Linux til masserne?
Fra : Ukendt

Dato : 12-07-03 20:07

Davs,

I min søgen efter det rette OS er jeg landet på lidt af en svær
sammenligning. Jeg håber nogle herinde kan bidrage til min beslutning. Mine
primære overvejelser går på stabilitet og hastighed (i den rækkefølge).

Jeg har nu intensivt testet forskellige OS-typer og landet på:
Gentoo Linux.
FreeBSD

Men hvilken en af dem det skal være er jeg ikke helt kvalificeret til at
bedømme da de er forholdsvist nye for mig. Så hvis vi antager at serverne
skal køre helst uden den store tilsyn (andet end sikkerhedopdateringer fra
div. mailingslister) Hvilken er så mest stabil? Hvilken er hurtigst (100+
brugere)?

Jeg ved det er meeeget subjektivt, men er alligevel interesseret i jeres
meninger. Personligt holder jeg til FreeBSD da systemet ser ekstremt
velopbygget ud. - Klart den nemmeste *nix jeg til dato har set. Omvendt sker
der utroligt meget i Gentoo community'et og den ser meget interessant ud.
(Jeg er MEGET interesseret i at implementere fremtidssikre systemer). En
test-gentoo jeg har stående har nu kørt i 4 mdr. uden downtime
overhovedet. - Så måske Linux er så vidt at den kan bruges "4 real"?

Omvendt er jeg lidt bange for hvor FBSD går hen i fremtiden...holder
systemet tror I? Vil der fortsat være interesse og udvikling til systemet?

Tak for svar...

--
TH

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-07-03 08:02

"TH" <th_at_cogito.greatdanedk> writes:

> I min søgen efter det rette OS er jeg landet på lidt af en svær
> sammenligning. Jeg håber nogle herinde kan bidrage til min beslutning. Mine
> primære overvejelser går på stabilitet og hastighed (i den rækkefølge).

Hvad mener du med stabilitet?

Er det bare at du kan tænde maskinen nu og så slukke den om et år uden
at den har haft problemer eller inkluderer det at du kan holde den
sikekrhedsopdateret *uden* at det har indflydelse på din produktion?

Du kan godt vælge en bleeding edge Debian Unstable og den vil være
klippe stabil - men en opdatering kan tvinge dig til at skulle lave
ændringer i det du nu køre på serveren. For eksempel en php-default
der bliver ændret eller Apache moduler der skal genoversættes. Det vil
jeg også opfatte som ustabiliteter med på et andet nivo.

> Jeg har nu intensivt testet forskellige OS-typer og landet på:
> Gentoo Linux.

Det er ikke min erfaring at Gentoo er særlig produktionsstabil. QA
lader til at være noget meget lavt prioriteret. Det kan godt være at
maskinen i sig selv er klippestabil, men produktionsmæssigt bevæger
den sig for meget, hvis du skal have sikkerhed på maskinen.

> FreeBSD

Et anbefalelsesværdigt system. Det har ikke rigtigt nogen
killer-app der kan få mig til at skifte fra Debian, men det er absolut
mit andet valg.

Et solidt system der virkelig tåler at få tæsk hvis man ved hvordan
det sættes op.

> Omvendt er jeg lidt bange for hvor FBSD går hen i fremtiden...holder
> systemet tror I? Vil der fortsat være interesse og udvikling til systemet?

Jeg har godt hørt påstanden før, men der er absolut intet i
den. FreeBSD er et velfungerende system med en levende
udvikling. FreeBSD 5.x har været længe undervejs og fejlopfattelse
skyldes måske at folk kun har set på 4.7-STABLE.

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-03 08:51

Peter Makholm wrote:

> Er det bare at du kan tænde maskinen nu og så slukke den om et år uden
> at den har haft problemer eller inkluderer det at du kan holde den
> sikekrhedsopdateret *uden* at det har indflydelse på din produktion?

Lidt af begge dele...Dog mest den første.
Nr 2 er lidt sværere med disse source-baserede distros.

> [...]
> der bliver ændret eller Apache moduler der skal genoversættes. Det vil
> jeg også opfatte som ustabiliteter med på et andet nivo.

Helt enig.

> [...]
> maskinen i sig selv er klippestabil, men produktionsmæssigt bevæger
> den sig for meget, hvis du skal have sikkerhed på maskinen.

Ok...det er også mit indtryk af communityet. Specielt nu hvor Gentoo er
"forked" (Zynot) lægger det nok store krav til kvantitet og ikke kvalitet.

> [...]
> udvikling. FreeBSD 5.x har været længe undervejs og fejlopfattelse
> skyldes måske at folk kun har set på 4.7-STABLE.

Ok, det er min umiddlbare opfattelse også. (Ved at følge freebsdforums.org).

Tak for dine kommentarer!

--
TH