
Lydia Lasen, 26, -, , Lærerinde, Ebeltoft
Peder Arentsen, 26, -, , Forvalter, Roeskilde
Hansine Foss, 40, -, , Huusjomfru, Alsløv paa Falster
Petrine Hansen, 20, -, , Tjenestepige, Nysted Laaland
Marie Andersen, 24, -, , Tjenestepige, Aarhuus
Ellen Pedersen, 20, -, , Tjenestepige, Her i Sognet
Hanne Nielsen, 27, Gift, , Tjenestepige, Her i Sognet
Peder Theilgaard, 37, -, , Tjenestekarl, Hersum S. Viborg A.
Niels Danielsen, 28, -, , Tjenestekarl, Odder S. Aarhuus A.
Jens Larsen, 26, -, , Tjenestekarl, Ørup S. Randers A.
Hans Olsen, 41, -, , Tjenestekarl, Tikjøb Sogn, Frederiksb. A.
Mads Larsen, 22, -, , Tjenestekarl, Grønholt Sogn, Frederiksborg Amt
Lars Olsen, 29, -, , Tjenestekarl, Skaane
Peder Nielsen, 29, -, , Tjenestekarl, Skaane
Jens Christensen, 22, -, , Tjenestekarl, Her i Sognet
Jørgen Nielsen, 16, -, , Tjenestekarl, Her i Sognet

et hovedgaard ?

http://www.arkivalieronline.dk/Folketaelling/folketalling.asp

1840

Sogn / Købstad / Matr. Herred Amt / Kvarter
Karlebo Lynge-Kronborg Frederiksborg

Antal opslag -1Ref Sogn / Købstad / Matr. Herred Amt / Kvarter LøbeNr Filnavn
679 Karlebo Lynge-Kronborg Frederiksborg 01908 00473.tif 1 snip

Ullerød
http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00474.tif

Lille Gunderød

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00478.tif

11 / Store Nivaae Gaard

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00479.tif

18 / mølle

1 / Tegleværk http://www.jgberthelsen.suite.dk/nivaagaa.htm

Teglværksvej, Nivaa

2 / Lyngbech-Gaard ( af Ullerød Krabsen )

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00481.tif

4 / ? gaard?

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00482.tif

Brønsholmsdahl

1 /

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00487.tif

Vejenbrød

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00491.tif

Karleboe Overdrev

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00495.tif

slut Karleboe Overdrev 98 hus 422personne

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00511.tif

Kaleboe Sogn
http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00512.tif

Prøvedyst
http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00515.tif

slut Karleboe 68 / Mølle

Gunderød
http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00522.tif

Damsholdt 107 /
http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00527.tif

Gunderød 111 /

Damsholdt 112 /

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00528.tif

Haregaard 119 /

Donse Krudt Fabrique

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00529.tif

Donse

loitte ???

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00530.tif

loitte ??? Jord

Kirkelte

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00531.tif

Kirkelte slut
Fredtofte

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00535.tif

Ferdtofte slut
Christianslund
Auderød

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00536.tif

slut Auderød

Hæslerød

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00540.tif

slut Hæslerød

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00543.tif

Ikke i Karleboe

http://www.arkivalieronline.dk/Folketaelling/folketalling.asp

Hørsholm start
Præstebolig

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00423.tif

snip

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00468.tif
Kokkedal

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00469.tif
oversigt og stednavn i Hørsholm

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00471.tif

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01908/00472.tif

Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, , , Steengaden 411 Stuen, 919, FT-1855
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Andreas Christian Engelsen, 37, Gift, Controlleur Øresund Toldkammer, huusfader, , Helsingør
Petrea Amalie Schultz, 28, Gift, Hans kone, , Helsingør
Christian George Schultz Engelsen, 8, Ugift, Deres barn, , Helsingør
Magrethe Christine Engelsen, 6, Ugift, Deres barn, , Helsingør
Hilda Oline Engelsen, 4, Ugift, Deres barn, , Helsingør
Otto Waldemar Engelsen, 2, Ugift, Deres barn, , Helsingør
1 udøbt drengebarn, 1, Ugift, Deres barn, , Helsingør
Christine Christiansen, 26, Ugift, Tjenestepige, , Tikøb
Ane Marie Andersen, 25, Ugift, Tjenestepige, , Helsinge

også

Samtlige personer i husstanden

Aarhus, Hads, Hvilsted, Rantzausgave Hovedgaard, , , 74, FT-1840
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Waldemar Engelsted, 43, Gift, , Eier af Gaarden,
Lucie Engelsted, 53, Gift, , hans Kone,
Andreas Herrskind, 18, Ugift, , Deres Børn,
Georg Engelsted, 11, Ugift, , Deres Børn,
Cornelia Engelsted, 7, Ugift, , Deres Børn,
Mathilda Engelsted, 5, Ugift, , Deres Børn,
Mauritz Mørck, 24, Ugift, , Cand. i Theologien og Huuslærer,
Freidlob?? Zimmermann, 21, Ugift, , Forwalter,
Lucie Severin, 15, Ugift, , Pleiebarn,
Christine Petersen, 29, Ugift, , Mejerske,
Wittha Kølbye, 43, Ugift, , Huusholderske,
Jacobine Sørensen, 23, Ugift, , Syejomfru,
Søren Pedersen, 32, Ugift, , Gartner,
Søren Nielsen, 40, Ugift, , Tjenestefolk,
Peder Pedersen, 23, Ugift, , Tjenestefolk,
Rasmus Sørensen, 32, Ugift, , Tjenestefolk,
Christian Hansen, 29, Ugift, , Tjenestefolk,
Niels Hansen, 32, Ugift, , Tjenestefolk,
Søren Rasmussen, 66, Enke(mand), , Tjenestefolk,
Jens Jensen, 62, Gift, , Tjenestefolk,
Peder Rasmussen, 43, Gift, , Tjenestefolk,
Jens Pedersen, 36, Ugift, , Tjenestefolk,
Claus Hansen, 23, Ugift, , Tjenestefolk,
Knud Pedersen, 18, Ugift, , Tjenestefolk,
Niels Rasmussen, 17, Ugift, , Tjenestefolk,
Ane Kirstine Nielsdatter, 36, Ugift, , Tjenestefolk,
Kirsten Marie Nielsdatter, 27, Ugift, , Tjenestefolk,
Ane Cathrine Jochumsdatter, 18, Ugift, , Tjenestefolk,
Karen Hansdatter, 22, Ugift, , Tjenestefolk,
Maren Jørgensdatter, 20, Ugift, , Tjenestefolk,
Petrine Davidsen, 20, Ugift, , Tjenestefolk,
Elisabeth Gottliebsdatter, 20, Ugift, , Tjenestefolk,
Maren Sørensdatter, 29, Ugift, , Tjenestefolk,
Sophie Blanch, 23, Ugift, , Tjenestefolk,
Jakobine Petersen, 24, Ugift, , Tjenestefolk,

Samtlige personer i husstanden

Aarhus, Hads, Hvilsted, , , Røygaard, 59, FT-1834
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Waldemar Engelsted, 37, Gift, , Landmand,
Mathilde Engelsted, 30, Gift, , hans Kone,
Niels Georg Engelsted, 5, Ugift, , Deres Børn,
Cornelia Marie Sophie Engelsted, 1, Ugift, , Deres Børn,
Elise Jacobsen, 20, Ugift, , Huusjomfrue,
Peder Lauritzen, 46, Gift, , Tjenestefolk,
Ole Jensen, 46, Ugift, , Tjenestefolk,
Jens Nielsen, 28, Ugift, , Tjenestefolk,
Christian Casparsen, 60, Gift, , Tjenestefolk,
Jørgen Olesen, 60, Gift, , Tjenestefolk,
Kirsten Rasmusdatter, 19, Ugift, , Tjenestefolk,
Johanne Jørgensdatter, 28, Ugift, , Tjenestefolk,
Marie ...nsdatter, 23, Ugift, , Tjenestefolk,

Fra : Birthe Larsen

Dato : 17-09-03 13:13

Sven Trønning <sct@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f1169f7$0$76085$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
>
> på forhånd tak
>
> Svenn Chr. Trønning
>
> Jeg har prøvet at finde oplysninger til dig i bogen Hørsholms Historie
fra 1305 til 1875 skrevet af C.Christensen.Udgivet på E.Jespersens Forlag
1879
Jeg ved ikke om dette kan være en hjælp,men----

> "Ødelæggelsen standser imidlertid da Lillienskjold i 1851 mageskiftede
Sophienberg med en gaard i jylland for 25,000 Rd.
Hans eftermand var Sigismund Rée,der aaret efter igen solgte til Lapitain
Wulff for 28,000 Rd. I 1857
afhændede Wulff gaarden til Waldemar Engelsted, forhenværende Eier af
Nivaagaard for 30,000 Rd.
Nyt emne:
Gården nr. 1 i Nivaa blev i Dronning Louises Besiddelsestid 1701 nedlagt som
Bondegaard og indrettet til et Teglværk i anledning af hendes
Byggeforetagende på Hørsholm. Senere var Teglværket i mange år
bortforpagtet------------
Fra 1811 svaredes atter den årlige Afgift af 195 Rd. Et andragende fra
Kammerherre og Overadjutant, senere Minister i Eutin
v. Qualen - der imidlertid havde kjøbt gaarden af Brinck-Seidelin til hvem
Astrup solgte 1812 - om at få afgiften nrdsat til 100 RD blev afslået den
21. November 1815 og gentaget d. 6. Juli 1819; men endelig lykkedes det at
få Afgiften nedsat for 10 år endog til 50 Rd. ved kongelig Resolution af
17, September 1823----( Teglværket skifter ejer nogle gange)
Domænebestyrelsen nægter den 13, November 1849 at give yderlige Forlængelse,
og den daværende Eier W. Engelsteds gentagne Ansøgninger blev ligeledes
afslået. Siden den tid er følgelig Afgiften betalt med det fulde beløb.
Hvis du låner bogen på biblioteket er ovenstående fundet på siderne 260
og 336.
Held og lykke, hilsen Birthe Larsen

Fra : Sven Trønning

Dato : 18-09-03 20:16

Mange tak til Birthe Larsen.

Jeg har bestilt bogen.

Med venlig hilsen Svenn Chr. trønning

Fra : hugh.watkins@gmail.c~

Dato : 29-01-05 03:32

I have just had an email off list for Kvaagaard read Nivaagaard
there was a transcription error

fejl fra
rulle filmen,der skal stå Nivaagaard,jeg har været på Karlebo
lokalhistorisk arkiv , og de har fundet ud af det <<

the researcher is interested in
Waldemar Engelsted
" min tipoldefar,og jej vil meget gerne vide alt om ham,efter han
solgte
Nivaagaard i 1857 og til hans død i 1887."

and so that problem is solved

Hugh W