Bukke jagt i Regnvejr....???
Fra : Tikka

Dato : 11-07-03 14:44

Hej

Kan jeg godt gå på bukke jagt i regnvejr ????

Har i skudt noget i "Dårligt" vejr.

Jeg har prøvet nu 3-4 gange men uden held med at se noget,
og har prøvet det mange gange i tørvejr, og der er altid optil
flere dyr (26 stk.) på marken.

Mvh. Tikka

Fra : John Reinau

Dato : 11-07-03 15:24

Det kan godt lade sig gøre, min kammi skød en pæn gaffelbuk i regnvejr, dog
var der ikke meget vind, så det er bare med at fortsætte om det regner eller
solen skinner.
Mvh
John

Fra : Søren GP

Dato : 12-07-03 12:05

Enig John!
Jeg har også set bukke i regnvejr.
Faktisk vil jeg vove den provokerende påstand, at det mere er
bukkejægerne, der ikke vil ud i regnvejr, end det er bukkene!
Bukkene føler vel også trang til at røre benene, hvis de har ligget
stille et i et par timer, - og fordøjelsessystemet skal vel også
holdes i gang, selv om det regner?
Den største buk jeg har skudt, så jeg for øvrigt første gang, mens
regnen pi..... ned.

Mvh.........Søren

Fra : J Nielsen

Dato : 12-07-03 16:00

On 12 Jul 2003 04:04:46 -0700, sgpe@ar.stam.dk (Søren GP) wrote:

> [...]
>holdes i gang, selv om det regner?
>Den største buk jeg har skudt, så jeg for øvrigt første gang, mens

Flere timers regn, afløst af tørvejr og måske endda solskin, er den
allerbedste opskrift på perfekt bukkejagtsvejr. Dyrerne søger ud
i det åbne fra de våde marker og skovens dryppende træer for
at tørre pelsen og få noget i skrutten - uanset tidspunktet af dagen.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Buck

Dato : 12-07-03 08:23

Tikka wrote:

> [...]
>
> Jeg har prøvet nu 3-4 gange men uden held med at se noget,
> og har prøvet det mange gange i tørvejr, og der er altid optil

Med mindre du skyder med en gammel forlader med løst krudt skulle der ikke
være nogen teknisk hindring for at du skulle kunne gå på bukkejagt i
regnvejr.

Til gengæld er der andre faktorer der kan drille lidt:

Nogle kikkerter er mere følsomme end andre, og har måske lettere ved at
dugge i fugtigt vejr.

Man kan let bedømme afstanden for lang hvis der er fin regn/tåge, eller
hvis det begynder at blive mørkt (hvilket er tilfældet ved kraftige
regnbyger), og målet kan let falde sammen med baggrunden i regnvejr,
hvilket gør det sværere at få et korrekt sigte.

Prøv når du er ude i regnvejr at lave en masse sigteprøver, på f.eks. en
pæl og se hvordan den falder sammen med baggrunden. Det giver måske en ide
om hvor stor en ekstra udfordring det er at nedlægge bukken i regnvejr.

God Jagt.
--
/Buck

Fra : Mads

Dato : 28-07-03 13:37

Hej,

Min første buk har jeg skudt i regnvejr dog stod det ikke ned i stænger
men en let støvregn.

Jeg har for et par år siden skudt en buk hvor det stod ned i stænger og
jeg var gennemblødt.

Begge bukke var pæne ældre seksendere.

Mads