ADSL - RH 9,0 - Newbie er ved at køre træt~
Fra : Kim

Dato : 11-07-03 23:01

Hejsa

NU er jeg fa...... ved at være træt.

Jeg skal sætte min internetforbindelse op på min nyinstallerede linux
maskine, bruger GUI mandrake.

1. Jeg skriver min faste ipadresse, netmask, gateway (modem) på netkortet i
eth0
2. Det virker. Jeg kan også pinge ydersiden

3. Når jeg skal bruge netscape, så virker den ikke.
4. Jeg går ud fra at jeg så skal oprette en "ppp0" i netværk config som
netscape så bruger.
5. Er pt. 4 rigtigt ??

6. Når jeg opretter en "ppp0" så beder den om brugernavn, password osv, men
der er der jo ikke på en ADSL forbindelse.

7. Hvordan kan eth0 og ppp0 være samme faste ipadresse. Skal de begge config
sådan ?
8. Hvor skriver jeg de dns jeg har fået af min udbyder ?
9. Meget sjovt. På en win maskine kan jeg ikke selv skrive min ipadresse,
der skal dhcp sætte den ind og på linux er det omvendt (dvs. at jeg kan ikke
modtage dhcp, men skal selv skrive ipadressen)
10. Jeg roder vist rundt i det
11. Hvem kan hjælpe ??

mvh
Trætte Kim

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 11-07-03 23:12

Kim wrote:
> Hejsa
>
> NU er jeg fa...... ved at være træt.

Start med at fortælle hvilken internetforbindelse du har og hvordan dit
system (netkort, switch, router og hvad du ellers måtte have) er
klistret samme.

Uden disse oplysninger kan du ikke hjælpes og alle dine punkter er
ubrugelige... groft sagt.

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 11-07-03 23:23

Steen Suder, privat wrote:

> Start med at fortælle hvilken internetforbindelse du har og hvordan dit
> system (netkort, switch, router og hvad du ellers måtte have) er
> klistret samme.

"sammen", ikke "samme".

DOH!

Fra : Heine Laursen

Dato : 11-07-03 23:13

"Kim" <removeXkim@cybercode.dk> wrote in

> [...]
> maskine, bruger GUI mandrake.
>
> 1. Jeg skriver min faste ipadresse, netmask, gateway (modem) på

Hvoffor bruger du ikke dhcp?

> 2. Det virker. Jeg kan også pinge ydersiden
>
> 3. Når jeg skal bruge netscape, så virker den ikke.

Nej du mangler dns oplysningerne (Som du kan få fra dhcp)

> 4. Jeg går ud fra at jeg så skal oprette en "ppp0" i netværk config
> som netscape så bruger.

Nej ppp0 er til til modemer. Dvs dem man sætter i telefonstikket og ringer
op fra,

> 5. Er pt. 4 rigtigt ??

Nej

> 6. Når jeg opretter en "ppp0" så beder den om brugernavn, password
> osv, men der er der jo ikke på en ADSL forbindelse.

Men det er der på almindelige modem forbindelser. Derfor bruger og password

> 7. Hvordan kan eth0 og ppp0 være samme faste ipadresse. Skal de begge
> config sådan ?

Det skal de heller ikke. ppp0 skal du slet ikke bruge, hvis du køre
internettet igennem dit netkort,

> 8. Hvor skriver jeg de dns jeg har fået af min udbyder ?

Har du ikke mulighed for at sætte eth0 til at modtage dhcp?
Kender ikke til Mandrake.

> 9. Meget sjovt. På en win maskine kan jeg ikke selv skrive min
> ipadresse, der skal dhcp sætte den ind og på linux er det omvendt
> (dvs. at jeg kan ikke modtage dhcp, men skal selv skrive ipadressen)

Aha. Du kan ikke modtage dhcp. Hvad er fejlmeddelsen?

> 10. Jeg roder vist rundt i det

Lidt.

> 11. Hvem kan hjælpe ??

Mvh

Heine Laursen

Fra : Kim

Dato : 12-07-03 10:51

Hejsa

Tak for jeres svar i går aftes, jeg slukkede dog mine maskiner inden jeg gik
helt kold...

Her er mit system:
Compaq evo 510
Linux RH 9 (mandrake gui)
256 ram
p4 1500
13,2 GB hd
bundkort ? = intel/compaq bundkort
intel comapq netkort 10/100
Fast ip adresse
TDC ADSL (512/512)
SpreedStream 5100 adsl modem.

Ud fra det Heine skrev så kan jeg se at problemet må være at jeg ikke kan få
min faste ip adresse via DHCP

(Win maskine)
1. Modem, kabler mv virker, har prøvet det på en win maskine
2. På en win maskine kan jeg godt få min faste ip adresse via dhcp
3. På en win maskine kan jeg ikke selv skrive min faste ipadresse, dns,
osv - det virker ikke
DHCP VIRKER ALTSÅ FRA UDBYDER

(Linux maskine)
4. Jeg kan skrive min faste ip adresse, netmask, gateway (gateway= skriver
ip på modem, det virker i win) på netkortet (network configuration, eth0,
type= ethernet.)
Jeg skriver ikke mere. Dvs heller ikke dns (ser ingen felter til at skrive
det i), skriver heller ikke noget i route.
JEG KAN PINGE YDERSIDEN. Dvs. at når jeg skriver min faste ip adresse selv,
virker det faktisk.
Jeg kan ikke bruge netscape (mangler vist DNS ?)

5. Hvis jeg sætter linux til at modtage DHCP automatisk:
Automatically obtain ip adress setting with DHCP: JA
Host name (optional): *skriver ingen ting*
Automatically opbtain DNS information from provider JA

Der sker følgende:
Jeg kan ikke modtage min faste ipadresse via DHCP (kan se at adsl modem
blinker, både indersiden og ydersiden, så den prøver...):

"Information
redhat-config-network:
Cannot activate network device eth0!

Determining IP information for eth0... failed"

For at komme videre:
6. Er der et sted hvor jeg kan læse nærmere hvad der sker på min maskine når
den prøver at få ipadressen via DHCP (en logbog eller andent) ?

7. Hvorfor kan jeg ikke modtage min ip via dhcp ?

8. Er der et sted hvor jeg kan skrive dns fra min udbyder, for så kan jeg
evt. selv skrive ipadressen og så burde både ping (udersiden) og netscape
virke ?

Puha

mvh

Kim

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 12-07-03 11:53

"Kim" <removeXkim@cybercode.dk> writes:

> 8. Er der et sted hvor jeg kan skrive dns fra min udbyder, for så kan jeg
> evt. selv skrive ipadressen og så burde både ping (udersiden) og netscape
> virke ?

/etc/resolv.conf:

nameserver 194.239.134.83
nameserver 193.162.153.164

Hvorfor det ikke virker via DHCP er et godt spørgsmål, men måske er
TDC slet ikke gearet til det? På den anden side, hvad er det mon
egentlig min router box (m. fast IP) gør? SVJV er det bare almindelig
DHCP hvor den får samme adr. hver gang.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 12-07-03 12:02

Peter Dalgaard BSA <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> [...]
> TDC slet ikke gearet til det? På den anden side, hvad er det mon
> egentlig min router box (m. fast IP) gør? SVJV er det bare almindelig

Øh, nåh ja forresten: Hvis du har sat RH's firewall lidt for vandtæt
op, så kan det ske at der ikke er hul igennem på port 67/68 som er dem
som DHCP kører over...

Fra : Erik Dan

Dato : 12-07-03 12:44

"Kim" <removeXkim@cybercode.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> NU er jeg fa...... ved at være træt.
> ---------
Hvis du har sat Plug & Play O/S i bios til ja/yes, så prøv nej/no. Det
gjorde i hvertfald forskellen for mig med TDC BredBånd /DHCP.

/ Dan

Fra : Kim

Dato : 12-07-03 20:16

Hej

Mange tak for jeres svar.

Ja jeg havde sat firewall til at modtage DHCP.

I første omgang satte jeg et ekstra netkort i maskinen, og den modtog
ipadressen via DHCP. Ok, tænke jeg, så vil intel onboard netkort altså ikke
spille med RH... Så jeg ville skrive ind her og meddele det. Men så kunne
jeg ikke komme på win winmaskine, nu ville den heller ikke modtage ipadresse
via DHCP !! (ud over det gik min forbindelse ned da jeg skiftede netkabel
mellem de to maskiner.....(gggrrrrrrr), det blev forvirringen jo ikke mindre
af...).
Jeg havde en mistanke om at det måske kunne være at TDC cachede macadressen
på netkortet et stykke tid, og jeg ringede derfor.

Problemet har altså været at jeg har skiftet netkort til at modtage
ipadresse, og det kan ikke lade sig gøre uden et vis antal minutter imellem
da TDC cacher macadressen på netkortet. Det tager ca. 60 min før man kan få
sin ipadresse fra reguest til reguest imellem to netkort.

Slut på denne roman og 1 dags spekulationer...

Mvh
Kim

Fra : Kent Friis

Dato : 13-07-03 17:50

Den Sat, 12 Jul 2003 21:15:37 +0200 skrev Kim:
> [...]
>Jeg havde en mistanke om at det måske kunne være at TDC cachede macadressen
>på netkortet et stykke tid, og jeg ringede derfor.

Det er ikke helt sådan det virker.

DHCP tildeler en IP-adresse til et netkort for en bestemt periode (ofte
24 timer) ad gangen, og i den periode har det netkort så eneret på
ip-adressen. Hvis der var andre der fik det samme ip-nummer, så ville
der jo komme en ip-konflikt.

Serveren kan ikke se at du slukker win-maskinen før du sætter linux'en
på, det skal du selv sørge for at fortælle den. Under windows gøres
det med IPCONFIG /RELEASE, eller kør WINIPCFG. Under Linux afhænger
det af dhcpd, så check manualen til denne.

Mvh
Kent
--
"A computer is a state machine.
Threads are for people who can't program state machines."

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 13-07-03 21:52

Kent Friis wrote:
> Den Sat, 12 Jul 2003 21:15:37 +0200 skrev Kim:

<KLIP>

> det med IPCONFIG /RELEASE, eller kør WINIPCFG. Under Linux afhænger
> det af dhcpd, så check manualen til denne.

Nok snarere dhcpcd, pump, dhclient, dhcpxd eller en af de andre klienter.

Fra : Kent Friis

Dato : 14-07-03 20:01

Den Sun, 13 Jul 2003 22:51:35 +0200 skrev Steen Suder, privat:

><KLIP>

>Nok snarere dhcpcd, pump, dhclient, dhcpxd eller en af de andre klienter.

Hvorfor er der altid en eller anden der er mere vågen end en selv?

Mvh
Kent
--
F0 0F C7 C8 - Intel Pentium bug

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-07-03 20:07

Kent Friis wrote:

> Hvorfor er der altid en eller anden der er mere vågen end en selv?

Kent, denne her beder du selv om:

Fordi du altid sover!

Fra : Kent Friis

Dato : 14-07-03 21:35

Den Mon, 14 Jul 2003 21:07:12 +0200 skrev Steen Suder, privat:

>Kent, denne her beder du selv om:
>
>Fordi du altid sover!

Gid det var sandt... Så ville arbejdet ikke være så kedeligt.

Mvh
Kent
--
echo f 0:0 ffff 0 | debug

Fra : Kim

Dato : 14-07-03 12:32

Hejsa

Ok, tak for jeres råd. De er nedskrevet til en anden gang : )

Men det betyder altså at TDC server skal have af vide at jeg frigiver min
faste ipadresse hvor jeg herefter kan jeg så få den tildelt med det samme
igen - også på en anden maskine.

Der går dog ikke 24 timer for den kan tildeles på en anden maskine, der går
kun 1-1.5 time.

mvh
Kim

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-07-03 20:07

Kim wrote:
> [...]
> igen - også på en anden maskine.
>
> Der går dog ikke 24 timer for den kan tildeles på en anden maskine, der går

Leasetiden da jeg kørte TDC BredBånd var 1800 sekunder, altså en halv time.

<KLIP>