Onlineinvestering og jeg skal af med noget~
Fra : MartinAJ

Dato : 12-07-03 11:32

Hej NG!

Jeg har nu prøvet at få Nordeas onlineinvestering til at virke. Det
kører som en java-applikation via en browser. Det har virket før (inden
de foretog en række opdateringen mm.).

Jeg har prøvet både i Windows og Linux med browserne Mozilla 1.3 og MSIE
6. Og Java 1.4.1_01, 1.4.0 og 1.3.1.

Jeg fatter imidlertid ikke hvorfor det skal være så helvedes (undskyld
sproget) svært at få det til at virke. I følge Nordea er kravet en boks
med Netscape 6+ (hov!) og MSIE samt en installation af Java plus den
sædvanlige med at slå cookies og javascript til.

I Mozilla (Linux og Win) får jeg en meddelse om at login-siden ikke
findes: "Error 404! ...". På MSIE (kun i Win af gode grunde) får man et
skærmbillede der fortæller at man nu henter den nye version af
Onlineinvestering hvorefter der ikke sker en rygende fis. De skriver
venligt og meget uklart at hvis man ser de pågældne skærmbillede hver
gang man forsøger at logge på, så skal man fjerne et objekt inde i
opsætningen af MSIE. Det gør man så...Der sker det samme og det samme og
det samme...

Hvorfor skal det være sådan? Jeg har talt med nogle kilder i Nordea som
er komplet afvisende over for at skulle løse problemet. Det er den
sædvanlige smøre med at alle bruger Windows og MSIE (og man i øvrigt
både er naiv, grænseterrorist og en pest for samfundet hvis man
formaster sig til at bruge noget andet end Microsoft-produkter), men
hvorfor virker det så ikke på det pågældne joke af et system? Mange
andre har samme oplevelser på et MS-system.

Jeg kan tænke mig at deres udviklere af systemet har brændt nallerne ved
at programmere til MS-Java/MSIE. Microsoft ændrer selv deres egne
specifikationer og API'ere som vi andre skifter tøj.

Har I nogle gode råd til at løse problemet. Jeg har tænkt mig at hente
Netscape 4.77, men hvor findes den? Jeg kan ikke finde den hos Netscape.
Derudover vil jeg prøve en anden jvm.

Mvh
Martin

Fra : Daniel Bielefeldt

Dato : 12-07-03 17:09

MartinAJ wrote:
> Har I nogle gode råd til at løse problemet.

Jeg ved godt det er lidt af en mellem løsning, men jeg har løst det ved
at installere wmware, som så emulere windows under Linux.

På den måde kan jeg komme i kontakt med min netbank ( Danske Bank )

Detsværre kræver wmware og windows jo licens aligevel, men man slipper
da for dual boot.

Håber du finder en løsning.

--
Med Venlig Hilsen / Kind Regards.
Daniel Bielefeldt

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-07-03 22:21

Daniel Bielefeldt skrev Lørdag den 12. juli 2003 18:09 i
dk.edb.system.unix:

> Detsværre kræver wmware og windows jo licens aligevel, men man
> slipper da for dual boot.

Hvor meget koster wmware?

Ivar Madsen

Fra : Daniel Bielefeldt

Dato : 13-07-03 08:58

Ivar Madsen wrote:
> Hvor meget koster wmware?

Den er ikke helt billig.
Prisen for en workstation licens er ca. kr. 2093,-

Du kan tage et kik på deres website ( www.wmware.com )

Fra : MartinAJ

Dato : 13-07-03 00:50

HEJ NG!

Daniel Bielefeldt wrote:

> [...]
>
> På den måde kan jeg komme i kontakt med min netbank ( Danske Bank )
>
> Detsværre kræver wmware og windows jo licens aligevel, men man slipper

Jeg fandt en løsning -- desværre under Win.

Kan man i øvrigt køre MSIE under Wine?

Martin

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-07-03 12:43

MartinAJ <martin@[sletigen]jarl.dk> writes:

> Kan man i øvrigt køre MSIE under Wine?

Det er vist teknisk muligt (jeg har dog ikke prøvet):

http://frankscorner.org/internet.html

Man skal dog lige være opmærksom på, at man bryder licensaftalen, som
vist siger at man skal køre IE under en gyldig MS-Windows.

/Rasmus

Computers are like airconditioners:
They stop working properly if you open windows.

Fra : Preben

Dato : 13-07-03 09:02

> [...]
> gang man forsøger at logge på, så skal man fjerne et objekt inde i
> opsætningen af MSIE. Det gør man så...Der sker det samme og det samme og

Deres netbank virker fint nok, hvis man lige opdaterer login-siden en
ekstra gang. Det er lidt mærkeligt, at man lige skal trykke opdater en
gang ekstra for at få billedet frem.

> [...]
> hvorfor virker det så ikke på det pågældne joke af et system? Mange
> andre har samme oplevelser på et MS-system.

Nordea (så vidt jeg ved) bruger vist Sun, og de bruger selv deres
hjemmeside og intranet, som kilde til oplysninger om bank-renter osv.
(det er med garanti et unix system de kører med java). Det virker
utænkeligt at de laver noget som ikke virker til Linux/Unix.
Der skal være en løsning på problemet. Har du prøvet at skrive direkte
til supporter, eller hvad med en i bestyrelsen? Hvis du går langt nok
skal du nok få hjælp før eller siden.

Og ja, den der med "alle bruger internet explorer - alle bruger windows"
- jeg kender da mange som ikke vil røre ved det skidt. Bare fordi 90%
bruger windows, er der stadig mange *nix-brugere derude (og der kommer
hele tiden flere pga. open source alternativerne). Der er også mange
Mac-brugere, hvilke nu også må undvære internet explorer - hvad kan man
sige: "en sejr for mac-folket" - hehe.

Nå, men hvis du finder ud af noget vil vi andre da gerne høre nærmere!!!

Mvh / Preben

Fra : MartinAJ

Dato : 13-07-03 11:32

Preben wrote:

> Deres netbank virker fint nok, hvis man lige opdaterer login-siden en
> ekstra gang. Det er lidt mærkeligt, at man lige skal trykke opdater en
> gang ekstra for at få billedet frem.

Ikke helt enig. Netbanken virker nogle gange. Ved transaktioner hænger
netbank halvdelen af gangene (et slag på tasken) og man bliver nød til
at dræbe processen. Det pudsige er at transaktionen gennemføres.

Og det er underligt at man skal opdatere login-siden.

> [...]
> Der skal være en løsning på problemet. Har du prøvet at skrive direkte
> til supporter, eller hvad med en i bestyrelsen? Hvis du går langt nok

Er du sikker på at de bruger Sun? De bruger mange forskellige systemer,
men så vidt jeg husker kører netbank på en IBM-java server. Jeg ved ikke
hvad deres onlineinvestering kører.

> [...]
> sige: "en sejr for mac-folket" - hehe
>

> Nå, men hvis du finder ud af noget vil vi andre da gerne høre nærmere!!!

Jeg har selvfølgelig fået onlineinvestering til at virke på
MSIE/Windows/MS'-jvm. Men det krævede en del fiflen hvilket jeg som sagt
synes er underligt. Jeg vil prøve at fifle videre med Linux/mozilla.

mvh
Martin

Fra : Preben

Dato : 16-07-03 06:26

MartinAJ wrote:

> [...]
> at dræbe processen. Det pudsige er at transaktionen gennemføres.
>
> Og det er underligt at man skal opdatere login-siden.

Det virker med Sun's java - så hænger transaktionerne ikke! Jeg har
installeret Sun's java på fire maskiner eller deromkring hvor der var
probs med at den "hang" under hver anden transaktion. Min computer (og
de andre) hænger aldrig mere i transaktionerne :)

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!