Kaliber 7 x 61 ?
Fra : Lasse Holm

Dato : 11-07-03 16:26

Hej N.G.
Er der nogen som har erfaringer med kaliber 7x61?
Er det en nedkalibreret 30-06, eller er det et helt andet hylster.
Hvilken præcision kan den præstere? Jeg forestiller mig at den må være
tæt på kaliber .270 i ydelse, men er det til at få ammunition til
kaliberet?
Venlig hilsen Lasse Holm

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 11-07-03 17:35

On 11 Jul 2003 15:25:43 GMT, Lasse Holm <laho@gh.gl> wrote:

> [...]
>Hvilken præcision kan den præstere? Jeg forestiller mig at den må være
>tæt på kaliber .270 i ydelse, men er det til at få ammunition til

Er det denne du mener ?
http://www.bordingl.com/z7x61super.htm

Ut fra ladedata kan det se ut som om det stemmer at den yter omtrent
som en .270 win, men dette er nok en villkatt som du må lade til selv.
Jeg antar også at dette er et kaliber du må spesialbestille diesett
for, fra RCBS. Det koster en del mer enn for kaliber som er
lagervare...

Finner ikke diesett eller hylser til kaliberet i verken Parabellum
eller Midway's kataloger her i Norge, og da har jeg mine tvil om du
får tak i det..

Her står det også litt om kaliberet:
http://www.chuckhawks.com/7x61SH.htm

Blant annet
"In 1953 Schultz & Larson of Denmark started chambering their bolt
action hunting rifle for a commercial version of the 7x61 S&H based on
a shortened, blown out version of the .300 H&H Magnum case. Factory
loaded ammunition was supplied by Norma of Sweden. The belted version
of the 7x61 is also sometimes referred to as the 7mm S&H Super."

Altså må du sannsynligvis skaffe 300 H&H hylser dersom du skal lade,
og muligens må du også ha en ekstra omformingsdie dersom du skal
presse ned disse hylsene.

Det hevdes forøvrig på den samme hjemmesiden at Norma lader ammunisjon
til dette kalibret. Det kan selvsagt være en tråd verdt å sjekke opp.

Fra : Per, Odense

Dato : 11-07-03 18:00

"Lasse Holm" <laho@gh.gl> wrote in message
> [...]
> Hvilken præcision kan den præstere? Jeg forestiller mig at den må være
> tæt på kaliber .270 i ydelse, men er det til at få ammunition til

Hej
I en bog fra 1987 kalder Jens Perto kaliberet for "næsten forældet".
(Markedsført af Schultz og Larsen. Der ses stadig en del Otteruprifler i det
kaliber)
Han skriver også at det er let at bore kammeret op til 7mm Remington Magnum,
som smider en 11 grams Vulcan afsted med 900 m-sek.

Så vidt jeg kan se er det en helt anden patron end 30.06 (med "magnunbælte")
..270 Winchester skulle være nedkaliberet 30.06 (6,7x63)

MVH Per, Odense

Fra : Henry Liisborg

Dato : 11-07-03 20:22

Hej hvad med at gå til en fagmand og høre om ikke den ka bores til en 7x64
så får du virkelig en god kaliber hvis det kan lade sig gøre
hilsen
HL

Fra : Odense

Dato : 11-07-03 21:05

"Henry Liisborg" <mskirsten@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej hvad med at gå til en fagmand og høre om ikke den ka bores til en 7x64
> så får du virkelig en god kaliber hvis det kan lade sig gøre
> hilsen
> HL

Ja, den er ikke så tosset, den har jeg også og det er jeg godt tilfreds
med til råvildt og vildsvin. Min bror har også skudt to kronhjorte med den.

På de billeder jeg har set af 7x61, ser det ud til at det et hylster med det
der Magnumbælte, som på 7mm Rem Magnum. Det kan være det er derfor det er
det J.P. anbefaler. (Det kan jo også være det er fordi han godt ka' li'
Magnum, så det er en god ide at spørge en fagmand)

MVH Per, Odense

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 12-07-03 15:10

On Fri, 11 Jul 2003 18:59:47 +0200, "Per, Odense" <nospam@tdcadsl.dk>
wrote:

<snip>
>Han skriver også at det er let at bore kammeret op til 7mm Remington Magnum,
>som smider en 11 grams Vulcan afsted med 900 m-sek.

Ødelegger du ikke da en del av våpenets verdi ? Dersom det er en
"opprinnelig" S&L i dette meget spesielle kaliberet, er det mulig
våpenet har en ekstraverdi på grunn av nettopp dette.

Det er dessuten langt fra umulig å bruke våpenet slik det er, så lenge
man gidder å legge litt ekstra arbeid i omforming av hylser og
hjemmelading.

Fra : Lasse Holm

Dato : 12-07-03 15:58

Mange tak for svarene.
Det er netop en klassisk S&L Otterup riffel i dette kaliber jeg
var interesseret i, men jeg er faktisk ret doven hvad
hjemmeladning angår, så jeg venter til der kommer en lidt mere
almindelig kaliber til salg. Hvis andre er interesseret kan det
nås endnu på www.lauritz.com

Venlig hilsen Lasse

Fra : Mads Olesen

Dato : 27-07-03 21:42

> [...]
> hjemmeladning angår, så jeg venter til der kommer en lidt mere
> almindelig kaliber til salg. Hvis andre er interesseret kan det

Hej Lasse

Jeg har været bortrejst et stykke tid, og er netop nu returneret til PCen.
Jeg vil gerne spørge hvilken model i Schultz & Larsen der var til salg.
Iøvrigt er 7x61 ikke så tosset endda. Hvis i læser ældre årgange af Jæger,
så har Jens Perto forfattet nogle udemærkede artikler om kalibret.
Endvidere kan jeg oplyse at Østjysk våbenhandel i Hedensted forhandler
patroner i 7X61 fra Thorup genladning.

308W, 6,5x55 og 30.06 er kalibre der er nemt tilgængelige, men en 7x61 har

Olesen